Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Elise_K schreef:Waar ik me het meeste zorgen om maak zijn dan nog wel alle pensionklanten die allemaal met de auto dagelijks naar stal komen. En natuurlijk de uitstoot om je paard op een (ver) concours te krijgen.
Als we allemaal zouden breien dan zou dat heel veel liters diesel schelen!
maura schreef:Voor zover ik weet blijft de paardensport behoorlijk achter op het gebied van milieu en breder 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (MVO). Anky technical casuals is het enige merk waarvan ik weet dat het aandacht besteed aan MVO. The Tack Factory BV, dat die spullen produceert, heeft bijvoorbeeld een gedragscode waar leveranciers aan moeten voldoen en er wordt gebruik gemaakt van organische en hergebruikte grondstoffen. Bont wordt niet gebruikt.
Kwaliteit is echter belangrijker dan milieu, dus als er geen duurzaam alternatief verkrijgbaar is wordt gebruik gemaakt van niet-duurzame grondstoffen. Dat is trouwens een begrijpelijke keuze, want The Tack Factory is een relatief klein bedrijf en moet wel kunnen concurreren met grotere bedrijven die helemaal niet kijken naar milieu en duurzaamheid.
Aan de ene kant vind ik het onbegrijpelijk dat in een branche die toch voornamelijk bestaat uit luxeproducten (mensen betalen rustig 50 euro voor een zadeldekje) geen mens bezig is met duurzaamheid. Aan de andere kant is het een gegeven dat verreweg de meeste producenten spullen maken om met zoveel mogelijk winst te verkopen. Zolang wij allemaal zonder vragen te stellen kiezen voor setjes in de nieuwste kleurencombinaties, gaan die producenten echt niet spontaan op zoek naar biologische, niet door kleine kindertjes geplukte en milieuvriendelijk gekleurde katoen voor de zadeldekjes voor het nieuwe seizoen.
In de paardenvoederindustrie zie je wel enige aandacht voor de grondstoffen, eigenaren zijn behoorlijk kritisch op wat hun dieren eten dus daar wordt stevig ingezet op 'natuurlijke' grondstoffen. Helaas is 'natuurlijk' geen beschermde term, dus zitten ook die voeders vol met bijvoorbeeld genetisch gemodificeerde soja. Toch zijn er producenten met een uitgebreid MVO-programma die het goed doen in de markt. Een voorbeeld is Dodson & Horrell die op hun website vertellen hoe ze omgaan met hun verantwoordelijkheid en ook uitnodigen om daar verder vragen over te stellen.
Over andere sporten weet ik niet zoveel, maar bijvoorbeeld duurzaam geproduceerde fiets- en hardloopkleding is al verkrijgbaar (voor de sportievelingen: http://www.recyclingwear.nl). Ook in outdoorsport zijn grote merken die veel aandacht besteden aan milieuvriendelijke en verantwoorde producten. Dat komt misschien gedeeltelijk doordat outdoorsporten vaak in (bijzondere) natuurgebieden beoefend worden en de producenten er dus vanuit gaan dat hun klanten dat belangrijk vinden, maar paardrijden doen we toch ook graag in de natuur dus dan zou je verwachten dat ook in deze sector aandacht is voor natuur en milieu.