Merrie bang van merries?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Novastar

Merrie bang van merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:25

Hallo allemaal,
Mijn merrie doet al zo lang als ik haar heb flauw als we een paard moeten kruisen of als er een paard ons langs achter voorbij galoppeert: stoppen, willen omdraaien, willen wegrennen,... 't Is elke keer wel iets.
Nu ontdekte ik dat ze dit vooral bij andere merries doet. Om ruinen geeft ze niets! Zou dit kunnen of beeld ik het mij alleen maar in? Ik probeer haar dan goed vooruit te rijden, ze móet er gewoon langs en haar dan goed te belonen.
Herkent iemand dit gedrag, maar vooral: hoe komen we hier uit? Ik heb net iets gelezen over magnesiumtekort en zenuwachtigheid. Kan dat ook dat gedrag geven?
Graag tips alsjeblieft...

Dank je wel!!!

xxmyrtheexx

Re: Merrie bang van merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:37

hoi,
ik heb er niet echt ervaring mee, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik denk dat het gewoon aanstelleritus is. Merries kunnen soms echt b*tchies zijn. Ik denk dat als ze het doet je haar gewoon even flink op de donder moet geven en even aan moet geven dat ze zich niet zo moet aanstellen. Hopelijk gaat het daarmee weg.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:36

het kan ook traumatisch zijn.
hoe lang heb je haar al?
mijn moeders merrie was haar hele leven geschopt en gebeten in de merriegroep.
het duurde lang voordat ze dat vergat.
wat is haar zichtbare karakter? ((hoofdkarakter zoals ogen oren)miss foto??))

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:39

Moeilijk! Ben benieuwd naar de oplossing want mijn merrie doet dit juist bij ruinen :+

Wel controleerbaar en het is inmiddels alleen nog maar een aarzeling, maar toch vervelend.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:42

Mijn hengst moest niets van merries hebben, echt waar :')
Mijn ruin heeft ook moeite met kruisen, paarden die dicht passeren en dergelijke.
Maar bij hem is het voornamelijk ruinen, ja ja raar maar waar.

Heb hier nooit verder bij stil gestaan :')

Ik denk mss iets dat triggert uit het verleden ofzo.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:39

LarissaKas, wat erg voor het paard van jouw moeder. Is ze nu (nog) bang voor merries?

Ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar. In het begin reageerde ze zo niet, of is me dat toch niet zo erg opgevallen. Nadat ik eens heel erg verkeerd van haar ben afgevallen, reageerde ze zo naar elk paard dat wat te dicht kwam. Toen was ik ervan overtuigd dat dat aan mezelf lag: ik was nog onzeker en bang en zij voelde dat en werd daardoor ook onzeker. Dan ben ik haar goed vooruit gaan rijden, haar "erdoor praten", belonen,... Bij alle ruinen gaat het nu goed, van merries lijkt ze schrik te hebben.

Over haar zichtbare karakter: zachte blik, ogen niet wit omrand, oren vaak naar voor gericht maar regelmatig ook ontspannen... dit is waar ik nu zomaar aan denk.
In onderstaande link kan je een paar foto's van haar zien. Dit zijn wel foto's van vorig jaar, ze is toen een hele periode erg mager geweest. Nu ziet ze er veel beter uit, maar 't geeft je een idee.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1805251

Iedereen erg bedankt voor het meedenken!
Groetjes!

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 00:01

@ LarissaKas: als je de foto bekijkt, zie je diepe deuken boven haar ogen. Die zijn nu zo goed als weg. Wel nog een klein rimpeltje boven beide ogen.

Vandaag een nieuw, jong, hevig ruintje samen met ons (paard en ik) in de piste. Ze moest even kijken wie die nieuwe was, maar het deed haar helemaal niets. Misschien eens iemand vragen met een -voor haar onbekende- merrie. Ben benieuwd wat ze daarvan vindt. Waarschijnlijk een testje voor volgende week, want dat paardje moet nog op stal arriveren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:12

Heeft jou paard de mogelijkheid tot sociaal contact met andere paarden?

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 06:51

@Jasmijn159, neen eigenlijk niet. Toen ik haar pas had, wilde ik haar op de weide hebben. Daar stond ze in haar eigen stuk, tussen de andere paarden, maar met een draadje ertussen.
Ze was daar nooit rustig, liep de hele tijd haar benen onder haar lijf uit en vermagerde zienderogen.
De staleigenaar heeft mij dan na een hele tijd zover gekregen van haar toch op stal te zetten (wel enkele uren per dag op de weide) en dat gaat haar veel beter af. Ze werd veel rustiger en kwam weer bij. Ze staat graag in haar stal, haar veilige plekje.
Het grote nadeel is dan weer dat ze weinig of geen contact heeft met de andere paarden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:13

Novastar schreef:
@Jasmijn159, neen eigenlijk niet. Toen ik haar pas had, wilde ik haar op de weide hebben. Daar stond ze in haar eigen stuk, tussen de andere paarden, maar met een draadje ertussen.
Ze was daar nooit rustig, liep de hele tijd haar benen onder haar lijf uit en vermagerde zienderogen.
De staleigenaar heeft mij dan na een hele tijd zover gekregen van haar toch op stal te zetten (wel enkele uren per dag op de weide) en dat gaat haar veel beter af. Ze werd veel rustiger en kwam weer bij. Ze staat graag in haar stal, haar veilige plekje.
Het grote nadeel is dan weer dat ze weinig of geen contact heeft met de andere paarden.

Ik denk dat dit de onderliggende oorzaak van je probleem is.

Paard moet ergens in een stabiele kudde leren om met soortgenoten om te gaan.