Chippen, een goede manier van registratie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Chippen, een goede manier van registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:27

Dag bokkers!

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, is sinds 2009 de Nederlandse paardenhouder verplicht zijn/haar paard te laten chippen. Volgens de EU-regelgeving moet een paard geregistreerd en geïdentificeerd zijn, dit hoeft echter niet perse dmv een chip. Er zijn andere mogelijkheden, zoals DNA-identificatie.
Sinds 2009 is de enige mogelijkheid in Nederland echter nog het chippen. Daarvoor was het nog mogelijk om je paard op een andere manier te registeren (bijv. DNA-identificatie) dmv een bezwaarprocedure.
Mocht er vandaag de dag bij controle ontdekt worden dat je paard niet gechipt (of voor 2009 op een andere manier geregistreerd) is, kun je een hoge boete verwachten.

Nu is niet iedere Nederland het hier mee eens. Bijv. Sjaak Hoedjes (link uit ander topic: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ippen.html). Na even googelen kwam ik onder andere de volgende feiten tegen:

- Naar de gevolgen voor de gezondheid van het paard van de chip in de halsspier op langere termijn is in Nederland geen representatief onderzoek gedaan. In Duitsland heeft de FN (Duitse paardensportbond) wel onderzoek laten doen en heeft naar aanleiding daarvan besloten de chip niet verplicht te stellen. Het grootste stamboek ter wereld, het quarterstamboek is begonnen met chippen, is er na enige tijd weer mee gestopt en identificeert nu d.m.v. DNA onderzoek.

- Het chippen kan gebeuren door een dierenarts of een paspoortconsulent (is een leek, die een middag instructie heeft gehad. Voor de gelegenheid heet dit "paramedische opleiding". Normaal gesproken mag namelijk volgens de Nederlandse wet iemand die geen paramedische opleiding heeft gehad geen injecties geven).

- Dat de overheid en de chipleveranciers de veiligheid van de chip nog steeds niet kunnen garanderen.

-Dat gebleken is uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat het huidige I&Rsysteem, dus met chip en paspoort, fraudegevoelig is en daarmee niet voldoet aan de eisen die de Europese Unie zelf aan de methode stelt.

- Dat er nog steeds paarden arbeidsongeschikt worden door de chip; hetzij door het inbrengen, hetzij jaren na het daadwerkelijke chippen.

- Dat de Europese Verordening (I&R paardachtigen) alternatieve identificatie gewoon toestaat, ook zónder uiterlijk kenmerk. Dit is anders dan LNV en PVE ons steeds verteld hebben.

Daarom zouden de ‘anti-chippers’ graag het volgende willen:

- Mogelijkheid tot alternatieve identificatie opnieuw toe te staan en op te nemen in de Nederlandse Verordening I&R voor paardachtigen; dus de ruimte die de EU-regelgeving daarvoor biedt ook te benutten.

- Gedegen onderzoek te (laten) doen naar de effecten van de microchip op het functioneren van het paard in de sport en de mogelijke link naar het gestegen aantal hals- en rugproblemen bij paarden.

Wat vind bokt?
Is dit onzin of toch wel degelijk iets waar wij ons meer in zouden moeten verdiepen? Heeft een van jullie zelf slechte ervaringen met chippen? En is het niet vreemd dat Nederland niet langer de ruimte geeft voor DNA-identificatie?

Ik hoop op een leerzame discussie, houdt het gezellig :)

Bronnen:
http://antichip.invisio.nl/
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hippen.htm
http://petities.nl/petitie/alternatieve ... r-toestaan

Sky_Britt

Re: Chippen, een goede manier van registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:47

Ik ben benieuwd naar de meningen. Mijn paard is niet gechipt maar DNA geregistreerd, vanwege principes van de vorige eigenaresse. Ik heb er zelf weinig bezwaren tegen en was waarschijnlijk ook niet de hele procedure uit mezelf begonnen. Maar vind het ergens toch wel heel fijn dat haar DNA gewoon ergens genoteerd is en ik me dus nooit druk hoef te maken over verkeerde of uitgroeiende chips, ik rij overigens geen wedstrijden dat zou al lastiger zijn omdat ik bij een controle opdraai voor de kosten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:05

Ik heb al mijn pony's gechipt, ook alles wat ik in het verleden heb gehad en gefokt en heb er nooit problemen mee gehad of nadelige gevolgen van ondervonden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:23

MD > TAO

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:44

Hier ook alles gechipt. Pony's zelf hebben nooit nadelige gevolgen gehad op het plaatsen na.

Ik wel, bij een van mijn jonge pony's was de chip stuk, hoop gedoe op de keuring en die is dus een 2e keer gechipt. Papier mocht er na DNA testen bij blijven.

De helft van mijn pony's zijn ook getatoeëerd, dus die zijn dubbel geïdentificeerd (en een van die pony's is ook DNA getest ivm goedkeuring als dekhengst, dus die is 3 dubbel). Een ouderwetse tattoo is zo gek nog niet, die gaan niet stuk ofzo.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:49

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:59

Mijn paard is voor 2005 in Duitsland geboren en hoeft bij de wet niet gechipt te worden (ik hoef hier geen reactie op, ik weet dat dit zo is). Mijn paard is gebrandmerkt en heeft een correct ingetekend paspoort. GODZIJDANK, want ik ben echt fel tegen het chippen en exact om het bovenstaande: Onnodig lichamelijk letsel en zéér fraude gevoelig. Totaal onzinnig in mijn ogen.

Ik ga mij overigens wel eens even verdiepen in het DNA registreren.

Interessant leesvoer van 'Paard Natuurlijk'.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:11

Kala schreef:
Mijn paard is voor 2005 in Duitsland geboren en hoeft bij de wet niet gechipt te worden (ik hoef hier geen reactie op, ik weet dat dit zo is). Mijn paard is gebrandmerkt en heeft een correct ingetekend paspoort. GODZIJDANK, want ik ben echt fel tegen het chippen en exact om het bovenstaande: Onnodig lichamelijk letsel en zéér fraude gevoelig. Totaal onzinnig in mijn ogen.

Ik ga mij overigens wel eens even verdiepen in het DNA registreren.

Interessant leesvoer van 'Paard Natuurlijk'.

mmm volgens mij is het afschaffen van brandmerken juist gebeurt omdat het onnodig lichamelijk letsel betreft en net zo goed fraudegevoelig is, net zoals tatoeeren

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:20

speurneusc schreef:
mmm volgens mij is het afschaffen van brandmerken juist gebeurt omdat het onnodig lichamelijk letsel betreft en net zo goed fraudegevoelig is, net zoals tatoeeren

Dat zal, maar dat was buiten mijn macht en is nu eenmaal gedaan. Ik heb mijn paard op 8 jarige leeftijd gekocht.

Brandmerken is qua zetten net zo pijnlijk als chippen, maar de na pijn en complicaties zijn bij brandmerken beduidend lager. Hier zijn onderzoeken naar gedaan in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:41

Hier ook alles gechipt en nooit problemen mee gehad. Mijn oudste (Duitse merrie van 19) heeft een brandmerk en chip, de rest alleen een chip.

Een paar weken terug hebben we een loslopend paard gevonden. Gelukkig was het paard wel gechipt, helaas stond de chip niet op naam van de (huidige) eigenaar, maar met een beetje zoekwerk hebben we die toch kunnen vinden. Als het paard niet gechipt was, hadden we de eigenaar waarschijnlijk nooit gevonden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:57

Hoezo dan had je de eigenaar nooit gevonden?
Doet de eigenaar dan geen aangifte als hij zijn paard kwijt is denk je?

Ik heb ook al iets te vaak moeten aandringen om nog wat beter te zoeken naar de chip. Ik kan me dus goed voorstellen dat er veel paarden met 2 chips lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:05

Sizzle schreef:
Hoezo dan had je de eigenaar nooit gevonden?
Doet de eigenaar dan geen aangifte als hij zijn paard kwijt is denk je?

Ik heb ook al iets te vaak moeten aandringen om nog wat beter te zoeken naar de chip. Ik kan me dus goed voorstellen dat er veel paarden met 2 chips lopen.

Nee, paard kwam uit een opfok/natuurgebied en de eigenaar woont een kilometer of 50 daar vandaan en komt er bijna nooit.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:26

Van mij mogen ze het chippen afschaffen , ik zie liever een ander alternatief.

Overigens bij een bekende van mij is de chip gaan zweven bij haar paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:39

Het stuk uit de Hoefslag over de bezwaren tegen het chippen is door mij geschreven. Ik heb Sjaak hiervoor gesproken (http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ippen.html)

Ik moet zeggen dat ik het vanuit zijn standpunt nog nooit eerder bekeken had. De onderzoeken waar hij over spreekt (met zoveel paarden met ontstekingen in de hals en wat voor schade een chip en de naald kunnen aanbrengen) heb ik toen ook opgezocht en goh, ik moet zeggen dat hij echt best valide punten heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:29

Cayenne schreef:
Het stuk uit de Hoefslag over de bezwaren tegen het chippen is door mij geschreven. Ik heb Sjaak hiervoor gesproken (http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... ippen.html)

Ik moet zeggen dat ik het vanuit zijn standpunt nog nooit eerder bekeken had. De onderzoeken waar hij over spreekt (met zoveel paarden met ontstekingen in de hals en wat voor schade een chip en de naald kunnen aanbrengen) heb ik toen ook opgezocht en goh, ik moet zeggen dat hij echt best valide punten heeft.

Ik volg die discussie zijdelings. HET punt is dat die chip uiterst simpel om zeep te helpen is. Andere chip erin, paard andere identiteit.

Dat zal de leverancier nooit toegeven maar voor elke techneut die het principe snapt, is heel simpel te begrijpen hoe je de chip om zeep helpt.