Tips voor stilstaan bij opstijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle89

Tips voor stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:22

Hallo allen!

Ik rijd momenteel een heel werkgrage Fries. Ze is ontzettend braaf maar vooral in de eerste 10 min van de training erg werklustig en voorwaarts. Deze energie is eigenlijk een beetje negatief want ze fokt zichzelf al een beetje op.

Nu ben ik hard bezig met haar te leren dat werklustig zijn goed is maar dat ze haar energie gebruikt op een goede manier en niet zich zo opkropt met haar eigen drukte.

Dit begint al bij het opsteigen. Met opzadelen is ze kalm en relaxed. Ook blijft ze dan braaf stilstaan maar zodra je haar naast de kruk neer zet om op te steigen veranderd haar blik ook en zodra je je voet in de beugel zet en je been over zwaait begint ze te lopen. Vaak heel erg dribbelend en met dus die negatieve energie.
Echter als je met iemand opstapt die haar even vast houd en 'dwingt' haar stil te staan loopt ze ook rustiger weg. Nu kan ik natuurlijk niet altijd afhankelijk zijn van het feit dat er iemand is.

Hebben jullie tips om haar te leren rustig en relaxed stil te staan tijdens het opstappen. Nogmaals, dit gedrag komt uit over enthousiasme maar ik wil haar dus leren dat ze gewoon met rust en kalmte de rit mag beginnen en dat ze haar energie dan alsnog wel kwijt kan.

De tip die ik al kreeg is met veel beloningen werken. Snoepje geven voor het opstappen als ze braaf stil staat en leren dat als ze stil blijft staan tijdens het opstappen dat ze dan nog een snoepje krijgt.

Voor ik voedingsfanaten op m'n dak krijg; snoepjes geef ik vrijwel nooit. Ik bedoel hiermee een paar brokjes van haar eigen niks ;)

Annenas

Re: Tips voor stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:25

ik volg even!
Mijn paard doet dit ook, en als ik het wil gaan oefenen 'helaas' alleen de eerste keer, 2e keer opstappen is er niks aan de hand.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:26

Ja en opzich wil ik dus de tip gebruiken die ik al gekregen heb maar ik dacht; he wellicht is er nog wel een veeeeeel slimmere manier. :D

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:26

Mijn pony liep altijd weg als ik wou opstappen. Ik heb gewoon heel erg veel geduld gehad, steeds wachten tot hij echt stil staat en er dan pas op gaan en zorgen dat hij dan ook nog even stil blijft staan voordat we wegstappen. Als hij wegliep gewoon meelopen en steeds weer proberen. Iedereen keek me aan alsof ik gek was, maar mijn pony blijft nu altijd mooi stil staan. :) Of het bij jou pony werkt weet ik niet, bij die van mij iniedergeval wel.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:27

Consequent zijn, iedere keer weer herhalen, als je opstapt en je zit bijna maar toch gaat hij stappen, weer overnieuw, overnieuw, overnieuw en overnieuw, hoe vermoeiend dit soms ook is. Uiteraard goed belonen met stem en kriebels als hij blijft staan, ook al blijft hij nog niet perfect staan maar de beloningen motiveren je paard ook!

Ik zou persoonlijk ook niet met brok of snoepjes gaan werken, als je hiermee begint kom je er moeilijk vanaf en misschien maakt dit hem over enthousiast.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:27

eerst longeren voor het rijden? Dan is de ergste energie er vast vanaf! Misschien is die energie het probleem waardoor ze niet stilstaat?! Kan gewoon ongeduld zijn...

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:30

Nee ook als ze gelongeert is vertoont ze dit gedrag. Helaas. Ik snap je uitgangspunt en heb m al geprobeerd dus haha.

Meelopen is geen optie in die zin dat ik wil dat ze met een opstapje opgestegen wordt want dat is nu eenmaal veel beter voor de paardenrug en je eigen knieën. Dus meelopen kan opzich wel maar dan sjouw ze zo met het krukje. XD.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:31

Nicolle89 schreef:
Nee ook als ze gelongeert is vertoont ze dit gedrag. Helaas. Ik snap je uitgangspunt en heb m al geprobeerd dus haha.

Meelopen is geen optie in die zin dat ik wil dat ze met een opstapje opgestegen wordt want dat is nu eenmaal veel beter voor de paardenrug en je eigen knieën. Dus meelopen kan opzich wel maar dan sjouw ze zo met het krukje. XD.

Ik stap ook op met een krukje, kan makkelijk. Gewoon steeds weer naast je paard neerzetten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:32

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:33

Ja precies. Maar ze moet leren dat ze gewoon moet blijven staan waar ik haar neer zet. En niet waar zij denk van oh. Das wel prima. Ofzo? Of denk ik dan al weer een stap te ver?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:33

Ik heb het eigenlijk altijd al erg op de penny manier opgelost :').

Je stapt gewoon op, als je paard gaat lopen, maakt niet uit. je gaat zitten. laat je paard stilstaan, en dan geef je hem uit het zadel een snoepje oid. Meeste paarden snappen dan heel snel dat als je opstapt dat ze dan zsm moeten stilstaan voor het brokje en gaan dus op den duur helemaal niet meer lopen. Als het kwartje is gevallen kun je de brokjes afbouwen. Ik geef ze bv heel af en toe nog maar. Als ik ze niet geef is een aai ook gewoon goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:34

Absoluut geen snoep geven, jouw paard weet ook dat er een snoepje aankomt zodra jij zit dus daar kan ook zeker het drukke gedoe weg komen. Er helpt maar één ding, geduld en heel consequent zijn. Wil ze weg dan er af en weer op de plek zetten.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:38

Als ik mijn paard steeds naast het krukje had gezet denk ik dat ik hardstikke ruzie met hem had gekregen eigenlijk. Ik liep gewoon mee, steeds krukje naast hem zetten, en op een gegeven moment ''geeft hij zich wel over''. Nu kan ik er gewoon rustig op gaan, nooit last meer van dat hij wegloopt, en hij gaat pas lopen als ik aangeef dat hij weg mag..

Voedsel zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:41

Ik merk niet dat ze drukker wordt omdat ze weet dat ze een beloning dmv een brokje krijgt. Ik merk juist dat ze beter haar best doet om dat voor elkaar te krijgen.

Haar drukke energie komt puur en alleen echt weg uit het feit dat ze zo werkwillig is en graag aan de gang wilt. Als je namelijk 4 rondjes hebt gedraafd en wat voltes gedaan hebt is ze er door heen. Ze is ook nog maar 6 jaar en ruim een jaar onder het zadel en ze doet het mega goed hoor. Ze is ook heel netjes opgevoed en dit is nog het laatste stukje opvoeding dat bij haar afgemaakt moet worden.

Ik Lees heel wisselend over de mening van beloning dmv voer. Dat vind ik wel opmerkelijk eigenlijk haha

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:43

Ik denk dat je vooral naar je paard moet kijken of je met voedsel beloningen begint of niet. Met die van mij zou ik dat nooit doen, maar misschien is het bij jou paard wel een heel goed hulpmiddel.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:45

Ik ben natuurlijk wel zo slim om er een woord aan vooral te koppelen. Dus als ik zeg wauw dat ze dan een beloning krijgt.

En als ik zeg goedzo dan is dat alleen een stembeloning zeg maar. Dan is het voor haar ook duidelijk dat ze bij wauw een extraatje krijg. Zo blijft er meer rust en geen bedel gedrag.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:50

Ik gebruik bij onze puppie ook een brokje met het opstappen dan leer hij ook gedult hebben. Ons record is na 6 minuutjes zat ik en hij bleef keurig staan ( moet hem af en toe terug naar krukje leiden omdat hij wat onzeker is neem ik graag de tijd om het opstappen goed te doen en niet erop te kimmen terwijl hij loopt..of rent lol). Ik geef hem zodra ik zit en beide beugels in de voeten heb, bij zijn linkerschouder een snoepje en ook bij zijn rechter, dan leert hij ook gelijk inbuigen en helpt hem heel erg om de spanning van het opstappen te laten afvloeien en stapt hij veel rustiger weg. Als hij het een tijdje perfect gedaan heeft een aantal keren dus dan bouw ik het met de snoepjes een beetje af, dus de ene keer wel en de andere keer alleen een kriebel werkt tot nu toe perfect.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:51

ik heb sinds iets meer dan een weekje mijn eerste paardje..
ook behoorlijk werklustig en met name een stukje ongeduld als het neerkomt op even netjes wachten..

onder het zadel wachten tijdens/na het rijden? geen probleem, kun je zo 5 minuten met een los teugeltje laten staan terwijl je aan het beppen bent met iemand..

Maar vooral naar de wei toe en even wachten tot je opgestegen bent..

met het naar de wei toe gaan, sturen we hem consequent terug naar zijn plek een pas achter ons, of helemaal omdraaien en een stuk teruglopen.

Het oefenen met opstijgen doe ik nu (heb nog geen zadel) tijdens het grondwerken.. Zodat stilstaan en 'werken' even goed losgekoppeld zijn..

bij het grondwerken heb ik ook standaard een krukje nu in de bak staan.. Af en toe even er naar toe brengen en er naast stilstaan.

gaat dat goed, dan stap ik op het krukje en kroel wat tussen zijn manen.. Daarna stap ik er weer af en gaan we wat anders doen (wat wijken, achterwaards, of even een rondje of wat longeren zodat hij even kan lopen).

gaat dat allemaal goed dan gewoon lekker tegen hem aanleunen bij het kroelen. En gisteren heb ik een paar minuten naast hem gestaan terwijl mijn ene been losje op zijn rug lag terwijl ik met het andere gewoon op het krukje stond en hem stond te kroelen..

eigenlijk gelijk aan 'ruitermak' maken denk ik.. even helemaal opnieuw beginnen. al gaat het niet om ruitermak worden, maar gewoon om een respect kwestie. Hij hoort gewoon lekker te blijven staan. hoeveel werklust hij ook heeft..

voor het wegstappen zodra je zit...

Ik zou zeggen, hij moet je wel de tijd gunnen om je voeten in de stijgbeugels te doen, maar rotzooi er niet zolang mee.. De beste manier om je paardje rustig te krijgen is hem even 1-2 rondjes lekker door te laten stappen.. als ze eenmaal even gelopen hebben, hebben mogen bewegen, dan zijn ze daarna al een stuk rustiger..

gewoon even laten lopen, zolang hij het respect heeft om te wachten tot je behoorlijk zit. (dus stil bij het opstappen en voeten in de beugels doen, maar als 'beloning' geef jij hem wel zo spoedig mogelijk het seintje dat hij goed mag bewegen). Werklustig wegstappen is ok, onder je uit lopen en in zijn haast over de eigen voeten struikelen niet natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-02-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:57

Ik heb meerder paarden gehad die dit deden. Mijn oplossing: niet eens verder gaan met opstappen. Zo dra zij gaat lopen direct afstappen. Vervolgens zet je haar in zijn achteruit terug naar het krukje. Achteruit lopen vinden veel paarden niet zo heel erg leuk dus word het al snel vervelend voor ze en geven ze het op. Geef haar gewoon geen andere keus dan stil te staan tot jij helemaal zit. Dus zodra je ook nog maar voelt of ziet dat zij haar gewicht verplaatst om weg te stappen, haar een paar passen achteruit zetten.
Dit is absoluut geen straffen, maar op een redelijk vriendelijke manier vragen om netjes stil te staan.

Welke methode jij ook wilt gebruiken vergeet niet om het stil staan uit te bouwen. Dus niet steeds gelijk weg stappen als je eenmaal zit. Maar haar steeds iets langer te laten wachten voor ze weg mag stappen. Anders heb je de kans dat je steeds weer opnieuw kan beginnen met het aanleren om stil te staan bij het opstappen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:04

Het is echt een kwestie van de langste adem, je kunt een paard nou eenmaal niet echt forceren om stil te staan. (Althans, niet op een onstpannen manier.) Je moet ervoor zorgen dat je paardje gaat snappen dat je wilt dat hij even rustig stil blijft staan. Doen alsof je op wil stappen, teugels los laten hangen, en elke keer als hij gaat lopen weer terug zetten op de plek waar je geparkeerd stond. Gewoon doen alsof je neus bloed, niet boos worden maar wel duidelijk en daadkrachtig het paard weer terug zetten. En inderdaad, mensen vinden dat gek. Mijn paardje doet het nu prima, behalve in een andere bak of als er andere paarden zijn. Nouja, dan doen we gewoon ons ding, en na 2 of 3 keer weglopen staat hij dan evengoed wel braaf stil. En als mensen vragen of ze hem even voor me vast moeten houden: "Oh nee hoor, alles onder controle hierzo!" (Laat ze maar lekker kijken :P)
Voordeel is met dit soort dingen, dat als het paard het doorheeft hij gewoon relaxed blijft afwachten. Dus ook als ik met hem aan de hand loop en ik wil even met iemand kletsen, blijft hij gewoon rustig staan wachten en niet moeilijk staan draaikonten of andere ongein. Zeker voor wat hetere paardjes is het ook vooral een mentaal iets, dat ze moeten leren dat ze gewoon ontspannen stil kunnen staan tot jij aangeeft wat er moet gaan gebeuren.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:09

Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan. Op het begin deed ze het nooit, maar waarschijnlijk was ik een paar keer niet consequent genoeg, waardoor ze doorkreeg dat ze kon lopen. Toen ze dat deed, zette ik haar gewoon met haar hoofd naar de hoek, en stapte in de hoek op, zodat ze niet ergens heen kon. Uiteindelijk ben ik dat steeds gaan uitbreiden, en nu kan ik in het midden van de bak opstappen zonder dat ze er ook maar aan denkt om te lopen. Het is gewoon een kwestie van volhouden ;)
Ook duidelijk blijven: Gaat ze een pas vooruit, moet je haar een pas terug sturen. Zorgen dat ze steeds op dezelfde plek blijft staan als waar je begon.
succes!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:16

DGL schreef:
Zeker voor wat hetere paardjes is het ook vooral een mentaal iets, dat ze moeten leren dat ze gewoon ontspannen stil kunnen staan tot jij aangeeft wat er moet gaan gebeuren.

Precies! Dat mentale knopje moet eventjes om. Want als ze wel braaf stil staat (nu nog met hulp van anderen dan) dan gaat ze ook veeeel relaxter de bak in of als ik in de bak op stijg en ze blijft stil staan loopt ze ook kalmer weg. Het is echt even een mindset bij haar die om moet. Ze leert gelukkig snel dus hopelijk heeft ze dit ook snel onder de knie.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:20

Beetje late reactie, maar nog twee belangrijke aanbevelingen:
- Vanaf nu het wegdribbelen nooit meer accepteren. Ook niet één keertje voor het gemak, want dan kan je weer van voren af aan beginnen. Nu even door de zure appel bijten en flink oefenen met eerder genoemde tips. Binnen een week valt bij haar het kwartje en dan is het klaar.
- Voortaan zelf ook niet direct wegstappen zodra je zit. Zodra je zit, zoek je zelf ook de rust. Doe desnoods een oefening (laat het paard naar rechts en links kijken) of kroel. Minimaal een minuut. Zo leer je het paard het opstijgen los te koppelen van wegstappen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:29

Tijdens het rijden ook regelmatig afstappen en er weer op stappen.

Nu associeert ze het opstijgen met het beginnen van het rijden en ze kan niet wachten tot ze mag.

Als dan de ergste go er af is, gewoon af en toe halthouden, afstappen en op het gemak weer opstappen.
Even laten staan en dan weer gaan rijden.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:55

Hoera mensen!! Volgens mij (niet te vroeg juigen) is het kwartje gevallen!!

Ze bleef gisteren heeeeel braaf staan. Ik en de eigenaresse hebben 4x heeeeel consequent en streng moeten zijn en liep ze nog telkens 3 pasjes naar voren maar na iedere x stil te zetten en te belonen als ze dan ontspannen stil stond heeft ze door wat we bedoelen. Ze bleef gisteren met opsteigen heel stoer en ontspannen staan en ze keek echt zo trots van: kijk eens hoe goed van mij! Ik heb haar uitbundig beloont en inderdaad even laten stil staan nog voor ik haar echt de hulp moest geven om te stappen! Zo liep ze ook veel relaxter, wel voorwaarts natuurlijk, naar de bak en is het startpunt al veeeeel beter! 3x hoera!

Ben erg benieuwd of ze volgende keren ook zo braaf blijft! :D