paard 'valt'om in de trailer bij bocht naar rechts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

paard 'valt'om in de trailer bij bocht naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:26

zoals de titel al zegt,

Op het moment dat ik een bocht naar rechts maak komt er een hels kabaal uit de trailer.Dit heeft hij voorheen nooit gedaan,
Hij heeft een half jaar vrij gehad en word nu weer opgepakt.
Afgelopen zaterdag ging ik weer voor het eerst lessen en deed ie dit extreem.

Ik heb mezelf echt afgevraagd of het niet aan mezelf zou liggen qua rijstijl...
maar dat denk ik echt niet, ik rijd zo beheerst mogelijk zonder horten en stoten, rem niet plotseling (of er moet ineens iets gebeuren), laat de auto uitrollen en de bochten neem ik echt bijna stilstaand, zo langzaam en beheerst.

Nu hoorde ik dat ik het tussenschot scheef moet zetten,
alleen heb ik een 2-paards Ifor Williams trailer, en daar kan niet het hele schot schuin. Wel de achterste helft.

Iemand tips?

Een andere trailer kopen is geen optie!!

BigOne

Re: paard 'valt'om in de trailer bij bocht naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:28

Kan het tussenschot er niet helemaal uit!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:32

nee dit kan niet.... (staat hierboven) er zit een ijzeren paal in het midden. deze kan we los maar heb bij de trailer maar 1 lange achterstang gekregen en gen 2. de trailer is dan niet meer stabiel als ik het hele schot eruit haal

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:32

Heb er ook 1 gehad die dat deed, altijd prima op de trailer en ineens ging ie in paniek steeds liggen...heb ik eens aan de andere kant gezet...hij heeft het nooit meer gedaan.
En als andere trailer geen optie is....ander paard? :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:32

Achterste helft schuin helpt al een boel. En het paard zo los mogelijk vastzetten. Dan kan hij zijn hoofd/hals gebruiken om zijn evenwicht te bewaren.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:36

ok!
dat van zijn hoofd is een goede tip!
Ga ik zeker proberen, heb hem nooi extreem strak maar wel zo dat ie niet achterom kan kijken, ik ga het achterste deel dan toch scheef zetten en aan de voorkant wat losser!
thanx!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:36

Staat het paard nu ook in een andere trailer dan voorheen?

Heb hetzelfde probleem gehad met die van mij, nooit geen problemen gehad en altijd super makkelijk op de trailer. Tot ie in een trailer kwam met een vast tussenschot, ging ook van kwaad tot erger tot we het vaste tussenschot schuins hebben gezet geen probleem meer. Bij die nieuwere 'flexibele' schotten loopt het ijzeren frame allen langs de zijkant en bovenkant daaronder heb je zo'n flap hangen en geven de paarden ruimte om wat breder te gaan staan. Die vaste schotten (en geloof dat Ifor Williams trailers ook zo'n vaste schot hebben) geven deze ruimte niet waardoor sommige paarden hun balans niet goed kunnen houden.

Toch maar eens proberen dan om het achterste stuk dan scheef te zetten, zodat ie in elk geval achter breder kan gaan staan mocht daar het probleem liggen. ;)

Lastig is het wel!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:38

Omdat hij het eerder nooit heeft gedaan en nu ineens wel, even een suggestie: heb je de banden van de trailer gecontroleerd? Misschien zijn die wat te zacht waardoor de trailer meer helt in de bocht..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:38

DexterM schreef:
Heb er ook 1 gehad die dat deed, altijd prima op de trailer en ineens ging ie in paniek steeds liggen...heb ik eens aan de andere kant gezet...hij heeft het nooit meer gedaan.
En als andere trailer geen optie is....ander paard? :+

Helaas geen optie een ander paard ;-)
of heb jij er 1 over??!! :D :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:40

Staat het paard altijd aan dezelfde kant in de trailer?

Kirrr

Wij hebben ook een paard die dit nu ineens begint te doen.
We hebben een camera, dus kunnen erg goed zien wat hij doet.
Is ook enkel in de bocht naar rechts. Links is er niks aan de hand.
Ons schot kan ook niet scheef.
Eruit helpt niks. Links of rechts maakt ook niet uit.
Los of vast met het hoofd.
Is een ervaring trailerpaard, verre reizen etc.

Nog even en dan kunnen ze op de trailer waar ze diagonaal op staan, hopelijk is het probleem dan opgelost.

Ik lees hier wel even mee, want ik vind het ook erg vreemd.

frutsels

Ik heb ooit wel eens mee gemaakt dat dit gebeurde met een paard die dat voorheen nog nooit had gedaan. Bleek ataxie ontwikkeld te hebben. Je zag er verder niks aan, maar hierdoor is het wel aan het licht gekomen.
Ik wil je verder niet bang maken, maar het kan dus ook met zijn balans te maken hebben.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:41

_Marinke_ schreef:

Heb hetzelfde probleem gehad met die van mij, nooit geen problemen gehad en altijd super makkelijk op de trailer. Tot ie in een trailer kwam met een vast tussenschot, ging ook van kwaad tot erger tot we het vaste tussenschot schuins hebben gezet geen probleem meer. Bij die nieuwere 'flexibele' schotten loopt het ijzeren frame allen langs de zijkant en bovenkant daaronder heb je zo'n flap hangen en geven de paarden ruimte om wat breder te gaan staan. Die vaste schotten (en geloof dat Ifor Williams trailers ook zo'n vaste schot hebben) geven deze ruimte niet waardoor sommige paarden hun balans niet goed kunnen houden.

Toch maar eens proberen dan om het achterste stuk dan scheef te zetten, zodat ie in elk geval achter breder kan gaan staan mocht daar het probleem liggen. ;)

Lastig is het wel!

dit is de trailer waar hij altijd in stond, vind het zo raar ineens

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:42

frutsels schreef:
Ik heb ooit wel eens mee gemaakt dat dit gebeurde met een paard die dat voorheen nog nooit had gedaan. Bleek ataxie ontwikkeld te hebben. Je zag er verder niks aan, maar hierdoor is het wel aan het licht gekomen.
Ik wil je verder niet bang maken, maar het kan dus ook met zijn balans te maken hebben.

zou het dan niet beide kanten op zijn?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:51

Hier nog 1 die het doet..
Ze staat wel altijd aan de linkerkant (staat alleen of wordt als eerste geladen).
Dus bij een bocht naar rechts leunt ze tegen het tussenschot.
Wisselen van kant moet ik nog eens proberen.

Verder geen tips, dus ben benieuwd of je een oorzaak kan vinden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:52

gretoes schreef:
_Marinke_ schreef:

Lastig is het wel!

dit is de trailer waar hij altijd in stond, vind het zo raar ineens

Wij zijn er dus achter gekomen dat het met zijn balans te maken heeft gehad door het vaste tussenschot en meneer toch wel heel erg graag breder staat dan de ruimte die een 2 paards trailer met tussenschot bied.

Maar als er qua trailer of schot o.i.d. niks veranderd is is het wel erg vreemd en zou ik naar andere dingen gaan kijken de banden zoals Djaikha zegt?

Is het paard ook in bespiering e.d. erg terug gegaan? (je praat over een half jaar vrij gehad). Hierdoor kan die ook meer moeite hebben gekregen met balans houden. Of misschien iets medisch..

Toch eens proberen met het achterstestuk schuin, banden e.d. controleren en kijken of het na verloop van tijd betert en hij weer 'normaal' kan staan zoals van ouds.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:54

Ja heb er op het moment wel 2 over, braaf op de trailer en nog zat te leren dus voor lessen geen probleem. Lopen misschien niet helemaal zuiver op het moment, maar je kunt ze prima vervoeren.... :D

Is je babycamera draadloos? Die zou je anders eens in trailer kunnen doen als ie thuis niet nodig is, met ontvanger in auto, kan je zien wat ie doet of wat er precies gebeurt.
Staat hij altijd aan dezelfde kant?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:03

Wij zijn er dus achter gekomen dat het met zijn balans te maken heeft gehad door het vaste tussenschot en meneer toch wel heel erg graag breder staat dan de ruimte die een 2 paards trailer met tussenschot bied.

Maar als er qua trailer of schot o.i.d. niks veranderd is is het wel erg vreemd en zou ik naar andere dingen gaan kijken de banden zoals Djaikha zegt?

Is het paard ook in bespiering e.d. erg terug gegaan? (je praat over een half jaar vrij gehad). Hierdoor kan die ook meer moeite hebben gekregen met balans houden. Of misschien iets medisch..

Toch eens proberen met het achterstestuk schuin, banden e.d. controleren en kijken of het na verloop van tijd betert en hij weer 'normaal' kan staan zoals van ouds.[/quote]

hij is idd enorm in bespiering terug gegaan.
hij had geen blessure maar had vrij ivm mijn zwangerschap.
banden zijn net opgepompt.
denk eerst t schot proberen...

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:06

DexterM schreef:
Ja heb er op het moment wel 2 over, braaf op de trailer en nog zat te leren dus voor lessen geen probleem. Lopen misschien niet helemaal zuiver op het moment, maar je kunt ze prima vervoeren.... :D

Is je babycamera draadloos? Die zou je anders eens in trailer kunnen doen als ie thuis niet nodig is, met ontvanger in auto, kan je zien wat ie doet of wat er precies gebeurt.
Staat hij altijd aan dezelfde kant?

ik ga er over denken DexterM :-)

idd andere kant laden is t proberen waard,

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:07

Ooit wel eens gehoord van een paard dat bij stilstand omvalt in de trailer? Was een kilometer of 20 goed gegaan, paard met 2 mini's ernaast. Stond in de trailer. Ineens laat ze zich vallen tegen het schot, of ze een soort toeval krijgt, vreselijk zwaar ademen, begint te zweten... Gebeurde daarna nog een paar keer. Paard is ouder, 17, wordt gewoon gereden (gister nog buitenrit gemaakt), nooit problemen, ze doet het perfect. Dit was gewoon eng, denk verd. straks worden de kleintjes verpletterd. Had ze voorheen nooit, maar ongelukje gehad, geopereerd aan peesschede ontsteking, daarna is dat eigenlijk begonnen. Ze hoeft niet heel vaak op de trailer want ik rijd geen wedstrijden meer, maar ik vond dit serieus doodeng. Iemand ooit zoiets meegemaakt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:22

TS ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar mijn paard heeft hetzelfde, alleen dan in bochten naar links. Hij gaat niet breed staan met zijn achterbenen, maar zet ze juist heel dicht bij elkaar, waardoor hij totaal geen evenwicht kan houden. In de bocht leunt hij volledig op de wand van de trailer en soms trapt hij ook nog naar achteren van frustratie en is hij helemaal zijn evenwicht kwijt.

Ik heb alles geprobeerd, echt alles.
Links - rechts
Hoofd vast - los
Heeeeel rustig rijden
Trailer laten vermaken zodat hij breder kon staan
Bandenspanning hard - zacht
Etc. etc.

Het probleem bleef.
Uiteindelijk mijn (net volledig opgeknapte en aangepaste) trailer verkocht en overgegaan op een andere trailer. Nu is hij te vervoeren, maar een pretje is het nogsteeds niet.
Mijn ambitie was toch wel om wedstrijden te rijden, en het frustreerde verschikkelijk dat de trailer elke keer weer gedoe gaf. Ik wist geen andere oplossing dan een ander paard erbij te nemen... :+

Weet je zeker dat er nooit iets gebeurd is met je paard in de trailer? Bij de mijne is het ontwikkeld na een val in de trailer.