Alleen trailer laden leren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Alleen trailer laden leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:00

Hoi hoi!

Hoe zouden jullie beginnen met het leren alleen te laden?
Mijn verzorgpaard loopt verder braaf de trailer op en af, dus verwacht eigenlijk geen problemen.
Hij is niet gehaast en wacht rustig tot de stang er achter weg is en stapt dan ook rustig naar achteren.

Van de zomer gaan we proberen dat ik hem alleen ga laden.
Nu dus mijn vraag: hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Ook hoor ik graag hoe jullie dit een 5-jarige pony zouden leren.
Het is een beetje een drentelkont. Is me al 2 keer achteruit de trailer af geknald, onder de stang door. Geen verwondingen gelukkig, puur paniekactie, maar waar de paniek vandaan kwam is een grote vraag.
Inmiddels gaat het weer 3-tal maanden goed met laden, nog wel ietwat drentelig op de trailer en zodra de stang er achter weg is ook gelijk de drang om naar achteren te gaan.
Probeer hem nu te leren dat hij moet wachten tot ik aangeef dat we eruit gaan.
In principe gaat dit vaak wel goed, maar als hij wat energie over heeft gaat hij toch staan wiebelen om met zijn bips te voelen of de stang al weg is.

Deze pony wordt aankomend jaar verkocht, maar we willen toch dat hij braaf en eventueel zelfs alleen te laden is.

Tips mogen ook via PB.
We hebben een 1,5 paards-trailer.

Risje80

Re: Alleen trailer laden leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:57

Herkenbaar, hihi. Mijn paard is met stang en al eruit geknalt. Ik kan hem ook niet alleen laden. Ik moet bij hem blijven staan tot de klep dicht zit. Ik wil ook gaan oefenen om hem alleen te kunnen laden.
mijn vriendin zegt dat je je paard kunt leren om alleen de trailer in te laten lopen, hem dus vooruit te sturen. Ik wil dit eerst zonder trailer gaan oefenen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:10

Ik laad altijd alleen, zet achterstang altijd tegen voorstang aan, loop erin, paard laat ik los staan pak achterstang en loop naar achter doe hem erachter zet paard vast en dan pinnetjes erin klep dicht.
(Ik zet ze nooit vast voor stang erachter zit).
Als je paard moeilijk erop loopt of telkens eraf loopt als jij naar achter loopt;
Longeerlijn aan paard, over voorstang, je staat zelf buiten achter je paard met zweepje en longeerlijn in andere hand. Longeerlijn stuurt hem de trailer op, jij spoort hem van achter aan en doet stang erachter. (Evt zonder longeerlijn en er los op laten lopen kan ook als hij dat doet).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:12

Ik leer ze eerst stilstaan op de trailer, zonder stang erachter. Daarna ga ik door het voordeurtje met een lang touw in mijn hand en doe de stang erachter. Daarna het lange touw vervangen en pony vastzetten en de achterklep dicht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:18

Mijn achterstang scharniert aan 1 kant, dus opengedraaid begrenst hij gelijk 1 zijde van de laadklep.

Mijn pony is na veel oefenen redelijk makkelijk te laden.

Ik loop met hem er op, als hij eenmaal goed staat doe ik het touw over de voorstang zodat ik hem wanneer nodig iets tegen kan houden.
Als hij echt ineens achteruit komt laat ik vieren, het laatste wat ik wil is dat ie op zo'n moment nog een ruk aan z'n hoofd krijgt.

Maar tot nu toe heeft ie dat nog niet gedaan.

Ik doe de stang er achter, loop weer naar z'n hoofd (1.5 trailer, dus ruimte zat), zet hem vast en ga onder de achterstang door de trailer uit en sluit de klep.

Uitladen is het bovenstaande maar dan in omgekeerde volgorde.

Heb zo al eens in m'n eentje een merrie met veulen geladen, merrie er op, los laten staan, veulentje erbij gefrummelt, stang erachter, mama vastgezet, klep dicht en gaan :D

Was wel een merrie die me bijna blind vertrouwde.

Edit: dit was met het oefenen met m'n ruintje:

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:34

Sommige dingen doe ik gewoon.
Hoe ik het aanleer?
Ik zou het je niet kunnen uitleggen.
Maar mijn merrie kocht ik als 3 jarige in 2007
Toen ik haar ging halen moesten we haar zowat de trailer in tillen.
Vervolgens stond ze ik denk 3 maand op stal.
Was ik tussen door niet met de trailer weg geweest
En toen kwam het plan om naar het bos te gaan.
Trailer neer gezet paard gepakt
En vervolgens gedaan zoals ik mijn pony ook altijd deed laden.
Ik deed het touwtje over haar hals en stuurde haar vooruit de trailer in.
En ze liep er zo in.
Stang er achter, klep dicht en voor vast gezet
Eigenlijk gaat het sinds dien altijd zo
Zo af en toe wil ze niet en moet er iemand mee lopen
Maar eigenlijk heb ik het gewoon gedaan.

xMriit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:42

Wat ik merk uit eigen ervaring dat je zelf nooit moet twijfelen.
Waar je ook mee bezig bent, en dit samen met doet. (altijd samen met je paard)
9/10 gaat dan ook alles goed! :)

edit: 9/10 keer gaat dan ook alles goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:44

Ik laad ook altijd in mijn eentje. Merries, veulens, jaarlingen, 3 shetten tegelijk.
Leren, volgens mij is dat niet iets wat je leert maar gewoon doet. Ik heb meestal een voerbak voorin hangen zodat ik even de tijd heb voor de stang achter. Ik laat ze er zelf oplopen en dat doen ze eigenlijk altijd. Moet soms even knoeien met een veulen of jong paard maar niks wat een beetje handig parkeren of een longeerlijn niet oplost

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:46

Ik heb dit ook niet specifiek geoefend of geleerd. Ik ga er altijd van uit dat mijn paarden gewoon luisteren, ook als ik iets nieuwes wil :o
Doorgaans is dat ook zo en trailerladen heb ik dus ook geen problemen mee.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:50

Zet de trailer ergens strak langs zodat hij niet aangemoedigd wordt er langsop te gaan. Zorg dat hij trek heeft en hang een hooinet op. Zorg dat je zelf geen haast hebt en heb geen verwachtingen. Laat hem zoveel mogelijk zelf erop gaan en push hem niet teveel. Beetje aanmoedigen mag natuurlijk wel. Zodra hij in de trailer staat, wacht even tot hij lekker hooi eet en minder op jou gefixeerd is. Dan doe ik altijd het touw losjes over de stang om te voorkomen dat de mijne met het hoofd onder de stang door gaat of ineens omdraait (wat ze bij een anderhalfpaardstrailer toch wat makkelijker proberen). Dan rustig een stapje naar achter en de stang er kalmpjes achter doen. Mocht de pony voor die tijd toch achteruit de trailer weer uit gaan, dan kun je hem beter helpen om er netjes recht uit te gaan dan om hem tegen te houden. Je begint dan gewoon weer even opnieuw. Beter is de eerste keren toch iemand te hebben als back up die dan de stang er net even wat sneller achterdoet en zich er verder in het begin niet mee bemoeit. Niet te lang aanklungelen als het paard er niet in gaat. Mijn ervaring is dat het paard niet echt in de gaten moet krijgen dat hij sterker is. Beter dan even een paar keer wat hulp die hem met longeerlijnen een handje helpt maar ieder paard is natuurlijk ook anders.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:20

Eigenaar van de paarden is er altijd bij, dus alleen klungelen zal niet gebeuren.
Ik mag zelf niet met trailer rijden dus in principe is er altijd iemand bij als backup.

Bedankt voor al jullie reacties.

Over dat eten in de trailer: Dat laat ik ze liever niet doen want dan verwachten ze elke keer wat te eten en die pony is al dik zat :'), en een voerbak kan ik ook niet ophangen.
Ze krijgen wel altijd een beloning als ze braaf op de trailer zijn en we weer thuis zijn, voor het uitladen. Koekje of een stukje wortel.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:24

LBLGypsyCobs schreef:
Mijn achterstang scharniert aan 1 kant, dus opengedraaid begrenst hij gelijk 1 zijde van de laadklep.

Mijn pony is na veel oefenen redelijk makkelijk te laden.

Ik loop met hem er op, als hij eenmaal goed staat doe ik het touw over de voorstang zodat ik hem wanneer nodig iets tegen kan houden.
Als hij echt ineens achteruit komt laat ik vieren, het laatste wat ik wil is dat ie op zo'n moment nog een ruk aan z'n hoofd krijgt.

Maar tot nu toe heeft ie dat nog niet gedaan.

Ik doe de stang er achter, loop weer naar z'n hoofd (1.5 trailer, dus ruimte zat), zet hem vast en ga onder de achterstang door de trailer uit en sluit de klep.

Uitladen is het bovenstaande maar dan in omgekeerde volgorde.

Heb zo al eens in m'n eentje een merrie met veulen geladen, merrie er op, los laten staan, veulentje erbij gefrummelt, stang erachter, mama vastgezet, klep dicht en gaan :D

Was wel een merrie die me bijna blind vertrouwde.

Edit: dit was met het oefenen met m'n ruintje:

[ Video ]

Mooi filmpje op te zien :j
Bij mij gaat het laden nog anders ik loop mee in de trailer tot bij de stang en in het begin had ik altijd een hooinet erin hangen dus bleef ze staan deed ik de stang achter haar dicht en dan pas maak ik haar vast.

Maar mijn tante bijvoorbeeld die loopt ook een klein stukje mee, heeft een lang touw gooit dit over de stang trekt dit aan zodat het paard doorloopt en maakt dan de stang dicht en houd druk.

Hoe ik het op aangeleerd geen flauw idee, had ooit een moeilijk te laden pony en ga nu altijd alleen op stap

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:27

Ons paard heeft op de cirkel leren lopen, toen door wat spannende dingen. En daarna leerde hij de trailer oplopen. (Alleen) Dan kun je namelijk de stang er achter doen, klep dicht en dan pas naar voren om het hoofd vast te zetten.
Afladen is dus eerst het hoofd losmaken, klep open stang er achter weg, commando aanleren wanneer hij naar achter mag. Als hij soms zich vergeet aan het commando te houden, stuur ik hem de trailer weer op.. Daarna gaat het weer een aantal weken netjes.

Het alleen er op lopen moeten ze even doorkrijgen, iemand bij het voordeurtje zetten wil soms helpen. Die hoeft verder niet echt wat te doen.. Alleen maar daar te zijn :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:30

kwii schreef:
Ons paard heeft op de cirkel leren lopen, toen door wat spannende dingen. En daarna leerde hij de trailer oplopen. (Alleen) Dan kun je namelijk de stang er achter doen, klep dicht en dan pas naar voren om het hoofd vast te zetten.
Afladen is dus eerst het hoofd losmaken, klep open stang er achter weg, commando aanleren wanneer hij naar achter mag. Als hij soms zich vergeet aan het commando te houden, stuur ik hem de trailer weer op.. Daarna gaat het weer een aantal weken netjes.

Het alleen er op lopen moeten ze even doorkrijgen, iemand bij het voordeurtje zetten wil soms helpen. Die hoeft verder niet echt wat te doen.. Alleen maar daar te zijn :)

Mijn ervaring is dat ik eerst de stang dicht doe, dan haar vast zet en dan pas de klep dicht doe heb een slimmerik die anders onder de stang duikt als je niet op let

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:00

Ashley5760 schreef:
Longeerlijn aan paard, over voorstang, je staat zelf buiten achter je paard met zweepje en longeerlijn in andere hand. Longeerlijn stuurt hem de trailer op, jij spoort hem van achter aan en doet stang erachter.

Dit werkt bij ons ook uitstekend :)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:04

Ik laad mijn paard ook wel eens alleen. Ik loop samen met hem de trailer in en laat hem dan los staan.
Hij valt gelijk aan op z'n hooinet, dus ik kan rustig naar achteren lopen en de stang en klep dicht doen.
Als die dicht zetten, zet ik het paard pas vast :)

Ik heb dit wel een keertje 'geoefend'. Ik wilde weten of het zou lukken, dis de trailer neergezet en het lukte in een keer.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:45

@Mellanie dan is dat verstandiger ja.
Die van ons ging juist achteruit drammen zodra de stang er achter zat. En met de klep dicht was het klaar. Het is natuurlijk voor iedereen anders, wat werkt en wat niet werkt :j

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 14:03

Het gaat me er niet om dat ze er ook alleen op lopen, ze zijn gewend dat ik altijd mee loop dus is ook niet erg als ik dat moet blijven doen.
Wil ze niet in de war brengen.

Het is dus eigenlijk (om te oefenen eerst dan natuurlijk in bijv klein stukje weiland):
Opladen
(Gaan jullie voor eruit of lopen jullie langs en achter uit?) Eruit
Stang vast
Klep dicht
Paard vast
'voor'deurtje dicht

En dan dus gaan met die banaan.

Uitladen dus:
Paard los.
Klep open
Stang los
Paard eruit halen (op commando, of meelopen)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:40

Nu laden ik mijn paard altijd alleen, ik had nu eenmaal gewoon geen hulp.

Ik liet haar er gewoon in lopen, liep mee naar binnen. vervolgens zette ik haar gewoon vast, en liep dan meestal langs haar de trailer uit (dus niet via t voordeurtje) en deed de stang er achter en klep dicht.

Ik vind dat ik ze toch gewoon vast moet kunnen zetten in de trailer. In een poetsplaats staan ze toch ook gewoon vast.

Eruit maakte ik dus de klep open, haalde de stang weg, liep dan vaak langs haar naar haar hoofd, maakte haar los, gaf haar dan vaak nog stukje wortel (voor het rust moment, niet dat ze denkt oooh als ik los ben mag ik meteen naar achter....) en dan pas zette ik haar in de achteruit.

Daarna had ik een voorlader en moet zeggen dat dat wel nog fijner werkt en ook stukje veiliger is.

Aangeleerd had ik haar door haar te laden in oefen opstelling en dan dus te voeren in de trailer (gewoon emmer op de grond) iig door de trailer leuk te maken.
Daarna nog wel met hulp, dat iemand haar vast houd in de trailer en ik eruit loop, achter haar loop te rommelen met stang en klep enzo en die persoon die haar vast houd corrigeert haar als ze niet geduldig wacht en beloont met wortelstukjes oid. Dan stapje verder wel vast maken maar nog iemand aan de 'noodlijn' om in paniek in te grijpen maar steeds meer uit zicht. Moet zeggen dat dit heel snel gewoon goed ging.

En geduld creeeren op de trailer is voer toch wel een goede hoor. Onzin dat ze dan 'altijd voer verwachten'.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:59

Na veel trailer laad drama kan ik ze ook alleen laden.

Loop voorop met een loshangend touwtje de trailer in.
Geef een snoepje voor het braaf meelopen(hier lag eerst de drama), niks vastmaken
Vervolgens loop ik langs het paard naar achteren(2 paardstrailer)
Stang en bevestingen achter de kont sluiten.
Langs het paard weer naar voren vastzetten
Klep dicht gaan.

Uitladen
Klep open
Langs het paard op paard losmaken
Bevestiging eraf
Stang weg (deze tijd wissel ik af tegen het te snel eraf willen)
Langs de klep gaan staan tegen het erlangs stappen
Geef seintje om naar achter te komen
Stuur de kont zodat ze er niet langs stapt
Pak het paard en beloon met een snoepje

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:08

Toen ik nog tinkers had heb ik ze geleerd zelf de trailer in te lopen, net zoals het filmpje hierboven. Ging super goed, halvewerge gooide ik al het halstertouw over de hals en terwijl ik nog wat dingen deed stonden hun al braaf in de trailer, stang er achter, klep dicht en wegrijden.

Toen kocht ik een warmbloed. En dat ging niet zo makkelijk. Op een hele rustige manier hem het trailer laden geleerd en ik ben iedere keer in de trailer blijven staan totdat iemand anders de stang dicht deed. Wanneer ik hem dan had vast gezet en alles liep ik naar achter toe om zogenaamd de stang dicht te doen en daarna deed ik zelf de klep dicht. Ook heb ik hem het commando 'halt' goed geleerd zodat hij stil bleef staan. Op ten duur geoefend zelf de stang er achter te doen (ik zet mijn paard pas vast wanneer de stang er achter zit dus ik neem het halstertouw mee naar achter) en dat ging keurig omdat hij die handeling al gewend was. En hij wist dat hij moest blijven staan.
Nu rij ik overal alleen heen, kan hem overal alleen laden en hij vindt het helemaal niet erg om op de trailer te staan :) haal hem er regelmatig half slapend vanaf na een les haha.
Uitladen gaat met dezelfde routine, klep open, halstertouw eraan maken en de trailerketting losmaken, stang er achter vandaan halen, naar paard toe lopen en hem eruit begeleiden.

Routine is heel belangrijk. Doe zo veel mogelijk hetzelfde, vooral in het begin. Dan weten ze wat je gaat doen en wanneer het helemaal normaal is dan kun je het op andere manieren gaan doen mocht je dat willen maar leer ze eerst vertrouwd te worden met de trailer en de handelingen zodat het eigenlijk vanzelfsprekend is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:31

ik doe het zo. :)

Overigens hou ik nu het touwtje vast terwijl hij naar binnen loopt en zodra hij binnen is gooi ik die naar voren om z'n nek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:51

Ik gebruik ook de methoden van parelli

Grote voordeel is dat je zelf ook meteen de achter stang kan plaatsen. Als oefeningen leer ik eerst paard in de trailer eten uit een voer bak, andere sessie hoeven optillen, en daarna zo als op flimpje de hoeven uitkrabben op de trailer. Ze worden daar erg rustig van en is handig voor geval dat ze een keer op het touw staat.

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:18

Ik loop mee aan de zijkant van de klep zodat het hoofd altijd binnen is en meestal lopen ze dan wel door.

Mijn ruin was een drama paard met trailer laden heb jaren met handen in mijn haar gezeten.
De manege eigenaar heeft toen een handje geholpen doormiddel van een men zweepje een paar tikken op zijn hakken te geven. (voordat ik iedereen over mij heen krijg. Paard had geen angst en ging er op waar neer het hem uitkwam) Die manier zorgde er voor dat ik hem weer gewoon kon laden met 1 iemand die de stang dicht deed aan de achterkant.

Tegenwoordig loop ik dus mee aan de zijkant van de klep en gooi het halstertouw om zijn nek. Paardlief loopt gewoon door. Ik doe eerst de achterstang dicht kruip onder de stang door en zet hem vast. Dan loop ik het deurtje uit en doe de klep dicht.

Als ik hem later vastzet en dus eerst stang en klep dicht doe heb ik zo'n clown die omdraait in de trailer.
Sta je raar te kijken als er ineens een hoofd aan de achterkant uitsteekt ;)

Eruit is paard los maken, klep open, stang erachter weg en aan zijn staart trekken meestal loopt hij er dan zelf uit zo niet wandel ik even naar binnen en leid hem eruit :)

Ik zet ze nooit voor vast zonder eerst de achter stang er achter te hebben. Ben er hardleers achter gekomen dat zelfs de braafste achteruit kunnen lopen en dan in paniek gaan hangen (eindresultaat 3 zwaar gekneusde ribben, 1 gebroken rib en ingeklapte long)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:53

xmarliez schreef:
Nu rij ik overal alleen heen, kan hem overal alleen laden en hij vindt het helemaal niet erg om op de trailer te staan :) haal hem er regelmatig half slapend vanaf na een les haha.
Uitladen gaat met dezelfde routine, klep open, halstertouw eraan maken en de trailerketting losmaken, stang er achter vandaan halen, naar paard toe lopen en hem eruit begeleiden.

Routine is heel belangrijk. Doe zo veel mogelijk hetzelfde, vooral in het begin. Dan weten ze wat je gaat doen en wanneer het helemaal normaal is dan kun je het op andere manieren gaan doen mocht je dat willen maar leer ze eerst vertrouwd te worden met de trailer en de handelingen zodat het eigenlijk vanzelfsprekend is.

Paard staat ook rustig op de trailer. Pony nog lichtelijk gespannen maar hij spacet em niet ofzo, zoekt puur bevestiging dat het goed is.
Als we weer na les terug zijn bij stal staat paard ook vaak op rust, hij kent de route ook al uit zijn hoofd volgens mij, hinnikt nu elke keer als we laantje naar les op rijden _O-

Ik doe idd alles elke keer hetzelfde.
Heb na een paar kopstoten een paar keer van buiten al losgeklikt en daarna pas bij in gaan staan. Wat resulteerde in een paard dat de trailer niet meer op wou, maar gaat nu weer super.

Rustig gaan aanpassen dus.

De pony zal verkocht worden dit jaar, dus we gaan zien hoe ver we daar mee komen, zolang hij eerst maar rustig op de trailer staat ben ik al blij. Kan de nieuwe eigenaar er altijd nog mee aan de slag om hem evt. alleen te laden.