Steigeren in de stal voor het voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BelindaV

Steigeren in de stal voor het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:08

Ik heb sinds kort een Tinker. Zij heeft de nare gewoonte om 's morgens zodra ze iemand hoort te gaan steigeren in haar stal. De boxen zijn open aan de bovenkant en soms hangt ze met haar benen over de rand. Vind ik best eng.
Ze staat van 22:00 tot 8:00 op stal, daarna gaat ze naar buiten. Haar eerste voerbeurt is dan op de wei. Op de wei heb ik haar nog niet zien steigeren, wel heeft ze schraapneiging met haar voorpoten gedurende voertijd (17:00 uur en 22:00 uur) in de wei. Ze gaat dan met haar poten in de grote voerbak die in de wei staat en heeft er al een plank vanaf gesloopt. Ook gaat ze schrapen bij de waterbakken waardoor die vaker dan anders gevuld moeten worden.
Ze is verder trouwens heel braaf, maar 's morgens en rond voertijd krijg ik de zenuwen van haar.
Heeft iemand tips hoe ik hier het best mee om kan gaan?

love_yeah

Re: Steigeren in de stal voor het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:10

Misschien 24/7 buiten zetten?? Of ik weet niet of het mogelijk is maar dat direct de eerste die komt haar gaat voeren

BelindaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:16

Als ik haar buiten laat staan, is ze de enige op de wei. Lijkt me voor haar niet fijn. Bovendien is het baggerboel nu en lijkt het me ook goed dat haar hoeven 's nachts goed opdrogen en ze ook kan gaan liggen als ze dat wil (er is geen stuilschal - mag ook niet vergunningstechnisch). Maar inderdaad heb hier ook aan gedacht. In de zomer gaat ze zowiezo 24/7 naar buiten.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:18

BelindaV schreef:
Als ik haar buiten laat staan, is ze de enige op de wei. Lijkt me voor haar niet fijn. Bovendien is het baggerboel nu en lijkt het me ook goed dat haar hoeven 's nachts goed opdrogen en ze ook kan gaan liggen als ze dat wil (er is geen stuilschal - mag ook niet vergunningstechnisch). Maar inderdaad heb hier ook aan gedacht. In de zomer gaat ze zowiezo 24/7 naar buiten.

Ohja dat is ook wel weer zo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:44

Ze doet het omdat ze onbewust heeft aangeleerd dat het werkt.
zij steigert en er komt voer.het werkt!

Aan jou de taak om haar ander gedrag aan te leren door jouw routine te veranderen.
misschien eerst buiten zetten en dan voeren en weer binnen zetten.
of eerst hooi geven tot er rust is en dan voeren.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:50

als laatste voeren en gewoon laten wachten

BelindaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:40

Dank voor jullie meedenken! Ik ga proberen om haar als eerste buiten te zetten - moet dan wel heel vroeg op......... maar ja, moet iets over hebben voor mijn dikke Tinker.
Als iemand anders nog suggesties heeft?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:25

Mijn tinker (ook al een liefhebber van eten en volslank) had de neiging om de boxdeur te bewerken met haar voorhoef als er eten in zich was.

Wat ik dan deed was omkeren, niets zeggen en weglopen (al dan niet met eten als ik het al vast had). Dus ook geen brul van "ophouden" want dat is ook aandacht (negatieve maar toch).

Was ze weer stil, dan kwam ik weer en als ze dan niet ging timmeren, dan kreeg ze eten.

Ze had al snel door dat timmeren = geen aandacht en eten verdwijnt en niet-timmeren = eten :-)

Nu zegt ze nog hihihihi als er iets aankomt maar dat vind ik niet erg.

Misschien een idee voor jou?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:08

Ik ga mee met janouk en Samantha geven goede adviezen: beloon het gedrag waar je meer van wilt en negeer ongewenst gedrag. Ik heb op een stal met 30 paarden gewerkt en binnen 2 weken wisten ze ALLEMAAL dat schoppen tegen de deur, boos kijken, uitvallen, bijten NIETS opleverde en vier benen aan de grond of naar achter stappen hooi en in de 2e voerronde krachtover, opleverde. Ik werkte alleen in de weekends. Oke mijn timing was goed en ik had mijn doel ook heel goed voor ogen. Dat hept natuurlijk.

Focus op het gedrag waar je meer van wilt en beloon. ;) Succes, het gaat je lukken. 24/7 in het land zetten is enkel symptoom bestrijding.

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:16

idd, elke vorm van aandacht krijgen is nergeren en weglopen, zodra ze dit niet doet als je aan komt lopen dan idd eten en dit wel zeker heel consequent volhouden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:34

als ze zoveel aandacht trekt vraag ik me af of ze wel genoeg krijgt..
bied eventueel hooi aan in een slowfeeder zodat ze snachts langer bezig is.
geef eventueel stro of groffer hooi..als zij in de ochtend nog wat heeft en minder hongerig is dan zal ze ook niet zoveel aandacht trekken ondat ze graag als eerste eten wil?

BelindaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:54

Wat fijn om te horen dat het bij anderen gelukt is! Dat biedt perspectief. Ik voer niet elke ochtend zelf, maar zal overleggen met de anderen. Het werkt natuurlijk alleen als echt iedereen het zo doet. Niet schreeuwen, maar niets doen en wachten tot ze rustig wordt, gewoon weglopen......
En aan een slowfeeder heb ik ook gedacht, ben op zoek naar goede mogelijkheid voor op stal. Heb nog geen echt goede suggesties gezien. Wel een voernet, maar daarbij heeft ze geen natuurlijke eethouding. Dus als er iemand is die nog goede suggestie heeft op dat vlak......

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:28

fijn dat je ermee aan de slag gaat en idd, het werkt het beste als zowel jij en andere er gewoon strikt mee omgaan.