Neus tegen jou aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Neus tegen jou aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 08:25

Het klinkt wat vreemd misschien...

Ze doet dit enkel bij mij en mn vriend.

Als we langer staan, gewoon gezellig, lekker aaien. Dan legt ze haar neus in mijn nek.
Heel erg zacht, ze snuift dan zacht, en kan dan ook zo een minuut blijven staan.

Soms, als ik dan met mijn rug naar haar toe sta. Dan gaat ze met haar neus over mijn rug heen.
Met haar bovenlip heen en weer.
Ze gebruikt haar tanden absoluut niet.
Het voelt wel prettig... eigenlijk.

Het ligt er maar net aan hoe ik sta. Als ik zelf zit op een stoel, en ik kriebel haar net achter haar oren (doet ze bijna haar ogen dicht en hoofd lekker laag) en ik stop, dan gaat ze met haar lippen over mijn knie heen. Als ik dan weer kriebel, dan niet, en stop ik. Dan is het net alsof ze mij terug kriebelt.

Ze oogt erg kalm en rustig, en met heen en weer lopen, houd ze haar oren ontspannen naar voren, en haar ogen best wel kalm.

Ik heb het idee, dat ze de aanrakingen accepteert en prettig vind.
klopt mijn idee?

Misschien is mijn vraag een beetje stom, in sommige mensen hun ogen. Kan ik me voorstellen.
Onze vorige ruin, liet zo ontzettend snel weten wat hij lekker vond.
Deze merrie heeft eigenlijk sinds december (na een jaar) een beetje laten zien, wat ze allemaal lekker vind.

We hadden vanaf het begin al een klik, maar het vertrouwen en de band moesten nog komen. (best logisch)
Met hoe ze zich gedraagt, ten opzichte van vorig jaar, lijken we veel meer... Ja hoe zeg je dat. Samen?
Heb er eigenlijk niet echt een woord voor.
Het voelt gewoon prettig. We beginnen elkaar een beetje te snappen.

Vandaar mijn vraag.

WesSo

Re: Neus tegen jou aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:38

Ja, dit is dat ze het lekker vind.
Ik heb zelf ook zo'n paard, en als ik met mijn hand door de tralies ga, en haar zachtjes over haar blokkige neusje aai, dan gaat zij dit ook altijd doen.
Maar ik heb het nog nooit een ruin zien doen, misschien alleen wat van merries?
Een ander paard, die ik een keer borstelde, deed dit ook bij iedere aanraking met de borstel.
Ze vond het zo fijn.
Ik ken het gevoel, en jouw gedachte lijkt wel te kloppen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:44

Ze kroelt je, maar dan zonder haar tanden te gebruiken.
Dit is hetzelfde als wat paarden bij elkaar doen als ze elkaar op de schoft staan te krabben.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:49

WesSo schreef:
Ja, dit is dat ze het lekker vind.
Ik heb zelf ook zo'n paard, en als ik met mijn hand door de tralies ga, en haar zachtjes over haar blokkige neusje aai, dan gaat zij dit ook altijd doen.
Maar ik heb het nog nooit een ruin zien doen, misschien alleen wat van merries?
Een ander paard, die ik een keer borstelde, deed dit ook bij iedere aanraking met de borstel.
Ze vond het zo fijn.
Ik ken het gevoel, en jouw gedachte lijkt wel te kloppen.

jawel hoor! ruinen doen het ook! wanneer ik mijn ruin kriebel, kriebelt hij mij ook terug, en wanneer ik met hem wandel legt hij ook altijd zijn hoofd op mijn schouder <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:36

*\o/* Reacties!!!

Heb er met meer mensen over gehad. Ook mensen die het daadwerkelijk hebben gezien.

De een zegt: Ze vind jou aanwezigheid fijn. Ze vertrouwd je.
De ander zegt: Ze zoekt steun bij jou, na enge dingen.

Meeste antwoorden: Ze vind jou aardig, en wil je kriebelen.

Ze doet dit inderdaad zonder tanden. Heel beheerst.
Ze probeerde het ook bij een jong stagenootje, maar die schrok en liet het niet toe.
Direct rechtsomkeer naar mij, en mij kriebelen.

Ze snuift ook echt heel vaak, nouja, ruikt...

Het geeft echt een prettig gevoel ja :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:43

Het overkwam mij laatst met een compleet vreemd paard (was de eerste keer dat ik haar ontmoette).

hoofd werd heel voorzichtig op mijn schouder gelegd en heel langzaam diep ingeademd..
Het is inderdaad een teken van affectie.. als je dit als eigenaar/verzorger/bezoeker accepteert en rustig laat begaan dan kan dat idd overgaan in 'kroelen' door het paard.

vond het bijzonder om mee te maken dat een wildvreemd paard dit deed, een mooie herinnering en een duidelijk blijk dat ze het goed heeft en vertrouwen in de mensheid. Meestal duurt het even voordat ze daarmee beginnen.

vermoedelijk begon ze ermee omdat ik in gesprek was met haar eigenaresse en haar zonder echte aandacht te geven rustig stond te kriebelen terwijl we stonden te praten (hoog in de manen kam in dit geval)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:46

elenaMM77 schreef:
Het overkwam mij laatst met een compleet vreemd paard (was de eerste keer dat ik haar ontmoette).

hoofd werd heel voorzichtig op mijn schouder gelegd en heel langzaam diep ingeademd..
Het is inderdaad een teken van affectie.. als je dit als eigenaar/verzorger/bezoeker accepteert en rustig laat begaan dan kan dat idd overgaan in 'kroelen' door het paard.

vond het bijzonder om mee te maken dat een wildvreemd paard dit deed, een mooie herinnering en een duidelijk blijk dat ze het goed heeft en vertrouwen in de mensheid. Meestal duurt het even voordat ze daarmee beginnen.

vermoedelijk begon ze ermee omdat ik in gesprek was met haar eigenaresse en haar zonder echte aandacht te geven rustig stond te kriebelen terwijl we stonden te praten (hoog in de manen kam in dit geval)

Dat is ook wel even spannend....
"Paard, wat ga jij doen??"

Onze merrie begon hier eigenlijk pas mee, toen ze een wondje had.
Waardoor het verzorgen, wat al elke dag gebeurde, intensiever werd.
Eigenlijk pas na een jaar.

Eerder was ik zelf ook een stuk drukker.
Nu ben ik de rust zelve geworden tussen dieren, omdat ik door heb gekregen, dat het zo ontzettend positief in werkt op dieren.
Ik merk het vooral op stal... en met honden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:54

Laat maar gebeuren, gewoon ervan +:)+ genieten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:59

Peetstap schreef:

*\o/* Dankjewel :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:28

maralyn schreef:
Dat is ook wel even spannend....
"Paard, wat ga jij doen??"

Onze merrie begon hier eigenlijk pas mee, toen ze een wondje had.
Waardoor het verzorgen, wat al elke dag gebeurde, intensiever werd.
Eigenlijk pas na een jaar.

Eerder was ik zelf ook een stuk drukker.
Nu ben ik de rust zelve geworden tussen dieren, omdat ik door heb gekregen, dat het zo ontzettend positief in werkt op dieren.
Ik merk het vooral op stal... en met honden.

ik doe het eigenlijk altijd op die manier als ik kennis maak met een dier.. bekijk m even (want natuurlijk is niet ieder paard, iedere hond of kat zomaar geschikt om 'achteloos' mee te doen.. Maar als het even kan, dan besteed ik daarna even geen speciale aandacht aan ze.. geen blik of praten, maar juist met een ander 'mens' of mijn blik op de tv gericht (als het in huis is.. voor de spuit 11's onder ons, dan dus geen paard lol) en gewoon achteloos wat kriebelen.. vaak vinden ze dat 'veilig'..
maar dit was de eerste keer dat ik zo'n vertrouwens reactie terug kreeg direct.

wel idd eerst even opletten wat de begin stand is bij het dier.. want voor hetzelfde geld krijg je het hoofd om vervolgens tanden in je oor te voelen omdat hij je gewoon staat te testen rofl.. goed opletten voorafgaand dus eigenlijk.. dan weet je instinctief eigenlijk wel wat dat hoofdje komt doen.

JSML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:17

Mijn merrie doet dit ook, met name als ze hengstig is en alleen maar wil knuffelen. Als ik dan met mijn rug naar haar toe sta dan gaat ze in mijn nek kroelen en aan mijn oorlel. De eerste keer moest ik lachen want het kriebelde, nu geniet ik er alleen maar van dat ze me blijkbaar lief vindt en het zo voorzichtig doet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:40

Mijn verzorgmerrie doet het ook, dat neuswiebelen en dat ruiken. En omdat ze het eigenlijk alleen doet in situaties die gezellig en ontspannen zijn denk ik ook wel dat het met vertrouwen en geborgenheid te maken heeft. In ieder geval iets heel positiefs.

Dat ruiken doet ze vooral als ze buiten is, ik ergens mijn kont neerplant en ze dan bij me komt staan. Dan wordt er eerst even in het haar geroken of ik de juiste shampoo heb gebruikt, vervolgens wordt er nog een willekeurig lichaamsdeel besnuffeld en dan hangt ze haar hoofd over me heen om te gaan dutten. Dat zijn echt van die momentjes die wat mij betreft wel héél lang mogen duren :z .
Wat ze ook doet is kopjes geven als ze het gezellig vindt. Na een uitgebreide poetssessie, een fijne rit of gewoon een gezellig samenzijn. Volgens sommige bronnen is dat dominant gedrag wat niet getolereerd moet worden maar zoals zij het doet (plus het feit dat ze zich verder totaal niet dominant opstelt en ik het ook bij haar mag doen - geen aanrader als je nog naar de winkel moet :') ) komt het eerder over als een vriendelijk gebaar waarmee ze wil zeggen dat ze het fijn heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 22:01

Pluizebolpum schreef:
Mijn verzorgmerrie doet het ook, dat neuswiebelen en dat ruiken. En omdat ze het eigenlijk alleen doet in situaties die gezellig en ontspannen zijn denk ik ook wel dat het met vertrouwen en geborgenheid te maken heeft. In ieder geval iets heel positiefs.

Dat ruiken doet ze vooral als ze buiten is, ik ergens mijn kont neerplant en ze dan bij me komt staan. Dan wordt er eerst even in het haar geroken of ik de juiste shampoo heb gebruikt, vervolgens wordt er nog een willekeurig lichaamsdeel besnuffeld en dan hangt ze haar hoofd over me heen om te gaan dutten. Dat zijn echt van die momentjes die wat mij betreft wel héél lang mogen duren :z .
Wat ze ook doet is kopjes geven als ze het gezellig vindt. Na een uitgebreide poetssessie, een fijne rit of gewoon een gezellig samenzijn. Volgens sommige bronnen is dat dominant gedrag wat niet getolereerd moet worden maar zoals zij het doet (plus het feit dat ze zich verder totaal niet dominant opstelt en ik het ook bij haar mag doen - geen aanrader als je nog naar de winkel moet :') ) komt het eerder over als een vriendelijk gebaar waarmee ze wil zeggen dat ze het fijn heeft.

Wauw, dat beschrijft precies met wat ik mee maak.
Precies die beschrijving, over het ruiken, en neus in planten enzo.

Over het algemeen, is ze best dominant, in de groep staat ze onder de ruin, maar boven de merrie.
Wel is het zo, dat er paarden zijn, die enkel al laten zien dat ze meer zijn, dat ze daar voor wegloopt. Daar deinst ze voor terug. Dus super dominant is ze nu ook weer niet.

Enige keer dat ze geschopt heeft, was dat ik met haar uit het land wilde lopen, dus lekker samen wandelen naar het hek, en de ruin drukte haar van achteren op. Ze kon niet wegkomen, dus kreeg meneer een flinke bats op zijn borst.

Bijten doet ze niet. Ze is best sociaal geworden in de groep. Mag graag met anderen staan knuffelen.
Eigenlijk ook pas sinds een aantal maanden.
Net alsof ze dit nooit geleerd heeft. Zou best kunnen, want zo stevig ken ik haar verleden niet.

Als ik wandel, en ze komt in mijn ruimte, hoef ik enkel het woordje "terug" te zeggen, en ze loopt braaf achter me.
Enkel met spannende dingen, wil ze (vals) piafferen naast me, maar rent niet (meer, wel gedaan eerder) weg.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:02

Oh dit heeft mijn bijrijdpaard ook laatst gedaan. We hadden heel lekker gereden en super ontspannen geeindigt. Heerlijk aan het briesen en tevreden met elkaar. Toen ik afstapte drukte hij z'n neus bij mij onder m'n kin in m'n sjaal. En bleef ook gewoon zo staan met z'n oren ontspannen.

Ik vond dit heel vreemd omdat ik het paard pas een maand ken en maar 2 x in de week rijd, voor de rest is hij heel erg gehecht aan zijn eigenaresse. Erg leuk dus!

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:26

O, ja, dat doen ze bij mij ook regelmatig (vooral mijn merrie is erg voorzichtig, mijn ruin probeert na een kwartiertje kroelen toch even of ie extra reactie krijgt als hij zijn tanden ook eens gebruikt haha), altijd zo gezellig, dat gekroel en 'gezellig doen'

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:34

Mijn merrie begroet me op deze manier, ze duwt dan zachtjes haar neusje in m'n buik en kriebelt me daarna in m'n nek. Ik kan dan mijn voorhoofd tegen haar voorhoofd aanleggen en dan heel lang zo staan <3 heeeeerlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:37

Peetstap schreef:

Precies!

En ja, ruinen doen het ook. Ex-mijn-Welsh-Cob was iets te enthousiast en gebruikte ook weleens zijn tanden. Dat heb ik 'm afgeleerd (koste even moeite) en sindsdien geen punt, nog altijd niet, ook al is ie al 6 jaar niet meer van mij (maar woont nog steeds op dezelfde stal).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:59

Wat een super verhalen :D

Heel fijn om te lezen :D Hoe paarden met ons om gaan in een positieve manier.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:56

Ik heb regelmatig dat soort momenten met mijn paard. Zij zoekt mij echt op. Ik kan er enorm van genieten. Ook als ik bij haar in de wei ga zitten, ergens op een random plek gaat zij weg van haar kudde en komt ze altijd bij mij staan. Ze gaat dan wel staan eten, maar komt tussendoor dan even met haar neus tegen mij aan om even te kroelen.

MirelleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:28

Wat lief! Gewoon genieten van het gevoel van eenheid!