Sensibel paard raakt erg in paniek met vaststaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finleyz

Sensibel paard raakt erg in paniek met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:22

Hallo,

Ik heb echt van alles geprobeerd met mijn paard maar ze kan niet vaststaan
Wanneer ik het touw door de ring haal gaat mijn paard stijgeren hangen en trekken ze blijft vluchten En stijgeren en draaien tot dat het touw of halster kapot gaat
Ze raakt op die momenten dat ik der vastzet. erg in paniek en dit gedrag is absoluut geen uitproberen daar ken ik dit paard te goed voor
Ik durf der echt niet meer vast te zetten omdat ik bang ben dat ze er wat aan overhoud
Nou wil ik haar los laten staan met poetsen maar dan loopt ze soms weg. als ik het halstertouw vast Hou dan blijft ze keurig stilstaan. als ik de achterhand wil poetsten dan is het touw te kort en dat loopt Ze dus weg
Ik wil haar niet meer vastlaten staan aan het halstertouw,omdat ik er niet op zit te wachten dat het een keer misgaat met alle gevolgen van dien.

_Zsazsa_

Re: Sensibel paard raakt erg in paniek met vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:33

Moeilijk af te leren, ik heb mijn paard gewoon stil leren staan. Ho is ho, en dat werkte prima. Hij was ook doodsbang voor vaststaan. Dus dan maar los. Je kunt ook je touw voor haar borst spannen, dat ze niet naar voor kan.
Er zijn wel oplossings trainingen voor, maar ik ben altijd te bang geweest voor blessures om dat te blijven proberen.

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:40

De mijne is ook doodsbang met vaststaan en onzeker met vaststaan ik heb al veel geprobeerd maar ik zie geen mogelijkheden meer om er iets aan te kunnen veranderen
Ik wil haar best los laten staan die doe ik ook al omdat ze niet vast kan staan. alleen dat heen en weer lopen daar zou ik wel een oplossing voor willen. hoe span je dat touw precies voor de borst.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:42

Langer touw nemen? ;)

Waratje

Langer touw gebruiken en het stilstaan blijven belonen. Wordt vanzelf dan braver met stilstaan.
Mijn jonge heeft ook problemen met vaststaan, heeft ook het één en ander kapotgetrokken. Ik werk met haar altijd met een 3-metertouw, dat in eerste instantie om een spijl gelegd en dan uiteinde vasthouden zodat je kunt laten vieren, ondertussen kan ik het touw vastknopen (met ruimte) als ik erbij blijf.

maralyn

Is het los willen komen op een lange lengte touw? Op korte lengte touw? Op alle lengte touw?
Wat als je haar zelf vast houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:44

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:47

"Vlecht" het touw door de spijlen van de stalen doe alsof je haar vastgezet hebt. Tuurlijk zal ze zich losrukken. Maar door de lengte van het touw duurt het even voor ze los is en zal ze merken dat vaststaan niet zo eng is als ze dacht. Ze krijgt op deze manier geen nare druk op haar hoofd en dat maakt het makkelijker voor haar. Af en toe zul je haar p moeten halen, maar als je dat rustig doet is dat helemaal geen probleem
Doe dit voortaan altijd ze zal steeds meer vertrouwen krijgen en misschien lukt het je op een dag om haar helemaal vast te zetten.

Ik heb geen spijlen maar gebruik een ring buiten waar ik dan het touw een keer of vier doorheen doe. Ja het is los maar dat geeft niet. Met list en bedrog voeden we ze op... ~~}>

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:50

Een leadrope is een langer touw, die gebruikte ik ook voor m'n merrie die niet durfde vast te staan. Ik heb een leadrope van 5 m. en kon haar daar makkelijk mee poetsen en zadelen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:50

Hahahaha, dat is een goed plan mrie.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:52

Mijn vorige stalhouder heeft vroeger bij een paard wat dat probleem ook had, dat paard met een koeienband en een dik sisal touw aan een dikke boom vastgezet. Zei dat ze een medaille zou krijgen als ze los kwam. Ze heeft 1 keer gehangen, daarna nooit meer. Van daaruit gaan leren om ook het halster vast te zetten. Probleem opgelost.

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:53

We hebben van alles geprobeerd met een lang touw en kort touw zodra ik het touw door de ring haal schiet ze in paniek en stopt past met stijgeren draaien als ze weg kan
Ik hou haar zelf vast met poetsen. het touw is te kort om bij de achterhand te komen met poetsen en dan loopt ze weg. ze wordt dan erg onrustig als ze al in de buurt komt van waar ze vast moet staan dan raakt ze in paniek op verschillende plaatsen heb ik haar vast proberen te zetten maar ze vindt het zo eng Dat ze niet meer durft stil te staan, als ze weet als ze vast wordt gezet.
Met rijden heeft ze dit ook dat Wanneer ze zich opgesloten voelt. dat ze gaat vluchten Maar met rijden heb ik dit onder controle en heb ik er ook geen last van omdat ik weet hoe ik ermee om moet gaan

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:54

Maar als je daar nou gewoon aan toegeeft en een langer touw koopt, is het dan niet opgelost?

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:55

Ja dat denk ik wel, maar waar kan ik dat touw kopen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:58

Is er wat met haar gebeurd?
Want zulk vlucht gedrag wijst naar mijn idee naar aan trauma
En met een trauma moet je weer helemaal terug
Waar is ze gevoelig voor?
Is het een paard wat je kan belonen en gerust stellen met woordjes en aaitjes?
Of moet je haar wat te eten geven
Ik denk dat het een vertrouwens probleem is

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:59

Heb zelf gewoon een touw gekocht bij de HEMA en gevlochten.
Ik heb nu een touw van 6 meter, handig met grondwerken.
Als de wegschiet, kan ze 6 meter lopen en kan ik haar dan terug pakken... Als ik het red natuurlijk.

Misschien is dat ook wel een optie.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:03

Je kunt ook het touw alleen door de ring hangen zonder knoop te leggen, als ze dan een ruk geeft en merkt dat ze niet vast en gevangen staat verminderd de angst en paniek vanzelf. Na een aantal keer is ze niet bang meer en kun je eens proberen een lichte veiligheidsknoop te leggen als ze een rustige indruk maakt. Dit heeft bij mij geholpen in het verleden.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:05

Je zou een leadrope kunnen gebruiken, die zijn zo lang dat je ze vast kan houden. Heb je het touw wel door de ring als je haar vasthoudt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:08

Aussie tie ring! Zoek maar eens op op youtube. Heel fijn systeem.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:08

Die van mij is ook als de dood om vast te staan, mijn oplossing: Kruiwagen met hooi erin, onder de paal zetten bij de poetsplaats, touw om de paal heen en klaar is kees! Sommige paardjes kunnen er gewoon niet tegen om vast te staan.

Als ze omkoopbaar is met eten zal het haar ook wel gerust stellen denk ik, zo is het bij mijn verzorgpony ook. Ik heb gewoon een kruiwagen vol met hooi eronder gezet, kon een halfuur wegblijven en hij stond nogsteeds gezellig te eten!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:12

Ik ken er ook zo eentje die niet graag vast staat. Zal niet gauw wegvluchten of steigeren, maar oefent toch wel even wat kracht uit om los te komen.
Ik heb hetzelfde gedaan als Equilibria, en inmiddels weet hij niet beter dan dat er niks aan de hand is als hij vaststaat. :)
Afleiding terwijl hij vaststaat zoals een plukje hooi oid doet ook wonderen. :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:12

Toothless schreef:
Die van mij is ook als de dood om vast te staan, mijn oplossing: Kruiwagen met hooi erin, onder de paal zetten bij de poetsplaats, touw om de paal heen en klaar is kees! Sommige paardjes kunnen er gewoon niet tegen om vast te staan.

Als ze omkoopbaar is met eten zal het haar ook wel gerust stellen denk ik, zo is het bij mijn verzorgpony ook. Ik heb gewoon een kruiwagen vol met hooi eronder gezet, kon een halfuur wegblijven en hij stond nogsteeds gezellig te eten!

Daar ben ik niet voor, wat als je een keer geen hooi voor handen hebt. Dan heb je een gigantisch probleem. Als je je paard leert wijken voor druk en ze bindt met een aussie tie ring kan ieder paard leren vast staan. Het is een kwestie van tijd en geduld

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:15

suggie schreef:
Mijn vorige stalhouder heeft vroeger bij een paard wat dat probleem ook had, dat paard met een koeienband en een dik sisal touw aan een dikke boom vastgezet. Zei dat ze een medaille zou krijgen als ze los kwam. Ze heeft 1 keer gehangen, daarna nooit meer. Van daaruit gaan leren om ook het halster vast te zetten. Probleem opgelost.

Als je paard nou loopt te galbakken kan ik er nog inkomen dat je dit verzint, maar dan alsnog vind ik het echt heel paardonvriendelijk en cru.

Ik had er ook 1 die bij druk achter de oren compleet in paniek raakte, die kon dus ook niet vaststaan. Ik sloeg het touw meestal om een paal zonder het vast te knopen. Ze kon het dan alsnog lostrekken, maar dan bleef ze braaf op haar plek staan.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:15

Ik gebruik inderdaad ook een zak met hooi of een kruiwagen met hooi. Helpt heel erg goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:18

Aan beide kaken vastmaken ipv onderaan de kin 1 touw? Wat gebeurd er dan?