Shet scheren? (luis, schimmel?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Shet scheren? (luis, schimmel?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:33

Ik zit met m'n handen in het haar (letterlijk)
Chip is mijn shetlander ruin van 3,5.
Hij zit ontzettend dik in zijn vacht, schuurt, heeft kale plekken etc.

Paar weken terug is de DA geweest, die constateerde luis. 3x met een week er tussen gewassen met sebacil.

Kale plekken zijn daarna pas gekomen, en ik schrok er best van, achter z'n oren, kin, wang. Ronde plekjes bij z'n hals, liezen, billen. Hoogstwaarschijnlijk schimmel, is wat ik hoor als ik foto's laat zien.
DA vandaag gebeld en imaverol meegekregen.

Nu zit ik er toch al een tijdje over na te denken om hem alsnog te scheren.
Hij is alleen nog nooit geschoren en het is al vrij laat ben ik bang ivm zijn zomervacht.

Hij zit nog niet echt in de rui, als ik mn best doe kam ik er wat losse haren uit. Maar dat is te verwaarlozen.

Siepie

Re: Shet scheren? (luis, schimmel?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:36

Voor de zomervacht maakt het niet uit, ik heb mijn pony's meerdere keren in het voorjaar geschoren en ze kwamen alsnog goed in zomervacht. :j
Ik zou als ik jou was wel scheren, zeker omdat hij nu plekken krijgt! Geschoren kun je het toch beter behandelen en in de gaten houden!

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:38

Ik heb ooit het advies gekregen om te scheren en dan een paar keer wassen met vlooienshampoo voor honden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:40

Gewoon scheerapparaat er over en dekentje op.
Anders is het dweilen met de kraan open.

Denk je dat zijn vacht wél mooi is straks als hij vol schimmel zit, of nog steeds schuurt van de jeuk??
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-02-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:43

Scheerapparaat erbij pakken :)
kan nu nog echt geen kwaad met de zomervacht hoor!
en met die plekken, zijn 100x beter te behandelen als de vacht eraf is ;)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:46

Wij hebben onze shetlanders vorig jaar mei geschoren en ingespoten met Neocidol. (aanmaken en in een plantenspuit doen) Dat was het enige dat echt werkte. Schimmelplekjes droogden doordat ze geschoren waren super op en ze hadden szomers een prachtig strakke vacht!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:49

Je kunt een paard het hele jaar door scheren hoor ;) Afgelopen jaar voor het eerst paarden uit de topsport geschoren in mei en juli, nou die hadden er echt baat bij volgens de ruiters! En je kon er niks van zien, ja alleen het driehoekje bij de staartaanzet verraade een geschoren paard ;)

Wel zorgen dat je een goed (waterdicht) dekentje hebt anders heb je kans dat je pony te snel afkoelt en kou vat ;)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:05

Ik heb mijn pony ook nog in mei geschoren wegens schimmel. Maar ze had wel een mooi zomervachtje

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:09

Ik scheer altijd in april en het zomervacht is nog net zo mooi als alle jaren er voor

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:21

Bedankt voor alle tips en suggesties, zaterdag komt er iemand om hem te scheren. Nu even dekens inslaan.

Vind het alleen wel lastig hoeveel grams er op moet.. Ik dacht zelf 200g en n regendeken erbij kopen voor als de temp oploopt. Maar hoor wisselende verhalen, van 200 tot 400 grams.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:22

Ik zou 100 en 200 grams kopen en een regendeken, dan kan je die stapelen tot max 300 grams en ik denk niet meer dat het gaat vriezen. :P

Je zou eventueel nog een 300 grams kunnen kopen...

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:33

Ik wil eigenlijk beginnen met twee dekens, geld is er even uitgevlogen door DA en middeltjes haha.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:04

Ik zou dan toch beginnen met 300 gram.... Of kijken of je ergens goedkoop een zweetdekentje erbij kan vinden en dan 200 en 0. Er waait nog een ijskoude wind en daar vind ik 200 gram nogal weinig voor.... Mijn merrie draagt nog 500 gram, zij staat dan ook in een buitenbox en heeft het makkelijk koud...

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:08

Twee weken geleden hier zelfde probleem gehad met me shetlander ruin. Dierenarts gaf me zelfs de tip om te scheren, zoals hierboven gezegd wordt anders is het dweilen met de kraan open. Je komt nooit door die dikke wintervacht heen. Liever een kaal paardje die jeukvrij is en lekker in zijn vel zit, dan een behaard paardje dat gek wordt van de jeuk en zich daardoor lamlendig voelt.
Denk er wel om dat je goed dekens hebt, de eerste nacht dat het ging vriezen liep me pony kreupel van de kou! Gelukkig kwam het alleen door de kou en was het niet iets ernstig... Warm houden na het scheren is wel erg belangrijk.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:19

Ik zit met precies hetzelfde probleem, een shet met een mega vacht en veel jeuk/schuurplekken/korsten. Ik ga mijn shetlander ook zaterdag scheren en ben nu ook alles aan het uitzoeken qua dekens.
Ik wil een amigo gaan kopen van 200 gram, een 0 gram regendeken en nog een deken van 200 of 300 gram. Ik heb al een fleecedekentje.

Ik lees even mee voor verder advies van de dekens.
@ jolliej: hoeveel grams dekens heb jij gebruikt?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 22:27

Ik heb twee fleecedekens tot m'n beschikking, dus dat zou verder geen probleem moeten zijn.
Zit te kijken naar Nika dekens of eventueel bij de MHS wat bestellen, maar moet even kijken hoe hun werken met retouneren en passen.

Ik heb op een tweedehandsmarkt een 150grams dekentje gekocht, die is helaas wat te klein. (Dekenverlenger er bij) Maar wil hem gewoon twee goed passende dekens gunnen. Kan ik misschien dan toch beter 300 en 0 aanschaffen, heb ik die 150 + fleece altijd nog als reserve.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:29

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:31

Fiero6 schreef:
Ik zit met precies hetzelfde probleem, een shet met een mega vacht en veel jeuk/schuurplekken/korsten. Ik ga mijn shetlander ook zaterdag scheren en ben nu ook alles aan het uitzoeken qua dekens.
Ik wil een amigo gaan kopen van 200 gram, een 0 gram regendeken en nog een deken van 200 of 300 gram. Ik heb al een fleecedekentje.

Ik lees even mee voor verder advies van de dekens.
@ jolliej: hoeveel grams dekens heb jij gebruikt?

Nu op dit moment heb ik heb een gewone winterdeken op van 340 grams, met hals. En ik heb een onderdeken op van 300 gram. Met de 340 had hij het dus nog te koud. Nu gaat het hartstikke goed. Je haalt wel in een keer alle beharing eraf, dus ja, voor hen is het een hele schok!

Ik heb beide deken bij MiniHorsShop weg, super kwaliteit en past perfect bij mijn behoorlijk slanke pony.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:32

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:10

TS ik zet je topic op slot omdat ik denk dat je jouw vraag beter in dit topic kunt stellen [SV] [Centraal] Alle vragen over scheren . Daar zit zoveel expertise omtrent scheren om allerlei redenen, dat je daar verder komt, zo verwacht ik.