Tips voor eerste dressuur/spring wedstrijd gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Tips voor eerste dressuur/spring wedstrijd gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 10:55

Hallo,
In mei wil ik graag voor het eerst meedoen met mijn 5jarige pony aan een onderlinge spring en dressuur wedstrijd.
Het is voor ons beide dus de eerste keer.
De hoogte van het springen word 20/40 cm. En de proef natuurlijk gewoon B.
Het is een onderlinge wedstrijd en voor ons beide puur voor de ervaring.
Mijn doel is dan ook gewoon het parcours rondkomen en afmaken. Voor de dressuur zou ik graag de proef netjes willen afmaken, punten maken mij niet heel veel uit. We kunnen alleen maar leren!
Het grootste doel is dan ook om gewoon lol te hebben en achteraf tevreden kunnen zijn over de dag :)
Hebben jullie handige tips voor mij die ik kan toepassen?
Moet ik bijvoorbeeld het parcours in galop doen?
Groetjes Kermis.

goriginal

Re: Tips voor eerste dressuur/spring wedstrijd gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:53

Door de hoeken rijden ;)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:43

dressuur: veel lachen! :D Je pony mooi nageefelijk en rustig laten lopen, op je eigen houding letten (voeten naar binnen, handen rechtop en boven de schoft, voor je uit kijken, hielen naar onder,..), idd mooi in de hoek rijden met de juiste buiging en dus niet zoals een 'plank' rijden. Ook mooi op de letters toe rijden. Moet je bijvoorbeeld in een diagonaal rijden moet je op de letter afdraaien en mooi recht tot de andere letter, je moet het echt mooi uitrijden. Een mooie verzorging zorgt ook el wat voor puntjes!

springen: het is erg laag dus als je liever in draf gaat kan dat makkelijk. Ik zou zeggen rustig rijden, je hebt toch alle tijd wss, mooi in het midden,..

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:09

Als je draaft in het parcours zie dan ook wel dat je goed doordraaft, als je teveel lummelt zal je pony makkelijker weigeren.

Het is pas in mei, dus je hebt nog wel even tijd om te trainen! Je kan de dressuurproef makkelijk inoefenen bij het trainen en ook bij het springen kan je een aantal sprongen achter elkaar nemen (geen idee of je een parcours ter beschikking hebt?) en dan kijken wat het handigste is: draven of galop. Als je foutloos wilt zijn kan je beter in galop gaan, omdat de kans groot is dat je tijdsfouten maakt in draf.

Als je lesgever hebt zou ik zeker daar raad aan vragen!

Barcoootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:55

Ik vroeg me af, ik ga binnenkort voor de 2e keer officieel springen, nu zag ik in mijn knhs dat je je prijs in ontvangst moest nemen te paard maar hoe weet je of je een prijs hebt of moeten alle deelnemers gewoon te paard komen?