Hengst, maar niet om te dekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

Hengst, maar niet om te dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:45

Hoi allemaal,

ik vroeg me zo eens af , of er nog mensen zijn die een hengst in hun bezit hebben maar er niet mee dekken.
Bv. om welke reden heb je hem ? Hoe is dat allemaal verlopen etc.
Ik hoor heel graag jullie ervaringen/verhalen ! :)

Ikzelf heb een Friese hengst staan die bijna 2 jaar is , en ga er ook niet mee fokken.
Hij staat 7/7 buiten met open stallen , samen met andere paarden een echte kudde dus. Hij komt ook in contact met paarden buiten zijn eigen omgeving en is al altijd voorbeeldig geweest. Ik doe er dan ook grondwerklessen mee , en de kudde voed hem netjes op.
De reden dat ik hem heb is omdat mijn droom altijd al een 'zwarte hengst' was, zo prachtig, machtig en mooi ... en ik hoorde ook vaak van andere Friese eigenaren dat je met een hengst een hele speciale band hebt mits hij goed is opgevoed.
Daarnaast is mijn ander paard op pensioen en leek dit mij dé kans om mijn droom in vervulling te laten gaan, en een Fries als hengst houden bleek het beste ras te zijn :)

Ik hoor graag van jullie !
:)

LindyH

Re: Hengst, maar niet om te dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:47

Staan er geen merries in die kudde?

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:48

Jawel, 1.
Een zure merrie van bijna 21 die al een paar jaar niet meer hengstig word, hij is met haar opgegroeid en heb mijn DA er ook over aangesproken en die vond het geen probleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:51

Als je een fijne stal hebt (dus ook dat je stalhouder ervaring heeft met hengsten), en je paard naar buiten kan met maatjes, hij de boel niet afbreekt een gewoon netjes opgevoed word/ is, dan vind ik dat er geen probleem is.

Het enige nadeel is de goede stalling vinden, niet alle stallen accepteren hengsten, dus als je van stal moet veranderen ben je niet zo snel klaar als met een merrie/ ruin.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:52

Ja wij hebben onze eigen weides met stallen , en de manege om te gaan rijden later is op 15 minuutjes wandelen te paard :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:53

Ik heb een 5 jarige welsh c hengst. Zelf gefokt maar zo ontzettend lief karakter dat hij hengst mag blijven. Staat samen met een ruin het hele jaar door dag en nacht buiten.

Doet niet liever dan knuffelen en loopt de hele tijd achter je aan om te zien wat je gaat doen

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:55

Rienne, dat is net die van mij ! net een hond ! :P

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:57

Ja en als we niet op Letten kruipt hij in de bus vanachter. Of op de aanhangwagen of tractor...

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 20:58

Ohjee haha geweldig :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:05

Hij is zo ook eens onder de draad gegleden. Je zou denken die gaat er vandoor maar meneer stond de hele tijd op diezelfde plek te wachten tot ik hem kwam halen :')

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:05

Hier ook een hengst die niet dekt . Hij staat samen met mijn andere paard . Onthou wel dat een hengst met 2 jaar vaak nog erg lief zijn . Vaak als ze gaan puberen 3 , 4 jaar kunnen ze heel anders worden of later. Mijn hengst is verder goed te hanteren maar het is altijd opletten . Ook kunnen ze thuis heel lief zijn maar buiten of op ander terrein kan dat ineens omslaan en dan moet je sterk in je schoenen staan . Op die leeftijd kan je nog weinig zeggen en komt het echte hengsten gedrag nog wel naar boven als ze ouder zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:07

LiindseyV schreef:
Jawel, 1.
Een zure merrie van bijna 21 die al een paar jaar niet meer hengstig word, hij is met haar opgegroeid en heb mijn DA er ook over aangesproken en die vond het geen probleem.

Raar advies van de dierenarts, snap niet dat de eigenaar van de merrie dit toelaat. Je hengst kan haar dekken en ze kan dus gewoon nog vruchtbaar zijn

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:08

luffwinny, hoe oud is die van jou? Ja ik houd in men achterhoofd dat zijn gedrag nog kan veranderen , maar we zijn al een paar x op vreemd terrein geweest en hij bleef altijd koel in het hoofd.
Ik vind precies wel dat hij laat is met zijn ballen in te laten dalen? Hij word bijna 2 en er is er nu pas net 1tje gedaald, de andere zit erboven... of ben ik mis en is het niet laat ?

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:08

StalNollie, die merrie is ook van mij , heel de kudde is van mij.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:11

Ook onze hengst heeft geen moeite met vreemde plaatsen hij kijkt even rond, hinnikt wat en gaat vervolgens staan slapen

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:12

Ja die van mij ook rienne, hij hinnikt soms , kijkt wat rond en dat is het

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:14

Die van mij is 4 jaar , ook mijne heeft me wel is getest ( dan moet je gelijk goed ingrijpen anders kan het later link worden voor jou en je omgeving ). maar de ene hengst is de andere niet . Maar zoals ik al zei op leeftijd van twee jaar kan je nog niks zeggen . En stuk opvoeding is bij een hengst dubbel zo belangrijk en altijd opletten hoe lief ze ook lijken .

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:16

Ja inderdaad, die van mij is van zijn 5.5 maanden bij mij en dus ook in de kudde , en heeft ook al met paarden buiten zijn eigen omgeving contact gehad waarvan ook merries (bv wandelen aan de hand naast elkaar )