Paard uit wei?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Paard uit wei?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:37

hooii als ik mijn vp uit de wei wil halen rent hij gewoon door mij heen als ik niet opzij spring...
Ik krijg heb er tegenwoordig alleen uit als hij zin heeft of als hij gaat rollen want dan kan ik hem pakken.

EDIT; hij laat zich niet verleiden voor eten... -O-
Laatst bijgewerkt door lotje_elmo op 29-01-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shar_Angel

Re: Paard uit wei?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:45

Neem elke keer een appel of een wortel mee de wei in meestal verlijd je hem daar wel mee en dan doe je eerst het halster om voor je het geeft niet daarvoor want als hij dan weg rend dan heb ne m al beloond dus eerst je halster dan beloon je hem gelijk voor zn goede gedrag.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:57

Ik zou je vp niet eerst uit de wei halen maar er eerst voor zorgen dat je de baas bent over je pony.
Dit kan doormiddel van parelli of horsefulness en er zijn er nog zoveel meer.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:03

Ik zou hem pakken en het hek dicht laten. Dan blijf je gewoon stilstaan en als hij gaat lopen zet je hem weer terug. Zo oefen je een beetje het stilstaan op commando. Dan doe je rustig het hek open en laat hem stilstaan of achteruitlopen. dan rustig samen uit de wei gaan.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:08

He wat een vervelende situatie. Vind ' doe parelli of horsefullness' altijd zo'n makkelijk antwoord, wat heeft TS daar nou concreet aan :roll:

Je moet hem dus eerst eens uit de wei kunnen halen. Doet je VP dit ook bij de eigenaresse? Misschien doet ze het wel op een andere manier. Snoepjes etc zou ik niet eens doen, mijn VP wordt daar juist happerig van. Hoe lang verzorg je dit paard al? wellicht is hij je aan het uittesten. Dan is het belangrijk om streng te zijn en vol te houden. Jammer is dat je hierdoor bang wordt van je VP, althans, dat kan me voorstellen. Misschien is het dus een idee om een paar keer samen met iemand en het liefst de eigenaar het paard uit de wei te halen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:45

Parelli zou zeker helpen. Je zou een keer een instructreur kunnen huren en dan het probleem bespreken en hier aan werken in 1 les. Werkt echt heel goed. Mijn VP rende ook zo door kon niet rustig lopen en nu loopt hij zo mak als een lammetje de bak uit alsof het de normaalste zaak van de wereld is en hij nooit anders heeft gedaan. En dat heeft geen weken geduurd..

EDIT: ik hoorde vandaag van een stalgenoot dat hij bij haar (geen parelli) nog steeds als een malloot gaat, maar bij mij dus niet meer.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:55

Als die van mij geen zin had ging ze de wei ook niet uit en probeerde ze de andere kant op te rennen. Ik heb dat zo opgelost:

Mijn paard wilde er niet uit. Uit de wei was weg van het gras en werken. Dus de eerste keer ging ik naar haar toe, halster om want dat ging prima. 3 stappen richting de uitgang en dan veel complimenten. Dit ging de eerste paar keer goed mar daarna waren de complimenten niet meer genoeg.

Daarna weer 3 stappen laten zetten en daarna ging ik haar borstelen. Gewoon in de wei. Harde borstel alleen haar hals. Weer 3 stappen, weer borstelen. Paard had niet eens door dat ze naar de uitgang liep. Bij de uitgang maakte ik haar los en liep alleen de uitgang uit, dus zonder paard. Als een paard verbaasd kon kijken dan deed ze dat! Ze heeft een paar rondjes lopen draaien bij de uitgang en liep daarna verbaasd weer wat meer naar achteren. Een uur later hetzelfde grapje, maar dan met 6 passen. Dit een dag lang, ja echt een dag lang.

Na die dag vond paard het doodnormaal om naar voren te lopen met me en ook niet meer erg. Ze liep zo de wei uit met me. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie zeer dominant is en haar vluchtreactie is in eerste instantie vechten, wat haar zeer moeilijk maakt en veel geduld vereist. Daarbij was het ook haar leeftijd (3) die het niet makkelijker maakte.

Hoop dat je er wat aan hebt.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:33

Ik denk inderdaad dat je moet werken aan de band tussen jullie.
Daarnaast is het ook verstandig om te kijken wat jou houding is.
Probeer hem niet alleen te pakken als hij iets moet doen. Pak hem eens, geef hem een aai en ga weer de wei uit.
Ik zou er ook niet voor kiezen om voer te gebruiken. Kunnen ze erg opdringerig en happerig van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:20

Ik neem altijd wat lekkers mee en sinds dien kan die van mij wel altijd pakken. Daarvoor heen kon ook wel eens lastig zijn wanneer ze geen zin heeft.
Maar je omver lopen mag een paard nooit. Als die dat doet dan zal zweepje mee nemen en tik geven wanneer die dat probeert.