Hoe omschrijven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ashii_

Hoe omschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:39

Ok nu komt een domme vraag waarschijnlijk :')
We waren thuis op de bank een tv programma het kijken op TLC waar die kinderen erg slecht geheugen hebben.
Nu gingen ze iets met paarden doen en liepen ze rechts van het paard, dus me broer en ik van hmm ja ze lopen alleen aan de verkeerde kant :+
Waren een beetje in een bijdehand buitje haha
Alleen nu vroeg me vader van ja maar waarom links en niet rechts?
Meen je dat ik het nu verwoord kreeg :')
Dus als bokkers me kunnen helpen het te verwoorden graag want ik krijg het niet voor elkaar haha

*schaam zich toch wel hoor :o *

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Hoe omschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:41

het houd het geoordend als je alles aan 1 kant van het paard doet, dan schrikt hij ook minder snel.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:45

Paarden zijn gewoontedieren. Daardoor is de afspraak alles vanaf de linkerzijde!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:45

Volgens mij is dat traditie omdat de ruiters vroeger hun sabels en zwaarden links droegen, waardoor ze hun paard zouden prikken als ze aan de andere kant zouden lopen...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:50

Shirley schreef:
Volgens mij is dat traditie omdat de ruiters vroeger hun sabels en zwaarden links droegen, waardoor ze hun paard zouden prikken als ze aan de andere kant zouden lopen...

Ook mijn "waarheid" inderdaad. Rechts kon je ook niet opstappen omdat je zwaard dan in de weg zat. Probeer maar eens je been over het zadel te zwaaien als er een zwaard tussen zit.

De instructrice van mijn stal (IJslandersport) wil ook altijd dat haar lesnemers variëren in welke kant ze opstappen; anders maak je een scheef paard.

Eerlijk gezegd, kan ik nog steeds niet normaal rechts opstappen. Het zit er zó ingebakken |o
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 01-02-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:51

Shirley schreef:

Klopt volgens mij.. Althans.. Zo is t mij ook geleerd.. :')

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:54

Dat van die zwaarden en dergelijke dat wist ik niet. Dus weer wat geleerd.
Maar dat is dan inprincipe "blijven hangen" zeg maar

Zat inderdaad zelf meer in de weg van het gewoonte. Wist alleen niet hoe ik dat moest omschrijven :')

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:14

Ach halsterklemmetje zit links van het paardenhoofd, gespjes hoofdstel zijn vaak vanaf links het makkelijkste vast te maken. Veel mensen zijn rechtshandig en dan begeleid je het paard ook met je rechterhand, deze arm is uiteindelijk je dominante sterkere arm als je rechtshandig bent.
Jha het is uiteindelijk een hele praktische gewoonte. Zelfs als linkshandige sta je vanaf rechts te knoeien want je kan er dan niet goed bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:15

Hopke89 schreef:
Ach halsterklemmetje zit links van het paardenhoofd, gespjes hoofdstel zijn vaak vanaf links het makkelijkste vast te maken. Veel mensen zijn rechtshandig en dan begeleid je het paard ook met je rechterhand, deze arm is uiteindelijk je dominante sterkere arm als je rechtshandig bent.
Jha het is uiteindelijk een hele praktische gewoonte. Zelfs als linkshandige sta je vanaf rechts te knoeien want je kan er dan niet goed bij.

Maar waarom zit het links... ;)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:20

Omdat het al genoemde die beste ridders ook vooral rechtshandig waren (en in het verleden mocht je eigenlijk niet eens linkshandig zijn) en deze ridders hadden het zwaard links hangen zodat ze deze met rechts snel konden trekken en het veel makkelijker is 1 been over het paard te zwaaien dan een been en een zwaart of wat voor wapenuitrusting je ook droeg.
Je moest in die tijd natuurlijk ook retesnel je paard klaarhebben voor de strijd als dat nodig was dus je deed alles vanaf de kant waar je erop sprong.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:23

Bizzybijtje schreef:
Hopke89 schreef:

dat zegt ze toch? Omdat dat makkelijker is voor rechtshandige? Het is toch onhandig om links je paard het halster vast te maken en dan naar rechterkant te moeten lopen om dat je met je rechterhand je paard moet leiden?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:26

Dat er een regel is die zegt dat alles links of rechts moet is dus onzin. Als je je beest goed wil trainen doe je alles aan twee kanten, dus ook opstappen.

Nog een (tis gratis) Waarom is een paard een edel dier?
Omdat paarden vroeger (heel vroeger) zo enorm duur waren dat alleen de edelen ze zich konden veroorloven. Het beest wordt dus edel genoemd omdat het altijd van een edele persoon was, net als juwelen, boeken of andere dure dingen. Dat heeft dus niks met het beest zelf te maken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:27

Hopke89 schreef:

Ik ben linkshandig maar ik loop ook links langs mijn paard (met rechterhand dus), voelt raar met linkerhand. Ik kan ook geen muis bedienen op links. Wel makkelijk, ik kan muizen en tegelijk schrijven. :D
Heb ook geleerd dat het van de ridders komt. Heb ook wel eens rechts op moeten stappen met een training, dat was gek. Eentje zat ook bijna achterstevoren.

Bij keuringen lopen begeleiders overigens meestal rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:30

Maartje1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

dat zegt ze toch? Omdat dat makkelijker is voor rechtshandige? Het is toch onhandig om links je paard het halster vast te maken en dan naar rechterkant te moeten lopen om dat je met je rechterhand je paard moet leiden?

Ooit aan gedacht dat het nog wel eens links kan zitten juist omdat iedereen alles aan de linkerkant doet? Vanwege die oude "regel"

Dus niks "dat zegt ze toch" :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:31

iedereen doet het aan de linkerkant omdat vrijwel iedereen rechtshandig is. Dus beetje kip en ei verhaal dan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:36

En het wordt natuurlijk al vanaf de manege aangeleerd, daarna is het natuurlijk een kwestie van gemak en gewoonte :)
Ik heb nu van mijn instructrice de tip gekregen om dit vaker af te wisselen, omdat dit helpt bij het rechtrichten :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:36

Behalve gewoonte en traditie is er geen enkele reden waarom we alles links zouden moeten doen. Sterker nog: Het is veel beter om het af te wisselen, al helemaal het opstappen. Maar ook leiden- waarom niet? Als paard rechtsom over de hoefslag stapt en ik loop ernaast, ga ik het paard niet naar de binnenhoefslag zetten omdat ik links wil lopen hoor :+

Voor onszelf zou het ook veel beter zijn om alles evengoed met links als met rechts te kunnen. Zoals we onze paarden moeten rechtrichten, zo zouden we onszelf ook recht moeten richten. Om dingen als scheefzitten, verkeerde hulpen en ongelijke teugeldruk te vermijden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:57

Voor meeste paarden maakt t ook niet uit of je links of rechts van ze loopt, met uitzondering van paarden die op één kant blind zijn of een oog missen, die hebben vaak de voorkeur dat je loopt daar waar ze jou kunnen zien.
Ik ben groot voorstander van afwisseling maar merk wel dat ik dan heel bewust moet nadenken anders heb ik het snel alweer gedaan zoals ik het geleerd heb.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 06:35

Traditie en aangeleerd; maar het maakt niets uit.

Bij het vierspan/tweespan mennen heb je wel een tuig voor het linkerpaard (alle gespen aan de linkerkant) en het rechterpaard (alle gespen aan de rechterkant), zodat je snel alles los en vast kan maken.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:05

IKbenEllen schreef:
Hopke89 schreef:

Ik ben linkshandig maar ik loop ook links langs mijn paard (met rechterhand dus), voelt raar met linkerhand. Ik kan ook geen muis bedienen op links. Wel makkelijk, ik kan muizen en tegelijk schrijven. :D
Heb ook geleerd dat het van de ridders komt. Heb ook wel eens rechts op moeten stappen met een training, dat was gek. Eentje zat ook bijna achterstevoren.

Bij keuringen lopen begeleiders overigens meestal rechts.

Bij keuringen loop je aan de buitenkant van de ring zodat de jury het paard linksom en rechtsom alleen het paard zien en niet de voorbrenger.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:10

De helft van de tijd dan :D

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 10:23

Ik zelf heb nog nooit rechts op gestapt. Ik denk dat ik niet omhoog kom haha
Rechts lijden doe ik ook wel eens als ik aan het droog stappen ben met iemand en we zijn aan het kletsen.
Voor de rest gewoon links zoals me aangeleerd is geworden

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:25

kitlover schreef:
het houd het geoordend als je alles aan 1 kant van het paard doet, dan schrikt hij ook minder snel.

Behalve dan als je perongelijk een keer iets aan de andere kant doet ;)

Het is veel beter als je alles aan beide kanten van het paard doet. Het links lopen komt door de zwaarden van vroeger, nu loop ik nooit met een zwaard rond, dus is het ook niet nuttig maar aan 1 kant te lopen om mijn zwaard weg bij het paard te houden.
Het is veel nuttiger om het paard aan 2 kanten te kunnen bestijgen, 2 kanten te kunnen lopen, eigenlijk alles aan 2 kanten te kunnen doen.

Door de ogen van het paard(die van een prooidier) hebben ze een soort van 2 werelden die ze koppelen, wat je in het ene oog aanleert heb je dus niet perse gelijk in het andere oog. Het is van belang daar evenwicht in te houden om een evenwichtig paard te krijgen.
Net zoals je niet alleen maar rechts op de hoefslag werkt werk je ook niet maar in 1 oog.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:28

Hopke89 schreef:

Des te meer reden om meer te oefenen aan die andere kant om daar ook handig in te worden. Je ziet te vaak mensen vrij onthand zijn als het paard niet meewerkt en ze eigenlijk even met die "verkeerde" kant van zichzelf moeten werken.
Oefening baart kunst, dat geld voor onze paarden die we lichamelijk in evenwicht proberen te krijgen, maar het geld ook voor ons. Want waarom vragen we van ons paard wel om die moeilijke kant te trainen, maar doen we het zelf niet?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:32

Ik stal altijd beide kanten op en wissel het zo veel mogelijk af. Aan de hand loopt mijn paard wel altijd rechts en ik dus links. Dit is vooral omdat toen ik het aan het begin wel aan beide kanten deed mijn paard achter me ging lopen in plaats van naast me. Ik hou niet van een paard achter me. Dus met wandelen altijd aan 1 kant gehouden voor eigen gemak.