Galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_Pink

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 09:34

Hallo,

ik heb net een nieuwe verzorgpony nu z'n 4-5 weken Haflinger 11 jaar oud. de eerste paar keer was ze echt heel braaf! nu nog, maar nu kan ze ineens aan galopperen en dan stopt ze ook niet zomaar.. en aangezien ze nogal sterk is. en normaal zou ik daar echt wel tegen kunnen. maar het zit zo, de bak is erg slecht daar(waar ze is gestald) dus erg veel modder en water. dan heb ik geen zin om dr naast te liggen in de modder, dus ben ik wat voorzichtiger.. ik denk zelf dat het misschien daaraan ligt.

zoals pas, ging ik met iemand daar van stal naar een binnen bak 10 minuutjes van de stal. we waren daar, ze was heel braaf en rustig.. dus ik draven, en opeens in een hoek van de bak gaat ze gewoon galopperen en ik had even geen controle meer. dus ik had haar weer terug gekregen, even rustig aan draven enzo. ik wou opnieuw galopperen, toen begon ze zo weer te rennen..

dat ze begint te rennen is in de bak bij stal iets minder, maar bij stal in de bak galoppeert ze ook niet echt rustig en snijd ze hoeken af. ik moet mijn buiten teugel ook iets strakker pakken zodat ze hoeken meeneemt, dus als ik in een oefening mijn buiten teugel wat strakker neem wil ze ook gelijk gaan galopperen. verder rijd ze me ook bijna tegen het hek naast de bak aan. waardoor ik continue moet opletten waar ik rijd. echt lekker rustig op mijn pony zitten als ik galoppeer kan ik dus niet echt.. ik moet continue bezig zijn met corrigeren.
dat wil ik eruit, als ik op buitenrit ga wil ik ook gewoon rustig kunnen galopperen.

verder is het een hartstikke braaf en lief dier! alleen dat galopperen is een dingetje voor mij :)
daarom zou ik dit galopperen graag veranderen, als dat tenminste mogelijk is :)

misschien hebben jullie tips? of ik stel me gewoon aan :D dat zou ooknog kunnen.. maar omdat ik de pony nog niet zolang ken, en mijn vorige verzorgpony gewoon alles erg braaf deed! is dit nieuw voor mij :)

duss tips zijn welkom :D

Amiigo

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:37

Als ze in galop springt nog meer gas geven en net zo lang galopperen totdat die in draf wil vallen. Als dat gebeurd moet je juist nog ff doorgaan zodat ze het helemaal niet meer leuk vind om ertussenuit te peren en dat galopperen achterwegen laat :) hebben ze gouw in de gaten!

Equinespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:39

Het zou inderdaad kunnen dat ze jouw onzekerheid voelt. Is op zich ook wel logisch dat je onzeker bent als je het idee hebt weinig controle te hebben. Persoonlijk zou ik niet rijden op een paard waarop ik geen controle had. Ik zou dan eerst vanaf de grond proberen om meer controle te krijgen en pas daarna weer opstappen.

Over het niet rustig kunnen galopperen, dit zou kunnen liggen aan het feit dat ze de balans verliest in galop (dat verklaart ook het afsnijden van de hoeken enz.) en daardoor alleen maar hard kan gaan. Heeft ze het zowel linksom als rechtsom?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:52

Al met de eigenaresse hier over gehad? Ik kan me voorstellen dat de eigenaresse het niet zo fijn vind om dit op bokt te lezen zonder dst ze van jou probleem weet.

Het kan jou onzekerheid zijn, het kan uitproberen zijn maar het kan ook zijn dat deze pony precies doet wzt je vraagt ipv een manegehobbel en heb je met je vorige verzorgpony mazzel gehad. Er kunnen veel redenen zijn maar eerst naar de eigenaar. Wie weet heeft zij er ook last van en weet ze precies wat je moet doen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:58

Is dit je eerste verzorgpony? Want het zou kunnen dat je onbewust teveel drijft. Om de pas in draf bijvoorbeeld waardoor je pony braaf in galop springt. Omdat je niet wil vallen klem je je benen extra en gaat je pony nog harder...

Ik heb het natuurlijk niet zien gebeuren maar als je de volgende keer rijdt let dan eens heel goed op wat je zelf doet.

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:19

PaulinBijoux schreef:
Is dit je eerste verzorgpony? Want het zou kunnen dat je onbewust teveel drijft. Om de pas in draf bijvoorbeeld waardoor je pony braaf in galop springt. Omdat je niet wil vallen klem je je benen extra en gaat je pony nog harder...

Ik heb het natuurlijk niet zien gebeuren maar als je de volgende keer rijdt let dan eens heel goed op wat je zelf doet.

het is niet mijn eerste verzorgpony, ik heb hiervoor al 2 verzorgpony's gehad. ik heb toen ik nog op de manege reed dit wel een keer gehad, dat ik mijn pony klemde met mijn benen omdat hij zo graag wou springen over de sprong.. en daar heb ik dus erg veel van geleerd :D
maar erg bedankt voor de reactie!!

ik vind het fijn dat jullie allemaal reageren want hierdoor ben ik meer gaan nadenken over hoe ik dit kan behandelen met de pony zelf!

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:21

fohadie schreef:
Al met de eigenaresse hier over gehad? Ik kan me voorstellen dat de eigenaresse het niet zo fijn vind om dit op bokt te lezen zonder dst ze van jou probleem weet.

Het kan jou onzekerheid zijn, het kan uitproberen zijn maar het kan ook zijn dat deze pony precies doet wzt je vraagt ipv een manegehobbel en heb je met je vorige verzorgpony mazzel gehad. Er kunnen veel redenen zijn maar eerst naar de eigenaar. Wie weet heeft zij er ook last van en weet ze precies wat je moet doen?

de eigenaresse heeft mij zelf uitgelegd dat ze de bochten afsnijd in de galop, en mij verder instructies gegeven dat ze wel wat moeite heeft met de galop.

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:27

Equinespirit schreef:
Het zou inderdaad kunnen dat ze jouw onzekerheid voelt. Is op zich ook wel logisch dat je onzeker bent als je het idee hebt weinig controle te hebben. Persoonlijk zou ik niet rijden op een paard waarop ik geen controle had. Ik zou dan eerst vanaf de grond proberen om meer controle te krijgen en pas daarna weer opstappen.

Over het niet rustig kunnen galopperen, dit zou kunnen liggen aan het feit dat ze de balans verliest in galop (dat verklaart ook het afsnijden van de hoeken enz.) en daardoor alleen maar hard kan gaan. Heeft ze het zowel linksom als rechtsom?

Ja ze heeft het zowel linksom als rechtsom, maar op de ene hand wel iets minder dan de andere. ik denk zelf ook dat het om mijn onzekerheid gaat. ik ben daarom ook meer aan het longeren dan het rijden zelf, omdat ik graag vertrouwen wil. maar de eigenaresse vind het ook wel fijn als ik af en toe ook rijd. dus ik wissel het af! het gaat allemaal gewoon goed alleen de galop vind ik zelf niet zo fijn :)

over dat balans verliezen! dat was ik eigenlijk nog vergeten te vertellen :$ ze heeft een tijd geleden een peesblesure gehad.. en is daaraan ook behandeld! nu gaat het erg goed!! alleen moet je haar goed instappen en de eerste paar passen draf loopt ze wel 'kreupel' maar na 1 rondje over de hoefslag zie je niks meer/ voel je zelf ook dat ze goed loopt.
dus het kan zijn dat het hier aan ligt..

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:29

Amiigo schreef:
Als ze in galop springt nog meer gas geven en net zo lang galopperen totdat die in draf wil vallen. Als dat gebeurd moet je juist nog ff doorgaan zodat ze het helemaal niet meer leuk vind om ertussenuit te peren en dat galopperen achterwegen laat :) hebben ze gouw in de gaten!

heel erg bedankt! ik ga het zeker proberen. dat als ze aangaloppeerd, ik kreeg deze tip gisteren ook van iemand op stal. :D /3