paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diktrom

paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:47

Geachte bokkers (ik hoop dat er ergens een rechtsgeleerde bokker tussen zit :) )

Ik wil even het volgende aankaarten:

Ik wordt door mijn stalhouder ineens verplicht om het paspoort van mijn paard op stal achter te laten. Zijn dierenarts vertelde hem dat dat verplicht was en als hij het paspoort niet had, hij een boete kon krijgen.

Mijn dierenarts zegt echter dat het voldoende is dat een paard een transponder/chip geinplanteerd heeft. Het gaat er immers om dat het dier te identificeren is.

Na onderzoek op internet kwam ik op de site van de PVE dit tegen: https://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.nl-paardenpaspoort.nl%2F&h=QAQHkA9aZ
daar staat dit geschreven:
Het originele paspoort moet altijd bij het paard zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. Dit mag geen kopie zijn.
Het originele paspoort kan bijvoorbeeld in een kluisje of in de zadelkast op de pensionstal bewaard worden. Het paspoort is overigens geen bewijs van eigendom.
Ook is het verstandig om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan de pensionstalhouder. Zowel de eigenaar van het paard, die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

Een advocatenkantoor plaatste hierover een bericht:
http://www.nysingh.nl/pub/%286088%29-Paardenpaspoort-controle-fors-verscherpt.pdf
een ander advocatenkantoorL
http://www.hnsadvocaten.nl/reuring-in-paardenland-over-paardenpaspoort
Om kort te gaan zou er eigenlijk dan een registratie moeten komen van wanneer het pp is afgegeven, opgehaald en weer teruggebracht (volgens mij zit een stalhouder daar ook niet op te wachten). En het is verstandig om als je je pp achterlaat bij de stalhouder hierover een contract op te stellen. Zelf heb ik daar ook over nagedacht. Ik zou bijvoorbeeld in het contract op willen nemen dat hij als stalhouder aansprakelijk is voor verlies, diefstal en beschadiging van het pp en dat ik ten alle tijden, zelfs al is het midden in de nacht, moet kunnen beschikken over het paspoort (dus niet dat ik er om moet vragen, het blijft tenslotte mijn eigendom).

Ik heb toen de werkelijke regelgeving opgezocht op de site van de PVE (ja het is van 2009 maar je wordt nog steeds via de site van de rijksoverheid doorverwezen hiernaar toe, dus ik ga er van uit dat het nog steeds geldt)
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZumrasbIE_Verordening_I_R_paardachtigen_2009.doc-20090622154652.pdf

Nu staat er het volgende:
2. Verbodsbepalingen

Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij:
a. vergezeld gaan van een paspoort;
b. zijn voorzien van een transponder, en
c. zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,
overeenkomstig Verordening (EG) Nr. 504/2008 en het bij of krachtens deze verordening
bepaalde.

2. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor:
a. paardachtigen die op een natuurterrein leven, tenzij zij het betreffende natuurterrein
verlaten;
b. paardachtigen jonger dan 6 maanden, tenzij zij voor export of slachting worden
aangeboden.

Ik ben natuurlijk geen rechtsgeleerde maar heb wel verstand van het lezen van wetsartikelen. Ik kan het niet anders vertalen dan zo:
Het is verboden paarden te houden, te vervoeren of de doen vervoeren, tenzij het paard vergezeld gaat van een paardenpaspoort OF een transponder icm registratie in een daarvoor bestemde database.

De registratie in de database is duidelijk gekoppeld aan de transponder (b) waardoor mijn DA dus gelijk heeft, het is voldoende als een paard een chip heeft mits de bijbehorende gegevens zijn opgenomen in een database.

Wat dat betreft gaat de voorlichting van de PVE voorbij aan zijn eigen besluit. Ik snap best dat het misschien makkelijker voor de controlerende instantie is als de pp er ook zijn (anders moeten ze of worden voorzien van laptops die direct toegang hebben tot de database of ze moeten gaan bellen of ze moeten het achteraf opzoeken. Maar feitelijk kan de PVE op grond van deze regelgeving niet zeggen dat je verplicht bent om het pp bij het paard te hebben (dus ook niet bij vervoer) als het paard maar is voorzien van een chip.

Dit vind ook bekrachtiging in het volgende bericht van de rijksoverheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dieren/vraag-en-antwoord/wat-is-het-paardenpaspoort.html
Daar staat:
Paard zonder paspoort of chip
Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen.

Let op er staat echt "OF GEEN CHIP?", het is dus een OF kwestie en niet een EN.

Anoeska27

Re: paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:51

Hier zijn al tientallen topics over. Een chip is niet voldoende, paspoort moet bij het paard zijn en de boetes zijn erg hoog.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:53

Anoeska27 schreef:
Hier zijn al tientallen topics over. Een chip is niet voldoende, paspoort moet bij het paard zijn en de boetes zijn erg hoog.

Ja dat kan wel zijn maar in al die topics vermeld en/of toetst niemand de letterlijke tekst van het besluit. dus hoe weet ik nu wat werkelijk verplicht is.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:06

Dit is dus idd verplicht! We hebben toevallig vorige week paspoort/chip controle gehad bij ons op stal. En ja ook bij ons waren er mensen die hun paspoort niet op stal wilden achterlaten, dus was er een probleem. Omdat het de eerste controle was kwamen ze de volgende dag terug en moesten alle paspoorten aanwezig zijn. Een paar paarden hadden nog een oud paspoort zonder medisch papier erin. Die moeten nu dus verplicht een nieuwe aanvragen. Over 2 maanden komen ze terug en willen ze weer alles zien. Als dan niet alles in orde is krijgt de stalhouder echt een gigantische boete. Je mag je paspoort idd in je kast bewaren. Maar op het moment dat er controle is en ze willen van jou paard het paspoort zien, moet de stalhouder deze kunnen pakken. Dus stalhouder moet of in bezit zijn van een sleutel van je kast, of je kast openbreken.

Zowel paspoort als chip zijn verplicht dus geen of maar en. Was namelijk een oudje bij ons die geen chip heeft, en mocht dus nog even gechipt gaan worden.

Ook werd ons verteld dat we of in ons paspoort moeten tekenen dat het paard niet voor menselijke consumptie gaat, of een dossier bij moeten gaan houden met wat voor medicatie, wormenkuren etc. het paard allemaal heeft gehad. Je moet wel even goed nadenken wat je wil, want indien je kiest voor het tekenen niet voor medische consumptie, is dit voor altijd. Als je je paard verzekerd hebt kan de verzekering je eruit gooien omdat ze niks meer met je paard kunnen, en bij eventuele verkoop van je paard kan dit problemen geven.

In deze link staat hoe of wat en waarvoor dit is.
http://www.ltonoord.nl/nieuws/controle- ... paspoorten

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:16

Bij ons ben je ook verplicht het paspoort achter te laten op stal.
Het ligt in een kantoor met codeslot. Bij de paspoorten ligt een agenda waarop de in en uitgave van de paspoorten wordt bijgehouden.
Er is hier gekozen dat alleen de medewerkers het paspoort kunnen pakken.
Toevallig ken ik wel een stal waar ze een soort brievenbussysteem gemaakt hebben. Zoals in een flat zeg maar. De eigenaar heeft een sleutel en kan hem eruit halen en de stalhouder heeft een loper. Je bent verplicht het paspoort daar te houden en als zij een boete krijgen mag jij die betalen. Vind ik een handig systeem.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:21

immii_clarr schreef:
Ook werd ons verteld dat we of in ons paspoort moeten tekenen dat het paard niet voor menselijke consumptie gaat, of een dossier bij moeten gaan houden met wat voor medicatie, wormenkuren etc. het paard allemaal heeft gehad. Je moet wel even goed nadenken wat je wil, want indien je kiest voor het tekenen niet voor medische consumptie, is dit voor altijd. Als je je paard verzekerd hebt kan de verzekering je eruit gooien omdat ze niks meer met je paard kunnen, en bij eventuele verkoop van je paard kan dit problemen geven.

In deze link staat hoe of wat en waarvoor dit is.
http://www.ltonoord.nl/nieuws/controle- ... paspoorten

Dat ontwormen kan met natuurlijke ontwormmiddelen dan hoef je het niet bij te houden :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:39

Het is inderdaad verplicht. De opsomming a,b,c moet je lezen als EN en niet als OF.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:45

Paard en paspoort horen bij elkaar te zijn, om controles mogelijk te maken. Dus hoort je paardenpaspoort op de stal waar je paard staat aanwezig te zijn. Hierover maak je afspraken met de stalhouder.
De controles komen onverwacht en de boetes zijn hoog. Die moet je zelf betalen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:55

Ik denk dat dit zo gelezen moet worden:
Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Vanwege de `en`in die 2e zin.
Helaas, zou mooi zijn als ze gewoon praktische regels opstellen en de transponder genoeg is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:58

Waarom vertrouw je je stalhouder wel met je paard en niet met het paspoort?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:58

VSW -> TAO

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:58

Angela schreef:
Het is inderdaad verplicht. De opsomming a,b,c moet je lezen als EN en niet als OF.

nou dat is dus echt niet waar wat je zegt. Lees maar lid 2 van dit artikel
Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor:
a. paardachtigen die op een natuurterrein leven, tenzij zij het betreffende natuurterrein
verlaten;
b. paardachtigen jonger dan 6 maanden, tenzij zij voor export of slachting worden
aangeboden.

Als hierop EN van toepassing is dan zouden alleen paarden die in een natuurterrein leven, EN jonger zijn dan 6 maanden GEEN paspoort hoeven hebben, tenzij zij het terrein verlaten en/of voor export of slachting worden aangeboden.
En als tweede: Waarom staat de EN dan wel achter B en niet achter C?

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:59

Billy schreef:
Waarom vertrouw je je stalhouder wel met je paard en niet met het paspoort?

heeft niets met vertrouwen te maken.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:00

C_arola schreef:
VSW -> TAO

Wat betekend dit?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:02

diktrom schreef:
[

In een opsomming zie je wel vaker ... ,... , ... en ...
Bij een wettekst zou je dit wel duidelijker verwachten. Misschien wat willekeurige andere wetteksten opzoeken en kijken hoe ze daar opsommen?

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:02

CaPrIoLe`79 schreef:

Ik denk dat dit zo gelezen moet worden:
Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Vanwege de `en`in die 2e zin.
Helaas, zou mooi zijn als ze gewoon praktische regels opstellen en de transponder genoeg is.

Ik weet wel van wetsartikelen dat het niet en en is tenzij dit uitdrukkelijk wordt vemeld. Die opsommingen zijn op zichzelf staande situaties, tenzij zoals bij b, uitdrukkelijk EN is vermeld. Want waarom staat er dan niet achter a EN?

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:05

CaPrIoLe`79 schreef:
diktrom schreef:
[

In een opsomming zie je wel vaker ... ,... , ... en ...
Bij een wettekst zou je dit wel duidelijker verwachten. Misschien wat willekeurige andere wetteksten opzoeken en kijken hoe ze daar opsommen?

Wederom dat is gewoon niet zo. Een geval kan vallen onder a, b of C of twee van deze of alle drie. Wanneer meerdere in samenhang zouden moeten gelden dan is het zelfs verwarrende om het in 3 subgevallen onder te delen dan moet het gewoon 1 artikel zijn dat er zo uitziet:

2: Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, voorzien zijn van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database, .....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:07

Tja en als je nou ergens een wei huurt, dan ligt jouw paspoort toch ook niet in de buurt, raar verhaal? Blijkbaar kun je een dag later alsnog met je paspoort komen lees ik in de reacties hierboven?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:07

Helaas ben je als Stallers de dupe van onzinnige wettelijke regels. Op onze stal heeft iedereen ook de plicht zijn paspoort bij het paard. Bij ons geeft iedereen schriftelijk aan waar het paspoort ligt of geeft die af.Voorbeelden, bij stalhouder, kluisje in trailer, in afgesloten eigen kast, noem maar op. Indien kluisje of kast dan heeft stalhouder ook een sleutel.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:12

Jetta schreef:
Paard en paspoort horen bij elkaar te zijn, om controles mogelijk te maken. Dus hoort je paardenpaspoort op de stal waar je paard staat aanwezig te zijn. Hierover maak je afspraken met de stalhouder.
De controles komen onverwacht en de boetes zijn hoog. Die moet je zelf betalen.

Niet helemaal de chip moet in het paard, dat is het identificatie middel, een nummer. Dit nummer is gekoppeld aan gegevens en of je die nu uit de database haalt of uit een paspoort is om het even. Wanneer echter de NVWA wil controleren of de pp gegevens kloppen met het identificatienummer/paard (wat een andere controle is dan wie is dit paard?) Dan moeten idd pp en paard samen komen. Echter het gaat bij het besluit tot registratie en identificatie paard om de vraag, Wie is dit paard? Juridisch gezien is dit een andere vraag

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:12

Ts lekker handig paspoort kwijtraken is ook dure busines

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:14

De boetes zijn erg hoog. Voor je die betaald ga je echt wel eerst alles uit de openingspost grondig doornemen en dan zal dit ook opvallen. Zeker als iemand er een advocaat opzet. Ik vraag me af of iemand dit misschien al niet eerder heeft aangevochten dan en wat daaruit is gekomen.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:14

piezze schreef:
Tja en als je nou ergens een wei huurt, dan ligt jouw paspoort toch ook niet in de buurt, raar verhaal? Blijkbaar kun je een dag later alsnog met je paspoort komen lees ik in de reacties hierboven?

Ja dat las ik ook maar dat staat weer nergens in een wetje. (mischien wel in een weitje :D :D :D )
Lekker makkelijk ook voor al die paspoort fraudeurs, 1 diefstalletje en hop gelijk 20-30 paspoorten.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:15

CaPrIoLe`79 schreef:
De boetes zijn erg hoog. Voor je die betaald ga je echt wel eerst alles uit de openingspost grondig doornemen en dan zal dit ook opvallen. Zeker als iemand er een advocaat opzet. Ik vraag me af of iemand dit misschien al niet eerder heeft aangevochten dan en wat daaruit is gekomen.

Heb ik ook al naar gezocht maar ik kan geen jurisprudentie hierover vinden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:16

Lekker dichtbij je paard paard en paspoort samen te jatten.
nog van niemand gehoord die echt een boete heeft gehad voor het niet getoonde paspoort, iemand anders misschien?