Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
denice schreef:Hoi bokkers,
Ik zoek wat info over paardenvrachtwagens met enkel b rijbewijs.
Bevalt het, wat kost nou een goede en waar kun je een betrouwbare kopen? Hoe hebben jullie dit gedaan, waar moet ik aan denken wbt speciale dingen? Mijn welshcob moet er in, samen met een menwagen.
Ik weet echt niets maar het lijkt een goede optie, dus help!
Mocht er iemand echt verstand van hebben dan willen wij graag betalen voor een beetje (zoek)hulp.
Loretteeee schreef:Zijn er niet bv van die mercedes sprinters (of soortgelijke bussen) die je om kan/mag bouwen en laat keuren als veewagen?
Ik heb er geen verstand van hoor! Ik denk maar een beetje mee.. Maar dat zijn bussen die je naar mijn weten (als gewone bus) mag laden tot 3500 kg.. Als veewagen weet ik dat niet.
kiwiwitje schreef:goed kijken ivm rijbewijs ivm de toegestane maximum massa van zowel de "aanhanger" als die van de auto en het rijbewijs dat je hebt en vooral wanneer gehaald.
kiwiwitje schreef:Dan kun je evt ook kijken naar meer paards trailers(3 paards oid) misschien dat de wagen er dan in kan of een ruime zadel/tuig kast...(weet niet of zo'n tuig meer ruimte inneemt) en denk dan aan bijv. Een land rover Discovery 2. Die mogen vaak veel trekken(die van ons toen 3500) dan moet je wel even goed kijken ivm rijbewijs ivm de toegestane maximum massa van zowel de "aanhanger" als die van de auto en het rijbewijs dat je hebt en vooral wanneer gehaald. Maar dat staat allemaal heel duidelijk op Rijksoverheid
denice schreef:Oh, dat rijbewijs heb ik net pas gehaald.
Ik wil eigenlijk een 1,5paards kopen met frame erop, trailer weegt zon 900 kilo, wagen zon 250, paard 500.
denice schreef:Nee he, ik hoopte op anderhalf maar ik zie ook alleen maar tweepaards. Alle trailers met frame zie ik tot nu toe best naar voren hangen zeg maar, dus we moeten ons nog even goed verdiepen in hoe en wat zie ik al...
Airnt schreef:is een dikke auto niet heel snel VEEL duurder (in nederland) dan een paardenvrachtwagen (C) INCLUSIEF rijbewijs?
verzekering en wegenbelasting van vrachtwagens (paardenvrachtwagens) waren een paar jaar geleden nog dusdanig laag dat je er echt heel veel op bespaarde.
brandstofverbruik valt echt heel erg mee met een 7,5-10 tonner.
voordeel is dat je gewoon veel ontspannener aankomt, en je paarden ook, het is veiliger voor je paarden in geval van een ongeval...
enige wat mij tegenviel is het onderhoudt... maar een grote 4x4 gaat ook in de papieren lopen.
als je echt een keer mot remmen is get gewoon minder link, paarden laden beter, je kunt beter bergop en bergaf, je kunt eventueel je koets erin laten staan tussen gebruik door als het uit komt... gewoon veel practischer.
en het betekend dat je niet in zo'n idioot dure PC hoofdtrekker je boodschappen hoeft te doen
Airnt schreef:grijs kenteken als zodanig bestaat al heel lang niet meer, toch?