"Trektocht" met mijn pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

"Trektocht" met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:44

Ik ben enorme fan van buitenrijden en gelukkig ponylief ook!
Helaas kan zij door haar verleden niet in de trailer, maar ik zou haar maar al te graag willen meenemen naar het strand.
Zeker nu ze nog zo vitaal is, ze immers al 18..

Dus kwam ik met mijn geweldige plan :+

Ik wil van Landsmeer naar het strand rijden, ofwel een trektochtje met eigen pony. We gaan met z'n tweeën, een vriendin van mij gaat ook mee. Het idee was richting castricum te gaan, omdat je hier geen ruiterbewijs voor nodig heb, maar enkel een duinkaart. Het is 33 km, maar ik wilde dit gaan delen over een paar dagen, puur voor het behoud van pony. Mijn pony heeft de conditie om het ook in een dag te lopen, de andere niet. Het plan is rond 4 juli te gaan.

Ik kan de routes op maps ondertussen dromen :o maar ik zat aan deze route te denken:
Dag 1: vanuit landsmeer door het twiske, evt een stal op de Haal (oostzaan) zoeken (8,1 km). Of iets anders in de buurt van wormerveer/'t kalf, dan maakt de rit van dag 1 iets langer en dag 2 iets korter.
Dag 2: Verder rijden, zeker tot en met krommenie/assendelft (17,1 km)
Dag 3: Vanaf krommenie/assendelft verder rijden naar Castricum (tot het strand is het 11 km)

Mijn vragen:
-Zijn er mensen die dit weleens hebben gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?
-Kennen jullie betrouwbare stallingen in de buurt?

Ik zoek een stalling
-In castricum, vlakbij het strand. Voor 4 dagen en 3 nachten.
-Ergens bij krommenie/assendelft. Heenweg 1 nacht en terugweg 1 nacht.
-Ergens tussen de haal (oostzaan) en wijdewormer in. Heenweg 1 nacht en terugweg 1 nacht.
Tegen die tijd is het prima weer voor de weidegang, beide pony's zijn gewend om op de wei te staan, te drinken uit de sloot en met elkaar te staan. :)

Mocht iemand tips hebben, graag :j !

Groetjes Feline en Kiet :)

Afbeelding

Loraine1985

Re: "Trektocht" met mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:49

Hey, leuk idee!

wij hebben het vorig jaar 1 nachtje gedaan.. Ik mis alleen in je plan de bagage... Je hebt veel bagage nodig voor zo'n rit..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:52

Ouders rijden mee met de auto, hebben we dan mazzel mee. Alle voor onderweg gaat mee in de zadeltassen :)

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:59

ja heel slim... verder lijkt het me een leuke tocht... je kunt via GPSventure (app) je route in je telefoon zetten, dat ie je volgt waar je bent.. Want ruiterpaden staan niet op google maps... hahaha

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:13

Goede tip, die ga ik downloaden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:25

Vooral doen!!!!
Dagafstanden klinken goed doordacht, dat wordt lekker relaxed reizen +:)+ Hey, het is ten slotte vakantie!

Tipje: gebruik geen zadeltassen achterop maar hang kleine tasjes aan de voorkant. Daar kun je dan wat spullen voor onderweg in stoppen. Dat is ruim voldoende als de rest door je ouders gebracht wordt.
Neem een klein borsteltje en een hoevenkrabber mee, naast zaken als wat eten en drinken (1/2 liter flesje) en je kaart, GPS, telefoon of andere navigatie.
Alle moderne elektronica ten spijt, zorg dat je een kloppende kaart bij je hebt en dat je weet hoe je daarmee om moet gaan. Dan kun je nog steeds verder reizen ook als alle batterijen leeg zijn :D

Ik kan je in die hoek helaas niet aan overnachtingsadressen helpen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 00:40

Ik heb voor zowel voor als achterzadeltassen. Waarom zou jij eerder voor voortassen gaan?

Ik heb een super handige kit gekocht, zo klein als 2 duimen, inclusief hoevenkrabber, mesje, e.d. :') Iedereen keek me er raar aan mee, maar dat ding gaat al een jaar trouw mee op buitenrit

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:53

Je kan het Ruyterhuis proberen in Bakkum/Castricum. Ligt tegen het duin aan, is te overnachten en je kan heerlijk eten :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:27

Wat leuk! Persoonlijk zou ik dag 1 en 2 qua kilometers iets langer maken, zodat je op dag 3 niet eerst nog 11km hoeft te rijden voordat je op het strand bent. (Of de heenreis in 3 dagen opsplitsen en dag 4 strand) Zorg dat je op max 3km van het strand zit, dat is goed aan te rijden en kan je ook op het strand nog lekker draven en galloperen. En ik mis de terug weg. Ik neem aan dat je niet gelijk na het strand weer op de terug weg wil gaan (voor behoud van jullie pony's?). Terugweg zou ik weer opsplitsen in 3 dagen, 11 km per dag is goed te doen Met pauzes.
Veel plezier!

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:10

En wat betreft de tassen, zorg dat ze echt vast zitten, anders klapt het zo tegen de zijkant. Tja en een kaart meenemen, ik heb het niet gedaan. Overal hangen bordjes welke richting het is, dus zo hebben wij onze weg gevonden.. En met de app.. Wij hebben ook een gopro op ons hoofd gehangen, dat was erg leuk, maar die is pas snel leeg!
Helaas omdat we niet met haar kwpner konden gaan en daarom de haflinger Kyra mee moesten nemen, hebben we amper gedraafd en 3 passen galop gedaan. En daardoor duurde onze rit 5(!) uur... Dat raad ik NIEMAND aan.... -O-

In de lente herhalen we onze rit, met andere paarden en hopen zo wat meer lol eraan te beleven...

https://www.youtube.com/watch?v=__Op7TkeDRY

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:50

FelineNanet schreef:
Ik heb voor zowel voor als achterzadeltassen. Waarom zou jij eerder voor voortassen gaan?

Ik heb een super handige kit gekocht, zo klein als 2 duimen, inclusief hoevenkrabber, mesje, e.d. :') Iedereen keek me er raar aan mee, maar dat ding gaat al een jaar trouw mee op buitenrit

Let erop dat achtertassen niet op de rug liggen, ook niet op het dekje. Dit geeft schuurplekken.
Voortassen hang je aan de ringetjes vooraan het zadel, waarmee het zadel het gewicht draagt (en dus verdeeld).
Heb je achter ringen aan het zadel, kun je daar prima tassen aan hangen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:52

xSCWx schreef:
Wat leuk! Persoonlijk zou ik dag 1 en 2 qua kilometers iets langer maken, zodat je op dag 3 niet eerst nog 11km hoeft te rijden voordat je op het strand bent. (Of de heenreis in 3 dagen opsplitsen en dag 4 strand) Zorg dat je op max 3km van het strand zit, dat is goed aan te rijden en kan je ook op het strand nog lekker draven en galloperen. En ik mis de terug weg. Ik neem aan dat je niet gelijk na het strand weer op de terug weg wil gaan (voor behoud van jullie pony's?). Terugweg zou ik weer opsplitsen in 3 dagen, 11 km per dag is goed te doen Met pauzes.
Veel plezier!

Staat er inderdaad helemaal niet oeps :+

Dag 3 aangekomen wil ik Castricum blijven en daar blijven we dan 3 nachten en 4 dagen. Je mag 's avonds het strand op en dat gaan we die dagen ook rustig en relaxed doen :). Daarna inderdaad zelfde weg terug. (3 dagen heen en 3 terug)

@Bralindy Die heb ik inderdaad bericht, er is alleen geen weidegang mogelijk. Maar voor de rest lijken zij ideaal!

@ikke Ik heb een soort rare banaan die vastzit aan de stijgbeugels en dan aan het zadel plakt. Omdat hij strak zit ligt hij niet op de rug. Het ziet er een beetje uit als iemand met een te strakke rugzak, geen idee hoe ik het anders kan uitleggen :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:46

FelineNanet schreef:
@ikke Ik heb een soort rare banaan die vastzit aan de stijgbeugels en dan aan het zadel plakt. Omdat hij strak zit ligt hij niet op de rug. Het ziet er een beetje uit als iemand met een te strakke rugzak, geen idee hoe ik het anders kan uitleggen :+

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Als die tas inderdaad niet op de rug drukt, is dat een prima oplossing.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:57

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:26

Denk erom dat het in julie soms 30+ graden is.. Dan zul je denk ik moeten overwegen om sochtends heel vroeg al te gaan rijden..

Veel plezier!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:48

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:59

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:11

Jasmijn159 schreef:
Denk erom dat het in julie soms 30+ graden is.. Dan zul je denk ik moeten overwegen om sochtends heel vroeg al te gaan rijden..

Veel plezier!

Ik zat er inderdaad aan te denken rond 8 uur toch wel op weg te gaan en bij te veel hitte gewoon een lange pauze nemen. Ik hoop dat het nog geen 30+ dan is (begin juli).