Paard makkelijk met been over touw in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Paard makkelijk met been over touw in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:35

Hoi bokkers,

Ik heb even een vraag. Mijn pony gaat heel makkelijk mee op de trailer, stap er zo op en af.

Ik heb hem in een 1,5 paards trailer en zet heb aan beide kanten vast. Ik zet hem zo kort dat hij niet helemaal om kan kijken en dus ook niet om kan draaien.
Nou is hij super lenig en heel af en toe kapt hij een keer met het voorbeen. Hij doet zijn hoofd dan over de stang naar beneden en kapt heel hoog met zijn voorbeen. Nu heb ik dus al een keer gehad dat hij daardoor met zijn been vast zat in het touw. Gelukkig bleef hij rustig en kon ik hem zo los maken.

Nou vind ik dit heel erg eng, voor het zelfde geld loopt dit een keer minder goed af. Dat kappen met het voorbeen doet hij zomaar heel af en toe 1x, maar wel altijd met zijn hoofd naar beneden over de stang (zover dit kan). Nou staat hij kort vast en kan ik hem eigenlijk niet strakker zetten, maar doordat hij zijn been zo hoog optilt (bijna tot zijn neus) kan hij dus wel in het touw komen.

Hebben jullie hier oplossingen voor? Zit zelf te denken om extra ringen hoger te bevestigen waar ik hem aan vast kan maken. Hebben jullie hier ervaring mee?

Rijlaarsdam

Re: Paard makkelijk met been over touw in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:38

Toch korter zetten, zeker als hij dus met zijn voorbeen over het touw gaat en niet ook over de voorstang. hangt je touw echt te laag.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:40

Niet bij ringetje bij de neus vast zeggen maar aan de hogere bij de kaak. Waar je het halster ook dicht doet

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:40

kvika schreef:
Toch korter zetten, zeker als hij dus met zijn voorbeen over het touw gaat en niet ook over de voorstang. hangt je touw echt te laag.

Hij kan echt niet korter vast. Hij staat aan 2 kanten vast. Als zijn hoofd recht is, staan beide touwen strak. Hij kan dus niet strakker. Dan zou ik hem met zijn hoofd om trekken naar 1 kant. En zou 1 touw losser moeten. Het probleem is ook meer dat hij zijn been zo hoog optilt tot zijn neus en daar zit het touw dus sowieso.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:41

Persevero schreef:
Niet bij ringetje bij de neus vast zeggen maar aan de hogere bij de kaak. Waar je het halster ook dicht doet

Dat is een goede tip. Reageren paarden daar niet anders op? Ze hebben dan natuurlijk geen druk op de neus maar meer aan de zijkant van het hoofd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:46

Kan je eerst een tijdje oefenen thuis op stal door hem tussen twee touwen vast te zetten.
Ik zou inderdaad ook kijken naar hoger bevesttigen van de touwen, dat hij zijn hoofd niet zo laag naar beneden kan doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:55

Onder de voorstang dichtmaken met een rubber flap o.i.d. geen optie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:56

Eventueel met een zachte kaptoom en dan vastzetten door een hoge ring in de trailer (aan de hooinettenring, blokje hout aan de andere kant zodat het touw altijd strak staat. En dan zo lang dat hij wel nog ruimschoots zijn hoofd kan bewegen). Dus dat hij helemaal geen touw meer heeft aan de onderkant. Want zeer strak vastzetten betekent dat het paard zijn hoofd niet meer kan gebruiken om zijn evenwicht te behouden. Dat zou ik ook gevaarlijk vinden.

Edit: dit idee qua kaptoom.
http://www.rupa-sports.com/Nylon-kaptoom-in-kleur

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:00

Of kluisteren in de trailer..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:01

Ik had mijn paard nooit aan de zijkanten vast staan, maar gewoon in het midden van de voorstang.
Lengte 50 cm ongeveer?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:03

palousa_boy schreef:

Grapje... of niet?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:04

Oja dat is natuurlijk zielig, stom dat ik daar niet aan gedacht heb..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:08

Niet zielig, maar ze vallen als een blok om als je pech hebt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:15

Zielig interesseert me niet zo (mits niet te bont), maar een paard heeft zijn benen en hals/hoofd nodig om zijn evenwicht te bewaren. Dan mag straks de brandweer weer een paard uit de trailer knippen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:15

RianneH schreef:
Kan je eerst een tijdje oefenen thuis op stal door hem tussen twee touwen vast te zetten.
Ik zou inderdaad ook kijken naar hoger bevesttigen van de touwen, dat hij zijn hoofd niet zo laag naar beneden kan doen.

Hij kent het vast staan tussen 2 touwen goed. Hij staat relaxed op de poetsplaats en ook op de trailer. Het is meer een soort ongeduld en hij doet het ook niet vaak, maar soms wel 1 of 2x tijdens de reis.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:17

Shirley schreef:

Dat is ook een creatieve oplossing. Ga eens kijken. Is dat verder niet gevaarlijk?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:18

palousa_boy schreef:

Dat vind ik wel gevaarlijk in de trailer. Als er wat gebeurd en je paard is gekluisterd dan heb je wel een probleem. Buitenom dat een paard zijn evenwicht dat niet kan bewaren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:18

Kan je het touw niet wat hoger vastmaken ergens in de trailer? Een soort van high tigh, dan krijg je niet dat er een lus in het touw komt te hangen als hij met zijn hoofd naar beneden gaat want zo te lezen is dat het probleem waarschijnlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:18

Toch hoger en korter vastzetten. Ik heb een grapjas gehad die over de voorstang klom. Dat wil je echt maar 1 keer meemaken hoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:19

_tarja_ schreef:
Shirley schreef:

Dat is ook een creatieve oplossing. Ga eens kijken. Is dat verder niet gevaarlijk?

Ik zou niet weten waarom?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:32

of in een andere richting denkend: juist iets langer vast zetten? Misschien gaat hij juist slaan met zijn voorbeen omdat hij zo kort vast staat?
Als mijn paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen moet álles kapot tot hij weer kan bewegen. dan is hij weer poeslief.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:56

Heb even met het bedrijf contact gehad waar ik mijn trailer heb gekocht en ze gaan nu de ringen in de trailer hoger hangen voor me, zodat ik hem toch iets hoger vast kan zetten. Hoop dat het probleem dan opgelost is :) Hij kan zijn hoofd dan niet meer zo ver naar beneden doen, maar wel nog makkelijk bij zijn hooi net.

Bedankt allemaal voor alle tips en ideeën! :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:57

pol013 schreef:
of in een andere richting denkend: juist iets langer vast zetten? Misschien gaat hij juist slaan met zijn voorbeen omdat hij zo kort vast staat?
Als mijn paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen moet álles kapot tot hij weer kan bewegen. dan is hij weer poeslief.

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar dan wordt het probleem groter. Hij staat gewoon normaal vast aan 2 touwen. Heb van die speciale trailer touwen.