Nieuw paard, laat benen nauwelijks aanraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Nieuw paard, laat benen nauwelijks aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:59

Hallo bokkers!

Excuses voor de vage titel, maar ik wist het even niet beter kort te omschrijven. Ik zit met een probleempje en ik hoop dat jullie misschien nog wat goede tips hebben om het op te lossen.

Anderhalve week geleden heb ik een nieuw paard gekocht, een lieve vierjarige merrie, net ingereden. Hartstikke leuk dier, dol op aandacht, rustig in de omgang, staat al lekker tussen de andere paarden en pony's hier in de wei, zondag voor het eerst hier even aan de longe gehad wat perfect ging.

Niets aan de hand, behalve dat ze het vervelend vindt als je aan haar benen zit. Met name haar voorbenen, achter lijkt ze niet erg te vinden. Hoeven uitkrabben gaat wonder boven wonder allemaal wel, maar als ze hier (door het natte weer is de wei vooraan een blubberzooi) door de modder heeft gebanjerd en ik wil het eraf poetsen zodra het is opgedroogd, dan verandert ze echt in een kreng. Een paar keer over haar benen poetsen laat ze toe, maar als ze de modder tot knieën heeft zitten dan ben je toch wat langer aan het poetsen, en dan is ze het spuugzat en gaat ze bijten, slaan met het voorbeen... Vervolgens hoef je nog maar naar haar been te kijken of ze begint alweer te maaien.

Het lastige vind ik dat ze verder in de omgang een ontzettend lief en makkelijk dier is (ze is niet dominant, vindt het verder heerlijk om urenlang te kroelen en te prutsen, vriendelijk in de omgang, komt altijd vrolijk naar je toe) en omdat ze ook niet onzuiver loopt, haar benen zijn niet warm of dik, heb ik het vermoeden dat er in het verleden ooit wat gebeurd is. Maar helaas, de vorige eigenaar "weet van niets", waar ik ontzettend van baal. Áls er wat gebeurd is, vertel dat dan gewoon eerlijk zodat ik weet wat er aan de hand is waarom ze zo reageert. Hierdoor weet ik niet goed of ik nu gewoon te soft ben, als het een soort stalondeugd (?) is. Of dat er toch ooit wat is gebeurd waardoor ze het zo vervelend vindt als je aan haar voorbenen komt.

Ik ben nu dagelijks aan het oefenen met haar door alleen maar met mijn handen over haar benen te gaan, steeds iets langer, maar de ene dag laat ze het wel wat langer toe en de volgende dag lijkt het wel of we weer drie stappen achteruit zijn gegaan. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeer ik toch haar kootholtes iedere dag een beetje droog te maken zodra ze van de wei komen.
Morgen komt onze dierenarts, hoewel ik niet het idee heb dat er medisch iets aan de hand is maar je weet maar nooit. Verder zien haar hoeven er ook gewoon goed verzorgd uit, maar ik ben erg benieuwd hoe ze zich gedraagt als binnenkort hier de hoefsmid langs komt.

Nu achteraf baal ik ervan dat er geen belletje bij mij is gaan rinkelen toen we naar haar gingen kijken en ik haar gepoetst heb dat ze ook even zuur stond te kijken toen ik een paar keer over haar been poetste. "Naja het zal wel", dacht ik toen. Vervolgens ging het hoeven uitkrabben prima, dus ik dacht er verder niet zo bij na. Ze stond er ook tiptop verzorgd bij dus ik hoefde ook niet haar benen zo grondig te borstelen zoals dat nu bij ons nodig is.

Heel verhaal, alvast heel erg bedankt als je de moeite hebt genomen om het te lezen. Misschien dat iemand dit bekend voorkomt, of misschien het idee heeft dat het toch een vorm van dominantie is, roept u maar. Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Sanned

Re: Nieuw paard, laat benen nauwelijks aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:05

Och, het is een jong dier, je hebt haar pas anderhalve week. Misschien vindt ze het poetsen op de benen gewoon niet zo prettig of is ze het niet gewend. Ik zou rustig zo door blijven oefenen en me niet teveel zorgen maken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:07

Merrie :=

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:08

Ik zou mij hier nog geen zorgen over maken. Geef het gewoon tijd!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:10

Na ruim een jaar is het nog niet de hobby van mijn bijna 4 jarige ruin. Hij staat het over het algemeen toe maar zodra het te lang duurt of er speelt iets in de omgeving trekt hij zijn been weg of gaat hij maaien. Mensen om mijn heen zeggen dat het deels het bloed is, maar ik denk gewoon gebrek aan oefening toen hij heel klein was plus nare associatie met de smid. Er is niks gebeurd maar hij vindt het gewoon doodeng en omdat deze zijn benen vasthoudt is hij wat lastiger op zijn benen.

Misschien geldt hetzelfde voor jouw merrie. Ik heb trouwens foto's laten maken van zijn benen en niks wijst op een medisch probleem. Gewoon een gevoelig paard.

Ik zou ook gewoon blijven oefenen en mij niet zo druk maken. Kan je ze wel afspuiten? Daarbij doet die van mij namelijk hetzelfde.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:19

op m'n vorige stage was er ook zo'n paard met heilige benen. Bij ons heeft het toen geholpen om haar niet vast te zetten maar iemand vast laten houden en de ander borstelen en veel praten met haar. na een paar keer oefenen konden we haar gewoon vastzetten en vervolgens overal borstelen. bij haar was het een kwestie van oefenen en tijd geven.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:25

Misschien dat het idd met de tijd wel beter zal gaan en dat ik me al weer te druk maak, ben echt een softie als het om m'n eigen dieren gaat :o

Maar ik vind die gedragsverandering best extreem, omdat ze verder in de omgang echt een heerlijk vriendelijk dier is. Dacht altijd dat mijn Welsh merrie hier al een echte merriemerrie was, maar die heeft weer hele andere kuren :+

@Selka: Klinkt inderdaad erg herkenbaar, even vindt ze het goed en als ze er klaar mee is dan is ze er klaar mee. Vindt jouw ruin het ook vervelend als je aan z'n achterbenen komt?
Afspuiten heb ik me nog niet aan gewaagd, maar het is het voorzichtige proberen wel waard. Over een halfuurtje doe ik ze naar binnen, zal eens kijken hoe dat gaat. Hoewel ik wel een idee heb hoe ze gaat reageren :')

@okdoei: Vastzetten doe ik haar inderdaad ook al niet meer, na drie gesneuvelde halsters :+ Vervelende is dat ik hier thuis niet even een stalgenootje om hulp kan vragen. Dat is vaak ook het lastige, dan kom je gewoon net een paar handen te kort.

In ieder geval wel fijn om te horen dat het niet heel erg raar is en dat ik geen gestoord paard heb gekocht :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:32

Achterbenen zijn makkelijker dan voorbenen alleen is zijn reactie wel groter als hij het beu is. Dan trekt hij ze tot zijn liezen binnen 0,3 sec op :+ Gelukkig is hij gestopt met gericht uithalen. Dat was minder grappig..

Wel kan ik zijn achterbenen wassen met een borstel + emmertje, dit is kansloos bij zijn voorbenen. Dan springt hij met 4 benen tegelijk de lucht in, gaat zitten om vervolgens touw en/of halster stuk te trekken. Ik mag daar wel weer de tuinslang opzetten.

Hoezo gebruiksaanwijzing :=

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:45

Voor zoiets (zolang het niks medisch is) zou ik als ik jou was niet te veel balen dat je het niet helemaal wist toen je haar kocht. Als ik het zo hoor is ze verder perfect, dus dan valt hier wel mee te leven als dit het ergste is :Y)

Ik heb van de zomer mijn 4 jarige AV hengst gekocht terwijl ik hem niet eens aan kon raken in stal, dan kromp hij in een hoekje trillend in elkaar. Bij de oude eigenaar liet hij wel alles toe, maar benen aanraken bleef drama. De DA heeft met moeite de buig proeven kunnen vd klinische keuring, maar toch heb ik hem gekocht :')

De eerste paar weken heb ik een stok gebruikt, waarop aan het einde een handschoen zat vastgemaakt. De handschoen was opgevuld en de duim met wat harder materiaal, hierdoor kon ik op veilige afstand het aanraken van zijn benen aanleren en tegelijk hem zelf vast blijven houden. Werkte perfect, dus wellicht is dat ook een idee?

Ik kan nu na een half jaar vrijwel alles met me paardje, inclusief met zijn benen, maar er zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan voordat het écht gewoonte is voor hem. Ik zou zeggen rustig blijven en blijven oefenen. Geen uren per dag, maar elke dag eventjes. Uiteindelijk maakt ze het zo enkel moeilijk voor haarzelf, als jij je niks van die poppenkast aantrekt en het negeert, ebt het vanzelf weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:14

Heeft jouw paardje geen last van (beginnende) mok of een parasiet? Dit kan namelijk ook heel vervelend zijn en als daar dan ook nog eens iemand aan wil komen... Beenwerk was bij aankoop door een VA gecontroleerd?

xmarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:26

Ik denk dat er iets vervelends is gebeurd in het verleden.
Wij hebben ook een jonge fjord gehad, poetsen allemaal hartstikke braaf tot je bij de staart kwam, dan was het slaan. Wij hadden haar op de markt gekocht.
Fokker opgebelt van t paspoort en uitgelegt wat het probleem was.

Hij vertelde ons toen dat zij als 2,5 jarige toen ze van de wei afkwam haar staart compleet in de knoop had. Bleek dat meiden die bij hem liepen dit er zo lomp uitgetrokken/ gekamt hadden. Kan wel nagaan dat dit veel pijn deed.

Hierdoor werd zij dus heel gemeen als je aan haar staart kwam, uit angst dat hetzelfde gebeurd

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:34

In de kudde gelopen?
Als ik zie hoe hier het jong spul stoeit en in de voorbenen hapt dan zou het kunnen dat jouw paard daar een bare associatie aan over heeft gehouden.
Geduld is in deze Denk ik geboden als er geen lichamelijk ongemak aan ten grondslag ligt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:48

Train... Assosieer het met wat positiefs. Dus tijdens een voerbeurt ( niet uit de hand). En met een zachte borstel of met een vlakke zachte hand. Het doel moet niet zijn om die benen schoon te krijgen, maar om zacht aan te raken. Alle zure reacties in het begin negeren, dus niet bestraffen. En vaak heel kort. Je mag je paard ook belonen met een stemcommando.

Mijn twenter (jazz) was zo zenuwachtig en angstig op de achterbenen. Maar met rust is een hoop te redden.

Check idd wel op mok, schimmel e.d.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:14

Hmm Knert, dus toch ook bloed? Wel weer apart dat de mijne zijn voorbenen het spanneds vindt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:25

Hoeft helemaal niks negatiefs te zijn gebeurd..

Mijn merrie is geboren in het weiland waar ik haar 3 jaar later vandaan haalde. Ze had GEEN contact gehad met mensen, dus ook niks negatiefs. Poetsen was natuurlijk al spannend, maar haar benen vond ze het meest spannend van allemaal. Ze zien je minder makkelijk en benen zijn toch iets erg belangrijks voor hun.

Ik ben gewoon elke keer eroverheen gegaan. Zachte of harde borstel, maar geen rosborstel (waarmee ik de rest deed). Niet zozeer schoon maken maar vooral even aanraken. Niet lang proberen, gewoon kort doen en langzaam uitbreiden qua tijd. Paard moet leren dat hij je bij z'n benen kan vertrouwen. En dat vertrouwen moet je verkrijgen, niet afdwingen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:32

Selka schreef:
Hmm Knert, dus toch ook bloed? Wel weer apart dat de mijne zijn voorbenen het spanneds vindt.

Zie het als een uitdaging. Maar neem rust en relativeer. Want beter paar vieze benen dan een paard wat onder het zadel naar gedrag vertoont.

Zal er zelf geen zorgen over maken. Hier was het sneller over dan verwacht, puur omdat ik niet de illussie had het binnen x periode opgelost was. Laat maar gaan...had van mijn part wel een jaar mogen duren. Maar het mepperige (angst) was met 2 week over en op (95%) zijn waren we 4mnd bezig.

maar probeer er wel in te investeren op een manier dat zij het ook prettig gaat vinden.

Dus aai tot een plek die zeker weten ok is. En ga elke dag een cm lager. Al is het een aai die je doet tijdens het voeren. Paar keer per dag en stap voor stap. Begin desnoods heel hoog! En sla geen stappen over. Beloon met een appel of een stuk wortel. (Niet uit de hand, want daarvoor geef je te vaak wat en worden ze happerig)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:26

Oh ik maak mij niet druk hoor :) Hij had namelijk wel meer spannende dingen toen ik hem meer dan een jaar geleden kreeg. Tijd en geduld doet een hoop. Onder het zadel zijn wij ook nog niet eens mee bezig. Eerst maar eens 4 jaar worden.

Ben het met je eens dat rust en relativeren vaak een hoop meer doet dan dwang.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:45

Ik weet natuurlijk niet hoe je te werk gaat en hoe vast de modder aan haar vacht zit, maar ik kan me voorstellen dat het gewoon een beetje pijnlijk is, als het echt vastgeplakte modder is.

Als ze verder zo lief en braaf is, zou het gewoon een pijn reactie kunnen zijn (misschien heeft mevrouw een lage pijngrens of is ze een aanstellerig tiepje :+) en dan zou afspuiten of, zoals al eerder gezegd, alleen maar zacht aanraken zonder dat het schoon wordt, kunnen zorgen dat ze er op den duur wel aan went en minder gevoelig reageert.