Merrie soms niet in de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manon124

Merrie soms niet in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 18:41

Hallo iedereen! :)
Sinds vorige maand heb ik een eigen paard :D Vosse merrie van 7 jaar, echt een schatje <3 Onze band is al stukken gegroeid, maar soms denk ik echt 'doe eens normaal man!' Enkele vb...
- Als ik haar uit stal haal, gebeurt het soms dat wanneer ik ze vastbind, ze enorm van een kleine beweging schrikt en een sprong maakt.
- Ze laat me ook niet aan haar hoofd komen wanneer ik haar hoofd wil poetsen. Gevolg: ze loopt al een week rond met een een sprietje stro in haar oor :p
- Voor ik rijd, is me aangeraden ze te longeren. Dat loopt goed, enkel bij het betreden van de piste gaat het mis. Soms steigert of bokt ze. Dit corrigeer ik ook meteen.
- Tijdens het rijden houdt ze haar hoofd hoog, wat natuurlijk ook echt niet mooi presenteert. Als ik haar nagefelijk wil doen lopen, draaft ze op een hoger tempo en dat lijkt ook nergens op. (Mensen met ervaring van martingaal of bijzetteugels?)
Iemand die weet of tips heeft hoe ik dit een beetje kan afleren? :)

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:55

Als ik jou was zou ik eens stieken gaan proberen, het leert je paard te ontspannen zonder dat je haar erin trekt.

nine1987

Re: Merrie soms niet in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:04

Hoeveel komt je paard buiten?

Ik zou je paard niet meteen met vanalles vastknopen, maar goede instructie zoeken en daaraan werken..
Waarom je paard geen tijd geven? Waarom moet het paard a la minute zonder gel*l in de krul?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:05

1 maand? Een paard heeft echt langer nodig om te wennen en een goede vertrouwensband op te bouwen.
Geduld, zoek samen naar ontspanning en neem les ipv gelijk naar hulpteugels te kijken.

manon124

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:08

nine1987 schreef:

Ik zou je paard niet meteen met vanalles vastknopen, maar goede instructie zoeken en daaraan werken..
Waarom je paard geen tijd geven? Waarom moet het paard a la minute zonder gel*l in de krul?

Ze wordt gewoon aan haar halster met een halstertouw aan een ring in de gang geknoopt, zoals alle paarden daar worden gepoetst? :p Ze heeft dit al haar hele leven gedaan hoor, niet dat ik meteen het onmogelijke van haar vraag? ;) En geloof me, ik geef haar tijd, ze doet enorm haar best :) En ze moet niet geforceerd in een krul lopen, ik vroeg gewoon tips om op een ontspannen manier haar hoofdje wat naar beneden te krijgen :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:11

manon124 schreef:
nine1987 schreef:

Ze wordt gewoon aan haar halster met een halstertouw aan een ring in de gang geknoopt, zoals alle paarden daar worden gepoetst? :p Ze heeft dit al haar hele leven gedaan hoor, niet dat ik meteen het onmogelijke van haar vraag? ;) En geloof me, ik geef haar tijd, ze doet enorm haar best :) En ze moet niet geforceerd in een krul lopen, ik vroeg gewoon tips om op een ontspannen manier haar hoofdje wat naar beneden te krijgen :)

ontspannen betekent zonder dwang lijkt me dus zou les gaan nemen om het op te lossen geen hulpteugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:11

Ontspanning komt vanzelf, dat kan je niet forceren met een (hulp)teugel. Geen teugels aan hangen dus. ;) Ontspanning komt vanuit jou en haar. Dus ga gewoon door met oefenen, het komt vanzelf.

manon124

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:13

Arisca2005 schreef:
1 maand? Een paard heeft echt langer nodig om te wennen en een goede vertrouwensband op te bouwen.
Geduld, zoek samen naar ontspanning en neem les ipv gelijk naar hulpteugels te kijken.

We nemen privéles :) Ik verwacht ook niet van haar om hemel en aarde te verzetten. Vroeger reed ze met een martingaal, maar ik heb daar nooit mee gereden. Daarmee dat ik tips vroeg om misschien daar mee te leren rijden, aangezien zij vroeger zo gereden werd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:13

Het wennen en band opbouwen wordt naar mijn idee soms ook een beetje overschat. Een paard van 'al' 7 moet zich wel gewoon kunnen gedragen. Natuurlijk moet een paard de tijd krijgen om te wennen, dat spreekt voor zich, maar het mag geen excuus zijn :)

Dat gezegd hebbende; waarom moet je haar eerst longeren? En hoe veel komt ze buiten?
Voor het nagefelijke zou ik ook gewoon een instructrice inschakelen. Zo lang ze zo druk is kun je de ontspanning sowieso ver zoeken natuurlijk en zal ze ook niet zakken.

nine1987

Re: Merrie soms niet in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:20

Met vastknopen bedoelde ik allerhande hulpteugels..
Je moet je paard leren kennen.. En je paard jou.. Je kunt binnen een maand niet meteen alles verwachten..

Maar ik vroeg ook naar instructie en weidegang..

manon124

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:26

nine1987 schreef:
Met vastknopen bedoelde ik allerhande hulpteugels..
Je moet je paard leren kennen.. En je paard jou.. Je kunt binnen een maand niet meteen alles verwachten..

Maar ik vroeg ook naar instructie en weidegang..

Sorry, verkeerd begrepen :) Ze wordt niet vastgeknoopt hoor :) Nu rijdt ze met een simpel bit en trek ook niet in haar mond :) Ik krijg een half uur privéles en ze zit regelmatig in de weide in een kudde :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:26

Ik denk dat mijn merrie dit wel 2 a 3 maanden deed, toen ik haar net had.
Is ze je niet gewoon wat aan het uitproberen? + nieuwe stal en omgeving waarschijnlijk? Of is ze niet verplaatst?
Zo wel dan ook andere paarden en mensen om haar heen en een nieuwe eigenaar..

Ik denk dat je het nog wel wat tijd kunt geven..
Goed duidelijk zijn in de omgang

Ik neem aan dat het zadel past? En dat ze niets aan de tanden heeft?

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:49

Je hebt haar pas een maand geef haar de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving en aan jou en jij aan haar.
Wat zegt jouw instructrice van het gebruik van hulpmiddelen? met haar zul je het moeten doen en kun je ook advies krijgen waar zij van denkt dat dat past bij jou en je paard. Maar het allerbelangrijkste, ik zou gewoon te tijd nemen en heel veel plezier te hebben van en met elkaar. /3

manon124

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:58

sadekeshia schreef:
Ik denk dat mijn merrie dit wel 2 a 3 maanden deed, toen ik haar net had.
Is ze je niet gewoon wat aan het uitproberen? + nieuwe stal en omgeving waarschijnlijk? Of is ze niet verplaatst?
Zo wel dan ook andere paarden en mensen om haar heen en een nieuwe eigenaar..

Ik denk dat je het nog wel wat tijd kunt geven..
Goed duidelijk zijn in de omgang

Ik neem aan dat het zadel past? En dat ze niets aan de tanden heeft?

Ze is niet verplaatst :) Haar zadel past goed en aan haar tanden heeft ze geen problemen :)