Naast ac-lijn, corrigeren of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Regendans

Naast ac-lijn, corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:43

Hoi!

Ik vroeg me af, wat doen jullie als je te vroeg/laat afwendt en naast de ac-lijn zit in een proef? Corrigeren zodat je op de ac-lijn komt of niet corrigeren maar wel een rechte lijn rijden?

En jury's, wat zien jullie liever?

Noor :)

nine1987

Re: Naast ac-lijn, corrigeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:54

Ik corrigeer het.. Dan laat je iig zien dat je de fout zelf ook opgemerkt hebt en hem probeert te herstellen..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:55

Ik corrigeer het ook! Beter te laat dan dat je helemaal fout zit.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:02

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:06

Als ik er naast zit en paard loopt verder kaarsrecht laat ik het daarbij, er net naast en recht is beter dan slingerend, zeker omdat van die rechte lijn de essentie is dat je laat zien dat je met een recht paard rechtdoor kan.
Is in ieder geval mijn janboerenfluitjes benadering, aangezien dat het doel van de oefening beter benadert.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:08

Hm.. Ben t er niet mee eens..
Heb punten gemist door naast ac lijn te staan..
Maar bij herstel nooit eigenlijk..
Is toch gewoon kwestie van 1 a 2 pasjes opzij? Dan maak je imo geen scheve lijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:22

Ik corrigeer wel. En merk dat dat wel gewaardeerd wordt door de jury's hier.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:07

Verschillend dus..
Ben ook wel benieuwd wat een jury liever ziet. :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:09

nine1987 schreef:
Hm.. Ben t er niet mee eens..
Heb punten gemist door naast ac lijn te staan..
Maar bij herstel nooit eigenlijk..
Is toch gewoon kwestie van 1 a 2 pasjes opzij? Dan maak je imo geen scheve lijn?

Ben het met je eens.. Je laat toch zien dat je het zelf op probeert op te lossen?
Anders kun je ook zonder dat je het weet scheef rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:05

Luz_ElenaE schreef:
Niet verbeteren gewoon rechtdoor rijden hieronder staat waarom ;)
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/dos ... oef/31700/

Ik vind hier hele rare dingen in staan....

Als jurylid zijnde zie ik graag dat de ruiter/amazone op de AC lijn eindigd. Maar om heel eerlijk te zijn hebben de meeste het niet eens in de gaten dat ze er (ruim!) naast zitten.

In de B rijd je overigens in stap de middenlijn over. Dan kun je vrij eenvoudig recht richting de AC lijn rijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:38

Altijd corrigeren je wilt immers een perfecte proef proberen te benaderen.
De jury's zullen dit waarschijnlijk verschillend beoordelen maar als die 2 punten verschil (stel je zou een 4 krijgen) het verschil moet maken....?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:41

Nee dat zeker niet! Maar ik ben gewoon benieuwd wat Bokt doet. Afwenden bij a is op wedstrijd niet mijn sterkste punt. :D ( lees, ik ben te zenuwachtig waardoor ik standaard te vroeg afwend bij a, ik denk dat mijn wendigen een stuk ruimer zijn dan dat ze eigenlijk zijn. Loop er veel punten op mis dus het is een groot oefenpunt. :) )

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:26

vonneke schreef:
Luz_ElenaE schreef:
Niet verbeteren gewoon rechtdoor rijden hieronder staat waarom ;)
http://www.bitmagazine.nl/artikelen/dos ... oef/31700/

Ik vind hier hele rare dingen in staan....

Als jurylid zijnde zie ik graag dat de ruiter/amazone op de AC lijn eindigd. Maar om heel eerlijk te zijn hebben de meeste het niet eens in de gaten dat ze er (ruim!) naast zitten.

In de B rijd je overigens in stap de middenlijn over. Dan kun je vrij eenvoudig recht richting de AC lijn rijden.

Ik ben het ook niet overal met ze eens maar het doel van het afwenden is dat je je paard kan rechthouden. Vaak als men verbeterd, verbeteren ze te veel of te weinig dan. Hebben ze dat door verbeteren ze weer, krijg je een slingerende lijn. Kan je toch beter niet verbeteren en strak rechtuit rijden en dan afgroeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:32

Een strakke lijn naar waar je hoort te staan ;)

Dan krijg je vaak als commentaar 'inzet naast A-C lijn' of 'wending bij A te vroeg/te laat'

Gelukkig zie ik ze maar weinig die niet corrigeren.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:39

Het gaat er natuurlijk om dat je een rechte lijn rijdt, dat kun je naast de aclijn ook laten zien. Maar je moet ook netjes op de letter rijden, dus gewoon op de ac-lijn. Corrigeren dus, al denk ik dat jury's er verschillend over denken, maar dat heb je met alles.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:40

vonneke schreef:
Een strakke lijn naar waar je hoort te staan ;)

Dan krijg je vaak als commentaar 'inzet naast A-C lijn' of 'wending bij A te vroeg/te laat'

Inderdaad. :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:44

Ik zou corrigeren, van de week reed ik naast a-c lijn jammer genoeg, en heb het niet gecorrigeerd omdat ik ook dacht. 'Liever een rechte lijn ' maar dat werd afegstraft met een 5 := Maar ik denk dat het aan de jury ligt, ene ziet liever een rechte lijn ander vindt het goed op corrigerende ruiters te zien. En daarbij heb je bij corrigeren wel de kans dat als je het te laat doet, je paard scheef staat tijdens groeten. Overigens vond ze het niet heel erg, had uiteindelijk 200 puntjes gescoort.

selinafaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:21

Ik zou corrigeren. Dan ziet de jury dat je de fout zag dat helpt altijd wel. Ook met andere dingen gewoon corrigeren. Dat doe ik altijd wel

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:59

Ik had het afgelopen zondag...
kreeg een 6 met opmerking te vroeg af gewend.
heb m onderweg wel gecorrigeerd( 1 pasje naar links) en stond keurig tussen X-G op de lijn, maar er werd gevraagd A afwenden en was dus te vroeg.

Nou weet ik niet dat als ik niet die ene pas op zij had gedaan of ik dan een nog lager cijfer had gekregen....

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:00

altijd verbeteren, krijg je altijd nog wat punten voor :)

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:33

Heb hier zelf ook vaak moeite mee, ik corrigeer het ook altijd

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:37

Corrigeren, dan laat je zien dat je weet hoe het hoort ookal gaat het in de uitvoering nog niet vlekkeloos. Als je paard in de verkeerde galop aanspringt rij je toch ook niet door omdat je bijvoorbeeld wel de perfecte volte wil laten zien? :')

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:44

Corrigeren....ik heb nu een aantal keer bij verschillende jury's zitten schrijven, en allemaal zagen ze liever dat iemand iets corrigeerde dan dat iemand gewoon "domweg" door reed.

Als je corrigeerd laat je tenminste zien dat je in ieder geval je best doet om je fout te herstellen.
Zelfde als aanspringen in de verkeerde galop.... Dan kan je ook beter terug nemen en opnieuw aanspringen dan in de verkeerde galop door blijven rijden.... ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:51

Netjes corrigeren, dus niet schuin steken... Maar door een paar pasjes voor je kuit op de ac lijn uit te komen. Het binnen komen en halthouden+groeten is wel 1 cijfer maar het is wel verdeeld in ondelen... Naast de ac binnen komen is onvoldoende... Corrigeren en wel netjes op de ac lijn halthouden is een voldoende en dan kan je op een voldoende uitkomen. Is zowel het binnen komen als het halthouden ernaast zal het eerder op een totale onvoldoende uitkomen... Ook als je abrupt corrigeerd trouwen :')

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:42

Volgens mij zijn de meningen hierover verdeeld. Ben benieuwd wat er uit komt als je dit aan 10 verschillende juries vraagt.

Want als ik mijn paard zou corrigeren door 2 pasjes te wijken, dan kom ik niet alleen scheef binnen, maar ben ik ook aan het wijken op de a-c lijn wat niet gevraagd wordt. Ik vraag me af of dat niet zwaarder weegt dan kaarsrecht naast de a-c lijn rijden.