Help! De staart van mijn paard wordt opgegeten!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sasqiua

Help! De staart van mijn paard wordt opgegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:53

Lieve bokkers,

Zelden raadpleeg ik jullie kennis. Maar ik zit nu toch echt letterlijk met de handen in het haar. Ik zal de situatie een beetje proberen te schetsen. Mijn paard staat op een kleinschalige stal naast mijn huis, hoewel het niet mijn eigen stal is en ik ook te maken heb met andere pensionners. Overdag staan de paarden zo'n 8 uur buiten in de bak. Zij krijgen dan twee maal per dag hooi in slowfeeders. Echter is het onmogelijk om de paarden de gehele 8 uur lang te voorzien van hooi. Mijn paard staat samen met een andere vierjarige ruin. Ze ravotten en spelen veel samen. Alleen nu komt het probleem: de andere pony vreet de staart van mijn paard op. Tot nu toe hebben wij al verschillende dingen geprobeerd: Anit-bijt spray van P.B.H.(deze), Cribox -wat enige tijd goed leek te gaan, maar nu is hij er ondanks dat toch weer mee begonnen- en op advies van derden sambal en mosterd e.d.

Over de geschiedenis van de pony zelf is weinig bekend, hij is geïmporteerd. De enige informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden over staarten bijten is dat het vaak bij veulens voorkomt, en dat het meestal naarmate het veulen ouder wordt vanzelf stopt door de opvoeding van de merrie. Echter betreft het hier geen veulen meer maar een vierjarige ruin! Ook zou het kunnen komen doordat het paarden bepaalde voedingsstoffen te kort zou komen, maar welke?

Apart zetten is voor ons helaas geen optie.

Hebben jullie een gouden tip? Of zelf ervaringen met middelen die wel hielpen? Of enig idee wat de drijfveren zijn van een vierjarige om staarten te blijven eten? Help!

Alvast super bedankt.

Anoniem

Re: Help! De staart van mijn paard wordt opgegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:54

Even een vitaminespuit erin bij de pony en gooi maar een potje sambal in de staart van je paard, is t zo over :=

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:55

Heb je zelf ervaring dan met Sambal Joolien? En wat voor sambal dan? Je hebt sambal en sambal.. Haha. Een vitaminespuit, bedoel je die je gewoon bij de ruitershop kunt kopen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:56

ik gebruik ook altijd PBH spray werk hier altijd super. kan je er niet meer in spuiten.
Is het geen verveling of zo.
Paar van die grote ballen in de bak er bij doen of wilgen tenen om te knabbelen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:57

moet je wel uitkijken dat de sambal niet in de buurt van zijn poepertje komt vinden ze niet fijn, gaan ze heeeel hard van lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:00

De pittigste sambal die je kunt vinden. En idd een vitaminespuit van de ruitershop.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:02

koetjeboe schreef:
ik gebruik ook altijd PBH spray werk hier altijd super. kan je er niet meer in spuiten.
Is het geen verveling of zo.
Paar van die grote ballen in de bak er bij doen of wilgen tenen om te knabbelen.

Het nadeel van die P.B.H. spray is dat het er met een regenbuitje zo weer uit is gespoeld. En het regent nog al eens.. Of het verveling is, durf ik niet te zeggen. Het zou zomaar kunnen, maar wat mij verbaast is dat hij dan nog steeds de staart van mijn paard pakt, terwijl daar zoveel troep in zit. Er is genoeg anders om aan te knabbelen, de bakrand, hooi netten, restjes gras, restjes hooi... Wilgen leg ik er inderdaad regelmatig bij, maar het nadeel daarvan is dat ze daar niet te veel mogen eten en dat de bomen ook een keer kaal zijn.

koetjeboe schreef:
moet je wel uitkijken dat de sambal niet in de buurt van zijn poepertje komt vinden ze niet fijn, gaan ze heeeel hard van lopen

Daar zal ik op letten, bedankt voor de tip. Hij gaat al hard genoeg! _/-\o_

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:04

Joolien schreef:
Even een vitaminespuit erin bij de pony en gooi maar een potje sambal in de staart van je paard, is t zo over :=

haha, mijn veulen vrat gewoon door terwijl er een pot sambal in merrie haar staart zat.. vond ie lekker ofzo :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:07

Toen ik jaren geleden een verzorgpaard had die samen stond met een geit (geit vrat aan de staart van het paard), kreeg ik de tip om tabasco in de staart te smeren. Bij deze geit hielp dat, dus wellicht ook bij dit paard.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:11

SharonIndezz schreef:
Joolien schreef:

haha, mijn veulen vrat gewoon door terwijl er een pot sambal in merrie haar staart zat.. vond ie lekker ofzo :P

Dat klinkt niet hoopgevend.. Aangezien deze ook al door de sambal heen at die ik nog had staan...

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:12

NdV74 schreef:
Toen ik jaren geleden een verzorgpaard had die samen stond met een geit (geit vrat aan de staart van het paard), kreeg ik de tip om tabasco in de staart te smeren. Bij deze geit hielp dat, dus wellicht ook bij dit paard.

Het proberen waard. Ik ga vanmiddag maar even boodschappen doen denk ik.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:37

Paarden met wormen schijnen ook weleens aan staarten te knabbelen, dus misschien eens checken of er een wormbesmetting is?

Daarnaast zou ik proberen om toch meer ruwvoer aan te bieden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:42

Als de sambal niet werkt Er is ook speciaal spul te koop om in de staart te spuiten Vergelijkbaar met spul wat mensen tegen nagelbijten gebruiken Je zou er ook nog cribox in kunnen smeren Dit is een plakkerig zooitje Wat je bv op je staldeur smeert tegen het bijten of zuigen Dit krijgen ze zeker niet uit de staart ook niet met een regenbui Zal je er echt uit moeten wassen

Weet eigenlijk ook niet of paarden wel de smaakpapillen hebben voor heet voedsel Anders proeven ze het ook niet als heet Mijn honden eten het namelijk ook gwn op

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:47

GMekkes schreef:
Paarden met wormen schijnen ook weleens aan staarten te knabbelen, dus misschien eens checken of er een wormbesmetting is?

Daarnaast zou ik proberen om toch meer ruwvoer aan te bieden.

Mest is recent nog weggebracht en de paarden hebben naar aanleiding daarvan een kuur gehad.

dresjoepie schreef:
Als de sambal niet werkt Er is ook speciaal spul te koop om in de staart te spuiten Vergelijkbaar met spul wat mensen tegen nagelbijten gebruiken Je zou er ook nog cribox in kunnen smeren Dit is een plakkerig zooitje Wat je bv op je staldeur smeert tegen het bijten of zuigen Dit krijgen ze zeker niet uit de staart ook niet met een regenbui Zal je er echt uit moeten wassen

Weet eigenlijk ook niet of paarden wel de smaakpapillen hebben voor heet voedsel Anders proeven ze het ook niet als heet Mijn honden eten het namelijk ook gwn op

In de OP staat dat we dit al geprobeerd hebben!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:52

Heel heet spul inderdaad! Ik gebruikte midalgan extra warm, is ook heet (eigenlijk middel tegen spierpijn voor mensen).

Het hielp wel, mijn paard sloopte zijn dekens en met dat spul was het een stuk minder.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:56

ik heb wel eens gehoord dat hertshoornolie helpt.. En omdat het olie is, regent het er niet zo snel uit.. Nadeel: het stinkt ENORM!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:57

Pbh ia hersthoorn olie. En dat heeft ze dus al geprobeerd

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:59

oh -O- dacht ik ook te kunnen helpen.... hahaha

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:02

Ik had dit probleem dus ook. Ik heb als noodoplossing een bandage rond haar staart gebonden, zodat hij ingepakt zat. Zag er niet uit, maar hij kon er iig niet meer bij!
Voor het rijden eruit en na het rijden er weer netjes in :)
Toen daarna heb ik anti-bijtspray gekocht, dit werkte ook goed..

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:11

Houd het paard wat aan de staart vreet een paar verse tenen knoflook voor zijn neus. Eet hij ze op, dan heb je een paard dat houdt van knoflook, eet hij ze niet op dan pers je de tenen fijn en smeer je het in de staart van je paard. Heeft in de zomer als 'extra' bijwerking dat het vliegen en dazen ook op afstand houdt.
Dit werkt dus alleen met verse knoflook, niet met van die snippers of andere bewerkte vormen. (en gebruik wel handschoenen :+ anders meur je zelf ook)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:15

Loraine1985 schreef:
oh -O- dacht ik ook te kunnen helpen.... hahaha

Haha, geeft niet. Bedankt voor het meedenken!

mariantjuh schreef:
Ik had dit probleem dus ook. Ik heb als noodoplossing een bandage rond haar staart gebonden, zodat hij ingepakt zat. Zag er niet uit, maar hij kon er iig niet meer bij!
Voor het rijden eruit en na het rijden er weer netjes in :)
Toen daarna heb ik anti-bijtspray gekocht, dit werkte ook goed..

Zakte die er niet uit, hoe heb je die toen vast gemaakt? Dit is wel een oplossing voor even, maar op de lange termijn wordt je daar natuurlijk gek van!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:17

En een staartzak? Al geprobeerd?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:03

Kan verveling zijn..maar toch vaak tekort aan ruwvoer.
Kunnen er eventueel wat takken gegeven worden als afleiding?

En de nieuwe pony..kijk of die goed ontwormt is.
Sommige paarden eten dan haar om de parasieten uit de darmen te verdrijven.

En babyolie in de staart wil ook helpen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:08

En inderdaad een staartzak ??
ik heb er zo eentje die je moet vlechten....zit wat strakker als een enkele....

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:13

ellepel schreef:
Kan verveling zijn..maar toch vaak tekort aan ruwvoer.
Kunnen er eventueel wat takken gegeven worden als afleiding?

En de nieuwe pony..kijk of die goed ontwormt is.
Sommige paarden eten dan haar om de parasieten uit de darmen te verdrijven.

En babyolie in de staart wil ook helpen

Pony is al meegegaan met mest onderzoek en meegenomen in de kuur.. Er bestaat natuurlijk een kans dat hij nog wormen heeft.

Wij hebben hier nog een paar wilgen, maar welke takken/bomen mag een paard nog meer?