Fries gaat soms stil staan en wil dan niet verder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jujepa

Fries gaat soms stil staan en wil dan niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:15

Hallo,

Ik heb een vraagje..... Ik ben sinds een week wat met een Fries bezig. Heb zelf een tinkertje. Nu wilde hij vandaag de deur niet door en tijdens het lopen buiten begonnen ergens honden te blaffen en hij zette geen stap meer vooruit. Ik merk dan dat een Fries wel erg groot en sterk is. Heeft iemand tips?

miroxmill

Re: Fries gaat soms stil staan en wil dan niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:20

Gewoon doorzetten, niet lopen trekken. Maar lichte druk, paard 'om' zetten dan moet die wel lopen. Is je paard ook angstig of dat niet?

Je kan ook grondwerk doen, zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Eventueel les.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:21

Is hij gespannen of bang?
Zo niet, hanteer ik meestal de regel dat als het paard echt niet voorwaarts verder wil, hij dan maar achterwaarts verder moet. Desnoods terwijl je daarbij een paar keer veel druk moet uitoefenen. Ik heb gemerkt dat het paard meestal na een paar pasjes of toch zeker na enkele meters, besluit toch maar voorwaarts door te gaan.
Hanteer deze methode echter niet als de kans bestaat dat het paard dit gedrag vertoont vanwege wantrouwen of zelfs angst.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:23

Ruimte geven van voor. Eerst rustig proberen en naar voren drijven. Wanneer hij of zij gewoon niet gaat, dan is wat ik doe, boos worden en mijn paard ff een rot klap verkopen :+ luisteren zal hij. Maar aangezien het niet jouw paard is weet ik niet wat de eigenaar zelf wil. Misschien even daarmee overleggen?

Jujepa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:25

Het paard is niet angstig maar ik ken hem nog niet echt goed. Ik mag hem een maand proberen voor ik besluit hem te nemen. Ik ben verliefd op hem geworden. Verder loopt hij wel gewoon achter mij aan het volgt me echt met gewoon een slap halstertouw. Ook als ik stil ga staan staat hij meteen stil. Maar ik hoorde van iemand dat als een Fries niet wil hij het ook niet doet vandaar dat ik mijn vraag hier even neerzet omdat ik er straks niets aan heb mocht ik hem kopen hem niet aankan :-( maar ik weet jammer genoeg niets van zijn verleden....

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:51

Jujepa schreef:
Het paard is niet angstig maar ik ken hem nog niet echt goed. Ik mag hem een maand proberen voor ik besluit hem te nemen. Ik ben verliefd op hem geworden. Verder loopt hij wel gewoon achter mij aan het volgt me echt met gewoon een slap halstertouw. Ook als ik stil ga staan staat hij meteen stil. Maar ik hoorde van iemand dat als een Fries niet wil hij het ook niet doet vandaar dat ik mijn vraag hier even neerzet omdat ik er straks niets aan heb mocht ik hem kopen hem niet aankan :-( maar ik weet jammer genoeg niets van zijn verleden....

Als hij bang is, laten zien dat het niet eng is. Het kan aan het type paard liggen, sommige willen een leider en sommige iemand die hem steunt. Zoek na wat je paard wil en ben dat. Niet opgeven maar je paard erdoor heen lopen.

Ik neem aan dat je je paard nog wel 'uit zijn stilstand' hebt gekregen toen, hoe dan?

Jujepa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:20

Gelukkig kreeg ik hem wel weer aan het lopen. Met de wandeling zijn we weer terug gegaan omdat het ook nogal waaide en ik hem nog niet goed ken dus dacht ik ga weer terug. Met door de deur gaan ongeveer een kwartiertje bezig geweest en na een beetje druk en praten tegen hem kwam hij toen toch naar mij toe. Ik heb wel het idee dat hij mij wat dat betreft wel vertrouwd omdat hij op een gegeven moment toch kwam. Ook hoorde ik van mijn moeder dat wanneer ik even weg loop hij me echt na kijkt. Toen ik hem weer in de wei gezet had en later even kwam kijken bij hem kwam hij wel meteen weer naar het hek toe om even een aai te halen. Maar ik ben dus zelf helemaal niet bekend met Friezen......

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:37

Ik denk dat er wel wederzijds respect aanwezig is tussen jullie.
Zolang je niet te veel druk zet denk ik dat je hem steeds makkelijker kunt leiden voorbij stukken waar hij het nu mss moeilijk heeft.
Ik denk dat je het best gewoon bezig blijft zoals je nu bezig bent.
Zolang je verbetering ziet is het in orde.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:46

Als mijn paard stil blijft staan geef ik even een tikje met het einde van het halstertouw tegen haar buik. Dan loopt ze wel weer door. Bij mijn paard gaat het echt om het idee, want ik doe het heel zacht. Soms als ik alleen al een stap naar achteren zet, loopt ze alweer.

Misschien kan je zoiets proberen. Het hoeft vaak echt niet hard.

Jujepa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:51

Dank jullie voor de berichten. Wil namelijk niets verkeerd doen en ben echt verliefd op hem dus ga zo verder en hopelijk kan ik over een poosje zeggen dat hij van mij is :-)

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:01

Komt mij een beetje over als onzekerheid van het paard? Omdat ie van plek is veranderd uit zijn vertrouwde omgeving is ie op zichzelf aangewezen. Friezen zijn in het algemeen meewerkende paarden. Als je eenmaal een band en vertrouwen hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur, maar ik kan alleen uit mijn eigen ervaring oordelen. Ze kunnen groot en sterk zijn maar gelukkig hebben ze dat vaak zelf niet eens door :)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:54

Mijn shetlander deed dit ook. Wat heel erg geholpen heeft, maar wat wel heel veel geduld vergt, is: stil blijven staan. Een lichte druk op het halstertouw houden, naar voren kijken en gewoon wachten. Bij mijn shetlander duurde het even, ik heb zeker wel 7 minuten stil moeten blijven staan. Dan zette hij kleine stapjes naar voren en deed hij het weer. Na twee weken het iedere dag gedaan hebben, want het is echt een kleine rotbok soms :'), doet hij het nooit meer.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:00

Mijn verzorgfries deed dit in het begin ook, eerst rustig proberen op te lossen. Maar op een gegeven moment kreeg hij een klein tikje en nu nergens meer last van.

Wel helpt het als ik gewoon naast hem loop.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:06

Mijn paard doet dus ook maar dan dus vooral in de wei. Wat ik dan doe is hem vragen een andere richting op te lopen. Dus even een paar passen naar links of rechts lopen met iets druk op het touw en hem dan mee vragen. Dan haal je het paard een beetje uit evenwicht en moet hij wel zijn benen verzetten, zodra hij beweegt de druk van het touw halen. Het paard heeft dan weer even zijn aandacht bij jou. Als het goed is kun je daarna weer gewoon verder lopen. Zo niet dan herhaal je het weer.

Jujepa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:27

Even weer een update..... Vanmorgen weer bij hem geweest en de deur door ging in 1x goed dus ik helemaal blij :-) toen geb ik hem even lekker gepoetst en daarna weer naar buiten en dat ging ook goed. Buiten een rondje gelopen en hij bleef mooi lopen maar wanneer we weer bij de deur kwamen bleef hij stokstijf staan. Als ik de andere kant op lief, liep hij mooi mee maar ik kreeg hem de deur niet meer door. Ik begrijp er nu even niets mer van........

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:36

Die deur, is dat de staldeur zodat hij weer binnen staat?? Kan hij natuurlijk niet zo prettig vinden en er zijn paarden met claustrofobie. Waar heb je hem gelaten trouwens als hij niet door de deur wou zul je er toch wat mee moeten.

Jujepa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:03

Het gaat om de deur van de loods naar de bak en de poetsplaatsen. Ik heb het idee dat hij de poetsplaatsen niet zo erg vind want hij geniet ervan om gepoetst te worden en daarna krijgt hij lekker slobber. Ik heb hem daarna gewoon weer naar de wei gebracht en verder volgt hij mij dus super.....

Mdb1991_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:45

Ik denk dat het ook een beetje aan het ras ligt. Ik rijd ook een Friese merrie en als ze ineens besluit stil te gaan staan is ze soms ook weer erg moeilijk voorwaarts te krijgen. Maar ik heb blijkbaar genoeg overtuigingskracht en vertrouwen van haar dat ze uiteindelijk wel verder gaat :o