Paard naar je toe laten komen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Paard naar je toe laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:59

Al simpel als het met de titel klinkt heb ik hierover een vraag en hoe ik met haar eventueel in training ermee kan gaan.

Als eerste,
Het is een 19 jarige kwpn merrie die in een groep het liefst boven aan staat wat ze altijd is geweest.

Nu, wanneer ik haar los gooit of dat ik eraan komt en wacht aan de rand van de bak, zij komt de 1e 10 minuten niet tenzij het slecht weer is en ze zelf eruit wilt.
Het lijkt of ze dan last heb van het overgeven van haar dominantie.
Ze heb van de knikkende knietje en haar hoofd beweegt van dat ze wel wilt komen maar toch niet doet en ze staart toch helemaal naar mij toe.
Dit doet ze 2 keer en daarna komt ze gewoon wel elke keer naar mij toe, in de manier van dat ze het eindelijk weer heb begrepen.

Werk aan de longe gaat goed, het rijden gaat goed, aan de hand is ze echt een totale schat maar dit is de enigste waar ik tegen aan loopt.
Zelf onze vrijheid training "paard los naast mij laten stappen en draven wanneer ik ren en weer zelf terug in stap gaat als ik ga lopen, figuren loop ze ook netjes mee".

Het is dus echt dat ene moment bij aankomst waar ik dus last van heb, snoep, bix is ze al van uit gekeken.

troi

Re: Paard naar je toe laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:20

Ik snap het probleem niet..

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:26

Het probleem is als ik het goed begrijp dat je paard niet direct naar je toe komt in de weide?
Het is me alleen niet helemaal duidelijk of dit elke keer is / dat dit enkele een keer voorkomt.

miszeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:35

Maar wat is het probleem als ze uiteindelijk gewoon komt?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:39

Je hebt dus geen robot maar een paard :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 11:49

miszeva schreef:
Maar wat is het probleem als ze uiteindelijk gewoon komt?

Geen probleem maar ik zou van haar dol graag willen zien dat ze wat sneller zelf komt als ik haar roep, haar groep genootjes komen allemaal altijd gelijk naar mij toe terwijl ik hun niet eens roept maar de mijne blijft een tijd op afstand.
Vanuit het weide snap ik, maar dit is ook gewoon bij het los gooien dat ze gewoon als eerst niet naar mij toe wilt komen en even later wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:51

de mijne komt ook niet altijd direct als ik ze roep. kan zijn dat je paard gewoon wat terug houdend is? even de kat uit de boom kijken haha

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:58

Ach... leer er mee leven, je hebt gewoon paard wat beetje zelfstandig is.. en niet meteen enthousiast zijn mens begroet.. die van mij heeft dagen dat hij alleen zijn hoofd omhoog doet als ik roep.. zolang ik hem gewoon uit de groep kan halen of kan pakken... vind ik het prima. Niet elk paard heeft zelfde karakter.. net als mensen.

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:12

Ik weet niet of je het al wel eens hebt geprobeerd, maar je zou een keer een join-up kunnen proberen.
Gooi d'r een keer los tot je ziet dat ze haar hoofd naar beneden doet, gaat 'kauwen', kleinere rondjes om je heen gaat lopen en haar binnenoor naar je toe draait. Dit zijn allemaal tekenen dat ze naar je toe wil komen, dat ze je vertrouwt en je als leider ziet. Als je je na deze tekens om draait, met je rug/zij haar haar toe, zal ze (bijna) direct naar je toe komen. Misschien als je dit een paar keer herhaalt, dat ze na een tijdje vanzelf naar je toekomt, en dus ook naar je toe komt in de bak/wei. Maar, zoals iedereen hierboven al zegt, je hebt waarschijnlijk gewoon een 'zelfstandig' paard. Kwestie van vertrouwen, komt waarschijnlijk vanzelf goed als je veel tijd samen met haar besteed :D
Succes!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 12:23

Join up gaat ik dus nooit met haar doen en is grotendeels niet nodig omdat ze na enige tijd wel naar mij toe komt.
Als je de 1e bericht leest dan zie je dat ze zich telkens overgeeft en al naar mij toe komt.
"Hoofd schuddend naar mij, knikkende beentje, meestal gespaard met 1 draai maken".
Maar boven alles heb ik inderdaad een zelfstandig paard.

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:25

Wat is het probleem dan als je het prima vindt dat ze na een tijdje naar je toe komt? :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:27

Misschien heeft je paard een verwachtingspatroon wanneer hij jou ziet. Haal je hem of haar uit de wei om te gaan rijden of om leuke dingen te doen. Vind hij het niet leuk in de stal, heeft hij stress met zijn buurpaard.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:34

Ik heb vier paarden die allemaal verschillend reageren, zit em in de aard van het beestje volgens mij. Ik heb er eentje die meteen hinnikend aan komt lopen/ rennen als ze me maar hoort, eentje die na eventjes de kat uit de boom kijkt toch altijd bij me komt, eentje die me direct in de gaten heeft ook al maak ik geen geluid en me vanaf waar ze staat vriendelijk begroet maar niet naar me toe komt en eentje die het totaal niet in de gaten heeft dat ik er ben ook al roep ik maar meteen op me af komt als ik in zijn weide ben. Ik vind het prima zo, dat is hun ding.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 18-02-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:34

Ik heb geleerd dat als ie naar me toe komt hij een peentje krijgt... en het werkt...

Naar mij toekomen.. betekent peen... :-)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:46

Als ze uiteindelijk toch komt zou ik het inderdaad motiveren met wat lekkers. Ik heb een bwp-er die echt een probleem had met 'vangen' maar die heb ik gewoon steeds 'weggejaagd' en laten bewegen, tot hij het zat was en kwam hij wel, voor mij remedie bij elk paard wat niet wil komen, maar hij kwam dus echt niet.. jouw merrie komt uiteindelijk wel.
Mijn tinker komt in volle galop al hinnikend :+ , dat is weer totaal tegenovergestelde.

Als een paard 10 minuten buiten is om los te gooien snap ik wel dat ze niet 1 2 3 zin heeft om direct te komen, dat moet je al zo'n type paard hebben als mijn tinker zeg maar.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:19

Ik lees even mee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:48

Tja ik zie het probleem niet zo. Je zegt losgooien, betekent dat dat het dier net een flinke tijd op stal heeft gestaan? Als dat zo is kan ik me voortellen dat die blij is om de benen te kunnen strekken en er niet op zit te wachten om weer op stal te gaan of om te luisteren naar iemand anders dan zichzelf.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:39

Ik heb mijn paard geleerd om naar mij toe te komen als ik fluit. Handig als de wei vol met modder staat of als ik haar bij me wil hebben nadat ik haar heb los gegooid in de bak. Zo heb ik het haar geleerd. Fluitje > beloning (snoepje) als ze opkijkt. Als ze dit snapt: fluitje > beloning als ze een stapje naar me toe zet. Als ze dat snapt: fluitje > als ze een paar stappen zet. En ga zo maar door. Het duurde wel een paar maanden, maar nu komt ze altijd, hoe ver ze ook van mij vandaan is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:45

Als dit je ergste probleem is ben je een mazzelaar!

Mijn fjorden merrie komt niet vaak, altijd al zo geweest, nooit wakker van gelegen,
verder gouden paard, doet alles voor je.
Moet haar alleen doorgaans wel gaan halen.
Ze loopt ook niet weg, eet gewoon zo lang mogelijk door.
(moet zeggen laatste jaren komt ze vaak gewoon(en als ze niet direct komt en ik roep nog een keer
komt ze wel), omdat de andere 2 wel komen, komt ze er achter aan gewandeld.)

De andere 2 komen eigenlijk altijd wel enthousiast aan, ook goed.

Als een van hen echt niet zou willen komen in als laat zich niet vangen, dat zou ik een probleem vinden.

(uiteraard als ik met eten sta, komen ze allemaal)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:57

Om te beginnen zijn paarden niet gek, en hebben ze een mening. Als ze iets niet leuk vinden dan doen ze het niet als ze vrijheid hebben. Hij begrijpt donders goed wat je wil.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:59

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 01:14

troi schreef:
Tja ik zie het probleem niet zo. Je zegt losgooien, betekent dat dat het dier net een flinke tijd op stal heeft gestaan? Als dat zo is kan ik me voortellen dat die blij is om de benen te kunnen strekken en er niet op zit te wachten om weer op stal te gaan of om te luisteren naar iemand anders dan zichzelf.

Met los gooien is gewoon extra en voor het spelen:) staat voor de rest in de ochtend minimaal 4 uur los, zomers langer.

@Horsa, leuke filmpje.
Hm zelfde poetskoffer als ik, zal wel een mannen ding zijn.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:36

Mijn paardjes verschillen ook enorm, de ene komt naar je toe en loopt ook lekker door als ze met je mee loopt...

De ander daaraan tegen die kijkt wel op als ik m roep, maar naar me toe komen is weer een heel ander verhaal die moet ik echt halen... en ze staan van 7.30.tot 18.00 uur buiten.

Ik rij gevarieerd, maar meneer vind buiten staan en zn vriendjes vervelen vele malen leuker dan voor mij werken :+