ik heb een 15 jarige appeloosa gekocht en hij wordt met de dag rustiger in de stal is hij nog wat onrustig en een beetje angstig maar dat gaat ook wel over met veel aanhalen en gewenning maar wat vreemd is wanneer ik haar een halster aandoe is ze op slag totaal rustig en kan ik er bijna alles mee doen kan iemand mij vertellen wat dat voor gedrag is het enige wat ze nog niet toelaat is dat ik haar achterbenen oppak
ja dat was ook zo 1 dag geleden maar door haar een halster aan te doen en veel mat haar bezig te zijn is dit snel verbeterd en dat met dat halster daar zijn we gisteren achter gekomen. We hebben dat paard maandag opgehaald bij de vorige eigenaar en bij de bezichtigingen stond ze altijd met een halster aan en was ze erg rustig , maar ik haal het halster eraf wanneer zij op stal staat en toen is hij zich gaan gedragen als in het andere topic geschreven heb maar dat wordt met de dag ook beter. zo ik heb goede hoop dat het toch goed gaat komen en ze staat naast mijn andere paard op stal en kunnen elkaar besnuffelen zodat gaat goed In de weide is op dit moment geen optie omdat ik die niet bij mijn huis heb maar een stuk van mij vandaan ligt en dan heb ik er geen zicht op zo dat is even geen optie maar mijn vraag was waaraan dit gedrag kan liggen.
paard is vast niet gewend om de hele dag op stal te staan (is ook niet aan te raden, maar goed, is een andere discussie). Op het moment dat je zijn halster om doet denkt ie dat ie er uit mag, daarom is ie dan rustiger!
Waarom niet eerst eens even afwachten, je bent dik boven de vijftig en ik neem aan dat je al wat langer paarden hebt. Dus ipv hier je tweede topic in even te openen kun je beter even afwachten en het dier even de tijd geven.
Denk je serieus dat iemand met zo'n schrijfstijl in de 50 is?
mrie
Geplaatst: 30-01-15 20:51
JanQ, het lijkt me handig als je het beest even de tijd geeft om te wennen. Halster aan en dan rustig is gewoon aangeleerd gedrag wat niet zoveel hoeft te zeggen over de gemoedstoestand. Niet knuffelen en aanhalen, gewoon doen. Voor je het weet leer je ze iets aan wat je niet wilt, bijvoorbeeld alleen rustig zijn bij knuffels en brokjes.... Trek je niet te veel aan van de opmerkingen hier in het topic over leeftijd en meerdere topics. Er zijn namelijk al vaak topics geopend waar uiteindelijk niks van klopte dus de mensen zijn een beetje achterdochtig geworden.
Dat is niet perse raar. Halster aan is doorgaans het begin van het werk. Op een moment dat een goed opgevoed paard een 'optoming' aan krijgt verlegt hij zijn aandacht naar de trainer. Zonder halster is hij 'vrij' en daarmee aan zichzelf overgelaten.
ik ben blij dat men zich op dit forum druk maakt over een of meer topics en dan iemand beledigd met zijn schrijfstijl en zijn leeftijd. en niet over de problemen die men wil delen die men kan hebben met paarden en ja ik heb al bijna 30 jaar paarden en met veel plezier. dus ik had al paarden voordat de meeste op dit forum geboren waren zo dat gezegt hebbende wens ik een ieder veel plezier nog op dit forum mij zien ze er niet meer.