Wanneer ben je een handelaar en hoe zit t met de bewijslast?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Wanneer ben je een handelaar en hoe zit t met de bewijslast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:45

Eerst: Ik heb met niemand problemen en verwacht ze ook niet :')

Maar, ik vroeg mij af:

Wanneer ben je een handelaar?

En als je dan een handelaar bent, wat kun je dan doen om aan de bewijslast te voldoen. Jij moet dan bewijzen dat een paard gezond was bij verkoop, is bijv. een klinische keuring genoeg bewijs als het paard later op de foto wel wat heeft. Daaropvolgend, wanneer zou die klinische keuring dan waarde hebben, alleen als die uitgevoerd word op de dag van overdracht?

Nogmaals, allemaal dingen die ik mij afvroeg zonder dat ik problemen heb maar ik overweeg al mijn omscholers klinisch te laten keuren voor de verkoop, maar 'zonde' van het geld als het geen wettelijke garanties geeft :)

Ashley5760

Re: Wanneer ben je een handelaar en hoe zit t met de bewijslast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:08

Een handelaar ben je geld verdient met handel in ...
Een klinische keuring die de verkopende partij heeft gedaan zou voor mij 0 waarde hebben. Het moet uitgevoerd worden (ook uit onderzoeksplicht van koper) door een DA van kopende partij en bij verkoop. Hij kan immers 3 weken geleden goed zijn, maar voor het moment van verkoop een gebrek hebben (op de klinische keuring).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:21

Ja maar dan bekijk je het vanuit het oogpunt van de koper, het gaat mij niet om de onderzoeksplicht, daarnaast is je eerste zin wat kort door de bocht. Als een particulier zijn paard met winst verkoopt verdiend hij/zij ook geld met de handel in een paard :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:19

Er zal een grijs gebied zijn tussen een particulier die meerdere paarden per jaar verkoopt, en een handelaar. Wanneer is iemand een handelaar? In ieder geval als deze persoon hiervoor een bedrijf heeft opgericht, en namens dat bedrijf de paarden koopt en verkoopt. Ik denk dat de belastingdienst dat verschil voor je zal uitmaken. Vind de belastingdienst dat het een onderneming is, dan ben je handelaar, anders ben je een privépersoon die paarden verkoopt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:20

als je een btw nr hebt, ben je een handelaar. Zelfs als je vanuit je zaak slechts één paard verkoopt, blijf je een professioneel verkoper en ben je dus een handelaar. Je bent ook een handelaar als je als privé persoon op regelmatige basis paarden koopt en verkoopt.
Een klinische, of zelfs rontgenologische keuring zegt helemaal niets. Als je als handelaar een paard verkoopt, en er blijkt een mankement aan te zijn dat binnen de 6 maanden na verkoop wordt aangetoond, gaat de wetgever ervan uit dat dit mankement reeds bestond bij de verkoop. Dit alles is natuurlijk ook afhankelijk van rechter tot rechter, omdat een paard een levend dier is, en zichzelf dus op elk moment kan blesseren.
In casu sta je als professioneel verkoper redelijk zwak in dergelijke rechtszaken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:33

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:37

Maar een particulier die zijn paard verkoopt voor meer dan dat hij hem gekocht heeft maakt meestal geen winst. Tenminste als we er vanuit gaan die particulier zijn paard langer dan een maand gehad heeft :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:38

In dat geval hoef ik mij ook niet zoveel zorgen te maken :+