Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
WesSo schreef:Ja, dit is dat ze het lekker vind.
Ik heb zelf ook zo'n paard, en als ik met mijn hand door de tralies ga, en haar zachtjes over haar blokkige neusje aai, dan gaat zij dit ook altijd doen.
Maar ik heb het nog nooit een ruin zien doen, misschien alleen wat van merries?
Een ander paard, die ik een keer borstelde, deed dit ook bij iedere aanraking met de borstel.
Ze vond het zo fijn.
Ik ken het gevoel, en jouw gedachte lijkt wel te kloppen.
Reacties!!!
elenaMM77 schreef:Het overkwam mij laatst met een compleet vreemd paard (was de eerste keer dat ik haar ontmoette).
hoofd werd heel voorzichtig op mijn schouder gelegd en heel langzaam diep ingeademd..
Het is inderdaad een teken van affectie.. als je dit als eigenaar/verzorger/bezoeker accepteert en rustig laat begaan dan kan dat idd overgaan in 'kroelen' door het paard.
vond het bijzonder om mee te maken dat een wildvreemd paard dit deed, een mooie herinnering en een duidelijk blijk dat ze het goed heeft en vertrouwen in de mensheid. Meestal duurt het even voordat ze daarmee beginnen.
vermoedelijk begon ze ermee omdat ik in gesprek was met haar eigenaresse en haar zonder echte aandacht te geven rustig stond te kriebelen terwijl we stonden te praten (hoog in de manen kam in dit geval)
maralyn schreef:Dat is ook wel even spannend....
"Paard, wat ga jij doen??"
Onze merrie begon hier eigenlijk pas mee, toen ze een wondje had.
Waardoor het verzorgen, wat al elke dag gebeurde, intensiever werd.
Eigenlijk pas na een jaar.
Eerder was ik zelf ook een stuk drukker.
Nu ben ik de rust zelve geworden tussen dieren, omdat ik door heb gekregen, dat het zo ontzettend positief in werkt op dieren.
Ik merk het vooral op stal... en met honden.
.
) komt het eerder over als een vriendelijk gebaar waarmee ze wil zeggen dat ze het fijn heeft. Pluizebolpum schreef:Mijn verzorgmerrie doet het ook, dat neuswiebelen en dat ruiken. En omdat ze het eigenlijk alleen doet in situaties die gezellig en ontspannen zijn denk ik ook wel dat het met vertrouwen en geborgenheid te maken heeft. In ieder geval iets heel positiefs.
Dat ruiken doet ze vooral als ze buiten is, ik ergens mijn kont neerplant en ze dan bij me komt staan. Dan wordt er eerst even in het haar geroken of ik de juiste shampoo heb gebruikt, vervolgens wordt er nog een willekeurig lichaamsdeel besnuffeld en dan hangt ze haar hoofd over me heen om te gaan dutten. Dat zijn echt van die momentjes die wat mij betreft wel héél lang mogen duren.
Wat ze ook doet is kopjes geven als ze het gezellig vindt. Na een uitgebreide poetssessie, een fijne rit of gewoon een gezellig samenzijn. Volgens sommige bronnen is dat dominant gedrag wat niet getolereerd moet worden maar zoals zij het doet (plus het feit dat ze zich verder totaal niet dominant opstelt en ik het ook bij haar mag doen - geen aanrader als je nog naar de winkel moet) komt het eerder over als een vriendelijk gebaar waarmee ze wil zeggen dat ze het fijn heeft.
heeeeerlijk Peetstap schreef:Laat maar gebeuren, gewoon ervangenieten.

Hoe paarden met ons om gaan in een positieve manier.