Super zenuwen voor wedstrijd, HELP!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayleeJane

Super zenuwen voor wedstrijd, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:33

Hallo bokkertjes!
Ik heb 15 maart een onderlinge dressuurwedstrijd op mn manege. Nu is dat nogal ver weg, maar ik start dit jaar voor het eerst in de L1(nouja ze hebben een eigen proef gemaakt die half L1/half L2 is) en ik ben nu al nerveus!! Ik weet op zich wel dat ik het kan want in de les gaat het ook gewoon lekker, maar toch voel ik nu al iedere keer dat we de proef oefenen de zenuwen gieren door mn lijf. Als dit nu al zo erg is hoe moet dit dan op de wedstrijd zelf?! Volgens mn instructrice vergeet ik gewoon te rijden als ik de proef doe. Ik heb eerder ook al wedstrijden gereden en had hier toen minder last van. Ik denk zelf omdat ik toen jonger was ik het meer als alleen maar een extra dagje rijden zag.
Anyway!
Tips of wat dan ook om mn zenuwen in te kunnen perken??

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:42

Waarom ben je zo zenuwachtig ?? Is er ooit wat verkeerd gegaan of zo .....

Relax joh ... je moet vooral genieten als je zoveel spanning opbouwt komt dat je proef niet ten goede ....

Kim_Asterix

Re: Super zenuwen voor wedstrijd, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:53

Relax het is 'maar' een onderling wedstrijdje, niet een of andere grote selectiewedstrijd.
Als het mis gaat so what. Gewoon lekker gaan rijden, je moet er vooral plezier in hebben! :)
Op een wedstrijd laat je gewoon zien wat je op dat moment allemaal kan, dus op welk niveau je zit. Je moet gewoon rijden alsof het een normale rijles is, dan wordt je een stuk minder zenuwachtig!
Ik gebruik voor een wedstrijd als ik echt zenuwen heb soms Valdispert. Dat houd je wat rustiger. Misschien kun je dat nemen op de dag zelf?

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:10

'Met mn laatste wedstrijd met dat paardje was ze zo erg op het terrein geschrokken dat ze stuiterend de bak al in ging en niet eens over de hoefslag wilde lopen.. Nu ben ik sinds dien wel erg met haar vooruit gegaan en daarom wil ik ook erg graag laten zien wat ik kan met dr maar ergens denk ik dan weer ja maarja toen was is er ook van overtuigd dat het goed zou gaan.. En het is een erg lastige proef in vergelijking met eerdere jaren doordat ze L1 en L2 hebben vermengt tot 1 proef. Als je dan uit de B2 komt is het wel even aanpoten..

Die Valdispert kan ik wel proberen! Ik had het even opgezocht en dat is ook natuurlijk wat ik wel erg fijn vind!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:27

Ik gebruikte op de dag van wedstrijden ook altijd valdispert stress moments. Heb zelf nogal last van faalangst en daardoor enorme zenuwen. Vond de valdispert goed helpen :j

DenDaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:27

Valeriaan (een hoop) kan misschien ook helpen

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:32

Stel jezelf een klein doel. Vorige keer was het stuiteren en niet eens over de hoefslag gaan, dus nu is je doel bijvoorbeeld hoefslag en hoeken rijden. Zo ligt je lat niet onmogelijk hoog en kun je je daar goed op focussen. Niet meteen willen laten zien wat in de les ook kan, want een wedstrijd is nou eenmaal geen les.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:00

Blijven lachen is de beste oplossing :j

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:06

Ik had dat ook wel eens. Goed in en uit ademen en er niet van uit gaan dat het mis gaat. Hoe "vrolijker" ik deed, hoe meer ik weer voor de lol ging rijden. En wanneer het mis ging, vol in de lach en lekker uitrijden ook al had het geen zin meer (bijvoorbeeld toen mn paard niet meer rechtsaf wilde :) ).

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:12

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:33

Altijd rustig blijven het paard voelt het gelijk als je gespannen bent doe gewoon net of je normaal aan het trainen bent en leg er absoluut geen druk op dan komt het helemaal goed

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:19

Mijn tips:
- Rustig in en uit ademen
- Stel jezelf niet te hoge eisen
- Bereid je goed voor op de wedstrijd

Succes !

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:47

Ik heb net op advies van de drogist metarelax gekocht. Mensen die dit al gebruiken? Ervaringen? ?

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:25

Heb je faalangst?

Het allerbelangrijkste is dat je mee doet aan de wedstrijd omdat je paardrijden leuk vind.
Of je nu eerste of laatste wordt, zolang je maar plezier hebt gehad in het rijden van je proef.
Maak er een feestje van.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:33

nee dat niet, op het moment dat ik de ring in moet slaat mijn lichaam vast, voelen en mijn hulpen goed geven is onmogelijk. en ja tuurlijk vind ik paardrijden leuk. dat is het probleem niet. maar ik wil van die spanning af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:41

Ik was ook erg zenuwachtig voor mijn eerste onderlinge dressuurwedstrijd. Elke keer als ik eraan dacht kreeg ik kriebels in m'n buik en voelde de adrenaline opkomen. Op de dag zelf heel relaxt gebleven gek genoeg, had meer een instelling van 'Komop, je rijdt dit paard nou al een jaar, wat kan er verdorie misgaan?' en ze liep als een zonnetje, wat was ik trots. Niks meer van spanning meegekregen, of ja, bij de prijsuitreiking, haha.

Dus ja, mijn enige tip is genieten en je niet zo aantrekken wat er fout kan gaan. Je kent het paard al een tijdje dus het 'ergste' wat er kan gebeuren is dat je laatste wordt, maar dat maakt niets uit want het gaat om de ervaring.

Hoe is de wedstrijd gegaan?

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:45

blijven lachen en heb plezier :) :)

X_Jitte_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:08

Gewoon plezier hebben! Het is 'maar' een wedstrijd! Je gaat er niet dood van ;)

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:17

Als het zo simpel was..
.ik rijdt geen wedstrijden omdat het moet maar omdat het leuk is. Het is alleen niet leuk als je op wedstrijden stukken minder presteert door een lichaam wat dan ff niet meewerkt

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:33

Pfoe, ik herken dit enorm, bij mij hebben ademhalingsoefeningen best wel goed geholpen!
Rustig in en uitademen via je buik. Eerst eens zonder paard oefenen, daarna tijdens je training oefenen zodat je het makkelijker kan toepassen tijdens je proefje.
Valeriaan kan inderdaad ook helpen, al is dat meer om je zenuwen op het moment zelf onder controle te houden. Om echt aan het probleem te werken is het beter om aan je zenuwen te werken ipv een middeltje te nemen om ze onder controle te houden :)
Wat mij ook heel erg hielp was in de training stukjes van de proef te oefenen met mijn instructrice erbij. Ik kreeg dan per stukje steeds tips hoe ik er het beste aan kon rijden wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik in mijn uiteindelijke proef bij elke oefening dacht 'O ja, nu kan ik dit & dit & dit doen.' Op die manier maak je het proefje niet 1 groot ding en ga je niet verstijft de hele proef door, maar leer je je aandacht per oefening te focussen wat het rijden een stuk makkelijker maakt.
En verder: geniet! Het heeft geen zin om je druk te maken wat de jury er van vindt of wat je punten zijn, maar probeer die 8 minuten dat een proefje duurt te glimlachen en te genieten van het moment. Paardrijden kan ook tijdens een proefje heel leuk zijn :D

abcdefghkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:21

Relax, gewoon lekker plezier hebben en je nergens druk om maken... dan komt alles goed!

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:44

Marusch25 schreef:
Ik heb net op advies van de drogist metarelax gekocht. Mensen die dit al gebruiken? Ervaringen? ?

ik gebruik zelf ook metarelex tijdens stressvolle dagen. 1 omdat het magnesium bevat en daarvoor ook goed is voor mijn spieren en 2 de nodige vitamines dus je doet er niets verkeerd mee.
Ik heb er veel profijt van!!

Liquorice_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:39

Je kan Valdispert proberen, of Bach Remedies, maar vooral jezelf een doel stellen. Dat heeft mij vroeger erg geholpen.
Wat wil je behalen op deze wedstrijd?

Naar mate je meer ervaring krijgt, worden de zenuwen ook steeds minder ;)

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:31

Bach helpt niet, valdispert heb ik nog niet geprobeerd.
wat betreft ervaring heb ik de hoop opgegeven. ik rijdt wedstrijden vanaf mijn 14e en wordt dit jaar 29......

xmavdmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:27

tijdens de proef denken dat je gewoon in de les rijd "fantasie"
bij mij helpt dat!
denk dat je de proef ondertussen wel hebt gehad
maar misschien heb je er iets aan voor de volgende x
:o :D