Het gaat hier om een ongeveer 6 jaar oude haflinger merrie. Zij is bij de huidige eigenaar geboren en naar mijn vermoeden is ze nooit afgespeend. Als ik de moeder uit de bak haal, komt dochter eraan gelopen en begint heel hysterisch te hinniken. Moeder geeft hier meestal geen reactie op, soms een hinnik terug. Ik probeer de dochter altijd een beetje weg te duwen en moeder mee te nemen. Maar hoe moet ik hierop reageren? Gisteren liet ik ze maar even om te kijken wat er zou gebeuren als ik niets zou doen, maar toen gaf moeder een hinnik terug waaruit ik op maakte dat ze het niet zo leuk vindt. Ik ben bang dat de moeder een keer een trap geeft ofzo als ik er tussen sta. Of dat de dochter straks echt eens raar gaat doen naar de moeder toe, als ik er tussen sta.
Als ze eenmaal apart staan is er niets aan de hand, ze kunnen elkaar dan nog wel zien. Mijn vraag is dus hoe ik hierop moet reageren. Alvast bedankt!
(Misschien belangrijk om te weten, de dochter ziet mij totaal niet als leider. Als ik met haar door de bak loop loopt ze totaal door mij heen. Ik ga hier nu aan werken, voorheen poetste ik haar alleen.)
PoelieWoelie
Geplaatst: 20-02-15 14:17
Dit heeft toch niks te maken met afgespeend zijn of niet? Of zie ik dat verkeerd
Dat heeft niks met afspenen te maken inderdaad. Dit is gewoon een vorm van verlatingsangst, en het enige wat je daar aan kan doen is zorgen dat die 6 jarige je als leider gaat zien en verder gewoon oefenen, oefenen.. en oefenen.
Evelijn
Geplaatst: 20-02-15 14:21
Zijn de paarden met z'n tweeën? Want als dochter alleen blijft kan ze daar gewoon wel wat onrustig van worden. Goed duidelijk wegsturen zodat het paard wat je eruit moet halen rustig mee kan nemen. Misschien eerst even iemand om hulp vragen dat die de ene wegstuurt en daar op let en dat jij dan de ander er uit kan halen.
IlovePuk
Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-15 14:22
Oh ik dacht van wel Omdat ze ook achter haar moeder aan gaat.. Nee, er staat ook nog een shetlander. Bedankt voor jullie reacties!
Maar ze duwen de neuzen ook tegen elkaar en de dochter gaat vervolgens hysterisch hinneken/briesen