Ik heb gisteren een topic geplaatst over een paard in Belgie kopen. Maar dit is toch weer een andere vraag. Ik zal even een korte uitleg doen. 9 Jaar geleden heb ik een veulen gekocht, dit was echt mijn droompaard en mn liefste maatje. Wegens financien heb ik haar terug naar de fokker moeten verkopen toen ze 3,5 jaar was, dat is nu 5,5 jaar geleden. Dit paardje is altijd in mijn hoofd blijven zitten en ik mis haar nog steeds enorm. Inmiddels is mijn situatie compleet anders, ik woonde toen alleen, nu getrouwd. En mijn man en ik zijn het erover eens dat er weer een paardje mag komen. Nu wil ik eigenlijk proberen of ik mijn oude paardje terug kan kopen. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. En ik heb eigenlijk jullie advies en mening nodig.
De fokker heeft het paard heel snel door verkocht naar een manege in belgie. En daar staat ze nu dus nog steeds. Ik weet dat ze een aantal jaren geleast is geweest, toen was ze geen lespaard. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ze staat dus niet te koop en voor mijn gevoel zal de eigenaar de hoofdprijs vragen, omdat ik haar graag terug wil. Als hij haar al wil verkopen. Zoals gezegd staat ze in belgie, zal ik bellen of mailen voor informatie? Of zal ik op de gok daar eens heen gaan? Ik heb geen idee of ik daar gewoon binnen kan lopen en bij haar kan kijken. En het is nogal een eind rijden, misschien voor niets. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik moet ook goed in me hoofd houden dat ik endurance wil gaan rijden, ze zal gekeurd moeten worden. En mocht ze niet goed zijn, moet ik het dus afblazen. Dit is natuurlijk veel moeilijker bij een paard waar je al wat mee hebt.
Navragen kost niks zeg ik altijd! Gewoon proberen! Ik hoop voor je dat ze nog te koop is! Veel succes!
Zoe_97
Geplaatst: 25-01-15 17:00
waar ergenis in België? misschien ken ik de manege wel, ik woon namelijk in België. ik zou sowieso zeggen dat je moet proberen, anders ga je het jezelf kwalijk nemen later!
Ik zou eerst gewoon eens gaan kijken bij het paard, in 5,5 jaar tijd kan er zoveel veranderd zijn aan het dier.
Martie
Geplaatst: 25-01-15 17:10
Als ze 3,5 was toen je haar verkocht weet je dus ook niet hoe ze nu als rijpaard is. Een keer gaan kijken is altijd goed, eerst zien hoe ze er uit ziet (conditie en gedrag) en overkomt. Misschien hoor je ook hoe ze op die manege bekend staat. Wellicht kan je er ook keer mee rijden? Pas als je denkt: DAT paard zou ik kopen als het 'gewoon' te koop stond, kan je in overleg gaan waarbij je dan ook eerst enkele keren moet kunnen proefrijden en laten keuren door een DA voordat je een besluit neemt en de prijs kan inschatten. Ga niet alleen op je gevoel van 5,5 jaar geleden af!
TinkerTreas
Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-15 17:16
Maar zouden jullie dan eerst bellen of mailen? Of gewoon zonder afspraak gaan kijken?
@cobiie: Ik ben ergens ook wel bang dat ze enorm veranderd is en nu enorm tegenvalt. Ik zit toch met het plaatje van vroeger in mn hoofd. Op de foto's en filmpjes die ik heb gezien is ze nog steeds dezelfde, alleen volwassener.
Ik zou gewoon bellen en vragen of je op dat paard een les mee mag rijden, het is tenslotte een manege.
Er is een kans dat het paard niet meer aan je ideaal beeld voldoet, na al die tijd ben je mogelijk enkel de leuke kanten aan haar blijven onthouden en de negatieve trekjes vergeten.
Daarnaast kan ze stalgebreken ontwikkeld hebben of misschien grote blessures gehad waardoor je er geen endurance meer mee kan rijden.
Kijken is de enige manier om erachter te komen of het dier nog steeds bij je past.
TinkerTreas
Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-15 17:23
Het is inderdaad lastig dat ik met dat gevoel van toen zat. En ze is idd zadelmak weg gegaan, nog niet ingereden. Mijn man zegt dat ik haar uit mn hoofd moet zetten en op zoek moet gaan naar een ander paardje. Maar ik denk dat ik er spijt van krijg als ik het niet probeer. Volgens mij is ze redelijk populair op de manege, wat ik begrepen heb.
troi
Geplaatst: 25-01-15 22:13
Een redelijk populair manege paard zal in elk geval een duur paard zijn, maar wie niet waagt wie niet wint ! Ik zou gewoon eens langsgaan zonder aan te kondigen. Dan kun je haar bekijken zonder dat ze van te voren helemaal 'gepimpt' is. Als je haar dan nog steeds erg leuk vind kun je toch vragen of je een les op haar mag hebben en dan misschien eens vragen wat haar prijs is. Want dat ze te koop is daar kun je wel vanuit gaan. Alle manegepaarden staan zo'n beetje te koop, als je maar genoeg biedt.
Ga gewoon eens kijken met de smoes, "dit paard kende ik als veulen, even kijken hoe ze nu is" Verder zeg je niet te veel, ga naar huis. Slaap er een week over. (intussen zet je een foto op bokt om te kijken wat bokt vind dat ze waard is) Wil je er dan nog voor gaan. Ga dan naar de manege eigenaar en overrompel hem met een redelijk bod.
Stel nou dattie nee zegt, dan slaap je er 14 dagen over en doe je nog een bod. Wil de man er goud voor hebben dan heb je geen keuze dan het uit je hoofd te zetten. Maar dan weet je inmiddels wel hoe het nu met haar gaat.