heel dominante pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

heel dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 08:54

Kuzco staat sinds een maandje op een andere stal en binnenkort mogen de paarden het land weer op
De groep van nu staat gewoon netjes bij elkaar maar hij is echt super dominant naar de ruinen
De merries doet hij niks maar hij gaat elke confrontatie aan met welke ruin ook
Nu is hij een kleine pony van 1,30 +
En de leidende ruin is ruim 180
Daar gaat hij uiteraard het onderspit van delven
Hij staat wel es samen met hem tussen een draad maar zelfs daarachter zoekt ie de confrontatie op
Hij heeft al es met een minder dominante pony gestaan die lief is naar iedereen maar die grijpt ie in zn nek en werkt hem tegen de grond
Wat is wijsheid?! Ik zou het toch sneu vinden als hij niet het land op komt omdat ie de pestkop in de speeltuin is of geheel in elkaar gebeukt word

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:15

Ze staan nu in de paddock?
Kan goed zijn als ze de weide op gaan en ik neem aan meer ruimte hebben dat je pony minder erg heeft in andere paarden. Ik zou het gewoon even afwachten misschien gaat het allemaal van zelf. En de kans zit er in dat de leidende ruin hem even op z'n plek zet en dat het gelijk klaar is. Meestal is er weinig discussie met de het leidend paard van de kudde. Z'n leiderschap word meestal snel herkend en vaak ook nog geaccepteerd. Een goede leider van de kudde gebruik vrijwel alleen z'n lichaam om dingen kenbaar te maken. Geweld(trappen/bijten) heeft die zelden nodig. Dus daar zou ik niet zo heel bang voor zijn.

jwl

Re: heel dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 09:47

Het probleem is dat mijne geen grenzen kent
Voor ik hem kocht heeft hij 3 jaar alleen gestaan wat heeft geresulteerd in een pony die niet weet wanneer ie moet stoppen

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:51

Misschien hard, maar wel goed dat die grote ruin hem eens op zijn plek wijst. Blijf er wel even bij om te kijken of t niet mis gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:53

Soraya10 schreef:
Misschien hard, maar wel goed dat die grote ruin hem eens op zijn plek wijst. Blijf er wel even bij om te kijken of t niet mis gaat.

Dat inderdaad. Jouw pony moet gewoon eens goed op zijn donder krijgen van een ander, dan leert hij het vanzelf :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:58

jwl schreef:
Voor ik hem kocht heeft hij 3 jaar alleen gestaan wat heeft geresulteerd in een pony die niet weet wanneer ie moet stoppen

Zo'n pony hebben we ook maar die is inmiddels toch wel een stuk socialer. Leren ze maar op 1 manier en dat is de confrontatie aangaan met een paard dat hoger staat als dat ze zelf zijn en dat is een goed leidend paard.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:05

Ik heb een Friese merrie gehad die erg dominant was tegen andere paarden. Kon niet het land in met andere paarden want ze trapte ze allemaal tegen de grond en zelfs dan bleef ze nog natrappen.tot ik met haar op mijn huidige stalling kwam en daar een merrie (ook fries) stond die dit soort dingen absoluut niet tolereerde en daar stond ze bij.ze heeft een paar keer goed op haar donder gekregen en toen was het klaar. Meestal werkt het als je een dominant paard erbij zet die ze hun plek wijst. Bij mijn merrie wel in ieder geval want later stond ze gewoon in de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:18

Tigra_ schreef:
jwl schreef:

Zo'n pony hebben we ook maar die is inmiddels toch wel een stuk socialer. Leren ze maar op 1 manier en dat is de confrontatie aangaan met een paard dat hoger staat als dat ze zelf zijn en dat is een goed leidend paard.

Hier sluit ik mij compleet bij aan. Zet hem maar een paar dagen bij mijn merrie (en haar ruinen), dan is het zo klaar. Ze hoeft alleen maar haar hoofd een stukje omhoog te doen en de ruinen begrijpen dat ze aan de kant moeten.

Ze moeten natuurlijk wel genoeg ruimte hebben. Want soms is er een grotere correctie nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:35

Soraya10 schreef:

Dit dus... Met genoeg ruimte op de wei heeft ie, als ie 'merkt' dat ie 't niet gaat kunnen winnen van de ander, snel genoeg door dat ie zich maar beter lief op kan stellen.

Het alternatief is om 'm dan op een apart weitje te zetten, maar zo ga je het probleem alleen maar voor je uitschuiven natuurlijk.. Dus dan maar de confrontatie opzoeken ipv vermijden. Dat zal er even eng uit zien maar hij zal zich snel genoeg gedragen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:41

Als het mogelijk is zou ik hem eerst alleen zetten met de leider van de kudde. Die kan hem dan leren hoe het hoort en moet en dan later samen met de rest als hij zijn plek kent.

Mijn merrie is de leider van de kudde, die heeft echt geen trappen en bijten nodig om de baas te zijn. Als zij er aan komt omdat ze toevallig wil eten waar een ander staat is er naar toe stappen en misschien boos kijken voldoende, de rest waagt zich er niet aan.
Merk juist dat lager in de groep veel meer voor de posities wordt 'geknokt'.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:17

hij klinkt zo trouwens niet per se dominant maar vooral nogal groen. Heeft waarschijnlijk geen idee wat de normale regels zijn in een groep en gaat dan maar in de ' aanval is de best verdediging' stand. Erg sneu. Maar ook link voor de zwakkeren in de groep. Ik zou hem eerst met de leider buiten zetten en als je de indruk hebt dat hij eea begint door te krijgen pas de rest erbij. En vergis je niet dat kan knap hard er aantoe gaan!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:26

Maat zegt trouwens niks, mijn fjorden merrie van 1.42 kon zelfs belgische trekpaarden de baas zijn. Maar die trapte ook door, totdat zij gewonnen had. Zelfs tijdens het rijden in de groep, wist ieder paard dat zij een paard was om bij uit de buurt te blijven. In de wei hoefde ze maar te kijken en ieder paard in de buurt wist, dat ze weg moesten gaan.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 14:27

Ja hij gaat binnenkort even los met de leider
Voor de rest kan ik het toch alleen maar aan kijken
Ik ben er zeker van dat het er hard aan toe zal gaan maar ik denk idd wel dat het ook weer goed is
Ik hoop alleen dat ze elkaar het leven niet uit slaan

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:30

jwl schreef:
Ja hij gaat binnenkort even los met de leider
Voor de rest kan ik het toch alleen maar aan kijken
Ik ben er zeker van dat het er hard aan toe zal gaan maar ik denk idd wel dat het ook weer goed is
Ik hoop alleen dat ze elkaar het leven niet uit slaan

Dat zal wel een beetje meevallen :)

Vaak is een voet in de lucht al genoeg voor de ander om eens goed te schrikken en is het ook klaar.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:34

Mijn pony is ook erg dominant in de kudde en vindt dat hij nog hengst is, maar zodra een ander paard hem op z'n plek zet dan is het ook klaar. Nu staat hij ook in een groep met een dominante merrie die hem regelmatig op z'n plek zet als hij een andere ruin pest

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:29

Ik heb m in actie gezien en dat blijft niet bij een voet :')
Dat is het kontje er op en beuken
Recht omhoog en de nek grijpen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:35

jwl schreef:
Ik heb m in actie gezien en dat blijft niet bij een voet :')
Dat is het kontje er op en beuken
Recht omhoog en de nek grijpen etc

Dan is hij nog geen echt dominant ander paard tegengekomen denk ik. Of in ieder geval geen ander paard dat dominanter is dan hij. Dat kan natuurlijk ook. Ik denk dat het echt belangrijk is dat er ruimte genoeg is voor de andere paarden om weg te kunnen. Dat geldt ook voor jouw pony, mocht hij wel een paard tegenkomen dat dominanter is dan hij.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:47

Ja op het grote land kan dat makkelijk dus dat scheelt wel maar volgensmij gaan ze daarvoor eerst op het kleine land
Ik denk dat ik hem van de week even probeer met de dominante merrie van de groep met een draadje er tussen in de bak
Hij zal binnenkort er toch aan moeten geloven

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:48

Vind het ook gewoon jammer dat ie niet lekker met andere kan staan
Ze staan wel naast elkaar maar de oudste ruin is m nu zat dus die drijft de buurvrouwen helemaal naar achter en dan staat ie alsnog in zn uppie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:49

Dan zou ik het ook spannend vinden hoor. Ik weet niet of je het al gezegd hebt, maar hoe groot is het kleine land en hoeveel paarden komen daar dan op?

En hoe groot is het grote land?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:56

Het grote land Hm geen idee ik zou het niet willen lopen :')
Dus dat is echr een flink land en ze delen het maar met zn 5en
Het kleine land is denk ik iets groter dan 30 60

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:28

Mijn pony is ook soms dominant bij andere mensen. Maar als ik er bij ben helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:42

jwl schreef:
Het grote land Hm geen idee ik zou het niet willen lopen :')
Dus dat is echr een flink land en ze delen het maar met zn 5en
Het kleine land is denk ik iets groter dan 30 60

30x60 zou voor mijn dominante merrie te klein zijn met 4 andere paarden. Dat geeft teveel frustratie.