Alleen leren zijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Alleen leren zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:52

Lieve Bokkers,

Na zeven jaar is mijn lievelingspaard van de manege eindelijk van mij. Heerlijk! Ik zweef ook nog op mijn roze wolk <3

Nu is het alleen zijn en alleen staan echt een grote ramp. Zowel binnen als buiten als alleen buiten rijden.
Staat ze alleen binnen, breekt ze de stal af, staat ze alleen buiten, springt ze over het draad (ja, echt :+ ) en zet ze zichzelf binnen. (opzich wel handig hoor :j ) Alleen buiten rijden kan niet, ik kom al niet het erf af. Omdraaien, half steigeren, en ga zo maar door.
Nu ga ik dus altijd met zijn tweeen naar buiten, wordt ze als tweede buiten gezet en als tweede binnen gezet. Nu zou ik het ook heel fijn vinden als ik in ieder geval alleen naar buiten kan, en ze rustig alleen staat. Hoe kan dit opgelost worden, kan dit met oefenen?
Ze komt dus van de manege af waar ze sowieso bijna acht jaar heeft gestaan.

Wwijk23

Re: Alleen leren zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:56

ik geef je weinig kans dat je dit er af krijgt. dat ze niet alleen buiten wil staan is ook logisch, waarom is dat eigenlijk dat ze alleen moet staan?

met manege paarden is het zowiso altijd lastig. je hebt paarden die absoluut niet kunnen aarde op een manege en het beter doen bij een particulier. maar er zijn ook paarden die juist het vertrouwde groepje heel fijn vinden en als je die na zo veel jaar weg haalt is dat niet zo makkelijk op te lossen wanneer hij dit gedrag vertoont. misschien zou je je paard eerst eens aan de hand mee kunnen nemen zodat het allemaal vertrouwt word en hij de omgeving een beetje kan verkennen. zo word het ook normaal om weg te gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:00

Hoe lang heb je haar al? Toen ik mijn pony verhuisde was hij de eerste twee weken ook van slag en niet te handelen (terwijl hij daarvoor al jaren van mij was en prima even alleen op stal/wei kon zijn). Het duurde twee maanden voordat hij weer ontspannen mee ging.
Dus ik zou haar in ieder geval ruim de tijd geven om aan haar nieuwe stal en kudde te wennen.

Daarna kun je het wel gaan oefenen, in eerste instantie niet te lang en niet teveel. Belonen als ze braaf is. Ook kan het helpen om nog alleen met iemand ernaast weg te gaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:00

Inderdaad eindeloos oefenen. Zorg er voor dat jij iemand bent die ze volledig vertrouwd, ga oefenen op jou volgen tot je er strontziek van bent en zij zonder nadenken achter jouw kont aan loopt en ga dan tijdens het binnen of buitenzetten eens een stukje een andere kant op. Even de oprit af, even in de berm gras eten, steeds een stukje verder. Als ze nooit eerder iets alleen heeft hoeven doen is het net zo eng als wanneer iemand jou ergens dumpt in een land waarvan je de taal niet spreekt en waar overal achter elk gebouw een moordenaar met een dik geweer zit waarvan je niet weet of hij op jou gaat schieten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:32

Wwijk23 schreef:
ik geef je weinig kans dat je dit er af krijgt. dat ze niet alleen buiten wil staan is ook logisch, waarom is dat eigenlijk dat ze alleen moet staan?

met manege paarden is het zowiso altijd lastig. je hebt paarden die absoluut niet kunnen aarde op een manege en het beter doen bij een particulier. maar er zijn ook paarden die juist het vertrouwde groepje heel fijn vinden en als je die na zo veel jaar weg haalt is dat niet zo makkelijk op te lossen wanneer hij dit gedrag vertoont. misschien zou je je paard eerst eens aan de hand mee kunnen nemen zodat het allemaal vertrouwt word en hij de omgeving een beetje kan verkennen. zo word het ook normaal om weg te gaan.

Waarom ze alleen moet staan? Als we de paarden binnen gaan halen bijvoorbeeld. Ik loop af en toe met twee paarden om ze binnen te halen, maar er is er altijd wel eentje die even alleen blijft voor hooguit drie minuten. (we staan met drie paarden, dus oneven)
Als er een ander paard binnen staat, opzadelen o.i.d., en de ander is buiten rijden, staat ze ook wel alleen.
Ik bedoel dus niet alleen staan in de zin van de hele dag alleen hoor :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:34

Lieke schreef:
Hoe lang heb je haar al? Toen ik mijn pony verhuisde was hij de eerste twee weken ook van slag en niet te handelen (terwijl hij daarvoor al jaren van mij was en prima even alleen op stal/wei kon zijn). Het duurde twee maanden voordat hij weer ontspannen mee ging.
Dus ik zou haar in ieder geval ruim de tijd geven om aan haar nieuwe stal en kudde te wennen.

Daarna kun je het wel gaan oefenen, in eerste instantie niet te lang en niet teveel. Belonen als ze braaf is. Ook kan het helpen om nog alleen met iemand ernaast weg te gaan.

Ik heb haar vanaf 21 september, dus nu vier maanden.
Wat jij zegt klopt wel. Als ik naast haar loop is er bijna niks aan de hand. Na 20 minuten heeft ze op een gegeven moment zoiets van, Help, waar is iedereen?
Dan keren we meestal om en gaan dan terug. Steeds ietsje verder :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:38

Alleen buitenstaan ben ik ook geen voorstander van, als die van mij alleen in de weide staat blijft hij als een gek roepen en heen en weer lopen.

Mijn paard heeft echter ook zo'n verlatingsangst als ik alleen moet rijden, zowel in de bak als op buitenrit. Hoe heb ik dar eruit gekregen? Hem de kans niet geven om te gaan kloten, blijven doorrijden, van het moment dat ie begint te hinikken of zijn kopje omhoog doet terug aan het werk zetten, en vooral voorwaarts blijven. Ik heb hierin ook hele goede begeleiding gehad van mijn instructeur, na twee lessen had mijn paard het principe al door en nu is het bijna zo goed als eruit ;)

@Wwijk23 daar ben ik het niet mee eens dat het er niet meer uit te krijgen is. Bij mijn paard zeiden ze dat ook aangezien hij al 13 is, maar met veel oefenen en een goede begeleiden lukt alles ;)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:42

Als ik bij ons op stal de paarden binnen zet , gaat dit ook in willekeurige volgorde en gewoon 1 voor 1. Kiezen ze ervoor zich dom te gedragen , dan krijgen ze een tik van het touw oid. Klinkt heel kruw maar ze moeten zich maar gewoon normaal leren gedragen.
Zoiets als alleen op stal ed. ja oke, dat moet je afbouwen denk ik...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:44

Je zou grondwerk met haar kunnen gaan doen, zodat haar zelfvertrouwen groeit, en haar vertrouwen in jou als leider. Dan zal ze steeds meer met je willen doen. En kun je haar door de moeilijkheden heen helpen.
Werk met name aan je relatie, zodat je paard super graag bij jou wil zijn. Dit kun je beginnen in de kudde en steeds beetje verder weg.

Jullie zijn als het ware een kudde van 2. Hierin is vertrouwen in jou heel belangrijk.
En veel uren aan de hand gaan maken, dan gaat het met rijden veel makkelijker op den duur.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:45

Snollygoster schreef:
Alleen buitenstaan ben ik ook geen voorstander van, als die van mij alleen in de weide staat blijft hij als een gek roepen en heen en weer lopen.

Mijn paard heeft echter ook zo'n verlatingsangst als ik alleen moet rijden, zowel in de bak als op buitenrit. Hoe heb ik dar eruit gekregen? Hem de kans niet geven om te gaan kloten, blijven doorrijden, van het moment dat ie begint te hinikken of zijn kopje omhoog doet terug aan het werk zetten, en vooral voorwaarts blijven. Ik heb hierin ook hele goede begeleiding gehad van mijn instructeur, na twee lessen had mijn paard het principe al door en nu is het bijna zo goed als eruit ;)

@Wwijk23 daar ben ik het niet mee eens dat het er niet meer uit te krijgen is. Bij mijn paard zeiden ze dat ook aangezien hij al 13 is, maar met veel oefenen en een goede begeleiden lukt alles ;)

Nogmaals, ze staat niet alleen buiten. Ze staat met twee anderen.
Het gaat om die paar minuten dat ze binnen (en buiten) worden gezet :)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:21

Het is inderdaad heel erg lastig om dit er uit te krijgen.. Dat is vaak ook het probleem met manege paarden, ze rijden bijna altijd in groepjes. Daardoor zijn ze dat dus ook gewend, aangezien je het paard nog niet zo lang hebt is het misschien wat beter om het wat tijd te geven. Ik snap dat je heel erg graag naar buiten wilt, maar ik denk dat ze gewoon nog even wat tijd moet hebben. En als er iemand bij loopt met het naar buiten? Gewoon even iemand vragen die hem of haar vast wil houden, heb je dit al geprobeert? Maar zeker met wat tijd gaat dit lukken, hoop ik dan voor je! :) Ook zou je kunnen proberen dat ze het andere paard nog in zicht heeft, dat je het gewoon stukje bij stukje opbouwd. Grondwerk kan geen kwaad zoals hierboven vermeld word. Geef het in elk geval wat tijd, succes!

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:49

Alleen buiten staan is denk ik moeilijk op te lossen. Alleen buitenrijden is misschien wel een kwestie van opbouwen, dus eerst met een ander paard samen, dan met een ander paard waarbij je probeert zoveel mogelijk voor op te rijden (dat uitbouwen), vervolgens misschien iemand lopend of met de fiets mee.
Gewoon in stapjes doen, dan is het een en ander nog wel aan te leren, het is natuurlijk logisch dat ze het nu allemaal nog erg eng vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:21

Ik zal er mee begingen om eerste met haar kleine stukjes te gaan wandelen aan de hand. Vaak hebben meeste paarden aan de hand meer vertrouwen en doordat je ook ergens mee bezig bent hebben ze vaak ook minder snel door dat ze alleen zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 11:51

Mijn merrie had dezelfde problemen toen ik haar ruim 8 jaar geleden kreeg. Geef niet op! Ik heb destijds alles geprobeerd wandelen, lief vragen, boos vragen etc etc. Uiteindelijk lukt het alleen met geduld en rust! Ik heb er nu sinds 3 jaar een ruin bij en die 2 zijn na een hoop ellende nu onafscheidelijk. Desondanks wil ik wel dat mijn ruin en de shetlander samen in de weide kunnen staan als ik alleen met mijn merrie op pad ga en visversa. Het kost tijd en geduld!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:52

Moet zeggen dat er grote verbeteringen zijn!
Als ik haar van buiten af haal om te poetsen blijft ze rustig, zolang ik maar in het zicht ben.
Ik haal dus van te voren al mijn spullen en dan gaat het goed.
Ze liep laatst kreupel, waardoor ik met haar aan de hand wandel, alleen. Gaat goed! We kunnen nu al een halfuur lopen zonder dat ze omdraait en onrustig wordt. Als ik dat merk lopen we nog een klein stukje en gaan dan terug.
Komt helemaal goed, bedankt voor alle tips!! :)