Merrie hengstig en nu veel liever

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthia25

Merrie hengstig en nu veel liever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:24

Ik heb sinds kort een merrie, bijna 4. Rechtstreeks van de fokker en uit de opfok. Ze was bijna niks gewend en stapje voor stapje konden we haar nu borstelen en overal aaien en hoefjes optillen. Toch bleef ze wel gespannen en schrikachtig. Niet zo raar natuurlijk. Wat ik wel raar vond is dat het vandaag totaal anders was. Ze was relax en ontspannen. Nog wel een beetje schrikachtig, maar ineens heel knuffelig. Ze kroop onder m'n oksel zowat toen ik haar vast had. En wat bleek, ze is hengstig. Nou hoor ik altijd verhalen dat het juist met hengstigheid andersom is. Los in de bak, stond ze eerder nooit stil. Vandaag stond ze relax met onze andere merrie. Terwijl ze gisteren nog niks van elkaar moesten weten. Spontaan werd onze andere merrie ook hengstig :j . Ik stond er echt raar van te kijken. Hebben jullie ook soortgelijke ervaringen met dit soort dingen? Onze oudere merrie had ik nog nooit hengstig gezien en ze is 12.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:29

Niet zozeer met hengstigheid, aangezien het paard wat ik rij niet echt extreem van karakter veranderd als ze hengstig is. Bovendien toont ze het nu veel en veel minder sinds ze 2 jaar geleden ernstig ziek is geweest; ze heeft ook echt ruim een jaar nodig gehad om te herstellen, eigenlijk is het sowieso een wonder dat ze er nog is.
Maar wat wel bij dr opvalt; als ze drachtig is is ze veel stabieler van karakter en ook met rijden. Bijna een ruin zowat. Terwijl ze als ze niet drachtig is veel wisselvalliger is.
Hoewel ook dat een stuk minder is geworden sinds ze ziek is geweest; dat wisselvallig zijn. Maar kan misschien ondertussen nu ook gewoon leeftijd zijn; wordt alweer 18 in juni dit jaar.

cynthia25

Re: Merrie hengstig en nu veel liever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:41

Dus net als bij mensen, tenminste mijn karakter was tijdens mijn zwangerschap ook veel stabieler. Fijn dat ze nog bij je is en ik hoop dat je nog jaren van maar mag genieten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:50

Dank je. Ik hoop nog zeker jaren van dr te mogen genieten.

JSML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:37

Mijn oud fokmerrie (16 jaar) is altijd al wel knuffelig, maar als ze hengstig is dan wil ze het liefst in je kruipen en dan knuffelt ze ook met alles en iedereen. Ik moet er altijd wel om lachen en ben er blij om, beter zo als dat ze vervelend wordt door hengstigheid.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:33

Tsja, vergelijk het maar met ongesteld zijn. De één wordt strontchagrijnig, de ander merkt er niks van, weer een ander heeft wat behoefte aan een extra knuffel, of kruipt juist het liefst met een zak chips op de bank. Dat is per vrouw verschillend. Bij paarden kan dat ook.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:05

Die van m'n vriendin was altijd veel liever en makkelijker met rijden.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:20

Oke fijn om te horen dat het normaal is en per paard dus verschillend

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 05:44

Mijn paard word ook altijd een stuk rustiger als ze hengstig is vooral met het aansporen heb ik een stuk minder reactie maar misschien moet ze ook gewoon aan jou wennen dat ze daardoor steeds braver word.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:46

Mijn merrie wilde ook altijd graag knuffelen als ze hengstig was. Wel had ze minder zin in dressuren, want ja die benen bij de buik he. Dus ging ik vaak naar buiten.
Overigens is mijn merrie ook maanden elke dag hengstig geweest toen ze niet lekker op haar plek stond.
En meteen op dag 1 van de verhuizing was het over. Mevrouw had eindelijk haar kudde gevonden.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:55

Mijn merries zijn eigenlijk allemaal wel wat knuffeliger ( geweest) als ze hengstig waren, alleen met rijden waren ze moeilijker.
De moeder van mijn sportpaaard van nu wilde dan absoluut niet dressuren omdat ze gewoon niet lekker kon buigen in haar lijf , maar we hebben springwedstrijden gewonnen omdat ze dan lekker fel was
Mijn huidige merrie is ook knuffelig , maar erg onrustig met rijden, ze wil dan alles zien ( waar zijn de hengsten nou )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:58

Een vorig verzorgpaard van mij was normaal gesproken nogal een kreng in de omgang, maar als ze hengstig was kroop ze zowat op je schoot. Dan kwamen er weer stalgenoten aan, 'wat ziet ze er gezellig uit vandaag' :')

Bij mijn eigen merrie merk ik weinig verschil.