met bij paard bij pony's onder de 18

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissapupa

met bij paard bij pony's onder de 18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:08

hoi
ik heb een pony die uitgegroeid is naar paard, ik wil weten of ik nog pony's kan blijven starten ik ben 13 jaar en heb nog geen winstpunten in de B ik rijd elke keer ongeveer 175 punten.
wie weet hoe dit zit?

Urielle

Re: met bij paard bij pony's onder de 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:09

Dan moet je helaas over.

L_isanne

Nee dat kan niet. Bij de pony's mag je enkel starten met een pony.

Auk1234

Je mag niet met een paard bij de pony's starten, ook niet als jij 13 bent. :j

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:37

ze is 1.59 half kan er dan nog wat gerommeld worden? Ze is 5

khally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:40

Dan moet je haar laten meten en dan hopen dat ze onder de ponys blijft. Anders moet je echt bij de paarden gaan rijden..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:42

Staat ze op ijzers? Als dit zo is laten meten las de ijzers eraf zijn en net gekapt.
Maar ja helemaal eerlijk is het natuurlijk niet de regels zijn er niet voor niets.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:45

Ze is iig 1.59 half de pony meter heeft het niet in haar paspoort gezet omdat ze toch paard is. alleen ik zie er een beetje tegenop want dan moet ik tegen 18 plus rijden ligt het niveau daar echt veel hoger dan bij jeugd E pony? Ze heeft geen ijzers

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:48

We waren al zo slim om haar te laten bekappen voor de meting :p

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:51

Ik ben ook op m'n 13de bij de paarden gaan rijden (nooit geen pony gehad) ik vind het gewoon normaal

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:52

Vroeger waren er wel truckjes. IJzers en er af en smid vragen wat korter te bekappen (dat is niet fijn, knip je eigen nagels maar eens te kort af). Vragen aan degene die meet of die het paard in een kuiltje zet / omkopen. Maar netjes zijn deze suggesties niet.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:54

Is het niet erg moeilijk om tegen 18 plus te rijden?
Of houden jury's er rekening mee dat je jonger bent?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:55

Je moet misschien wat harder werken, je zal ook niet direct hoge punten halen maar als het eenmaal lukt is het wel super knap natuurlijk!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:56

Annoya schreef:
Vroeger waren er wel truckjes. IJzers en er af en smid vragen wat korter te bekappen (dat is niet fijn, knip je eigen nagels maar eens te kort af). Vragen aan degene die meet of die het paard in een kuiltje zet / omkopen. Maar netjes zijn deze suggesties niet.

veel nagel zit er al niet op omdat ze krauwt en mn paardje moet ed niet onder gaan lijden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:57

Mag hopen dat de jury daar geen rekening mee houdt, die jureert op wat jij laat zien immers. Gewoon doen meid, of je nou tegen een 17 jarige rijdt op een pony of een 21 jarige op een paard:het gaat om jou en hoe jij het doet ;) daar krijg je punten voor.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:58

Daarom is paardrijden ook zo'n fijne sport: leeftijd maakt helemaal niet uit!

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:01

Ik denk dat het allemaal wel meevalt tussen de paarden.
Niet iedereen is boven de 18 hoor, genoeg ruiters die op hun bijv. 16e de overstap maken naar paard.

Zelf reed ik op mijn 14e ook met een paard tussen de paarden. En als je gewoon een nette proef rijdt :)

Wel wordt er tussen de paarden wat strenger gejureerd, tenminste dat vind ik. Paard moet wel al wat nagevelijk lopen. Maar dit verschilt misschien ook wel per regio.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:01

melissapupa schreef:
Is het niet erg moeilijk om tegen 18 plus te rijden?
Of houden jury's er rekening mee dat je jonger bent?

Nee en nee :')

Je rijd gewoon je proef zoals het hoort :D
Er staat ook op jouw protocol niet hoe oud je bent dus de jury kan het niet weten. Toen ik 14 was mocht ik voor het eerst naar de Brabantse kampioenschappen dus lastig? Ik denk het niet. Had toen enkel de ervaring ; manege

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:00

Ik vind iedereen hier wel heel optimistisch. Er wordt echt wel wat strenger gejureerd bij de paarden doorgaans en als je geen winst rijdt tussen de pony's is mijn verwachting dat je punten nog wel een stukje lager uitvallen tussen de paarden. Daarbij rijden er bij de paarden in het L al regelmatig wat professionele ruiters mee en zeker in het M en Z kom je die vaak tegen. Ik vind jou echt erg jong om daarmee te moeten concurreren.
Ik zou persoonlijk toch, zeker gezien jouw jonge leeftijd, kijken of je de pony nog eens kunt laten meten. Vraag maar eens rond op de ponyclub, ik verwacht dat er wel iemand is die jou verder kan helpen. Er lopen heus grotere E-pony's rond

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:09

De pony is officieel gemeten op 1.59 half..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:12

melissapupa schreef:
De pony is officieel gemeten op 1.59 half..

Ja en? Als dat niet in het paspoort is geschreven kan en mag je hem gewoon opnieuw laten meten. Nogmaals, zoek contact en vraag hulp binnen je ponyclub. Dit is niet iets wat jij zelf moet gaan doen, maar vraag eens advies aan een ouder, ervaren iemand, die al langer lid is van de club. Die hebben weleens vaker met dit bijltje gehakt waarschijnlijk. Niet één van de ruitertjes dus, maar iemand uit het bestuur oid. Vaak lopen er wel een paar oudere mensen die niet direct meer kinderen bij de club hebben maar ooit zijn blijven hangen, komen kijken op clubavond, helpen met dingen, veel contacten hebben in de omgeving, zo iemand moet je hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:16

Je kan dus kiezen.
Met je paard bij de paarden gaan rijden, waar je qua maat thuis hoort.
OF je paard in proberen te laten meten terwijl je weet dat hij eigenlijk te groot is.
In mijn ogen duurt eerlijk het langst.
En volgend jaar moet hij weer gemeten.... krijg je hetzelfde verhaal nog een keer.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:20

Ze is al twee keer gemeten een keer thuis een keer op de club beide keren was ze toch te groot morgen gaan we de KNHS bellen ik ben bang dat ik toch paarden moet gaan starten :(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:26

melissapupa schreef:
Ze is al twee keer gemeten een keer thuis een keer op de club beide keren was ze toch te groot morgen gaan we de KNHS bellen ik ben bang dat ik toch paarden moet gaan starten :(

KNHS bellen is echt wel het laatste wat je moet doen. Dispensatie verlenen op maat doen ze niet dus dan wordt het sowieso tussen de paarden. Maar nogmaals, je zal echt niet de grootste E pony hebben dus vraag eens rond door wie je de pony het best kunt laten meten....Ik denk dat héél veel van de mensen die hier roepen over gewoon naar de paarden gaan en niet eerlijk, niet beseffen hoe het werkt in de praktijk. Ik vind plezier in de sport belangrijk op jonge leeftijd en tussen de paarden zal het voor jou waarschijnlijk zo lastig worden dat ik twijfel of het dan nog leuk is. Ik ben voor het behouden van onze jonge ruiters en amazones voor de sport en een 13 jarige die straks alle plezier en vertrouwen verliest omdat ze toch geen punten rijdt, daar schiet niemand iets mee op. Degenen die op erg jonge leeftijd goed scoren tussen de paarden (en dat zijn er erg weinig en dat is niet voor niets!) hebben doorgaans erg goede (leer)paarden, veel begeleiding en al veel ervaring opgedaan tussen de pony's.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:44

Deels met je eens 0000. Ik vind de TS ook nog te jong om tussen de paarden te starten omdat ik denk dat je ponytijd een hele waardevolle tijd is die je optimaal moet benutten! Bij de paarden gaat het er over het algemeen wat serieuzer aan toe en wordt er wat strenger gejureerd. Jury kijkt niet naar leeftijd dus als jij en iemand van 30 een zelfde proef laten zien krijgen jullie exact dezelfde punten. De grootte van je paard of pony doet er ook niet toe, als je naar een nette proef rijdt dan verdien je je punten vanzelf. :)

Inmeten zou ik niet proberen. Als ie een cm te groot was dan willen ze het nog wel eens doen maar die van jou is pas 5 en nu al 2,5 cm te groot dus die gaan ze echt niet meer inmeten. En ook al mocht je iemand vinden die je paard toch nog als pony in wil meten dan loop je elk jaar tot zijn 8e tegen hetzelfde probleem aan. Buiten dat kun je op concours de pech hebben dat hij nagemeten wordt en je gediskwalificeerd wordt omdat hij te groot is. Dat risico zou ik niet lopen.

Ik rijd er zelf eentje van 1,579 m dus die is maar 1 cm te groot en die is op zijn 5e nog als 1,56 half in zijn paspoort gezet maar was een jaar later 1,58 half gemeten en toen wilde de meter hem echt niet meer inmeten. Wij rijden inmiddels Z1 tussen de paarden en regelmatig in de prijzen dus de hoogte maakt niks uit!

Ik zou je wel echt aan willen raden om op zoek te gaan naar een pony om nog lekker mee te gaan starten tot je 18 bent. Het is echt veel te leuk om tussen de pony's te starten om die tijd over te slaan. Als je straks wat ouder bent kun je altijd nog naar de paarden. :)