Paard wil niet meer lopen. Medisch? Leiderschap?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Paard wil niet meer lopen. Medisch? Leiderschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:54

Hallo,

Vanmiddag dacht ik een lekker buitenritje te gaan maken met mn bijrijdpaard. De eigenaar ging mee op de fiets omdat ze wel eens stil wil staan en dan krijg ik haar vaak met geen mogelijkheid meer verder zonder er af te stappen. Leiderschapprobleempje dacht ik.. Dit ging de laatste tijd ook echt super. Als er iemand naast liep was er namelijk geen probleem. Daar heb ik gebruik van gemaakt en eigenaar is paar keer mee geweest. Ging iedere keer super daarna, kon gewoon weer alleen op buitenrit.
Maar vandaag ging het echt baggerslecht.. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ze wou gewoon echt niet meer verder. Eerst stond ze 10 meter van stal vandaan al stil... Eigenaar was weer mee vandaag en uiteindelijk kregen we dr vooruit. Daarna op de dijk weer stil.. Met geen mogelijkheid dat we dr vooruit kregen. Alleen als ik er af ging en er naast liep. Dan was er weer niks aan de hand..
Andere kant van de dijk nog geprobeerd, lukte ook niet.
Besloten om maar ff naar de bak te gaan om te kijken of ze daar wel wou lopen. Moesten we langs stal (bak staat stukje verderop)en dat wou ze ook niet. Dus ernaast lopend richting de bak.. In de bak verzette ze ook geen stap.
Wat kan dit zijn? Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat een paard gewoon geen stap behalve richting stal wil verzetten...
Nog wat belangrijke dingetjes:
-Het is een ontzettend lief paard wat altijd dr best voor je wil doen. Daarom vind ik het niks voor haar dat ze geen stap meer verzet.. Lijkt me gewoon heel onwaarschijnlijk dat het dwarsheid is..
-Ik rijd haar nu pas een half jaar dus ik kan t mis hebben, maar heb t idee dat het een paard is wat hard is voor zichzelf. Ze zou niet snel pijn laten merken denk ik.
-Het rijden in de bak gaat echt super. Ze komt steeds losser in dr lijf en gaat steeds meer ontspannen. En buiten ging het trouwens dus ook super, tot vandaag.
-Als ik op dr rug druk, reageert ze er niet op. Iets wat een paard dat last heeft in dr rug wel op zou reageren. Ook is ze hartstikke braaf met opzadelen, aansingelen, opstappen. Denk persoonlijk niet dat t aan t zadel ligt.
-Ze is drachtig. Uitgerekend in midden/eind mei.

Weet iemand wat dit plotseling rare gedrag kan zijn? Iets medisch (en wat dan)? Rijtechtnisch? Leiderschap? Gewoon een slechte dag?

maj0

Re: Paard wil niet meer lopen. Medisch? Leiderschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:57

Heeft ze niet gewoon last van de dracht?

Anders zou ik het niet weten ik lees even mee

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:04

als het paard medisch iets zou mankeren dan zou het ook niet meer naar huis lopen en dat doet jouwe wel.
Ik zet in op een rijtechnisch/leiderschaps 'probleem'. Daar zou je iemand voor kunnen zoeken misschien dat die jou ook kan vertellen waar het probleem zit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:05

Ik heb dit wel eens meegemaakt. Ook onverklaarbaar niet verder willen, niet verder maar in mijn geval ook niet terug. Dat bleek te komen doordat het veulen aan het draaien was en blijkbaar vond pony dat dat alleen maar kon als ze stil stond. Een dag later ging alles weer als vanouds.
In jouw geval, ben je wel een echte leider waar ze op durft te vertrouwen. Bij een onzeker ruiter en een onzeker paard wil het paard nog wel eens omdraaien of niet van het erf af willen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:25

Bedankt voor de reacties! Fijn dat jullie denken dat het een leiderschapsprobleem is en niet medisch. Dat heb ik 100x liever dan dat ze ergens pijn heeft.
Dat ze last heeft van de dracht heb ik idd ook aan gedacht. Maar t duurt nog 3 maanden en het is een fokmerrie, ze wordt bijna elk jaar gedekt. Het is dus niet zo dat het een maiden merrie is waar t allemaal nieuw voor is (wat dus nog meer energie kost). En verder heb ik eergisteren nog lekker getraind wat natuurlijk wel wat intensiever is dan zon stap-draf ritje :P Dus dan zou ik het eergisteren ook al gemerkt moeten hebben.

Vind het alleen wel gek dat het iedere keer zo goed ging (ook alleen!) en vandaag dan zo ontzettend slecht.
Ook vind ik t raar dat ze met mij wel aan de hand verder wilde maar met de eigenaar er naast en ik er dus op niet? Of zou dat aan de houding van diegene die er naast loopt kunnen liggen?

http://youtu.be/yF-ENprcJlk
dit is trouwens hoe ze stil gaat staan. Gewoon vrolijk lopen en opeens oren naar mij draaien, kop omhoog em stil staan.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:30

Heeft het in het filmpje niet te maken met die kudde paarden?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:31

elke dracht is anders he.
Ik rij ook een merrie die meerdere veulens heeft gehad maar merk nu aan haar dat ze deze dracht zwaarder vind.
Ze ligt veel vaker en heeft meer last van haar hormonen.
Misschien ligt het veulen net verkeerd en dat dat gevoelig is als je er op zit. ALs je afstapt zal misschien het gevoelige er af gaan en zal ze wel lopen?
Ik zeg dus niet dat het door de dracht komt maar het kan wel, de merrie die ik rij is overigens in juni pas uitgerekent.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:36

Zou heel goed kunnen dat dat de aanleiding daartoe was hoor. Maar waarom gaat ze er normaal dan gewoon langs heen? En op de dijk weer.
Je ziet op t filmpje wel duidelijk hoe ze stopt. Dus dat ze gewoon vrolijk lopen en dan opeens stoppen

Dat zou nog best een logische verklaring zijn Meisje2000!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:38

Wat ik zover op het filmpje kan zien is een paard dat stopt en een ruiter dat onzeker wordt en niet meer doorpakt.

Vanwege het draaien op haar rug wat je met je lichaam doet, denkt het paard 'oh er was blijkbaar wel iets engs' en is ze beloond in haar negatieve gedrag.

Ik zou, als ze het weer doet, een punt pakken waar JIJ heen wilt rijden, been eraan en doorpakken. Ook al zijn het een paar stappen vooruit, dat is ook al prima.

Geef haar het vertrouwen en zorg ervoor dat haar negatieve gedrag niet wordt beloond

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:50

Bedankt, daar heb ik zeker wat aan! Ga ik de volgende keer doen.
Het is inderdaad zo dat ik ga denken van 'nee niet weer'. Wat ik natuurlijk niet moet gaan denken.
Ze gaat ook pas weer vooruit (op een goede dag dan, niet zoals vandaag) als ik het écht meen. Anders kan zoveel doen als ik wil maar dat negeert ze gewoon. Als ik echt zoiets heb van en nu is t echt klaar, dan doet ze t wel. Maar ik heb best veel geduld wat niet altijd even handig is :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:55

Eileen_ schreef:
Bedankt, daar heb ik zeker wat aan! Ga ik de volgende keer doen.
Het is inderdaad zo dat ik ga denken van 'nee niet weer'. Wat ik natuurlijk niet moet gaan denken.
Ze gaat ook pas weer vooruit (op een goede dag dan, niet zoals vandaag) als ik het écht meen. Anders kan zoveel doen als ik wil maar dat negeert ze gewoon. Als ik echt zoiets heb van en nu is t echt klaar, dan doet ze t wel. Maar ik heb best veel geduld wat niet altijd even handig is :')

Een paard leert super snel, jij bent nu waarschijnlijk een aantal keer terug gegaan nadat ze dat draai gedrag heeft vertoond en dus is zij (onbewust) beloond.

Wees streng, duidelijk en doe altijd een paar stappen voorwaarts & ga daarna pas naar huis.

Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad en na veel consequent handelen heb ik heerlijke ritten met haar kunnen rijden!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:58

Je zoekt nu de fout bij je bijrijdpaard. Maar ik zou de fout bij jezelf zoeken. Zou les gaan nemen, zodat er aan jouw gewerkt kan worden. En ja, dat kan ook met een drachtig paard gedaan worden. En niet gaan wachten totdat ze haar veulen heeft. Want kan je zo vertellen, dan kunnen ze nog een graadje erger worden qua gedrag, omdat ze dan weer naar hun veulen willen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:12

Schop onder dr hol moet ze hebben. Ze neemt je gewoon in de maling. Troost je. Ik heb ook zo'n grapjas. Die hielt toen ik haar net had bij hoog en laag vol dat ze niet harder kon dan stap buiten. Nou dat grapje heeft niet langer dan 2 weken geduurd, maar nu een paar jaar later moet ik nog steeds op sommige momenten haar wel even duidelijk vertellen (inmiddels enkel met stem of heel even been erbij) dat ze vooruit moet blijven gaan. Durf te wedden als ik daar iemand anders alleen mee op pad stuur ze zo weer van voren af aan begint met dr kunstjes. Als we met meerdere rijden is er geen probleem. Moet zeggen dat deze manier van uittesten me eerst echt woest kon maken. Nu is het iets wat ik niet wil hebben, maar waarvan ik me wel bewust ben dat het een stuk minder gevaarlijk is dan eentje die gaat rennen oid. Zo heeft al het negatieve iets positiefs :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:34

Als het paard onder het zadel in de bak wel gewoon loopt, dan zie ik het ook als gedrag. Heb je de mogelijkheid om met een ander paard erbij op buitenrit te gaan? Dan kun je ook zien of daar verschil in zit. Als het probleem dan minder is, dan is het dus niet medisch maar gedrag.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:37

Veel merries kleven erg aan andere paarden. Aan jou om haar te overtuigen dat ze naar jou moet luisteren. En dat is niet altijd even makkelijk :D