Mijn paard is erg bang voor wind. Als het hard waait rent ze alleen maar rondjes in haar paddock, eet ze niet en wil ze alleen maar op stal.
Vandaag waaide het ook weer erg hard. Daarom ben ik een beetje op zoek naar iets waarmee ik haar kan helpen.
Ik zoek dus een manier om de scherpe randjes ervan af te krijgen, dat ze gewoon buiten kan blijven met wind en niet alleen maar trillend binnen wil staan.
Ook vraag ik mij af wat ik haar te eten kan geven op dagen dat het hard waait. Hooi/kuil/voordroog eet ze niet, muesli niet meer dan haar normale portie en snoepjes ed neemt ze op zon dag gewoon niet aan (terwijl ze daar normaal gek op is). Moet ik mij daarover geen zorgen maken? Is 1 dagje heel weinig eten niet zo erg? Of heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen proberen.
Ik zou zelf kijken of je je paard in een kudde kunt zetten. Ik denk dat een paard dan wel rustiger wordt als de andere paarden ook gewoon rustig blijven.
QuintyKelly Vergeten erbij te zetten, ze staat samen met een rustige pony en in de paddock naast haar staan 2 paardrn die zich ook niks van de wind aantrekken, maar dat helpt dus jammergenoeg niet...
Zou je misschien een soort van windbreker aan een zijde van je paddock kunnen maken? Zodat ze daarachter (of daarvóór) kan gaan staan en zo minder in de wind staat? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord.. wel dat veel paarden onrustig worden van harde wind, maar echt bang.. Sterkte ermee!
Tigra_
Geplaatst: 01-03-15 22:49
Hoe oud is je paard? Heeft hij/zij dat altijd al gehad? Rijdt je ook weleens buiten als er veel wind is? Wat hierboven is gezegd is een optie dat ze uit de wind kan gaan staan. Wel vindt ik het toch een aparte reactie van het paard. Meeste zijn toch wel opgegroeid met het Nederlandse weer en dus veel wind. Hoop dat je iets kan vinden zodat je paard kan ontspannen. Is je paard verder in omgang ook snel gestrest?
ruitje
Geplaatst: 01-03-15 22:52
Ik snap die drang om paarden kosten wat kost 24/7 buiten te hebben, voor veel paarden is dat ideaal. Voor sommigen niet. Lekker binnenzetten
Inderdaad. Tenzij het slecht voor het paard is om binnen te staan (artrose oid) of dat ze dan ook onrustig word, dan zou ik ze ook lekker binnenzetten.
Tigra_
Geplaatst: 01-03-15 23:03
ruitje schreef:
Ik snap die drang om paarden kosten wat kost 24/7 buiten te hebben, voor veel paarden is dat ideaal. Voor sommigen niet. Lekker binnenzetten
Ze zegt dat het paard trillend binnen staat anders dat lijkt me ook niet ideaal dus lekker binnen zetten zie ik daar niet echt in.
Een windscherm gaat niet werken, de wind komt van verschillende kanten. Ze is 9 jaar en in spannende situaties vaak wel wat onrustig, maar niet zoals dit. Ik rij ook gewoon buiten in de wind, alleen als ze zo in paniek is wil dat niet, dan kost het mij bijna een uur om haar te zadelen, ik kan haar dan niet vastzetten en iemand anders dan ik bij haar vind ze op deze momenten eng. Ze haalt echt steun uit mij.
Hm, het zou namelijk kunnen dat ze een keer een hele angstige of pijnlijke ervaring heeft gehad tijdens harde wind. Misschien is er een keer iets op haar gevallen oid.. Als dat zo is, dan is het best lastig om hier vanaf te komen. Ze is ook al onrustig in de stal, dus het is waarschijnlijk meer het geluid van de wind dan het voelen ervan waar ze op reageert.
Is er de mogelijkheid van een binnenbak? Een grotere ruimte dan haar stal waar ze samen met een rustig en bekend paard zou kunnen staan uit de wind? Misschien kun je muziek opzetten op stal, waardoor ze de wind minder hoort.
Ik heb er eentje die vroeger als veulen altijd naar binnen kon gaan wanneer het waaide en regende, was als volwassen paard niets mee te beginnen in de regen. Ik heb hem een keer een hele zomer gewoon buiten gelaten, vaak nat geworden maar het nerveuze was er af. Heb je het paard ook een aantal keren binnen gehaald wanneer ze zo spastisch deed, want dan blijven ze het doen. Ze worden beloond voor hun gedrag, als je weet dat er veel wind gaat komen geef haar dan eens een uur en vlak voor ze naar buiten gaat een paar druppels rescue remedie op een stukje brood.