PowerReiner schreef:Proberen kan altijd toch? Ongeacht of ze het verplicht zijn vind ik het wel een stukje van de service. Helemaal gezien ze hier zelf een fout hebben gemaakt met een foutieve tekst op de website.
Precies daarom zijn ze wettelijk heel duidelijk wel verplicht een oplossing te bieden. Ze hebben nu een zogeheten 'non-conform product' geleverd: het komt niet overeen met wat ze hebben geadverteerd. Zij zouden dat kosteloos moeten herstellen. (Of door een pompje te leveren, of door een gelijkwaardig vervangend product te leveren, bv hetzelfde in kleinere verpakkingen die wel te doseren zijn (en daar mogen geen meerkosten voor gerekend worden!), of door geld terug te geven.)
Uitzonderingen zoals 'geen geld terug op voedingssupplementen' zijn niet van toepassing omdat het hier niet gaat om een verandering van mening door de consument, maar om een leverancier die z'n belofte niet waarmaakt.
Nadeel is dat je echt wel bereid moet zijn om een paar strenge mails te sturen, veel webwinkels vinden de wet niet zo belangrijk en overtreden die gewoon. Soms kan het helpen om eea op twitter of facebook te gooien. Ook kan het helpen als je zelf een idee hebt over een redelijke schikking, want dan is het misschien sneller naar tevredenheid opgelost.
Je zou het ook nog aan kunnen geven bij de Reclame Code Commissie. (En voor de mensen die dat streng vinden: deze webwinkel heeft door de foute reclame winst gemaakt, winst die nu niet gaat naar een webwinkel die zich aan de wet houdt en wel correct adverteert. Zowel de klant als de andere webwinkels worden benadeeld... de wet is er dan ook niet voor niets.)