Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Anoeska schreef:Ik zou niet met een auto die maar 1200 mag trekken met een trailer de weg op gaan. Ik zie zo snel even niet wat voor auto het is, maar het lijkt me een kleintje (leeg: iets meer dan 1000 kilo). Met een 1.4 motor hou je ook niet echt iets over.
Oh; ik zie dat ik alles dat brainless zegt aan het herhalen ben

M_i_R schreef:Voor mijzelf houd ik de volgende ondergrenzen aan:
- auto mag niet lichter zijn dan wat hij mag trekken
- minstens 2.0 motor
Heb nu een volvo V70, 2.5 TDI en ik merk een wereld van verschil met de Galant die we hiervoor hadden. 2.0 en mocht de combi prima trekken maar ik hield mijn hart vast zodra we een beetje een drassig veld op moesten. 1.4 en 1200 kg trekken zou ik niet eens over twijfelen en moet je gewoon niet willen. Je maakt je dan zo afhankelijk van het andere verkeer omdat je zelf de power niet hebt om je uit netelige situaties te halen. Ik wil een auto die qua gewicht enigszins de massa heeft om een trailer in het spoor te houden in plaats van er achteraan te waaien als je een zuchtje wind hebt.

Kogeldruk kon ik zo niet terugvinden via RDW, wellicht dat jouw vriend wel weet hoe/waar dat te vinden zonder papieren bij de hand te hebben. Bedankt ook voor jouw reactie!
PaulinBijoux schreef:waar je naar moet kijken is het maximale laadgewicht van je trailer. Dus niet trailer = 300+paard 600 maar kijken wat de max van de trailer is. Dus als je trailer 3000 mag laden dan is je aanhanger 3000 en mag je auto het dus niet trekken. De auto zou het kunnen, maar volgens de wet mag het niet.
(Zijn voorbeeld getallen)
Daarbij mag het totale gewicht niet boven de 3500 kilo uitkomen. Dus auto + maximale gewicht aanhanger.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
palousa_boy schreef:Ik denk ook niet echt dat het een "trailerauto" is, maar zonder merk en type is dat maar gokken.
Het is altijd fijn om wat trekgewicht en power over te houden voor als je idd op gras moet parkeren of als je een heuvel over moet, maar denk ook aan een stoplicht op een heuvel ofzo, het is wel fijn als je dan nog weg komt zonder je auto te slopen.
De wegenbelasting is idd wat hoger, het gebruik ligt vaak wat hoger (die van ons komt op 1:9 zonder trailer tegen 1:20 van onze andere auto) maar ik vind dat het persoonlijk wel waard want het rijd een stuk prettiger als je gewoon een wat stevigere auto voor je trailer hebt.
Mandarijn12 schreef:Ik rij met bijna dezelfde combinatie, alleen ik heb een 1.6 motor (en heb ook een BE). Ik trek een trailer met MTM van 1200kg, trailer weegt leeg 560 kg. Mijn pony (van 1.50, toevallig) weegt 500 kg, dus ik trek 1060 kg. Dit gaat prima, maar ik weet wel wát ik rij. Want ik rij bijvoorbeeld niet met slecht weer, ook geen grote afstanden. Ik let ook goed op waar ik parkeer. En ik rij in principe niet met vreemde paarden, van mijn pony weet ik dat ze goed stil staat.
Hilli schreef:TS, wat de max. toegestane kogeldruk is, kun je terugvinden op het typeplaatje van je (nog aan te schaffen) trekhaak. Dat je die dus niet meteen kunt vinden, klopt.

Hanafubuki schreef:Ik ken jouw auto, heb zelf ook proefritten gemaakt in dat type en ik zou het persoonlijk niet doen ondanks dat de waardes het aangeven wel te kunnen. Zit me af te vragen, is het niet voordeliger een auto te huren op momenten dat je met trailer wegwil? Als dat niet vaak is?
Zou het zelf niet prettig vinden iig als de trailer (met inhoud) zwaarder is dan de auto zelf.
