Wanneer overgang naar volledig buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Wanneer overgang naar volledig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:52

Ik heb twee shetlandpony's, ruintje van 4,5 en een merrie van 1,5.
Ze staan aan huis in ongeveer een ruime 2,5 ha vrij arme wei, wel een kwalitatief goede wei met kruiden, grassen, rotsen, heuvels en bomen.
Er is een grote schuilstal met stro als bodembedekking, altijd toegang tot water en hooi.

We wonen in Zweden, vorig jaar september zijn we verhuist. Het klimaat is net even anders als dat we gewend zijn in Nederland.
De seizoenen zijn duidelijk te onderscheiden, zomer/herfst/lente gaan ze 24/7 op de wei.
Deze winter hebben we vrij goed weer gehad, veel sneeuw en rond kerst de koudste dagen tot ongeveer -24 (droge kou, goed te doen)
Deze winter hebben we ze steeds 's avonds binnen gehaald, ze delen een grote box samen en staan er dan van ong. 22.30 tot 07.00 in. De rest dus buiten.
Ze hebben geen drang om naar binnen te komen 's avonds, staan wel graag lui te zijn in de schuilstal.
De wei is nu nog besneeuwd, maar rond de bomen en op de heuvels is de sneeuw nu weg en pikken ze hier en daar alweer wat graastijd mee, maar hebben wel continu beschikking over het hooi.

De pony's dragen géén dekens en hebben een geweldige wintervacht die we zo min mogelijk borstelen, ontklitten alleen de manen, staart en halen takjes e.d. uit de vacht elke dag.
Om deze vacht zo mooi winterhard te behouden scheren we ook niet, het ruintje heeft hierdoor dus vakantie op wat lekkere wandelingen aan de hand na (beide gaan dan altijd mee) Normaal rijdt mijn zoontje ongeveer 3x per week, waarvan 1x les en 2 keer lekker recreatief in de wei of het bos. Daarnaast doen we grondwerk en wisselen we het rijden af met het lopen voor de kar of werken aan de lange lijnen en vrijheidsdressuur.

Wij zitten nu te bedenken vanaf wanneer we ze ook 's nachts buiten gaan laten staan.
Temp. zakt in de nachten maar tot rond vriespunt en ze beginnen nu goed te verharen

Wellicht hebben jullie ideeën voor ons, wanneer gaan we ze 's nachts ook buiten laten?

Bucha

Re: Wanneer overgang naar volledig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 18:48

Iemand een idee?
Zou graag andere meningen als die van onszelf horen om een goede beslissing te maken :-)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:53

Shetlanders zijn vaak behoorlijk winterhard, als ze genoeg ruwvoer hebben en bij de wind/evt. sneeuwbuien kunnen schuilen, zoals je dus beschrijft, lijkt het me absoluut geen probleem om ze 24/7 buiten te hebben staan.
(Kan dus nu ook al prima denk ik, denk zelfs dat bij -24 met schuilstal en hooi ze het niet kouder hebben dan in een stal)
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 02-03-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:53

ik denk dat door het klimaat verschil met hier, de tips lastig zijn..
wellicht kun je in de buurt rondvragen wat men daar doet (of een zweeds forum waar mensen zitten die shets houden?)

denk dat de tips uit zweden wat betrouwbaarder voor je zullen zijn dan vanuit Nederland..
ik kan wel zeggen als ze niet geneigd zijn om binnen te komen, laat ze lekker buiten..
maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of paarden nu altijd precies weten wat goed voor ze is, of dat ze gewoon s avonds met iets mildere temperaturen geen zin hebben om naar stal te komen en dan met een goede nacht vorst ineens ziek blijken, of ergens als ijslollie in de wei staan.

ik gok dat ze wel buiten kunnen blijven staan zoals je het opnoemt, maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur ;)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-03-15 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:54

Als ze een schuilstal hebben zou ik ze lekker buiten laten hoor. Zeker als ze gewoon een goede vacht hebben. Volgende winter zou ik ze ook niet naar binnen doen. Als ze het hele jaar rond hebben kunnen wennen aan de temperaturen kunnen ze daar prima tegen.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:57

Bedankt voor jullie reacties!

elenaMM77, de paarden hier in de omgeving staan vooral buiten, meeste ook koudbloeden dan en de warmbloeden die we zien staan met een deken om. Ook de veulens staan buiten.
De vorige eigenaren hadden hun IJslanders altijd buiten staan, gebruikten de stallen binnen alleen als er iets aan de hand was begreep ik.

De temperatuur ligt nu rond het vriespunt, snachts niet veel kouder dan overdag (scheelt misschien een graad of 5)
Toen het op zijn koudst was in december was het overdag én 's nachts zo rond de -25 graden, omdat de zonnekracht overdag ontbreekt was het overdag vrijwel net zo koud als 's nachts.

Ze hebben een totaal andere vacht als met de winter vorig jaar in Nederland, het zijn nét beertjes.
Ze kwamen aan in de zomer, eind zomer en hebben dus gelukkig op hun gemak de wintervacht kunnen aanmaken.

Hieronder een tekeningetje van hoe het eruit ziet, de wei loopt links dan nog door.
Afbeelding

En hier een (telefoon)foto van één kant van de schuilstal:
Afbeelding

Ik denk dat we het dan gewoon eens moeten proberen, ze zijn gezond en sterk en hebben eind herfst al een paar keer buiten overnacht nadat we de wei vergroot hadden (we hebben ze in stapjes laten wennen aan de ruimte hier) en ze dus gewoon absoluut niet naar binnen wilden komen..
Ruwvoer krijgen ze nu onbeperkt, ook is er hier en daar al wat gras wat boven het smeltende sneeuw uitkomt. Het is niet glad in de wei en uiteraard blijft de stroom erop als ze 's nachts buiten blijven..
Ze krijgen ook eens per dag hun metazoa, straks wordt dat Marstall koudbloedkorrel.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:01

Heerlijk hoor dat je je pony's zo kan houden, ideaal :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:03

Wauw met zo'n schuilstal zou ik ze echt niet binnenhalen hoor! Ik denk dat je ze blijer maakt door ze gewoon lekker buiten te laten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:10

Het is hier geen -25 geweest, maar ze hebben wel de hele winter buiten gestaan zonder deken, zowel onze koudbloed als onze warmbloed paarden.
Onze oudste hebben we 2 dagen een dekentje gegeven geloof ik maar verder ook niet.
2 jaar geleden stonden 2 van onze warmbloeds gewoon nog op pension dus stonden hoofdzakelijk binnen.
Vanaf januari vorig jaar staan ze hier en hebben we het rustig opgebouwd naar 24/7 buiten.
Ze hebben uit zichzelf veel meer haar aangemaakt als dat ze vorig jaar hadden, dus ze blijven gewoon lekker buiten.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:16

Nogmaals dank voor de reacties!
We moeten onszelf denk ik gewoon over het drempeltje zetten en ze lekker buiten laten staan..

Dankje Lise81, we zijn ook ontzettend blij met deze mogelijkheid!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:19

palousa_boy schreef:
Het is hier geen -25 geweest, maar ze hebben wel de hele winter buiten gestaan zonder deken, zowel onze koudbloed als onze warmbloed paarden.
Onze oudste hebben we 2 dagen een dekentje gegeven geloof ik maar verder ook niet.
2 jaar geleden stonden 2 van onze warmbloeds gewoon nog op pension dus stonden hoofdzakelijk binnen.
Vanaf januari vorig jaar staan ze hier en hebben we het rustig opgebouwd naar 24/7 buiten.
Ze hebben uit zichzelf veel meer haar aangemaakt als dat ze vorig jaar hadden, dus ze blijven gewoon lekker buiten.

Klinkt ook perfect!
Hier is dat ook zo gegaan met het haar, heel bijzonder om te zien hoe hun vacht "anders" kan zijn.
We hebben hier ook rustig opgebouwd met de buiten-uren, ze stonden in pension en 's winters binnen.
Nu staan ze minimaal 14 uur buiten, de hele winter al.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:11

hoi! ik woon ook in zweden met mijn paarden ;) ik heb mijn paarden snacht´s buiten zonder deken als het snacht´s nog 3 graden is.
onze buren hebben fjorden en ze gaan meteen naar buiten als het snacht´s rond t vriespunt blijft.

je kunt rustig zeggen dat eind april alle paarden snachts weer buiten staan... jou shetten zullen het vast niet erg vinden nu al naar buiten te gaan aangezien ze zo´n dikke vacht hebben :) *\o/* /3 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:18

3 jaar terug hebben we een hele strenge winter gehad en is de temperatuur 's nachts ook enkele keren gezakt tot +- -20. Heb mijn paarden er geen enkele keer voor binnen gehaald. Gewoon lekker laten staan :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:23

Wat een fijne schuilstal hebben de pony's zeg! Volgens mij kunnen ze daar prima in vertoeven.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:36

Ik zou me geen zorgen maken met zo'n fijne schuilstal, lekker buiten laten!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:50

Ontzettend bedankt allemaal!!

We hebben meteen gisterenavond de proef op de som genomen en ze in plaats van binnen te halen, een extra lading hooi te brengen en ze laten staan.. ze waren al voor de opening weg voor manlief zich omgedraaid had..
Ik geloof dat ze jullie meningen en tips allemaal wel erg dankbaar zijn :D

Vandaag hebben we twee blije grazende pony's in de wei :)
Superfijn!

riannezweeds: dankjewel! Leuk om ook een zweedse ervaring te horen! Waar in Zweden woon jij?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:38

Bucha schreef:

We hebben meteen gisterenavond de proef op de som genomen en ze in plaats van binnen te halen, een extra lading hooi te brengen en ze laten staan.. ze waren al voor de opening weg voor manlief zich omgedraaid had..

Superfijn!

riannezweeds: dankjewel! Leuk om ook een zweedse ervaring te horen! Waar in Zweden woon jij?

ik woon in Dalarna :) (Zuid Dalarna)

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:05

riannezweeds schreef:
Bucha schreef:

Superfijn!

ik woon in Dalarna :) (Zuid Dalarna)

Wij ook :) Kommun Vansbro!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:20

Haha das grappig! Ma 1, 5 uur rijden!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:40

riannezweeds schreef:
Haha das grappig! Ma 1, 5 uur rijden!

Klein wereldje toch zo! Wat leuk!
Voor zweedse begrippen is dat errug dichtbij! Mocht je ooit in de buurt zijn, geef een gilletje! :D