Verschil 0 grams en 50 grams deken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Verschil 0 grams en 50 grams deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:09

Sinds eind juli heb ik een ponietje wat ik in de winter graag onder een deken wil als het regent.

Alleen als het regent dus.

Bij droog weer staat ze bloot, ze leeft 24/7 buiten en heeft een superdikke vacht. Maar die nattigheid vind ik maar niks voor mijn paardjes.
Nou heb je af en toe van die dagen dat het niet alleen regent/hagelt/nattesneeuwt maar dat het ook KOUD is. En dan vind ik een 0 grams deken, die ze nu heeft, eigenlijk niet voldoende. Aangezien het een, voor haar leeftijd, erg gezonde pony is, met een superdikke vacht, lijkt mij dat 50 grams voldoende moet zijn voor de koude&natte dagen. Ze is een shetlandpony en behalve ongevoerd en 50 grams kan ik in shetlandmaat alleen 200 grams (en dikker) vinden. Dat lijkt me veel te warm voor haar. Ik wil pertinent Horseware of eventueel Bucas.

Ik weet alleen niet of 50 grams echt zo veel dikker en warmer is dan 0 grams? Ze heeft een 0 grams deken van Rhino, dat ding bestaat in totaal uit 4 laagjes en is iets dikker dan de 0 grams van mijn ruin (Amigo) Wat is wijsheid? Is er echt veel verschil tussen 0 grams en 50 grams?

Desty

Re: Verschil 0 grams en 50 grams deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:12

Ze heeft genoeg vet dat haar huid niet nat wordt hoor, wees maar niet bang :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:21

Altijd handig als mensen antwoord geven op je vraag in plaats van een discussie te starten over of ze wel of niet een deken op moet :roll:

Als ik wil horen dat ze geen deken op moet had ik wel in één of ander naturaltopic gepost, denk je ook niet?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:23

Volgens mij is het deels afhankelijk van wat voor merk deken je hebt. Ik heb 2 grote paarden, voor beiden heb ik verschillende dekenmerken ivm pasvorm en voor beiden heb ik 0 gram en 50 gram.
Paard 1 heeft 0 gram Weatherbeeta en 50 gram Fedimax (Duits merk). Tussen deze 2 merk ik duidelijk verschil; de Fedimax is dikker, zwaarder en warmer dan de Weatherbeeta. Paard 2 heeft 0 gram Rhino Wug en 50 gram Bucas Irish Turnout. Deze dekens verschillen naar mijn idee weinig, omdat de Rhino ook vrij 'zwaar' is. Qua warmte merk ik ook weinig verschil.
In jouw geval zou ik wel kiezen voor een 50 grams deken, omdat het net iets meer warmte geeft dan 0 gram en dat wel fijn is als ze de haren niet goed op kunnen zetten met een deken op.

Edit: Je kunt ook altijd nog kiezen voor een deken met fleecevoering, o.a. te koop bij de Epplejeck.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:25

ik denk dat t verschil tussen 0 en 50 niet zo veel uit maakt als ze zo'n dikke vacht heeft.

trouwens: onze watjes-paarden staan ook met dekentjes tegen de regen (en stiekem ook omdat wij het koud vinden) we proberen ze wel zo veel mogelijk 'bloot' te houden dus zodra t droog is gaan ze uit, ongeacht hoe koud

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:30

Ik heb ook een 50g deken (Amigo).
(Dacht toendertijd dat ik n 0g had gekocht :+ Maar tis een hele fijne deken, dus heb ik m gehouden)

Ik merk wel iets verschil met mn oude 0g deken (Première). In de 50g zit bij mij een voering van fleece. Hij voelt iets zwaarder als ik m optil, maar als hij op het paard ligt, lijkt hij niet zo dik.
Maargoed; mijn 0g deken is natuurlijk niet van dezelfde kwaliteit als jouw 0g Rhino deken.

Zelf heb ik deze winter tot nu toe bijna helemaal gedaan met de 50g deken. In het najaar lag met veel regen de 0g erop en toen het iets kouder werd, is de 50g erop gegaan. Ik had wel het idee dat dat iets warmer was. Met vorstdagen lag er nog een 100g deken onder de 50g.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:31

Simone0308 schreef:
Paard 2 heeft 0 gram Rhino Wug en 50 gram Bucas Irish Turnout. Deze dekens verschillen naar mijn idee weinig, omdat de Rhino ook vrij 'zwaar' is. Qua warmte merk ik ook weinig verschil.
In jouw geval zou ik wel kiezen voor een 50 grams deken, omdat het net iets meer warmte geeft dan 0 gram en dat wel fijn is als ze de haren niet goed op kunnen zetten met een deken op.

Precies over deze dekens gaat mijn afweging. Nu twijfel ik helemaal: jij schrijft dat ze niet veel van elkaar verschillen maar juist bij kou wil ik niet dat ze het extra koud krijgt doordat ze haar vacht niet kan opzetten.

Ze heeft wel een érg lange vacht, de 10 centimeter haalt ze makkelijk. Vraag me af of dat op zich niet al genoeg isolatie is onder de Rhino (en neeeee ze heeft geen cushing, voor we daar gedoe over krijgen. 't Is gewoon een shet met wintervacht)

Fleece ben ik niet zo'n fan van, ik heb altijd het idee dat dat gaat schuren. Vooral bij een wug. Aan de Rhino zitten ook niet van die ringen waar je nog een onderdeken aan vast kan maken. Anders had ik al wel een ondergeval voor d'r geknutseld :D

't Is inderdaad alleen voor als er troep uit de lucht komt. Wanneer het vriest zonder neerslag staan ze bloot.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-02-15 19:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:36

Ik ben absoluut niet per cé natural fan, maar goed het was ook maar goed bedoeld :j dan niet he :D
Laatst bijgewerkt door Desty op 26-02-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:38

Goedbedoeld is het tegenovergestelde van goed ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:41

Koper schreef:
Simone0308 schreef:
Paard 2 heeft 0 gram Rhino Wug en 50 gram Bucas Irish Turnout. Deze dekens verschillen naar mijn idee weinig, omdat de Rhino ook vrij 'zwaar' is. Qua warmte merk ik ook weinig verschil.

Precies over deze dekens gaat mijn afweging. Nu twijfel ik helemaal: jij schrijft dat ze niet veel van elkaar verschillen maar juist bij kou wil ik niet dat ze het extra koud krijgt doordat ze haar vacht niet kan opzetten.

Ze heeft wel een érg lange vacht, de 10 centimeter haalt ze makkelijk. Vraag me af of dat op zich niet al genoeg isolatie is onder de Rhino.

Fleece ben ik niet zo'n fan van, ik heb altijd het idee dat dat gaat schuren. Vooral bij een wug. Aan de Rhino zitten ook niet van die ringen waar je nog een onderdeken aan vast kan maken. Anders had ik al wel een ondergeval voor d'r geknutseld :D

Haha, sorry voor de extra verwarring. Ik heb een stalgenootje met hetzelfde probleem, haar paard staat ook bloot, maar met regen gooit ze er de Bucas op (terwijl ze ook een Rhino heeft). Dit is puur voor de extra warmte, maar een rijpaard heeft natuurlijk niet dezelfde vacht als de gemiddelde shet. Zo'n vacht geeft zeker ook een hoop isolatie. Dekens blijft hoe dan ook een moeilijk iets..

Voor mijn geschoren shet staat deze nog op het verlanglijstje: http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2323.html
Zij heeft ook zo'n megavacht, maar deze verstikt de huid, waardoor ik haar uit medisch oogpunt scheer. Ik denk (hoop) dat het met schuren van het fleece mee gaat vallen. Ze staat nu onder 200 gram, maar zodra het wat warmer wordt wil ik haar graag dunner zetten, dan lijkt me dit een mooie oplossing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:56

Die met sterren is leuk! Ik hou wel van dat soort ongein :D Op de zweetdeken van mijn ruin staat "Bitch I'm famous".

Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een dun wollen iets wat ik op één of andere manier onder de Rhino vast kan maken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:08

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:10

Het lijkt mij inderdaad het handigst om zoiets te maken. Maar dan niet van fleece oid maar van wol. Dan kan ik 'm meteen ook als zweetdeken gebruiken. Moet nog even bedenken hoe ik dan ga zorgen dat ik 'm ook kan bevestigen aan de deken die ik al voor d'r heb. Aan de kleinere ponydekens zitten namelijk niet van die ringen. En ik zou ook niet weten waar ik die zou moeten maken met zo'n wug. Maar dat is iets voor over 9 a 10 maanden, het zal nu wel niet meer heel koud worden. Kan er dus nog een tijdje over prakkezeren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-02-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:11

Ademt de 50 gram niet beter waardoor de haren minder snel plat gaan liggen waardoor het paard het alsnog 'koud'.kan gaat krijgen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:15

Ik zou gewoon een ongevoerde regendeken doen.
Vacht opzetten zal misschien een fractie minder zijn, maar de deken houdt ook warmte vast ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:20

Heb je het gevoel dat je pony het koud heeft met een ongevoerde deken? Ik kan mij dat bijna niet voorstellen bij een pony met goede wintervacht.

Mijn tinker is gedeeltelijk geschoren (2 weken geleden nog), staat 24/7 buiten en heeft ook alleen een ongevoerde deken op (Rhino regendeken). Op de koudste dagen heeft hij het niet koud en op de "warme" winterse dagen heeft hij het eerder te warm al is het een 0 grams.

Ik denk dat 0 en 50 ook niet veel uit maakt. Ik ken het verhaal van de platte haren en "verstoorde" isolatie. Maar als mijn paard gewoon warm voelt onder de deken, zal dat dus ook allemaal wel meevallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:27

't Is een pony van bijna 25 die nu voor het eerst in de winter dag en nacht buiten staat. Ik wil toch wel een beetje voorzichtig met 'r zijn. In de herfst merkte ik duidelijk dat ze regen niet leuk vond, daarom heeft ze die deken ook gekregen. Maar omdat hij niet zo dik is wil ik niet dat ze het bij hagel en -5 alsnog koud heeft door dat ding. Snap je :o

Inmiddels heb ik een wollen deken gescoord. Als hij te warm blijkt te zijn als onderdeken wordt hij gewoon alleen zweetdeken :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:29

het is sowieso verstandig om er op die leeftijd al 1 klaar te hebben liggen. ik heb er hier ook klaarliggen voor een oude van 26 gevoerd en ongevoerd nu 2 jaar niet op hoeven doen maar dat jaar daarvoor was ik blij dat ik ze had. ze hebben gewoon minder bij te zetten.

ik zou denk zelf voor 50 gaan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:35

Precies. Mijn ruin heeft zijn zweetdeken deze winter ook maar 2 of 3 keer op gehad. Maar als hij 'm nodig heeft dan is 'ie er.

50 grams deken er bij ga ik voorlopig maar niet doen. Wollen deken kost me een tientje (plus band en singels, en wat tijd om van een gewone, rechthoekige deken een ponymodel te maken) En aangezien ik alle tijd heb ga ik lekker aan de knutsel met een hip, vintage ding :D

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:45

Sorrie, ik vind het echt nutteloos om alleen in de winter met de regen een deken op te doen! Zorg dan voor een schuilmogelijkheid. Op het moment dat je paard een wintervacht heeft beschermt deze tegen de regen en kou. Ja, ook als het zo Hollandse dramadagen zijn waar we enkel grijs zien. Op het moment dat jij dan een deken op gooit gooi je zijn hele natuurlijke balans/thermostaat in de war en kan zijn vacht niet meer ademen.

Citaat uit de hoefslag van Ir. Marike Jacobs:
Een deken zorgt ervoor dat een paard zijn vacht niet meer kan ‘opzetten’ als hij het koud krijgt, waardoor er een deel isolatie verloren gaat. Als de deken daarbij niet dik genoeg is, krijgt het paard het dus snel echt koud.

Het is dus verstandig om dan OF helemaal met deken, of helemaal niet. Sorrie als dit niet is wat je horen wilt maar dit is de keiharde waarheid.

Edit: Als je dan het deken er af haalt duurt het dus ook weer even voor zijn vacht weer hersteld is en kan ademen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:47

dat ligt er echt aan heb ik gemerkt bij mijn oudje, vorig jaar heeft hij geloof ik 3 dagen een regendeken op gehad met die storm zo rond januari dacht ik even uit me hoofd? daarna afgelaten nergens last van paard heeft genoeg schuilmogelijkheden.

er zijn ook mensen die hun paard ineens op stal houden met die dagen eigenlijk hetzelfde verhaal. en dat kan dan prima.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:49

Nicolle, en dat hoeft dus niet zo te zijn en zal per paard verschillen. Je kan dat zelf gemakkelijk genoeg controleren.
Mijn paard voelt gewoon warm onder zijn ongevoerde regendeken bij de koudste dagen die we hebben gehad en dan is hij ook nog deels geschoren. Leg ik er een gevoerde deken op waaronder hij vervolgens staat te zweten, dat is pas slecht.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:51

Dan is in jou geval je deken dik genoeg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:59

Nicolle89 schreef:
Sorrie, ik vind het echt nutteloos om alleen in de winter met de regen een deken op te doen! Zorg dan voor een schuilmogelijkheid. Op het moment dat je paard een wintervacht heeft beschermt deze tegen de regen en kou. Ja, ook als het zo Hollandse dramadagen zijn waar we enkel grijs zien. Op het moment dat jij dan een deken op gooit gooi je zijn hele natuurlijke balans/thermostaat in de war en kan zijn vacht niet meer ademen.

Citaat uit de hoefslag van Ir. Marike Jacobs:
Een deken zorgt ervoor dat een paard zijn vacht niet meer kan ‘opzetten’ als hij het koud krijgt, waardoor er een deel isolatie verloren gaat. Als de deken daarbij niet dik genoeg is, krijgt het paard het dus snel echt koud.

Het is dus verstandig om dan OF helemaal met deken, of helemaal niet. Sorrie als dit niet is wat je horen wilt maar dit is de keiharde waarheid.

Edit: Als je dan het deken er af haalt duurt het dus ook weer even voor zijn vacht weer hersteld is en kan ademen.

En wat ik dan weer nutteloos vind is als mensen aannames doen.

Ze HEEFT een ruim schuilhok, waar ze met regen/hagel ook d'r hooi krijgt. En daarna kiest ze er zelf voor om buiten te gaan staan.

En als ik de deken er weer af haal fluf ik altijd de vacht even op, zodat ze die kan opzetten als ze dat wil. Die vacht is dan bovendien DROOG, waardoor hij goed kan isoleren. Wat niet geldt voor een natte, vastgeplakte vacht.

Daarnaast is mijn pony een MERRIE, wat je geweten had als je had gelezen. Ik vind het erg storend dat je "zijn" gebruikt.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:04

Het is zo menselijk om te denken dat als een vacht nat is dat het dier het per definitie het koud heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen dekens en ik ben absoluut geen boomknuffelaar maar ik probeer je alleen uit te leggen dat af en toe een deken op voor het dier geen nut heeft, vaak zelfs averechts werkt en alleen voor jezelf omdat hij/zij dan droog is en dus voor je gevoel schoner. Maar ieder mens is vrij in wat zij of hij wilt doen met zijn dieren vanuit een eigen persoonlijke overtuiging het beste te doen, ik probeer alleen je visie te verbreden door de gevolgen van een deken uit te leggen. Wat je er mee doet moet je zelf weten.