Paard fokt zichzelf op buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Paard fokt zichzelf op buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:32

Hallo beste bokkers.

Normaliter is mijn paard de rust zelve, kan je alles mee doen etc. Maar de laatste tijd is zij buiten in het duin ontzettend druk, vooral als we alleen zijn (wat 9 van de 10x zo is). Dit is begonnen sinds zij afgelopen december er vandoor is gegaan (geen idee waarom), maar ik kon haar uiteindelijk tot stilstand kan brengen. Daarna is het een tijdje goed gegaan (veel geoefend) maar nu lijkt ze zichzelf op te fokken en 'schrikt' van ieder geluid, blaadje dat ritselt en mensen die langs lopen. Heel frustrerend terwijl dat eerst niet zo was. Dit is niet iedere keer dat wij naar het duin gaan, maar wel regelmatig.

Zij heeft ook nu sneller de neiging om te rennen/vluchten, of in iedergeval harder gaan dan ik werkelijk wil. Nu was het nooit een echte slome slof slof paard in het duin, maar dit rijd niet lekker. Ophoudingen maakt niet uit, stil zetten wordt zij alleen maar onrustiger van en van draven wordt zij eigenlijk nog drukker van. Zelf zit ik op dat momenten te zingen en redelijk 'ontspannen', niet anders dan anders en toch krijg ik haar niet rustig. Het is of er ineens een knop die omgaat en dan wordt het echt een dribbelkont die op ieder moment kan ontploffen. Ik probeer zeker iedere week naar het duin te gaan, ook het strand als de tijd/weer het toelaat, maar met dit gedrag wordt het er niet leuker op en ze heeft het 'nodig' voor geestelijke ontspanning heb ik gemerkt. Op het strand heeft zij dit niet. Alleen het duin.

Heeft iemand ideeën waarmee ik dit gedrag stop kan zetten? Ik ben meerdere malen nu ook in het oog van eigen veiligheid afgestapt en een stukje aan de hand gelopen zodat zij weer rustiger werd (vandaag werkte dit niet.. ondanks dat we er toen een rit van bijna 4u op hadden zitten). Ze is soms ook niet te bereiken als zij zo een bui heeft en let op alles behalve op mij.

Qua voer wordt zij heel sober gevoerd. Niks veranderd afgelopen jaar. Ik merk dat zij conditioneel er flink op vooruit gegaan is ondanks dat wij maar iets van 3 a 4x in de week rijden, de rest longeren oid of dat zij vrij is en haar 'ei' er uit kan rennen.

Zij wordt in april 7. Misschien puberale fase en aanhouder wint?

Michel92

Re: Paard fokt zichzelf op buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:52

Zou best kunnen vanwege het frissere weer vanaf december. Veel ruiters hebben daar last van. Probeer de leider over je paard te blijven, niet alleen onder het zadel maar ook in de algemene omgang. Dan zal ze beter luisteren onder het zadel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:58

Wat mij heel erg geholpen heeft mbt tempocontrole zijn mijn lessen rechtrichten. Als ik nu in het bos rij en ze gaat lopen drammen dan zet ik haar recht en daardoor ontspant ze en is ze terug te rijden tot mijn tempo.
Je kan er ook voor kiezen om een paar ritten strezz druppels van phytonics te gebruiken. Dit helpt je paard om te ontspannen. Ik zou dan geen uren weggaan, maar goede ervaringen opbouwen. Een kort ontspannen ritje en niet wachten tot ze weer in de stress schiet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:01

Dit heeft mijn pony ook maar dan in de bak..... ik lees even mee. Verder heb ik geen tips voor je. :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:54

Ik ben zelf geen voorstander van druppels oid en ervaring leerde mij dat zij lange ritten als prettig ervaart. Ik ben sowieso van plan om voorlopig alleen maar te stappen en observeren wanneer er die trigger komt waardoor zij zich afsluit van mijn signalen.

Laatste tijd zijn we juist erg bezig geweest met grondwerk en vertrouwen waarbij mijn leiderschap positie versterkt is. Misschien is het een machtskwestie waarbij zij mij probeert over te nemen?? Tot nu toe nog niet echt gelukt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 06:43

Druppels zijn fytoterapie, geen chemische rotzooi ofzo.

Mdb1991_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:50

Ik lees ook even mee, heb het zelfde probleem.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:52

In welke gang ga je door de duinen en op het strand?
Het lijkt er op dat ze zich zo opfokt omdat ze weet wat er komen gaat, een flinke galop misschien?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:56

Ik herken dit bij mijn merrie, die fokt zich ook op om niks.. Wat voer je?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:09

TS, je spreekt over schrikken en dat deed mij denken aan de mogelijkheid dat het zicht van je paardje misschien wel minder is geworden. Nu zijn paarden van nature al bijziend, maar als dit zicht vermindert dan kunnen ze sneller schrikken. Ideetje om het in ieder geval uit te sluiten?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:52

Aan haar zicht mankeert niks Shenaville. Anders had zij niet alleen buiten gereageerd maar ook anders gedaan in de kudde en in de bak.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:54

Gillbo schreef:
In welke gang ga je door de duinen en op het strand?
Het lijkt er op dat ze zich zo opfokt omdat ze weet wat er komen gaat, een flinke galop misschien?

Ik stap voornamelijk. Juist draf en galop doe ik nooit op dezelfde plek of soms zelfs helemaal niet. Ontspanning staat juist centraal.

Wat ik voer staat in de OP maar dat is niet verandert de laatste tijd.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:05

Ik vroeg het omdat ze hier zo reageren sinds ze op Pavo Care4Life staan, ik kan het uit je OP helaas niet opmaken of je dat voert maar anders zou je kunnen overwegen van voer te switchen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 01:00

Ik geef Pavo's Nature's Best. Dit is al vrij arm en paard lief is best kieskeurig qua voer. Als ik zou willen switchen kan ik net zo goed niks geven haha want iets armers heb ik nog niet gevonden.

Hiervan krijgt zij 2 schepjes P.d met een appel 2 wortels

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 01:04

Ik ben van plan om van de week wat uit te proberen. Als zij dit gedrag weer vertoond, meteen omdraaien en andere kant oplopen. Haar van haar apropos halen.

Ik ga ook in maart weer de fysio regelen en het zadel na laten kijken. Je weet het maar nooit en het wordt nu weer eens tijd (doe ik om het half jaar )

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:44

Hoe oud is het paardje?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:15

Bralindy schreef:
Aan haar zicht mankeert niks Shenaville. Anders had zij niet alleen buiten gereageerd maar ook anders gedaan in de kudde en in de bak.

Dat hoeft niet, omdat dat een vertrouwde omgeving is c.q. bekend ruikt. Ook zal degene die haar rijdt in de vertrouwde omgeving onbewust anders handelen. ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:32

Staat ze genoeg met vriendjes buiten?
Zo ja zeg ik van de pavo afhalen. In pavo zit een hele hoop zooi waar meer paarden zeer slecht op reageren. Verder is 2 kilo er dag niet weinig.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:24

smurffie schreef:
Staat ze genoeg met vriendjes buiten?
Zo ja zeg ik van de pavo afhalen. In pavo zit een hele hoop zooi waar meer paarden zeer slecht op reageren. Verder is 2 kilo er dag niet weinig.

Ik zei: twee schepjes. Dit is hooguit 500 gram. Ik voer dit al anderhalf jaar, en nooit problemen mee gehad. Stel dat ik wat anders zou doen.. wat zou ik moeten voeren dan?

Ze staat de hele dag in kudde verband. Nu in de paddock en later het weiland.

Paard wordt in april 7. Is nu flink in de rui, ik hoorde van stal genoten dat dit ook enige onrust kan veroorzaken?
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 01-03-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:32

mijn paard is ook zo hyper "buiten"! Ook met een ander paard erbij. Ik durf er dan niet op en maak, helaas, geen buitenritjes.
Wel valt het me op dat als ik aan de hand met haar door het bos wandel, ze dan rustiger is. Het zal dus best met mijn spanning te maken hebben...
Hoewel, mijn dochter is rustiger dan ik maar die kon haar "enthousiasme" in het bos ook niet temperen...

Ik baal er wel van, had liever een sloom bospaard gehad, haha.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:02

Even een update:

Paardlief krijgt nu een zandkuur en lijnzaad omdat we merkten dat zij hele dagen zand stond te eten. Niks gevonden in mestonderzoek maar ik merk dat zij niet meer zand eet (aan haar snoetje). En gevoeligheid op haar rug/buik HEEL snel is afgelopen.

Zadelmaker is ook geweest en heeft het zadel opgevuld, loopt/zit meteen een stuk beter!

Het ging heel goed, gisteren met z'n drieën naar buiten geweest. Was heerlijk relaxt, alleen bijna bij thuis schrok ze ineens van iets (weet geeneens wat) en ging ze er vandoor in keiharde galop. Geparkeerd in de tulpenbollen, ademhalen en verder gestapt. Hierna was ze ineens weer wakker :+

Ik ben net met haar weer naar de plek des onheils gelopen aan de hand. Vond ze heel erg spannend. Normaal is het een dooie aan de hand, maar nu ook erg schrikkerig en veel spanning (mooi grondwerk momentje en haar toch kleine momentjes ontspanning gegeven. Flink beloont daarvoor) Ik las ergens dat de pubertijd van een paard tussen 6-8 jaar zit. Maar dit is niet prettig lopen.. en eigenlijk durf ik mijn moeder er ook niet meer op te zetten :(