Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 14:55

Hallo...

Aanstaande zondag verhuis ik naar een stal waar paarden lekker samen de wei op gaan, en samen in de paddock kunnen staan....

Ik heb mijn paard gekocht (fokker) en haar op een stal gezet in 2013, waar het niet gebruikelijk is dat paarden samen gaan.
Ze worden ingepakt met peesbescherming, en staan alleen in de paddock en in de zomer op een postzegel.
Niets mis mee, want ik heb er met plezier gestaan!

... ik was namelijk in dezelfde veronderstelling: paarden niet samen want de kans op verwondingen en blessures is giga.
Paarden gaan alleen....

Eigenlijk heb ik hiermee de behoefte van mijn paard misschien onderschat. Ze is namelijk 5 jaar, en kwam met 4 uit de opfok / licht ingereden.

... Mijn nieuwe stal wil komende zondag in een grote bak al kijken of ze misschien samen kan / lukt....

alleen nu komt mijn angst weer op de hoek?!

Gegrond of niet?! -O- *\o/*

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:59

[ITP] Ook goede springpaarden mogen spelen!

Lees dit topic eens. Onderling contact is zo belangrijk voor paarden.

Edit. zelf ga ik zondag verhuizen. Komt mijn paard met een merrie te staan. Ze worden gelijk bij elkaar gezet. Ik verwacht geen problemen.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 27-02-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:00

Helemaal ongegrond is het niet natuurlijk. Paarden die samen staan, spelen en kunnen elkaar wat schade aanbrengen. In de beginperiode moet de rangorde worden bepaald en dat kan wel eens onvriendelijk gebeuren. MAAR: paarden zijn sociale dieren en hebben nood aan contact met soortgenoten. Zorg er gewoon voor dat er plaats is om van elkaar weg te komen en begin misschien met een draadje er tussen zodat er wel kan gesnuffeld worden. Het is zo leuk om je paard met zijn vriendjes in de wei/paddock te zien spelen, kroelen, soezen... worden ze alleen maar gelukkiger van :) Veel succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:00

Niet, als de paarden geen geschiedenis hebben van agressief gedrag (en dat is slechts bij een enkeling) en niet op een kleine paddock gekoppeld worden (zo is mijn paard wel eens gekoppeld met een ander paard in de paddock van 10x10m, direct voor dag/nacht, dat was te klein), is er zelden een probleem.

Paarden zijn kuddedieren, voordat ze elkaar gaan beschadigen is er al een heel stuk gedrag getoond. De meeste paarden gaan even gillen, even met voorbenen slaan en paar rondjes rennen. En dat is het dan. Daarna gaan ze ieder hun eigen ding doen terwijl ze op elkaar letten of ze gaan elkaar groomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:01

Mijn pony's lopen altijd in een groep en op een schrammetje na heb ik nooit gekkigheid gehad.
En de keren dat ze een schrammetje hadden was het vaak in een koppel jonge hengsten waar nog wel eens wat ruw gespeeld word.

Ook dekhengsten die langere tijd alleen liepen bij de eigenaar stonden bij mij in een groepje (vaak met veulen/jaarling hengsten of juist met volwassen merries samen).

Gewoon zondag onder toezicht even lekker in de bak. Dan is er voldoende ruimte om weg te lopen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:02

Mijn paard staat intussen dik twee jaar 24/7 in een open loopstal, met grote uitloop, samen met vijf andere paarden. Je ziet aan hem dat hij er erg gelukkig mee is. Anderhalf jaar geleden moest hij wegens een blessure zes weken apart staan, en dat heb ik geweten: zijn gedrag veranderde bijna op slag. Eens hij terug in de groep stond, was hij weer de oude :)

Af en toe heeft hij wat schrammen, opgelopen door het spelen, maar verder geen problemen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:03

Tuurlijk is er altijd een kans dat. Maar er is ook altijd een kans dat je paard verkeerd land na een sprong of een bok onder het zadel. Dan moet je geen paard nemen maar een vis is een vissenkom.

Ik las toevallig net dit:

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/tip ... ard/22018/
_/-\o_

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:06

Ja... wat ik nu ga vertellen vinden jullie misschien heel gek klinken.
Maar een dame in mijn omgeving kon mij vertellen dat ze aan de uitstraling van mijn paard ziet (gedrag in de paddocks) dat ze er stil bij staat, omdat ze eigenljik behoefte heeft aan contact met leeftijdsgenootjes en wilt spelen, maar zich door de situatie juist aflsuit

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:06

Mijn huidige paard zet ik zo bij vreemde paarden. Ik weet wat ik aan hem heb. Maar als je het save wil spelen, dan kan je het beste ze eerst gescheiden kennis laten maken. Op de meeste stallen waar ik heb gestaan, zetten we nieuwe paarden eerst achter een draadje een paar dagen. Dan kunnen ze vast de rangorde over het hek heen bepalen en hoeven er geen klappen meer te vallen als ze samen gaan. Als je zo bang bent voor verwondingen zou ik het zo doen :-)

Edit nav jouw post: spelen wil ze misschien niet, maar kroelen misschien wel ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:08

Aangezien jouwe in de opfok heeft gestaan, spreekt ze de paardentaal prima. Ik heb er hier een die ook jarenlang in de opfok heeft gestaan, en dat is wbt kuddegedrag echt een modelpaard! De staleigenaar kent de paarden daar en zal heus niet de grootste schurk er als eerste bij zetten. Ik heb altijd de paarden samen, en zelden tot nooit ongelukken. Onlangs hier een ingeschaard die hier kwam met verhaal zou jagen en bijten/vastpakken. Dus eerst met muilkorf bij twee paarden waarvan ik wist dat ze dat konden hendelen, onder toezicht. Bleek in deze omgeving weinig aan de hand, dag later hele kudde bij elkaar gezet met oa mijn veulen. Hij staat zijn mannetje, maar vals, zeker niet. De ruimte moet niet te groot en niet te klein zijn, voldoende voerplekken en water op een plek waar ze makkelijk weg kunnen komen. Naar mijn inziens is voor een koppel een rijbak groot genoeg, met 3 of meer paarden zou ik zeggen ca. 1ha. Meer dan 15 - 20 paarden zou ik persoonlijk niet samen willen hebben, dan ga je dat natuur voorbij.

Ik ben hier afgelopen zomer komen wonen met merrie en veulen. Inmiddels 9 paarden welke allen samen hebben gelopen op 3ha, er is geen enkele die een bijtplekje oid heeft gehad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:09

Er is altijd een kans dat er iets gebeurt. Maar je paard kan ook zijn been breken als hij alleen in de paddock staat en verkeerd terecht komt. Jij kunt zelf ook platgereden worden door een bus. Met andere woorden, het leven is een risico. Nu kun je dus alles zoveel mogelijk proberen te voorkomen, maar dat gaat ten koste van levensvreugde.

Paarden zijn kuddedieren. Je paard is zo te lezen gewoon normaal opgegroeid. Dus als de paddocks ruim genoeg zijn en er is ook genoeg eten voor ze dan is de kans op blessures niet heel groot. En je geeft je paard iig een paardwaardig leven. Mijn pony is iig heel erg veel vrolijker geworden toen ze haar eerste paardenvriendje kreeg. Dat was mij ieder risico waard. Overigens staan ze hier nu al minimaal 8 jaar met zijn driëen en ik heb in al die jaren een keer een trapwondje moeten verzorgen. Ze hebben hier zelfs nauwelijks bijtwondjes oid.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-02-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:09

ik vertel dit verhaal net aan een huidige stalgenoot, en krijg een heel verhaal over peesklappen.... ik haat dit!!!!!

SG1985

Re: Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:11

Het is wel een alpha merrie :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:13

Dat klinkt eigenlijk heel logisch. Aan mijn paard kon ik ook goed zien dat hij behoefte had aan meer contact met paarden. Ze worden er vaak wat apatisch van als ze te weinig contact hebben.

Een peesklap betekent dat het paard met zijn achterbeen in de pees voor zijn voorbeen geklapt is. Of dat de pezen langdurig verkeerd belast worden, en dat is juist door te weinig natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. Juist peesblessures komen veel voor bij dressuurpaarden, paarden die beschermend behandeld worden. Weinig contact hebben met andere paarden, vaak in kleine stukjes en alleen los mogen, gedurende korte tijd, maar het liefst alleen gecontroleerde beweging. Terwijl endurancepaarden juist zelden last hebben van peesblessures, terwijl die een langdurige belasting hebben (tot 160km op een dag) en over het algemeen minimaal 12/7 buiten staan en vaak 24/7 buiten staan.

Hoe weet je zeker dat het een alpha-merrie is?

Edit: dat dat gaat nog over dat het aan je paard te zien is dat hij het sociale contact mist.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 27-02-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Ik vind je angst ongegrond. Natuurlijk kan een klap van een ander paard altijd per ongeluk verkeerd aankomen, maar he, hij kan ook zijn been breken als ie struikeld over een hoopje zand (omdat ie probeerd te rennen in een veelste klein paddock en dus constant moeten draaien/springen?)

Er zijn best paarden die gewoon niet bij andere paarden kunnen hoor, maar gemiddeld gezien, kan het geen kwaad.

Als er maar genoeg ruimte is! Dat wordt nog wel eens onderschat.

Ik heb hier pas geleden een paard gekocht wat 10 jaar lang (!!) alleen had gestaan, en hier dus wel met enige voorzichtigheid bij mijn hengst gezet omdat er natuurlijk GEEN IDEE was hoe (a?)sociaal het dier zou zijn; en weetje, hij was echt super sociaal en is ook in zijn kop zoveeeel rustiger, blijer en minder agressief geworden door gewoon tussen andere paarden te staan, kroelen of spelen deed hij niet, maar gewoon in de groep staan, was al voldoende....

PercyLeen

SG1985 schreef:
Maar een dame in mijn omgeving kon mij vertellen dat ze aan de uitstraling van mijn paard ziet (gedrag in de paddocks) dat ze er stil bij staat, omdat ze eigenljik behoefte heeft aan contact met leeftijdsgenootjes en wilt spelen, maar zich door de situatie juist aflsuit

Je paard is waarschijnlijk gewoon depressief. Wil je weten hoe zij zich voelt? Ga maar eens een halve dag op de wc zitten zonder sociaal contact, dan stomp je vanzelf af.

Je praat iedere keer vanuit je zelf, denk eens aan je paard. Ik heb mijn paard nu 5 jaar, heeft altijd in grote groepen gelopen, het is de grootste onbenul op de wei en hij heeft nog nooit wat gehad! Gun je paard een leven, ipv haar op te sluiten in een vitrinekast. Wat ga je straks doen als je ooit kinderen mag krijgen? Bind je die ook vast op bed want oeh stel je eens voor?

pol013

Risico heb je altijd en overal maar 2 normale paarden op een nette manier bij elkaar zetten is dat echt niet zo spannend.

Hier zijn mijn ruin en nieuwe 2,5 jarige hengst gelijk de eerste ochtend bij elkaar gegaan. Even over een veilig hek en daarna bij elkaar. Camera in de hand en genieten maar. Beetje gillen, bokjes geven en rond rennen en geen centje pijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:15

SG1985 schreef:

Paarden die altijd alleen hebben gestaan moeten gewoon wennen aan de groepsdynamiek. Wij hebben ook een paard op stal staan die altijd alleen heeft gestaan tot 9 jaar. Toen hij in de groep kwam was hij helemaal de weg kwijt, maar uiteindelijk lukt het altijd en het paard is een super sociaal dier geworden die graag speelt met andere paarden.

Ik zou niet op dit soort mensen afgaan. Als er voldoende ruimte is, kan ze altijd nog een rustig plekje opzoeken en alleen staan.
Als een paard geïntroduceerd wordt in de groep is deze onrustig, er is immers een nieuw paard bij, ookal hebben ze over een draadje kennis gemaakt. Meestal gaan ze even rennen, maar na 5 minuten is het nieuwtje eraf en gaan ze over tot de orde van de dag. Je kan voor de zekerheid even peesjes omdoen, maar ik heb nog nooit ongelukken meegemaakt. Peesklappen etc heb ik echt nog nooit meegemaakt, dat zijn de angstverhalen van de miepen die hun paard alleen willen in een weitje houden voor het geval dat.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 27-02-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:16

PercyLeen schreef:
SG1985 schreef:

Je paard is waarschijnlijk gewoon depressief. Wil je weten hoe zij zich voelt? Ga maar eens een halve dag op de wc zitten zonder sociaal contact, dan stomp je vanzelf af.

Je praat iedere keer vanuit je zelf, denk eens aan je paard. Ik heb mijn paard nu 5 jaar, heeft altijd in grote groepen gelopen, het is de grootste onbenul op de wei en hij heeft nog nooit wat gehad! Gun je paard een leven, ipv haar op te sluiten in een vitrinekast. Wat ga je straks doen als je ooit kinderen mag krijgen? Bind je die ook vast op bed want oeh stel je eens voor?

Ik ga verhuizen omwille van mijn paard eh... naar een gebied met een groot weiland, dus ik heb mij volgens mij al overgegeven aan het idee.... ik doe het voor mij paard, en zodoende verhuis ik al op 1 maart.... al loopt mijn stalling tot 1 april...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:17

Dat neemt niet weg dat ik niet anders weet en angstig ben....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:18

Joh, laat het gaan. Doe waar jij je goed bij voelt, helaas zijn er nog altijd veel mensen die hun ogen sluiten voor de natuurlijke behoeften van een paard. Ik heb hier een paard lopen wat van een stal komt waar het 24/7 binnen stond, hier het jaar rond 24/7 buiten. Schijnt ook heel vreemd te zijn. Nou so be it, paard is rond, gezond en blij dus zo erg zal het hier niet zijn. Mijn merrie heeft vanwege meerdere omstandigheden begin vh seizoen een dunne deken op gekregen, inmiddels is ze weer topfit dus deken eraf. Kon volgens velen ook echt niet, terwijl ik hier elke dag mag zien hoe vrolijk mijn paard is en hoe ze geniet van het rollen in het zand. Ik heb hier 24 uurs service, en ook midden in de nacht met regen en wind heeft ze het tot op heden niet koud gehad.

Onthoudt, het zijn paarden, geen poppetjes.

Ik doe paarden ook bij mijn alphamerrie. Dan kan ik exact zien hoe ze zijn zonder dat ze gevaar lopen. Mijn alphamerrie is namelijk een (naar mijn inziens) hele goede. Zolang de ander niks doet, doet zij ook niks, gewoon negeren. Haar eten zal ze verdedigen maar als de ander netjes afwachtend is, wilt ze best delen.

Ik wil je wel via Pb filmpje sturen icm verhaal van het inscharen van een van de paarden hier.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:18

Krijgt net de volgende reactie van een huidig stalgenootje:
"en ik denk dat heel veel mensen ook niet willen dat hun paard samen staat met een ander paard.
en dat het daarom relatief vaak niet gebeurt... en hoor je weinig over peesklappen".....

umzzz, nouja, ik ga er aan geloven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:19

Zorg er dan voor dat je er niet bij bent als ze voor het eerst in de groep komt, kom pas na een uurtje. Dan is er rust in de groep en kan je met een gerust hart kijken hoe ze het doet.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:20

Ja ze gaat eerst nu het nog winter is met 1 ander paard, en in de zomer (mei) voegen ze ze tot max 6 samen geloof ik

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:20

Ik zou er niet aan moeten denken als de horsies altijd alleen zouden moeten staan. Als je ziet hoe vaak ze doorgaans op de dag contact met elkaar hebben.. Alleen zouden de mijne ook zielig in een hoekje gaan staan. Paarden zijn kuddedieren en voor degenen die bang zijn voor blessures kunnen ze beter in een gouden kooi stoppen...