Paard schrikt plots van alles

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Paard schrikt plots van alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:43

Mijn paardje is altijd wel wat een stresskip geweest.
Toen ik haar kocht in april schrok ze echter van niets: alleen op wandeling, in groep, in de bak, op verplaatsing,...

Sinds een maandje of 2/3 is dit echter volledig omgeslaan.
De paarden lopen de hele dag buiten en staan 's nachts op stal, beide aan huis.
Voor het minste stormt mijn merrie (9jaar) alle kanten op: een vogel die opvliegt, een kat die voorbijloopt, een plastic zakje,...
Ook tijdens het rijden in de bak (zowel op verplaatsing als thuis), schiet ze soms met het hoofd omhoog alle kanten op. Ik probeer haar dan weer actief aan het werk te zetten, maar ze kan echt een half uur blijven stressen op een punt waar ZIJ iets zag!

Tijdens schriktraining ondervind ik echter weinig problemen.
Iemand tips?
Zou dit misschien hormonaal kunnen zijn? Of misschien door de winterperiode?

Anoniem

Re: Paard schrikt plots van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:51

Krijgt ze ander voer? Hoe reageer jij als ze schrikt?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 21:24

Ze krijgt onbeperkt hooi en 2 keer per dag: geweekte bietenpulp met luzerne, spelt en een klein handje Calm Mix.
Ik dacht dat daar niet veel extra energie in zat...

Hoe reageer ik:
Aangezien het vaak erg onverwacht gebeurt, schrik ik uiteraard even mee (volle rengalop een andere kant op is niet echt ontspannend). Doordat ze vaak schrikt, ben ik helaas wel wat onzeker geworden.
Ik blijf haar wel op dat schrik-punt werken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:12

Heb je al eens laten testen hoe haar gehoor en zicht zijn? Misschien is één van deze minder goed. Bij een schriktraining steunt het paard op jou en ben jij zelf heel bewust bezig om om te gaan met de obstakels (men denkt dat het paard wat leert, maar eigenlijk wordt de ruiter geleerd om de juiste signalen aan het paard door te geven bij "enge" zaken). In andere situaties ben jij misschien niet direct aanwezig òf reageer je zelf (onbewust) gespannen bij de plek waar je paardje schrok. Het kan meerdere oorzaken hebben, maar dit zijn de eerste waar ik zelf aan denk. ;)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:59

Ik denk dat dit wel seizoensgebonden gebonden kan zijn. Nu de dagen langer worden merk je toch dat de meeste paarden wat frisser zijn, vooral merries die weer last krijgen van hormoon schommelingen. Wel vreemd dat het van helemaal niet naar zo erg word, misschien heeft ze een nare ervaring gehad?
ik heb ook een merrie die altijd erg schrikkerig is en wat voor mij het beste werkt is om de plek waar ze geschrokken is gewoon te negeren, als ze echt bang zijn heeft het geen zin om te gaan zitten vechten om er weer langs te gaan, creër je extra spanning mee. Ik ga gewoon steeds een stukje dichterbij tot dat ze uit haarzelf weer relax erlangs loopt. Op deze manier geeft het voor jezelf ook meer vertrouwen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:00

Als mijn paard ergens last van heeft bv pijn dan schrikt hij ook steeds.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:03

Is het alleen met rijden?
Kan ook zijn dat er lichamelijk iets niet goed zit en er op deze manier "onderuit" probeert te komen.

Mijn paard had een tijdje geen goede balans tijdens het longeren. Dus steeds als ze moest galopperen schoot ze weg, gewoon omdat ze een slechte balans had.
Kan dat bij jouw paard ook het geval zijn?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:04

Shenavallie verwoordt precies wat ik ook dacht, verminderd zicht of gehoor?

Ze zijn allemaal wat frisser en schrikkeriger (zelf die doodbrave haflinger van mij) maar aangezien het al een tijdje duurt en het zo te lezen elke keer gebeurd zou ik toch eens naar ogen en oren laten kijken.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:06

Ik volg want heb dit ook met een paard in training.
Deze schrikt dan van niets op wedstrijd, maar thuis in de bak ook van alles.
of kan dit dan weer aanstellerij zijn?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:15

Heel vreemd hier:
Op de paddock / weide stond ze vorige week overal naar te kijken, ze was geen minuut gerust.
Zondag met een klein hartje en 3 andere paarden op buitenrit vertrokken.
Mevrouw schrok van NIETS! Ook niet van de ultraluide carnavalswagen die ergens geparkeerd stond waar wij voorbij moesten. En 'TSUNAMI' is wel het laatste luide nummer wat een mens wil horen als je net passeert.
Ze was de kalmte zelf.
Straks zien wat het geeft op de piste hier. Want vorige week kostte het me een kwartier om netjes voorbij een bepaald punt te rijden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:32

Ze was in gezelschap van een veilige groep, dus dat verklaart haar gedrag. ;)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:42

De groep was anders wel nerveus op dat moment... (Zij niet.)
En thuis staat ze ook gewoon bij haar maatje die er niet om geeft dat er een kat voorbij stormt, een tak kraakt of een vogeltje opvliegt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:44

Als ik dit zo hoor: Kan het in mijn ogen 2 dingen zijn: Een tekort aan een bepaalde voedingstof of teveel:) De combinatie die jij maakt van voer maakt onbalans in verhoudingen:) Kan je beter een totale vitaminen/mineralenkorrel pakken. Welke je past is naar jou portomonnee en paard zijn balans. Kost je minder in het totaal en krijgt ze alles wat nodig is. Daar zijn meerdere soorten in. En hooi onbeperkt geven dat ze wat te doen houden. MEt netten of een bak met rooster erin erbij. Liksteen en je bent een heel eind.

Wat ook nog kan is dat ze zich niet thuis voelt bij het paard wat erbij staat. Of het gevoel heeft dat ze heel de tijd moet wakken thuis over dat ene paard dus te weinig rust pakt. Of dat er iets in de omgeving is wat irriteerd. Een geluid wat wij niet horen, straling van iets? Zeker als je zegt dat ze het op rit niet doet:) Het kan ook zijn dat ze jou dan vertrouwt op rit voor inschatting. Dan zit het wel goed met die band op rit;) Zitten er reeen? Dan kan het ook daarom zijn:) Mijne is daar nog steeds niet aan gewend dat die afentoe in de tuin lopen:) Flipt dan ook compleet en weet ook als ze er zijn achter ind e piste dan gaat hij happeren:)

Het kan ook nog een combinatie zijn van beiden. het makkelijkste uit te sluiten is je voer. Daar zou ik een ombouw mee doen:) Beginnen te wisselen met eerst alleen in de ochtend nog te geven wat je nu geeft en avond het nieuwe.. En van vitaminen/mineralen hoeven ze veel minder. Beste is wel verdelen in 2 porties of meer per dag;)

Geef het 3 maanden de kans met ander voer om het verschil goed te zien want het moet inwerken:) Bouw het om in 2 weken. En zorg dat je genoeg hooi voert en goede kwaliteit:) Anders vallen ze even in. Maar je gaat naar de zomer krijgt ze ook gras binnen? Dan helpt dat wel om dit om te zetten. Juiste moment is nu na verharen te starten ermee?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:52

We hebben haar sinds vorige week op een andere voer-samenstelling:
Uiteraard onbeperkt hooi en voordroog.
Bietenpulp geweekt (kleine hoeveelheid) en daarbij nu Pavo Nature's Best en een kleine hoeveelheid Nerv Control. Hierbij nog een beetje lijnzaadolie en een liksteen ter beschikking. Besproken samen met de veearts.
Verder staan ze de hele dag buiten en 's nachts op stal. Binnenkort gaan ze stilletjesaan met korte periodes op de weide.

Haar maatje hier thuis daar hangt ze ontzettend aan vast. Als die ergens heen moet en ze mag niet mee, laat ze duidelijk merken dat ze dat niet fijn vindt.
Ze zou ook het liefst zo dicht mogelijk tegen de andere aankruipen. Dus ik denk wel dat ze zich hier goed voelt.
Ze komt van een trainingsstal waar ze vaak stress had door het constante wisselen van paarden.
Het is wel een stressy type.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:12

Het ook kan een magnesium tekort zijn. Je kan bloed laten prikken en dan weet je het. Magnesium tekort gaan ze erg van spoken.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:42

Wat lastig, ja ik zou ook net zeggen magnesium citraat