Even het verhaal, het gaat om een 4 jarige nf pony hengst, die in het begin super braaf was wel al wat flegmatiek maar goed dacht dat dat wel beter ging worden naar mate hij sterker zou worden. Nu loopt hij van zichzelf graag ver achter de teugel en komt hierdoor erg terug in tempo en niet graag naar voren willen nu moest ik hem in mijn les aanpakken dat ik reaktie kreeg naar voren en toen is de ellende begonnen.
Stilstaan en met geen mogelijkheid naar voren, met zweep heeft geen zin dan wordt meneer nog bozer
Nu doet hij dit zo erg dat bv wanneer ik aan galoppeer gooit hij na een rondje zn anker frontaal uit en gaat in zijn achteruit, ook bij wegdraven of wat dan ook wat hem niet zint.
DA geweest alleen had hij lichte haken die zijn bijgewerkt, zadel niks mis mee.
Zit met mn handen in het haar, want in de omgang kan ik er alles mee en is het echt een schat.
Maar dit is niet leuk meer soms sta ik meer stil of achteruit dan dat hij loopt.
Wie herkent dit? Is het gewoon puberen, uitproberen of echt geen klik met de pony.....
Een goede instructeur zoeken en er aanwerken. Zweepje weg evt als jij een mooi stil been hebt kun je in overleg met die instructeur een klein spoortje dragen.
joafan2003
Geplaatst: 25-02-15 14:29
Kan er niets over zeggen zonder een filmpje waarbij te zien is wat jij doet en hoe de pony daar op reageert.
klinkt ook wel een beetje als puberen. niet teveel aan de voorkant werken ook.
racinggirl
Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-15 14:33
Werken juist helemaal niet aan de voorkant en heb al een spoortje om.
Vorige week liep hij voor het eerst weer super geen 1 x gestaakt toen was hij 2 dagen vrij en 1 x longe, stap er gister weer op en weer het zelfde liedje
Casarell
Geplaatst: 25-02-15 14:36
Of je nu wel of geen klik hebt met het dier.. het zal toch opgelost moeten worden..
Een dier wat flegmatiek is, zal altijd flegmatiek blijven en niet verbeteren naar mate hij sterker wordt. Alleen een zéér concequente aanpak heeft hier effect.. been is voorwaarts.. zo niet dan gelijk duidelijk zijn.. maar als hij wel voorwaarts gaat ook zo duidelijk zijn en de hulp weghalen (been eraf). Waar die neus op dat moment blijft is even niet belangrijk.. eerst voorwaarts..!
BigOne
Geplaatst: 25-02-15 14:37
Zoals iemand al zei, maak eens een filmpje. Eerste wat in mij opkomt, dier begrijpt het niet, zadel doet pijn, verkeerde manier ingereden, lichamelijk ongemak.
Amparo
Geplaatst: 25-02-15 14:40
Wat bij mij helpt als mijn paard niet meer vooruit wil, hem even opzij sturen, dan loopt hij zo weer verder. Zweep en flink aandrijven werken averechts. Maar poeh, hij deed het alleen vanuit de stap, nog nooit vanuit de galop.. Misschien helpt het om veel figuren te rijden, hem aan het werk aan te zetten, zodat hij geen tijd heeft voor geintjes? In elk geval veel succes!
ninietje_x
Geplaatst: 25-02-15 14:51
ik heb exact hetzelfde met mijn verzorgpaard, enkel loopt hij niet achter de teugel. Is bij mij begonnen toen ie een ontstoken koker had en de dag voor we dit wisten zijn we nog gaan rijden. wou niet lopen, liep heel de tijd achteruit ik kon hem met geen enkele manier vooruit krijgen. gaf ik benen, begon hij te bokken. maar goed daar kon hij niet aandoen. dan DA geweest is dus vastgesteld dat hij een ontstoken koker had --> week niet rijden tot het genezen was. maar nu blijft hij dit doen. het helpt bij mij om zonder beugels te rijden. ik weet niet hoe het komt, maar dat helpt bij mij wel. ook helpt het bij hem om als ie weer achteruit loopt benen te geven en met de overschot van je teugels even tegen zijn schouder te tikken. maar dit zijn natuurlijk maar de dingen die bij hem helpen. ondertussen doet hij het steeds minder en kan ik terug normaal rijden met hem zonder dat ik zelfs beendruk hoef te geven, gewoon op stem dus. soms helpt het ook om als ie achteruit gaat hem expres achteruit te vragen en er dus een oefening van te maken zegmaar. maar dan moet je wel echt zien dat hij achteruit gaat zolang jij wilt.
maar elk paard is natuurlijk anders, dus ik zou zeggen probeer wat dingen uit en zie wat bij jou paard werkt.
Ik noem het geen puberen, maar met zo'n hengst is t toch vaak dominantie of het niet begrijpen. Ik zou idd met goede hulp aan de gang gaan.
Bowen
Geplaatst: 25-02-15 18:15
Is je paard niet bezig in zijn mond, aan het wisselen, groeien van de wolfskiezen e.d.? Het klinkt namelijk als ongemak, zeker omdat hij achter het bit kruipt.
Kijk verder kritisch naar je eigen hulpen, ben je eerlijk in je hulpen? Licht, maar ook duidelijk? Verstoor je niets met een onbalans in jezelf, onrustige handen of benen, of door een voor het paard oneerlijke manier van corrigeren(vooral omdat je zegt dat je hem aan moest pakken, hoe moest dat? Stond je zelf achter die manier van doen?) ?
Hoeveel doe je met het paard? Hoe lang is hij al onder het zadel, is hij wel in staat om te doen wat je hem vraagt zonder lichamelijk ongemak? Heeft hij zijn eigen balans al gevonden, kan hij zijn motor(achterhand) goed gebruiken, kan je van achteren naar voren vragen zonder dat dit erg zwaar is voor hem? Is hij ontspannen? Is hij flegmantiek of "vlucht" hij in zichzelf? Is hij flegmantiek, of snapt hij het niet? Is hij flegmantiek, of ongemotiveerd? Is hij flegmantiek of onrespectvol?
Wil/durft hij met longeren wel contact aan te nemen in de mond? Is hij met longeren wel werkwillig? Hoe gevarieerd is zijn werkschema? Staat hij veel buiten naast het werk?
angelawwijk
Geplaatst: 25-02-15 18:26
tis moeilijk te zeggen zonder filmpje. kan je niet een filmpje plaatsen waarin dit gebeurt met jou als er op? rijden gaat natuurlijk met wederzijds respect en als hij niet voorwaarts regelmatig achter de teugel loopt "begrijpt" hij het niet. "aanpakken" is dan niet de oplossing maar uitleggen en begeleiden wel. je hebt niet voor het juiste gekozen en dat maakt dat je het respect ook niet terug krijgt. het heeft niks met geen klik te maken maar met verkeerd gehandeld en dat moet je nu oplossen.
zoek een andere instructrice of instructeur met ervaring met jonge paarden en laat je hier in goed begeleiden, geen hardheid meer of flink aanpakken. doe je zweepje maar weg want dat is gewoon een middel dat je onmacht aantoont en door deze te gebruiken maak je het kleine beetje respect wat er nog in alleen maar minder.
hij is nog maar 4 en dus net een jaar onder het zadel misschien nog niet eens, neem ik aan? vaak ben je dan nog bezig met het voorwaartse, lang laten lopen en vooruit. misschien dat je al veel eerder had moeten in grijpen op het achter de teugel lopen, eigenlijk bij het inrijden al want dan had je het nog vanaf de grond op kunnen lossen. uiteraard kan je nu ook vanaf de grond er aan werken maar het probleem is natuurlijk iets moeilijker op te lossen dan wanneer je hier direct aan was gaan werken. daarbij krijgt elk jong paard een uitprobeer periode. niet zo zeer puberteit (in dit geval wel) maar meestal naar een half jaar tot 1,5 jaar onder het zadel gaan ze dingetjes uitproberen en begin je een soort van "van voor af aan". helaas niet altijd even fijn. de een gaat er verder in dan de ander, hengst of merrie maakt hierin vaak niet zo veel uit. soms hebben hengsten zelfs nog iets meer respect.. merries kunnen zo zeiken.
en dan nog het wisselen, hij is 4 zeg je.. hoe gaat dit en heeft hij zijn wolfstanden nog?
maar goed een filmpje zou dus al veel schelen. dan is duidelijk te zien waar het ligt en makkelijker oordelen van via een verhaaltje.
racinggirl
Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-15 19:48
Bedankt voor de tips.
Vandaag een hele stap terug gedaan, en weer begonnen aan de longe met ruiter, dit pakte hij gelukkig weer goed op.
Even om op alles te antwoorden,
Pony loopt maar 3 a 4 x per week de rest wordt hij een x gelongeerd en komt genoeg buiten.
Zadel is recent nagekeken.
Pony heeft apk check gehad incl tanden op osteo na die laat ik ook nog komen dan heb ik alles gehad.
Bij een 4 jarig paard is 4 keer in de week werk, max 40 minuten in ieder geval meer als genoeg, en dat is dus inclusief longeren.
Wat is recent bij de zadel check? Zeker bij paarden die net onder het zadel zijn kan het maandelijks nodig zijn om het zadel aan te passen.
Het klinkt als gedrag waar doorheen gereden moet gaan worden. En dat vraagt een ruiter die weet wanneer het moet vragen, moet doordrukken en wanneer te belonen en te stoppen.
Rij je altijd onder begeleiding? En is het inrijden ook gedaan door jezelf/je instructie?