Rugspieren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puckbeer

Rugspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:56

Hoi! Hoe kun je de rugspieren van een oud paard weer een beetje gaan trainen (/sterker maken)? Oefeningen? :)

Angela

Re: Rugspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:11

Door het paard aan de longe te trainen zal het vaak de rugspieren nog wel wat ontwikkelen. Onbelast (dus longe) zal dit beter gaan als wanneer je erop gaat zitten.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:55

Aan de longes kan je heel veel overgangen doen waardoor ze hun achterhand er beter onderbrengen en hun rug beter gebruiken.
Je kan ook veel en goed VWNW rijden, longeren over cavaletti, sprongetje.

Veel Succes

Equinespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:34

Je zou ook vanaf de grond kunnen beginnen met gymnastiek oefeningen. VN, stelling en buiging vragen, volte aan de hand etc. Zodra dat goed gaat zul je merken dat het longeren ook een stuk beter zal gaan. Verder sluit ik me helemaal aan bij de suggesties van klaas30.
Succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:19

Werken aan de dubbele lijnen, eventueel met een (niet te strak) elastiek. Verder niet teveel poespas aan hangen, omdat je de kans loopt dat je één zijde verkeerd of teveel in een bepaalde positie wil "dwingen"/overbelasten. Veel (schijn)overgangen maken aan de longe is ook goed. De achterhand moet actief blijven, niet gaan sloffen. Je kunt eventueel ook wat balkjes op de grond leggen, waardoor de benen beter opgetild moeten worden en het lichaam daarmee meer gedragen wordt. Een paard dat aan de voorzijde ontspant (hals/hoofdhouding, dus niet gedwongen in die houding wordt), gebruikt zijn rug ook beter.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:23

Rugspieren kun je niet trainen/sterker maken. Een spier sterker maken betekend dat de spier korter wordt. In het geval van de rug houdt dit in dat de achterhand en de voorhand naar elkaar toetrekken en de rug dus hol wordt en de rug dus wordt weggedrukt.
Wat je doet is de buikspieren sterker maken. Door het sterker maken van de buikspieren kan de rug ontspannen en de beweging van het paard volgen. Leuke oefeningen hiervoor zijn het verruimen en verzamelen in galop en balkjes gebruiken voor verruimende en verzamelende oefeningen. Correcte overgangen rijden, balkjes gebruiken in je training en vwnw rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:37

@brighteyes85; klopt helemaal...

@ TS: mag ik vragen hoe oud je paard is en wat de reden is dat je dit vraagt? Ik heb nl. een merrie van 23 met een enigszins doorgezakte rug (m.n. gekregen door dracht). Op zich was dat prima onder controle te houden met de oefeningen die brighteyes85 noemt, maar na een peesblessure van een half jaar werd ze daar alleen maar minder van. In overleg met mijn fysio rijd ik haar nu nog alleen buiten (rechtuit) en probeer haar wat rond te rijden. Beetje het idee van een oud huis waar alles mooi op en in elkaar past, totdat je begint te verbouwen :) . Succes in ieder geval!

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:36

Ik ben sinds april bezig met rechtrichten. Veel grondwerk gedaan en zo weinig mogelijk met zadel gereden. Ook heb ik de rugspieren (en hamstrings) regelmatig gemasseerd. En hij heeeft super rugspieren ontwikkeld. Het zadel kan nu tenminste weer ergens opleggen. Maar richt je vooral ook op de buikspieren! Staat wel mooi stuk op bit over rug en buikspieren. Door buikspieren te trainen train je ook rugspieren. En lekker stretchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:42

Kendra, ik doe hetzelfde als jij doet, nu aan het opbouwen na een blessure en vooral rechtuit over het harde.
Ook 2x in de week de voorbenen stretchen zodat het schouder lekker vrij en los blijft en tijdens het rijden veel overgangen maken, stilstaan, achteruit, stap, draf etc en lang en laag rijden, merk nu al een verschil.
Mijn paard was totaal onbespierd op de rug en kreeg een hangbuik omdat ze ook geen buikspieren had, zal eens kijken of ik voor/na foto's kan vinden van haar.

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:51

Gaan longeren met een longeerhulp van EJ :)

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:33

Natuurlijk kan dit, maar je moet wel goed opletten met een ouder paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:38

brighteyes85 schreef:
Rugspieren kun je niet trainen/sterker maken. Een spier sterker maken betekend dat de spier korter wordt. In het geval van de rug houdt dit in dat de achterhand en de voorhand naar elkaar toetrekken en de rug dus hol wordt en de rug dus wordt weggedrukt.
Wat je doet is de buikspieren sterker maken. Door het sterker maken van de buikspieren kan de rug ontspannen en de beweging van het paard volgen. Leuke oefeningen hiervoor zijn het verruimen en verzamelen in galop en balkjes gebruiken voor verruimende en verzamelende oefeningen. Correcte overgangen rijden, balkjes gebruiken in je training en vwnw rijden.

Klopt niet helemaam. Je hebt rugspieren boven en onder je wervelkolom, die aan de onderkant van de wervelkolom werken samen met de buikspieren, dwz ze magen de rug rond en trekken de achterhand eronder. Het klopt wel dat je de rugspieren bovenop de wervelkolom langer moet maken, dit kan door ontspannen en dus de buikspieren en onderste rugspieren te trainen. Dus... technisch gezien train je zeker rugspieren. Belangrijk ik dat alle spieren goed los zijn, spanning in een spier kan de werking van de andere spieren weer tegenwerken

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:56

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:04

fantfeltsje schreef:
Ik ben sinds april bezig met rechtrichten. Veel grondwerk gedaan en zo weinig mogelijk met zadel gereden. Ook heb ik de rugspieren (en hamstrings) regelmatig gemasseerd. En hij heeeft super rugspieren ontwikkeld. Het zadel kan nu tenminste weer ergens opleggen. Maar richt je vooral ook op de buikspieren! Staat wel mooi stuk op bit over rug en buikspieren. Door buikspieren te trainen train je ook rugspieren. En lekker stretchen.

Hier sluit ik me bij aan.
Ik werk ook vanaf de grond en merk zeker dat eigenlijk alles bij het paard soepeler/sterker word.