tuigpaardrubriek onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

tuigpaardrubriek onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 22:47

Wie oh wie kan mij vertellen waar en wanneer er tuigpaardrubriek
voor onder het zadel is?
Ik rij voor iemand anders een plaatje van een tuiger en wil graag hier aan mee doen.
is voor deze rubriek ook een startkaart nodig en rij je dan een proef of
bepaalde oefeningen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:58

Op het RAD gala in Tilburg is altijd een rubriek onder het zadel.
Of je een startpas nodig hebt weet ik zo niet, wellicht een dagstartpas.
Hetgeen je moet doen is het laten showen als een tuigpaard. Hetzelfde als voor de showwagen, alleen dan onder het zadel.

mistid

Re: tuigpaardrubriek onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:57

Ik heb tuigpaardenrubrieken onder het zadel gereden. Reed toen bij cat. 4 Noord. De eigenaar van de paarden was lid van het VTN en die belde gewoon naar degene die de inschrijvingen van VTN regelde dat ik ook meedeed. Welk paard ik startte wisselde nogal dus dat volgde meestal op de wedstrijddag zelf.

Je rijdt met de hele groep (maximaal 15, bij meer wordt de groep gesplitst en een voorselectie gedaan) tegelijk in de baan. Eerst 1 voor 1 binnenkomen in draf op de rechterhand, rondje draven en dan opstellen voor de inspectie. Je groom kan je paard dan vasthouden. Als de inspectie is geweest mag je meestal direct wegstappen om de rust te bewaren, rechtsom. Wanneer iedereen is geïnspecteerd en rondstapt wordt een sein gegeven dat je mag draven (meestal een uitspraak als "Show your horses!") 2 rondjes rechts, dan van hand veranderen waar de ringmeester het aangeeft en dan nog 2 rondjes linksom en dan roept de omroeper op plaatsingsvolgorde binnen.

Je rijdt dus geen figuren maar gewoon een groot rondje langs de dranghekken.

Hier een foto van mij tijdens een zadelrubriek, zoals je ziet heeft het paard gewoon een hoofdstel om die je ook voor de wagen gebruikt met een liverpoolstang. Iedereen rijdt met zo'n hoofdstel dus ik ga er vanuit dat een gewoon hoofdstel niet wordt geaccepteerd. Zadel is wel vrij, al zie je meer springzadels in de baan dan dressuurzadels. Lichtrijden/doorzitten is ook vrij, maar ik raad je lichtrijden aan ;)
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:15

Gewoon hoofdstel mag ook Mistid, alleen zijn de meeste tuigpaarden die aangespannen gereden worden dat niet gewend, daarom gebruiken ze hetzelfde hoofdstel. :)

Over dat inschrijven, dat was inderdaad zo, maar gaat allemaal veranderen met het digitale inschrijven. Wordt dus niet meer via de vereniging gedaan, maar gewoon via de KNHS. Misschien dat het voor de zadelrubrieken op de oude manier blijft gaan, maar het zou me niets verbazen als het ook digitaal gaat, en dan zul je dus wel een startpas (eventueel dagstartpas) nodig hebben. Zonder startpas kun je niet digitaal inschrijven.

mistid

Re: tuigpaardrubriek onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:53

Ben er al eventjes uit :D maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een startpas nodig is voor een showrubriek. Ik ga het eens uitzoeken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:17

Is nodig. :j Ik heb het opgezocht in de reglementen:

https://www.knhs.nl/media/6433428/regle ... i-2013.pdf:

Citaat:
1. Van de Algemene bepalingen Aangespannen Sport, art. 800, zijn voor de rubrieken onder het zadel de leden 3 en 5 niet van toepassing. Lid 4 blijft wel van toepassing om de controle ex art. 802 in werking te houden. Bovendien is daarmee geregeld, dat met het betreffende paard een lidmaatschap van de betreffende disciplinevereniging gewaarborgd is.

https://www.knhs.nl/media/5631945/wedst ... t-2012.pdf:

Citaat:
4. Voor ieder paard dat in de Aangespannen Sport uitgebracht wordt moet vooraf een startpas door de KNHS zijn afgegeven.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:36

Bedankt voor jullie antwoorden. Ga ik toch een startpas aanvragen en eens kijken wat deze tuiger ervan bakt in zo rubriek.
Als ik jou foto zo zie mistid, dan is mijn tuiger toch erg rijtypisch en met minder knie-actie.
Maar altijd leuk om eens mee te maken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:01

Je moet inderdaad een startpas hebben met het betreffende paard.
Sinds (ik meen vorig jaar) word hier heel streng op gecontroleerd.. omdat iedereen maar in het wilde weg allerlei mensen op hun paard zette enz.

Als de eigenaar zelf ook met het paard aan een rubriek meerijd dan zal hij ook een startpas hebben met het betreffende paard. Is dit het geval dan kun je voor 5 euro een vervolg startpas aanvragen en hoef je dus niet het hele bedrag van een startpas af te tikken.
al bedenk ik mij net. Ik heb met mijn eigen paard ook een startpas, waardoor ik extra kosten voor knhs e.d niet nog eens hoefde te betalen.

Daarvoor moet je ook lid zijn van het VTN.
De startpas kan je dan gewoon via mijn knhs aanvragen.

Verder is hierboven al uitgelegd hoe het ongeveer in zijn werk gaat. En anders raad ik je aan eens te gaan kijken op een wedstrijd, dan kun je ook zien wat te bedoeling is.
Wedstrijden kun je vinden op http://www.tuigpaardrijders.nl

Veel plezier, het is erg leuk om te doen!