Oud paard verjaagt jaarling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Oud paard verjaagt jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:36

hoi,
sommigen van jullie kennen mij vast wel.
Nou ik heb een probleempje en vraag jullie raad :)

Sinds 2 februari staat mijn jaarling hengst samen met 2 oude ruinen.
Dit gaat goed en ze grazen al leuk samen. Al staat Harley vaak ook wat verder af. :\

Het probleem is het volgende...
Als ik in de wei kom, komt Harley wel naar me toe maar van zodra de Haflinegr of de Fjord ook komt loopt Harley weer weg.
Als ik dan zelf naar Harley toe ga loopt hij ook weer weg. :(
Voorheen stond hij alleen en liep die niet zo vaak van me weg. Komt dit door de 2 andere paarden?
Als ik Harley uiteindelijk heb en ermee ga wandelen begint de haflinger te roepen op hem.
Als ik Harley dan terug in de wei laat is het de Fjord die boos achter hem aan gaat.

Zelf ben ik maar 3x per week aanwezig op de wei. Maar mijn kennissen verzorgen de paarden heel goed en ze krijgen allemaal aandacht. het s dus niet zo dat de andere 2 geen aandacht krijgen.

xSogno

Re: Oud paard verjaagt jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:43

Ik denk dat een jaarling hengst meer plezier heeft aan wat jongere paardjes als speelmaatje ipv van twee bejaarden opa's.

Spelen is erg belangrijk voor zijn mentale en fysieke ontwikkeling, dus ik zou dat niet onderschatten als ik jou was.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:45

probleem is nu dat we er geen jonger paard bij kunnen zetten (nog niet althans) en ik Harley ook niet meer bij de 2 oudjes ga weghalen.
Heb geen zin om hem in een groep "wilde" jaarlingen te zetten in de opfok om hem dan daarna niet meer in de hand te kunnen houden omdat ik hem hengst laat.
Daarnaast is harley in de zomer 2 jaartjes (is nu 19 maanden).

En hem wegbrengen wil ik gewoon niet omdat ik nu weet dat hij een goede verzorging krijg en ook mede omdat ik de mensen waar hij staat ken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:55

I zou eigenlijk willen weten of er een andere oplossing kan zijn. Buiten er een leeftijdsgenoot bij zetten.

Want hij komt wel naar mij toe maar de haflinger jaagt hem dan weer weg.
De haflinger is overigens ook brutaal, niet alleen naar harley toe, maar ook naar de eigenaars en naar mij.
Zo jaagt hij mij de wei uit (dat probeert hij althans) door zich vlak voor mij om te draaien en te willen stampen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:45

Dit zijn foto's van gisteren.
Hier was Astra wel vriendelijk. Tot ik de 2e keer in de wei kwam toen was Astra (de haflinger) chagrijnig en wou mij dus de wei uit jagen.

Ja Harley zijn halster is stuk helaas. We weten niet hoe het komt (in de stal geschuurd of heeft astra hem gesloopt)
Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:46

In mijn ogen is dit gewoon manieren bij brengen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:47

Maar mag Harley dan niet naar mij toe komen dan? Omdat de haflinger hem meestal verjaagt of omdat harley weg loopt als de haflinger of de fjord af komt gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:48

Ik hoop echt van harte dat het vroeg of laat niet mis gaat tussen jou en je pony maar ik vrees het ergste.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:50

Wellicht eist hij jou op waar de haflinger niet van gediend is. Is hier ook. De twee vierjarige wijken voor de 13 jarige, hij heeft het voor het zeggen en bepaald wanneer wat gebeurd. Als ik een van de twee nodig heb laat ik dit merken, meestal ga ik eerst even langs Blacky, is dat niet mogelijk pak ik die ander gewoon uit de wei. Bij terugkomst laat Blacky wel direct weten waar hij staat door te snuiven.

Edit: Ik lees nu pas dat die haflinger jou ook van je plek probeert te schoppen, dat is echt not-done! Manieren bijbrengen! ;) Waarom wil je de jaarling hengst laten?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:51

Bizzybijtje schreef:
Ik hoop echt van harte dat het vroeg of laat niet mis gaat tussen jou en je pony maar ik vrees het ergste.

hier ben ik het wel mee eens.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:52

Probleem is dat als ik eerst langs astra wil (de haflinger) hij zijn oren in de nek legt en weg stapt van mij. Hij is nu wel chagrijniger dan in de zomer. Misschien heeft het met het koude weer te maken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:53

Dat deed ie bij mij toch maar één keer, bij de volgende keer zou hij zich wel bedenken. Onacceptabel gedrag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:54

Over het wel of niet hengst laten wil ik hier niet discussiëren ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:57

Ik ga de haf ook niet slaan, dit lukt ook niet want dan moet ik vlak achter zijn kont staan om hem er een tik tegen te geven.
Ik probeer hem zelf van zijn plaats te sturen maar dan komt hij gewoon met de oren plat in de nek terug. Soms zelfs in draf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:58

Je wil dat hij kuddegedrag leert en een fijne jeugd heeft. Maar eerst maanden alleen en dan bij een oude dominante chagrijn is niet de start die je moet willen. Accepteer het gedrag van de Fjord niet.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:59

maar als je al geen leiderschap naar de haf kan uitbrengen hoe wil je dit dan met je jonge hengst doen.. ik zie het eerlijk gezegt niet goedkomen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:01

Ja inderdaad, dat je de discussie niet wilt aangaan zegt al meer dan genoeg.
Nu kun je het nog aanpakken, over een jaar niet meer. Succes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:02

De fjord houdt zich meer afzijdig. Tenzij ik Harley terug in de wei zet nadat ik met hem bezig ben geweest.

Maar de fjord is +35 en om hem niet te belasten doe ik niks meer met hem. Niet eer longeren en wandelen kan ik met deze neit omdat hij te sterk is voor zijn leeftijd. En ook erg snel schrikt, hij is een beetje kijkerig.

Leiderschap naar Harley toe is geen probleem hij weet wat kan en neit kan. Ik toon ook dat ik de leider ben tijdens het wandelen, poetsen en als ik in de wei wandel stuur ik hem ook geregeld van zijn plaats.

De haflinger is gewoon erg impossant (stevig gebouwd) en daar wil ik geen schop van krijgen.
Toen ik in de zomer wekelijks met de haf bezig was deed die dit gedrag echter niet.
Ik ben 6 weken weg geweest en nu doet hij wel chagrijnig tegen mij.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:03

Paarden die met de oren in hun nek afkomen jaag ik de eerste keer terug weg. Proberen ze het een 2de keer dan krijgen ze een rotschop. Als mens moet je altijd de leider van de kudde zijn, anders wordt het levensgevaarlijk. Alsof paarden onderling nooit een tik uitdelen. Mijn maatje 35 is niks tegenover een hoefijzer van een ander paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:04

Astra wegjagen heeft geen zin, hij blijft terugkomen. Een stamp verkopen kan ik niet, dat durf ik een dier neit aan te doen. Als het nodig is en kan pak ik wel de zweep, maar die ligt niet altijd binnen handbereik in de wei.
Astra kalmeert wel als ik even met een boog rond hem heen loop of ls ik voor hem ga staan en hem boos aankijk en met mijn voeten op de grond stamp.
Helaas kan ook dit niet altijd omdat ik soms bij de open poort sta.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:08

Niet alle opfokstallen over een kam scheren. Mijn jaarling staat op een superfijne opfok. Mooie loopstallen en overdag met zijn maatjes in een supergrote gedraineerde paddock met onbeperkt ruwvoer en in de zomer uiteraard zeer ruim weiland. Hij wordt dagelijks een halster omgedaan om hem van de paddock naar stal te brengen. Ook leert hij vaststaan. Ik heb hem in december gekocht als redelijk schuw paardje omdat hij veel op het land had gestaan in de kudde. Nu is het al een heel handzaam en lief paard (credit gaat echt alleen naar de opfok). Ik zou niet anders willen voor hem. Overigens wordt hij van het voorjaar gecastreerd. Ik kan me geen goede reden voorstellen om niet te castreren als je er niet mee gaat fokken. Ik kies er voor om het nu te doen omdat ik hengstenstreken wil voorkomen en hij zo mogelijk wat groter wordt dan als hij hengst blijft. Ik zou er als ik jou was toch nog eens goed over nadenken...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:12

Naar de opfok brengen is geen optie. IK kan hier in de buurt ook geen (goede) opfok vinden.
Ik moet nu al 20 min rijden met de auto als ik naar Harley wil gaan.
Laat staan 1 of 2 uur voor naar een opfok te rijden omdat er vlakbij geen zijn.

Een speelmaatje, ja dat zou kunnen als iemand in de buurt een weide voor een jong paard zou zoeken. Wat ook niet het geval is (geen gemeente waar echt veel paardensport gedaan wordt).

In eerste instantie wou ik er een 3 à 4 jarig paard bijkopen maar dat is nog neit hetzelfde als een leeftijdgenoot.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-02-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:15

maar waarom open je een topic als je alles afslaat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:19

Omdat mijn vraag is:
Wat kan ik doen zodat Harley niet wegloopt als de haflinger ook naar ons toe komt?

Dit topic gaat niet over het feit dat Harley wel of niet in een opfok zit en wel of niet hengst blijft. Anders kan ik ook beginnen over het feit dat veel mensen maar 1 paard hebben die helemaal geen maatje in de wei heeft. (zoals ik bij mij in de buurt ook veel zie helaas)
Ik doe al moeite om aan mij kennissen te vragen of harley bij hun paarden mag staan. Omdat ik vlakbij mijn thuis ook een weide kon huren maar dan stond harley alleen, zonder weidegenoten. En op de manege stallen wou ik ook niet want daar moetje ze zelf buiten zetten in een wei die ik nu al overbevolkt vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:44

De haf wil lekker baas spelen :D en Perfect toch dat hij bij oudere paarden staat? Zo leert hij zich niet op te dringen omdat zij dat niet toestaan.

De haflinger wil aandacht en jaagt daarom het jongere dier weg
Doen ze bij ons in de groep ook wel.
Je kunt verschillende dingen doen.
Je kunt de haflinger zelf weg jagen.
Slaan is niet nodig( ik sla nooit!) maar met een halstertouw kun je naar hem zwiepen en een keer jezelf groot maken en hem wegjagen.

Niet stoppen voor hij ook echt weg is hoor.pas dan laat je zien dat jij de baas bent en kun Je de jaarling meenemen.
Zet jezelf tussen de haf en de jaarling in.zo kun je de haf wel wegsturen .

Of...je knuffelt eerst even met de haflinger..hij heeft dan zijn aandacht en zou zomaar kunnen dat je daarna je jaarling zo mee kunt nemen. :D

Of je vraagt iemand met veel verstand van paarden er paar keer mee om je te helpen.