Stal reserveren bedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Stal reserveren bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 05:21

Weet niet of dit onderwerp juist staat maar kon geen andere geschiktere plek vinden :D

Mijn pony gaat deze zomer naar de wei. Dit doen wij al zolang wij de pony hebben. Sinds 2014 staat mijn pony op een andere stal en nu verwacht de staleigenaar dat ik €100 per maand reserverings geld ga betalen.
Dat komt uit op €500 die ik naar mijn idee 'weggooi'.

Ik zit al 20 jaar in de paarden, ben al op vele stallen geweest maar ik heb nog nooit van zo'n bedrag gehoord.

Ik ben niet van plan om de onkosten van de eigenaar te betalen als ik er geen gebruik van maak. Wat zijn jullie ervaringen? Is dit reëel of niet?

Puppetje

Re: Stal reserveren bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 05:52

Verwacht jij dat je na die maanden weer van die box gebruik kan maken of ga je er mee akkoord dat hij hem ook aan een ander kan verhuren? En dus kans hebt dat je weer op zoek moet naar een andere stalling. Als je verwacht dat de box aangehouden wordt voor jou vind ik het logisch dat je daar een bedrag voor betaald. Hij mist immers inkomen in die 5 maanden en kan de box ook niet aan iemand anders verhuren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:01

Als er op je huidige stal ook weidegang wordt aangeboden vind ik het heel normaal dat je een deel van de stalling blijft betalen, je stalhouder kan immers de box anders gewoon verhuren en dan ben jij je plekje kwijt.

Ik heb op een stal gestaan waar iedereen in de zomer wegging, incl eigenaar, omdat er geen weide bij de stalling was, daar kon je na de zomer gewoon je box weer in.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:05

Hier is het meestal tussen de 100 euro en de helft van het stalgeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 06:35

Als je de zekerheid wil hebben dat de box jouw box blijft en beschikbaar is na het weideseizoen, is het heel normaal om daar reserveringsgeld voor te betalen.
Dit bedraagt meestal de huur voor de stal minus de kosten voor voer, strooisel en arbeid, want die hoeft de stalbaas niet aan jouw paard uit te geven als die er niet is.
Welk bedrag reëel is, hangt oa af van wat de normale prijs is, als je paard er wel in staat.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:03

Hier in de regio zou dat heel raar zijn, maar dat komt omdat eigenlijk geen een pensionstalling helemaal vol staat. Ik denk dat het dus sterk regioafhankelijk is en dat je zelf moet inschatten of de kans reëel is dat jouw plek straks wordt verhuurd aan een ander. In dat geval geef ik de stalhouder wel gelijk, aangezien hij anders best veel stalgeld misloopt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:05

Ik ken eerlijk gezegd geen stal die dat niet doet. Vind het heel normaal.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:09

Het is jouw keuze, of je gaat naar de wei en komt er achter dat jouw stal verhuurt is en je op zoek kan gaan naar een andere plek of hij houdt de box voor jou aan.

In feite vraagt hij kale korstprijs voor de box, als al zijn klanten dit zouden doen zit jouw stalhouder nl in de zomer zonder inkomsten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:16

Is gewoon kale boxhuur. Inderdaad heel normaal. Je kan het ook niet doen maar dan kan je stal weg zijn als je terug komt

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 07:18

Dat je moet betalen om de stal aan te houden vind ik heel normaal. Was alleen benieuwd of de prijs wel reëel is?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:19

wat betaal je normaal? In principe moet je rekenen de normale kosten min de kosten voor voer en stro. Dan blijft kale boxhuur over

Ik vind het wel reeel trouwens

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:20

Dat ligt er aan wat de normale prijs is :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:24

De berekening voor stalgeld is gemiddeld 1/3 voor arbeid, 1/3 voor accomodatie, 1/3 voor stro en voer. Indien je tussen 1/3 en 1/2 van het oorspronkelijke stalgeld betaald zit je redelijk reëel in mijn optiek.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:35

Ik hou ook 100 euro aan. Dat is minder dan de kale boxhuur, maar het is voor mij wel een zekerheid dat mensen terug komen, en voor die mensen een zekerheid dat ze weer plek hebben. Overigens hou ik een maximum van 3 maanden aan.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:39

Hier op stal is weg weg.. voor jou 10 anderen..bij de stal van mijn man sta ik al een jaar op de wachtlijst voor een plekje.
Dus ja ik denk dat het niet zo gek is wat je stalhouder doet, of beter nog best netjes.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:47

Afhankelijk van je normale stallingskosten maar 100 euro lijkt me heel redelijk.
Stalhouder heeft ook zonder jou kosten voor de stal. Denk aan onderhoud, evt. hypotheek, belasting, verlichting etc.
Ik moet iets meer dan de helft van mijn normale stalgeld als ' leegstand' betalen....met een max. van 2 maanden. Daarna gewoon de volle mep!.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:51

Je hebt niet gezegd wat je aan stalgeld betaald, maar hier in de regio zou 100 euro kale boxhuur wel normaal zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:55

Ik heb de afgelopen jaren bij afwezigheid in de zomer bijna 250 p/m betaald. Gewoon het volle pond. Dat vond ik wel veel, maar dan hield ik mijn eigen box en hoefde ik mijn zadelkast niet uit te ruimen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:12

Het lijkt mij ook een heel reëel bedrag, je paard staat er wel niet in, maar voor een ander paard kunnen ze het ook niet gebruiken. Er moet dan ook nog wel steeds aan de lege stal verdiend worden, anders heeft het geen nut.

Mocht het echter zo zijn dat er vele stallen leeg staan (hele jaar door), dan zou ik geen reserveringsgeld betalen, dan mag de pensionhouder blij zijn dat er klanten zijn. Als er echter vraag naar stallen is, en hij het zo aan een ander zou kunnen verhuren, dan is 100 euro heel redelijk als reserveringsbedrag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:23

Verdienen is het niet zo zeer denk ik. Meer afschrijvings- en onderhoudskosten dekken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:26

Ik verdien er echt geen cent op hoor, op een reservering.

Immers, in de 3 maanden dat iemand weg is kan ik de box ook niet normaal verhuren.

Edit; bij mij geld tegenwoordig ook een kalendermaand opzeg als je naar het land gaat. Ook als je reserveert. Er waren namelijk mensen die het wel een goedkope optie vonden om zo onder een maand opzegtermijn uit te komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:38

Ik zou het heel normaal vinden als ze wel (iets) zouden verdienen aan de reserveringskosten, want anders zou je erop toeleggen als staleigenaar en kun je de stal beter wel verhuren zodat je er iets aan over houdt. De reserveringskosten zouden reëel zijn als het bedrag overeen komt met wat er over blijft als je de kosten voor strooisel en voer eraf haalt. Dat is namelijk waarvan arbeid, onderhoud en afschrijven, alsmede de winst betaald worden. Arbeid blijft ook doorgaan voor een groot deel, het terrein moet immers nog steeds onderhouden worden, ook al staat je paard er niet op stal.

Waarschijnlijk zijn veel staleigenaren dan ook veel te coulant met de reserveringsregeling die ze aanbieden, en leveren ze daarbij zelf in. Bij een wachtlijst zou ik er dan ook niet voor kiezen om deze mogelijkheid te geven, of ze moeten echt betalen wat er over blijft na aftrek van voer en strooisel. Natuurlijk is het een stukje klantenbinding, maar bij een wachtlijst moet je je afvragen of dat het wel waard is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:45

Ik weet ook niet beter dan dat je 100,- moet betalen om een stal aan te houden. Op alle stallen waar ik tot nu toe gestaan heb gebeurde dit. Vind ik ook niet meer dan normaal.
Maar het is wel afhankelijk van de accommodatie en wat je normaal betaald vind ik. Als je op een stal staat waar bijna geen voorzieningen zijn en je normaal 150,- betaald voor stalling, vind ik 100,- wel veel reserveringsgeld.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:21

Cahill schreef:
Ik ben niet van plan om de onkosten van de eigenaar te betalen als ik er geen gebruik van maak. Wat zijn jullie ervaringen? Is dit reëel of niet?

Die zin snap ik even niet? Onkosten van de eigenaar :? ?

Die 100 euro is gewoon je kale stalhuur, niet meer en niet minder. Je huurt de stal dus 'kaal' in die 5 maanden. De staleigenaar mag jouw stal dan dus ook niet verhuren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:42

NiFallor schreef:
Cahill schreef:

Die zin snap ik even niet? Onkosten van de eigenaar :? ?

Die 100 euro is gewoon je kale stalhuur, niet meer en niet minder. Je huurt de stal dus 'kaal' in die 5 maanden. De staleigenaar mag jouw stal dan dus ook niet verhuren.

Dan kan je stalhouder zeggen: ik ben niet van plan om deze dame terug te nemen als klant.