Chagrijnig tijdens voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Chagrijnig tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:29

Het is niet dat het echt een groot probleem is. Maar ik zou wel graag willen weten wat ik zou kunnen doen en waarom ze zo iets doet. Als ik bijvoorbeeld met hooi naar het weiland kom lopen word onze shetlander boos/chagrijnig. Oren plat in de nek, boos kijken en als het haar te lang duurt billen naar je toe draaien. Soms pakt ze een pluk hooi en draaft ze boos een rondje. Mijn IJslander die staat er dan naast rustig hooi te eten. De shet die reageert ook haar bozigheid af op haar. Als de IJslander daar niet van gediend is dan hapt ze een keer naar haar en dan is het ook direct klaar en valt de shet haar niet meer lastig. Maar de shet is dan wel chagrijnig dat ze op haar kop kreeg van mijn andere pony. Vanochtend deed ze een boos bokje richting de IJslander. Met een boos ''eh eh eh'' stopte ze ook meteen en ging staan eten. Wel nog even oren plat in de nek maar naar een minuut was er niets meer aan de hand. Het duurt ook niet lang voordat ze hooi krijgt. Ze krijgt het net zo snel als de andere pony. Ze blijft wel 5 min boos terwijl het hooi allang klaar ligt en ze gewoon kan eten.

Ik snap echt niet waarom ze zo chagrijnig is als er eten word gebracht. Dacht dat pony's, voornamelijk shetlanders wel blij waren met eten :') Maar mijne die word alleen maar boos.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:33

Grappig, ik zat ook net te denken een topic te openen over voernijd.

Hier hebben 'we' er ook 1, alleen die heeft wel wat ergere voernijd. Schat van een pony, maar doordat hij vroeger echt moest vechten om zijn eten (grote groep waar systematisch veelste weinig gevoerd werd) is voertijd voor hem alleen maar de trigger voor stress.

Helaas mept hij de andere (mijn) pony dus tijdens voeren om 'zijn' eten te beschermen, en ze hebben savonds niet de ruimte om echt goed weg te kunnen, dus hij blijft aanvallen.... om mijne te beschermen, nu maar apart gezet....

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:38

Toydoll schreef:
Grappig, ik zat ook net te denken een topic te openen over voernijd.

Hier hebben 'we' er ook 1, alleen die heeft wel wat ergere voernijd. Schat van een pony, maar doordat hij vroeger echt moest vechten om zijn eten (grote groep waar systematisch veelste weinig gevoerd werd) is voertijd voor hem alleen maar de trigger voor stress.

Helaas mept hij de andere (mijn) pony dus tijdens voeren om 'zijn' eten te beschermen, en ze hebben savonds niet de ruimte om echt goed weg te kunnen, dus hij blijft aanvallen.... om mijne te beschermen, nu maar apart gezet....

Ai dat klinkt een stuk minder vrolijk!

De shetlander trapte vroeger (toen ze net bij ons was) ook als we eten kwamen brengen maar dat hebben we er gelukkig uitgekregen. De shet hebben we vanaf dat ze 1 jaar was en staat al sinds die tijd samen met mijn ijslander. Ze heeft nooit moeten doen om eten te krijgen. Als ze brokken gevoerd krijgen is er ook niets aan de hand. Mits mijn oma (die eigenlijk de eigenaar is) de IJslander brokken geeft ook de shetlander gaat voeren. Mijn oma wil nog wel eens tijdens het voeren van de IJslander een handje brok uit de voerbak pakken en die aan de shetlander geven. Als ze dat doet gaat de shet staan drammen. Maar sinds ik heb aangegeven dat ze dat niet meer moet doen staat de shetlander er gewoon rustig naast of staat wel rustig hooi te eten. Met brokken is het dus geen probleem. Maar als ik alleen met hooi aan kom zetten dan word ze boos.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:40

Mijn merrie heeft daar ook een handje van. Zwaar ongeduldig met eten en oren plat in de nek. In den beginne maakte dat wel indruk op sommige mensen waardoor ze er in versterkt werd en ook losse hoefjes kreeg.

Dat heeft ze bij mij en stalbaas ook elk 1 keer geprobeerd, de klap die ze als antwoord kreeg maakte het wel duidelijk dat dit niet gewenst is.

Nu gaan de oren nog steeds een fractie plat maar ze stormt niet meer naar de voerbak, wacht netjes tot het halster uit is en laat ons rustig uit de stal gaan.

Naar andere paarden is ze niet echt nijdig.

Gewoon flink ongeduldig als het krachtvoer komt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:52

Als ik met de kruiwagen hooi aankom, moeten alle paarden aan de kant. Ik bescherm mijn persoonlijke ruimte, anders heb ik straks een paar drammende, misschien vechtende pony's in mijn nek.
Dat wil ik niet, dus ik heb altijd een zweep bij me. Als het nodig is, krijgen ze een tik. Na een paar keer weten ze dat en houden ze afstand. Wat ze onderling doen moeten zij weten, maar niet vlak bij mij. Pas als ik weg ben mogen ze naar de voerkist toe.

Ik zou dat als ik jou was ook doen, want voor je het weet zit je tussen 2 concurrerende pony's in, en heb je zelf een klap te pakken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:01

marionblo schreef:
Als ik met de kruiwagen hooi aankom, moeten alle paarden aan de kant. Ik bescherm mijn persoonlijke ruimte, anders heb ik straks een paar drammende, misschien vechtende pony's in mijn nek.
Dat wil ik niet, dus ik heb altijd een zweep bij me. Als het nodig is, krijgen ze een tik. Na een paar keer weten ze dat en houden ze afstand. Wat ze onderling doen moeten zij weten, maar niet vlak bij mij. Pas als ik weg ben mogen ze naar de voerkist toe.

Ik zou dat als ik jou was ook doen, want voor je het weet zit je tussen 2 concurrerende pony's in, en heb je zelf een klap te pakken.

Ik heb daar juist dus geen last van. De IJslander wacht netjes op zijn beurt en mijn shetlander staat boos rond te stampen zonder mij lastig te vallen. Voel me daarbij ook helemaal niet bedreigd ze doet eigenlijk ook nooit een poging om mij pijn te doen (denk aan trappen, bijten, duwen) Ze valt wel de ijslander af en toe lastig maar na een hap van de ijslander houd de shet ook echt meteen op met irritant doen naar haar. Het stomme is dat ze helemaal niet staat te drammen om eten maar boos staat te doen en staat te mokken als er eten word gegeven. Alsof ze boos is dat ik ga voeren.

Toen als jaarling ze wel een trap wou verkopen had ik wel een zweep bij me. En na 1 rake klap met de zweep heeft ze nooit meer getrapt. Als ze na 5 min staat te eten is er niets aan de hand. Je kan haar gewoon knuffelen en om haar heen dartelen. Maar de eerste minuten is ze gewoon echt chagrijnig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Chagrijnig tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:55

VSW -> OPG

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:00

Je schrijft dat ze boos kijkt en soms de billen naar je toe draait.
Dat gedrag zou ik niet accepteren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:04

Ik zou de pony negeren zolang hij vervelend doet en pas wat geven zodra hij normaal reageert, bij ons op stal ook zo ene en offie normaal doet bij het voeren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:05

marionblo schreef:
Je schrijft dat ze boos kijkt en soms de billen naar je toe draait.
Dat gedrag zou ik niet accepteren.

Dat doet ze als ze het ergens niet mee eens is. Maar ze trapt nooit. Ze loopt eerst weg en gaat dan boos in een hoekje staan mokken. Als ze dat doet staat ze niet bij me in de buurt. Het is dan net alsof ze me gewoon niet wil zien.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:12

piezze schreef:
Ik zou de pony negeren zolang hij vervelend doet en pas wat geven zodra hij normaal reageert, bij ons op stal ook zo ene en offie normaal doet bij het voeren.

Ik negeer haar ook als ze staat te mokken. Het punt is dat ze boos gaat lopen doen als het hooi er al even ligt. Nou ja, ik kom aan lopen met het hooi en loop het weiland in naar een droog punt. Momenteel is het een dikke blubber bende. De shetlander loopt of weg of loopt achter me aan, heel rustig en niet eens boos. Zodra ik het op de grond neer leg en het ligt er 30 sec gaat ze chagrijnig lopen doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:13

Nou ja daar kan je weinig aan veranderen dan denk ik. Gek beest,

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:18

Ik volg dit topic even.
Klinkt mij helaas erg bekend, ook mijn shetlander word chagerijnig als er eten aan komt. En als het niet snel genoeg gaat sleurt ie zo de baal uit mn handen. Of hij gaat de andere maar terroriseren. :\

Ik heb zelf nooit aan een zweep gedacht maar ga dit vanavond eens proberen.

Hopelijk kom je er via bokt vanaf TS want ik snap heel goed dat t gewoon #$*£! is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:19

Ach het is niet eens zo'n ramp dat ze het doet, ze grijpt geen eten en ze terroriseert je niet. Maar ik zou wel willen weten WAAROM ze het doet. Het is toch niet logisch dat je boos word als er eten voor je word neergelegd >;)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:17

Doet mij een beetje denken aan een filmpje van een hond die ik ooit gezien heb.
Kreeg eten en was gewoon in zijn eentje, maar kon toch boos doen tegen zijn eigen staart die hij steeds in zijn ooghoek zag. Misschien is het zo iets? :?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 03:07

Bij ons had één dekhengst het, maar die dreigt vooral. Eén keer heeft hij werkelijk gebeten en toen kreeg hij een tik. Ik deed een tijdje de ochtend-hooironde en dan wachtte ik gewoon vóór zijn stal met de pluk hooi tot hij stopte met happen en dreigen, en dan pas kreeg hij z'n plak. Uiteindelijk leidde dat wel tot meer rust, want hij realiseerde zich dat hoe sneller hij stopte, hoe eerder hij z'n voer kreeg.. Maar of dat bij elk paard werkt betwijfel ik.

Overigens was dit een schat van een paard als het geen voertijd was, en konden zelfs kinderen hem aaien in de stal. Het was dus echt een voer-gerelateerd probleem. Naar andere paarden toe was deze hengst ook dominant en territoriaal, dus ik vermoed dat het voer ditzelfde gedrag aanwakkerde. Hij at ook altijd met de oren in de nek en zenuwachtig om zich heen kijkend.. Wellicht heeft hij vroeger eens moeten vechten voor z'n voer.

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 05:06

24/7 per dag ruwvoer. Misschien doormiddel van een hooinet of andere slowfeeder o.i.d?
Hoeveel kilo ruwvoer krijgt het paard nu?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 12:28

xBlue schreef:
24/7 per dag ruwvoer. Misschien doormiddel van een hooinet of andere slowfeeder o.i.d?

Ik weet niet precies hoeveel kilo het is (ben niet goed in schatten van dat soort dingen). Meestal voer ik ze 's ochtends en 's avonds. Vaak ligt er 's avonds nog een beetje dus ze kunnen wel de hele dag door eten. Maar ja vers hooi is natuurlijk altijd lekkerder dan hooi waar ze zelf overheen heeft gebanjerd met haar vieze voeten :') Slowfeeder zat ik ook al aan te denken. Maar door het eczeem kunnen er geen paaltjes of van die speciale slowfeeder bakken in het weiland. Anders schuurt ze zich daar helemaal aan kapot.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:34

Ach, ieder paard heeft recht op zijn eigen gevoelens toch? Dat kunnen wij gewoon respecteren toch?

Nicole66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:05

Ik ben geen expert, maar volgens mij is het normaal dominant gedrag van paarden onderling. In de natuur werkt het immers zo dat de 'sterkste' voorrang eist bij het eten. Dus dat ze naar elkaar dreigen, hoort daarbij en daar kun je volgens mij weinig aan doen.

Wel moet je als 'baasje' natuurlijk wel zelf 'de sterkste' zijn. Oftewel de baas. Wat ik met onze pony-met-voernijd in de wei (waar ze altijd staan) heb gedaan is 'm op afstand gehouden, door met mijn vingers te prikken bij z'n nek/schouder. Eigenlijk op dezelfde plek als waar paarden elkaar bijten om elkaar te corrigeren. Ondertussen maakte ik mezelf 'sterk' en 'breed' en voelde me dus ook echt de baas. Zo claimde ik de bak met brokjes en liet 'm zien dat ik de leiding had over het voer. Daarmee ben je dan ook al gauw de leider van de kudde.

Je kunt je arm ook 'verlengen', bv met iets van stevig rubber of zo dat 'ie wel voelt, maar niet echt pijn doet. Dan kun je op veiliger afstand blijven. Wel op blijven passen natuurlijk dat je toch geen trap krijgt. Uiteindelijk heeft de pony nu netjes respect voor mij als ik 'm eten kom brengen en wacht 'ie braaf tot ik het heb neergezet. En zo kan ik 'm ook op afstand houden als ze in de wei staan en de rest de bak nog niet leeg heeft, dan voorkóm ik dat 'ie de rest te lijf gaat. Hij is er in elk geval een stuk beleefder van geworden...

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:26

Gydja schreef:
xBlue schreef:

Ik weet niet precies hoeveel kilo het is (ben niet goed in schatten van dat soort dingen). Meestal voer ik ze 's ochtends en 's avonds. Vaak ligt er 's avonds nog een beetje dus ze kunnen wel de hele dag door eten. Maar ja vers hooi is natuurlijk altijd lekkerder dan hooi waar ze zelf overheen heeft gebanjerd met haar vieze voeten :') Slowfeeder zat ik ook al aan te denken. Maar door het eczeem kunnen er geen paaltjes of van die speciale slowfeeder bakken in het weiland. Anders schuurt ze zich daar helemaal aan kapot.

Je kunt ook een slowfeeder zak (net) op de grond leggen, dan kan ze niet schuren. Of je kan de paal buiten het weiland zetten maar dat de zak wel binnen het weiland hangt zeg maar. Of je kunt gewoon een van je huidige omheingpaaltjes gebruiken om een net op te hangen. Zijn zomaar maar ideetjes hoor! :)

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:28

Ik denk dat dit gewoon natuurlijk dominant gedrag is tegen over de andere pony's?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:45

Ik heb wel een vraagje over de exceem, je zegt dat er geen palen in de wei mogen.
Heeft je pony nu helemaal niks om aan te schuren?