Bitten: rolletjes en koper?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Bitten: rolletjes en koper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:05

Hoi bokkers,

Ik ben op zoek naar een nieuw bit voor mijn paardjes voor in mijn springhoofdstel. Ik wil graag het een en ander proberen en ik lees wel een aantal goede dingen over rollende delen in het bit en koperen stukjes in het bit.
Maar wat is nou precies toegestaan in het bit?

In de regelementen staat bijvoorbeeld een plaatje van een draaiend middenstukje, dat mag wel. 2 metaalsoorten mag volgens de regelementen ook.

Maar hoe zit het dan met een bit als dit?
Afbeelding

Mag je uberhaupt met meerdere rolletjes starten? En mag je starten met een combinatie van koper & ijzer en rolletjes?

Ik kan het gewoon echt niet vinden. De KNHS heb ik al gemaild.
Het gaat overigens om springwedstrijden, maar over dressuur ben ik ook wel benieuwd.

Ik hoef geen reacties over of bitten met rolletjes/koper goed zijn of niet. Dit is geen discussietopic. :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:17

Als het bit niet tussen de reglementen staat mag je er ook niet mee starten volgens mij.
Ik reed altijd met een Dtrens met rolletjes, maar kreeg te horen dat je daar niet mee mocht starten dus rij nu weer met een gewoon bustrens.

Heel jammer want paardje liep er heerlijk op...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:18

Volgens mij niet. Als je de reglementen leest, lees je dat alleen die bitten die afgebeeld staan zijn toegestaan. Dit bit staat niet afgebeeld.

Esprit4

Re: Bitten: rolletjes en koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:30

zon soort bit heb ik ook dan niet als knevel trens
Super fijn bit en volgens mij start een vriendin van mij ook met zon soort bit met springen ik denk dat het wel mag hoor

Sim

Re: Bitten: rolletjes en koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:44

Nee, mag niet. Twee verschillende soorten metaal aan het deel wat het paard in zn mond heeft mag niet op wedstrijd.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:14

_Sim_ schreef:
Nee, mag niet. Twee verschillende soorten metaal aan het deel wat het paard in zn mond heeft mag niet op wedstrijd.

Deze regel is een paar jaar terug al gewijzigd. Dit mag iig wel. Ik weet alleen niet of je dan meerdere draaiende delen en meerdere koperstukjes mag hebben. Ik denk net als de meeste hier van niet, maar ik weet niet of dit zo is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:28

Kim_Asterix schreef:
_Sim_ schreef:

Deze regel is een paar jaar terug al gewijzigd. Dit mag iig wel. Ik weet alleen niet of je dan meerdere draaiende delen en meerdere koperstukjes mag hebben. Ik denk net als de meeste hier van niet, maar ik weet niet of dit zo is.

Ga er maar niet van uit, er staat geen soortgelijk bit in de reglementen. Ben wel benieuwd naar de reactie van de knhs. Als zij zeggen dat het wel mag dan weet ik dat ik gelijk mijn andere bitje er weer in hang. Maar voor nu: ik zou het risico er niet mee lopen gecontroleerd te worden en uitgesloten van wedstrijd. Zonde van al je invlechttijd enzo.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:43

Heb je al antwoord ? ik ga het zelfde bit uitproberen maar dan als d trens. Mijn instructrice zegt dat het wel mag omdat het een d trens is..

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:25

Ik had ook pas een nieuw bit, wist ook niet of ik ermee mocht starten.
Kun je opzoeken, mailen en een foto sturen, dan krijg je reactie!